arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
گزارش الاخبار از جنجال در نشست اتحادیه بین المجالس اسلامی در غیاب ایران؛

جدال بر سر ایران در مراکش / نماینده سعودی خطاب به نماینده لبنان: تو نماینده لبنان هستی یا ایران؟ / واکنش نماینده لبنان: تو که کشورت پارلمان منتخب ندارد، به چه حقی اینجا حضور داری؟

زمانی که حماده (نماینده لبنان) نسبت به برخی موضعگیریها اعتراض کرد، آل الشیخ، نماینده عربستان او را خطاب قرار داده و گفت:«آیا تو نماینده لبنان هستی یا ایران؟» در ادامه، مناقشه اوج گرفت و حماده پاسخ داد:«تو به چه حقی اینجا حضور داری در حالی که در کشورتان پارلمان منتخبی ندارید؟!»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده سعودی خطاب به نماینده لبنان: تو نماینده لبنان هستی یا ایران؟ / واکنش نماینده لبنان: تو که کشکرتان پارلمان منتخب ندارد، به چه حقی اینجا حضور داری؟

وفيق قانصوه در الاخبار نوشت: حضور گسترده روسای پارلمانهای خلیج فارس، ممانعت از ورود هیئت ایرانی برای شرکت در پارلمانها، «نبش قبر» تمام اختلافات با ایران به یکباره و مشاجره لبنانی-سعودی نشان می دهد که عربستان و «توابع» آن قصد دارند چهاردهمین دوره نشست اتحاد پارلمانهای دولتهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی را به سکویی برای حمله به ایران تبدیل کرده و دیدگاه خود در مورد مسائل منطقه را به دولتهای عضو تحمیل کنند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: ایران که در دوره گذشته ریاست این نشست را بر عهده داشت، پس از آنکه پلیس مغرب اجازه ورود هیئت ایرانی را به آن نداد، در این دوره از نشست غایب شد. در این بین، عصبانیت دو هیئت ترکی و لبنانی(متشکل از قاسم هاشم و ایهاب حماده) از جلوگیری از ورود هیئت ایرانی با خشم میزبانان مغربی همراه شد.

در حالی که مواضع متفاوتی از سوی هیئت های ترکی، الجزایری و کویتی در رابطه با موضع گیری سعودی و امارات ثبت شد، در قبال مسائل مورد اختلاف، دو هیئت فلسطینی و عراقی «بی طرفی» را انتخاب کردند.

عبدالله آل الشیخ، رئیس مجلس شورای سعودی و امل القبیسی، رئیس مجلس ملی امارات، اصرار کردند که در بیانیه پایانی، دخالت ایران در سوریه و مسائل جهان عرب و همچنین سه جزیره ایرانی، جای بگیرد. علاوه بر اینکه درخواستند کردند بندهای مربوط به اهمیت توافق هسته ای ایران و ستایش تلاشهای ترکیه، ایران و روسیه برای متوقف نمودن آتش جنگ در سوریه و محکومیت تحریمهای واشنگتن علیه تهران، حذف شود.

زمانی که حماده (نماینده لبنان) نسبت به اینگونه موضعگیریها اعتراض کرد، آل الشیخ، نماینده عربستان او را خطاب قرار داده و گفت:«آیا تو نماینده لبنان هستی یا ایران؟» در ادامه، مناقشه اوج گرفت و حماده پاسخ داد:«تو به چه حقی اینجا حضور داری در حالی که در کشورتان پارلمان منتخبی ندارید؟!»

نکته قابل توجه دیگر آنکه نماینده سعودی همچنین با پیشنهاد ترکیه مبنی بر اینکه بیانیه پایانی دربردارنده بندی مربوط به شرایط انسانی مسلمانان در یمن باشد، مخالفت نمود، به این بهانه که این مورد پیش از این در دستور کار نشست قرار نگرفته است!!

با وجود موافقت سودانی، تایید سوریه و لبنان و تمام هیئت افریقایی با پیشنهاد ترکیه، آل الشیخ به مخالفت خود اصرار ورزید و در این میان، رئیس مجلس نمایندگان مغرب با او همراه شده و از دبیرخانه درخواست کرد تا در زمانی دیگر، گزارشی در مورد اوضاع مسلمانان در یمن و دیگر کشورها تهیه کند!

علاوه بر این، الاخبار مطلع شد که هیئت لبنانی نام«رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل» را از هر جایی که در بیانیه پایانی به چشم میخورد، خط زده و عبارت«رژیم غاصب صهیونیستی» را به جای آن آورد، بدون اینکه اجازه بدهد نام «اسرائیل» در بیانیه باقی بماند.

 

 

نظرات بینندگان