arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

سنای آمریکا اعلام وضعیت اضطراری برای ساخت دیوار مرزی را رد کرد

۱۲ سناتور جمهوریخواه به دموکرات‌ها در سنا پیوستند و طرح رد وضعیت اضطراری با ۵۹ رای در مقابل ۴۱ را تصویب کردند. دونالد ترامپ چند هفته پیش با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری وضعیت اضطراری را اعلام کرد. او هشدار داده که تصمیم مجلس سنا در لغو این دستور را وتو خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ اسفند طرح پیشنهادی برای پایان دادن به وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی کشور را تصویب کرد.

۱۲ سناتور جمهوریخواه به دموکرات‌ها در سنا پیوستند و طرح رد وضعیت اضطراری با ۵۹ رای در مقابل ۴۱ را تصویب کردند.

مارکو روبیو و میت رامنی از جمله سناتورهای جمهوریخواه بودند که از طرح دموکرات‌های حمایت کردند.

لحظاتی پس از رای سنا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشت: «وتو!»

دونالد ترامپ چند هفته پیش با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری وضعیت اضطراری را اعلام کرد. او هشدار داده که تصمیم مجلس سنا در لغو این دستور را وتو خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۰ روز فرصت دارد تا این مصوبه کنگره را «وتو» کند. این نخستین بار خواهد بود که دونالد ترامپ از اختیار خود برای وتوی یک مصوبه کنگره استفاده می‌کند.

در صورت وتوی این مصوبه توسط دونالد ترامپ، حداقل ۶۷ رای در سنای آمریکا برای لغو اقدام رئیس جمهوری لازم است.

پیش از رای گیری در روز پنجشنبه، پنج سناتور جمهوری خواه اعلام کرده بودند که از مصوبه ماه فوریه مجلس نمایندگان آمریکا برای لغو دستور دونالد ترامپ حمایت خواهند کرد. تصویب این لایحه در مجلس سنا علاوه بر ۴۵ رای دمکرات ها و دو رای سناتورهای مستقل حداقل به ۴ رای جمهوری خواهان نیاز داشت. اما ۱۲ سناتور جمهوریخواه از آن حمایت کردند.

رویترز می‌گوید، بعید است این طرح به قانون بدل شود چون برای رد وتوی ریاست جمهور دو سوم آرای مجلس سنا ضروری است.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه هشدار داد که در صورت تصویب این لایحه در مجلس سنا آنرا وتو خواهد کرد. آقای ترامپ قبل از بحث در مورد این لایحه در مجلس سنا در پیامی در شبکه توئیتر نوشت:«در صورت لزوم آنرا وتو خواهم کرد.»

مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر با هدف کاستن میزان حمایت از این لایحه با سناتورهای جمهوری خواه دیدار و گفتگو کرد. برخی از سناتورهای جمهوری خواه نگرانند که در صورت به قدرت رسیدن یک رییس جمهور دموکرات در انتخابات آینده او با حمایت کنگره می تواند از قانون وضعیت اضطراری در مرزها برای اجرای سیاست مورد نظر خودش بهره برداری کند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید مایک پنس به سناتورهای دمکرات گفته بود، دونالدترامپ از لایحه دیگری که توسط مایک لی، سناتور جمهوری خواه پیشنهاد شده حمایت خواهد کرد که براساس آن در آینده اعلام هر گونه وضعیت اضطراری پس از ۳۰ روز لغو خواهد شد مگر آنکه کنگره به تمدید آن رای دهد.

سناتور لی روز چهارشنبه گفت که پس از گفتگو با معاون رییس جمهور کاخ سفید صراحتا اعلام کرده که لایحه پیشنهادی او «در آینده نزدیک اجرا نخواهد شد.» او افزود که در جلسه روز پنجشنبه مجلس سنا به لغو وضعیت اضطراری رای خواهد داد.

موضوع مهم در این جدال سیاسی بین دو حزب درخواست دونالد ترامپ برای میلیاردها دلار بودجه احداث دیوار در مرز مکزیک است که تاکنون کنگره با تامین آن مخالفت کرده است. اختلاف بر سر این موضوع در ماه دسامبر و ژانویه به ۳۵ روز تعطیلی بخشی از ادارات دولت فدرال منجر شد که طولانی ترین مورد در تاریخ آمریکاست.

براساس اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای آمریکا که دونالد ترامپ روز ۱۵ فوریه آنرا امضا کرد او می تواند از بودجه سایر ادارات دولت فدرال برای ساختن دیوار مرزی استفاده کند که به ادعای او برای جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی و مواد مخدر به خاک آمریکا بسیار ضروری است.

در مقابل دمکرات ها می گویند در مرزهای جنوبی آمریکا وضعیت اضطراری وجود ندارد و یادآوری می کنند که تعداد عبور مهاجران از مرزهای جنوبی به نازلترین حد طی 4 دهه اخیر کاهش یافته است.

درعین حال علیه تصمیم دونالد ترامپ شکایاتی نیز به مراجع قضایی تسلیم شده که می گویند طبق قانون اساسی تصمیم گیری در مورد بودجه دولت فدرال حق کنگره است و نه رییس جمهور.

نظرات بینندگان