arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

دومین ضربه کنگره به ترامپ در یک روز / مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انتشار عمومی تحقیقات مولر شد

مجلس نمایندگان آمریکا پس از مصوبه سنای این کشور در مخالفت با اعلام وضعیت فوق العاده ترامپ، به اتفاق آرا خواستار انتشار عمومی نتایج تحقیقات پرونده روسیه پس از به پایان رسیدن آن شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس نمایندگان آمریکا پس از مصوبه سنای این کشور در مخالفت با اعلام وضعیت فوق العاده ترامپ، به اتفاق آرا خواستار انتشار عمومی نتایج تحقیقات پرونده روسیه پس از به پایان رسیدن آن شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با 420 رای موافق و بدون رای مخالف قطعنامه ای را تصویب کرد که «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور را تحت فشار می گذارد تا تحقیقات پرونده روسیه را پس از اتمام آن به صورت عمومی منتشر کند.

این قطعنامه اگرچه الزام آور نیست، اما از «بار» می خواهد زمانی که نتایج تحقیقات «رابرت مولر» بازرپرس ویژه پرونده روسیه تکمیل شد، آن را از دسته بندی محرمانه خارج کند.

مولر که 2 سال پیش از سوی «راد روزنستاین» معاون وزیر دادگستری آمریکا به این سمت منصوب شد، در حال تحقیق درباره احتمال تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با مسکو و پیشگیری از اجرای عدالت توسط او است.

موضوع دیگری که مولر درباره آن تحقیق می کند، احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا است؛ امری که مسکو بارها آن را انکار کرده است.

ترامپ هرگونه تبانی با روسیه و پیشگیری از اجرای عدالت را رد کرده و تحقیقات مولر را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

مولر هنوز مشخص نکرده که تحقیقاتش چه زمانی به پایان می رسد اما اعلام استعفای یکی از همکاران وی در این پرونده گمانه زنی ها درباره تکمیل آن در آینده نزدیک را افزایش داده است.

قوانین وزارت دادگستری آمریکا اختیار تصمیم گیری درباره انتشار عمومی گزارش بازپرسان را به «بار» می دهد و او را ملزم به ارائه آن به اعضای ارشد حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنگره می کند.

قطعنامه ای که هفته گذشته از سوی رئیسان 6 کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از دادستان کل این کشور می خواهد که هر مقدار از گزارش مولر را که ممکن است به صورت عمومی منتشر کرد و همه آن را در اختیار کنگره قرار دهد.

هنوز مشخص نیست که این قطعنامه در سنای آمریکا که در اختیار اکثریت جمهوریخواهان است چه سرنوشتی خواهد داشت.

با این وجود، تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دمکرات، فشار تازه ای علیه دولت ترامپ خواهد بود که مدت ها است به دلیل تحقیقات مولر تحت فشار افکار عمومی بوده و با احتمال استیضاح روبرو است.

این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در حالی است که سنای این کشور پنجشنبه شب با تصویب قطعنامه ای اعلام وضعیت فوق العاده از سوی ترامپ در مرزهای جنوبی با مکزیک را لغو کرد.

اگرچه ترامپ اعلام کرده که با خودداری از امضای این قطعنامه آن را وتو می کند، اما مخالفت هم حزبی های او با این اقدام شکستی بزرگ برای رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود.

مولر در جریان تحقیقات خود تاکنون چندین نفر از جمله «مایکل کوهن» وکیل پیشین ترامپ و «پاول مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی او را متهم کرده است.

کوهن که به 3 سال زندان محکوم شده پذیرفته که برای تخفیف در مجازات خود با مولر همکاری کند. وی دو هفته پیش نیز در جلسه ای در مجلس نمایندگان آمریکا افشاگری های مهمی علیه ترامپ کرد.

مانافورت نیز پیشتر در دادگاهی به 47 سال زندان محکوم شد.

نظرات بینندگان