arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

سومین دور مذاکرات تلفنی چین و آمریکا برگزار شد

خبرگزاری رسمی چین از برگزاری سومین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا به صورت تلفنی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رسمی چین از برگزاری سومین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا به صورت تلفنی خبر داد.

به گزارش ایرنا شینهوا روز جمعه گزارش کرد در این مذاکرات که شب گذشته انجام شد 'لیو هه' معاون نخست وزیر، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست و مذاکره کننده اصلی چین با رابرت لایتیزر و استیون منوچین نماینده تجاری و وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا گفت و گو کرد.

خبرگزاری شینهوا گزارش کرده است که مذاکرات دو طرف پیشرفت قابل توجهی در زمینه تنظیم جزییات متن توافق نامه نهایی داشته است.

در همین حال استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که نشست دونالد ترامپ و شی جین پینگ سران آمریکا و چین که قرار بود اواخر مارس برگزار شود فعلا انجام نخواهد شد.

او به خبرنگاران افزود: هر دو طرف 'با حسن نیت' کار می کنند تا سعی کنند 'با بیشترین سرعت ممکن' به توافق برسند.

همزمان با پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا، قانون سرمایه‌گذاری بازرگانان خارجی چین پیش از ظهر امروز (جمعه) در آخرین روز مجلس ملی نمایندگان خلق چین در پکن با اکثریت آرا به تصویب رسید.

یکی از محور مذاکرات چین و آمریکا در جنگ تجاری، رعایت مالکیت معنوی و همچنین جلوگیری از انتقال اجباری فناوری از شرکت های آمریکایی به شرکت های چینی است که در این قانون مورد بحث قرار گرفته است.
مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا که از یک سال پیش آغاز شده است به نظر می رسد در مسیر رسیدن به توافق باشد، کارشناسان می گویند روی کلیات توافق شده است اما طرفین در حال تنظیم سند جزییات این توافق هستند.
چین قرار است تعرفه های پایینی بر تولیدات کشاورزی، شیمیایی، خودرو و سایر کالاهای آمریکا اعمال کند و 18 میلیارد دلار گاز طبیعی از شرکت چنیره مستقر در هوستون آمریکا خریداری کند.

علاوه بر این، چین متعهد شده است بازه زمانی حذف محدودیت های مالکیت خارجی در زمینه خودرو را افزایش دهد و تعرفه های خودروهای وارداتی را به زیر نرخ فعلی 15 درصد کاهش دهد.

ترامپ و شی در حاشیه نشست دسامبر گذشته گروه 20 در آرژانتین با توقف جنگ تجاری طرفین تا اول مارس 2019 توافق کرده بودند.

ترامپ دو هفته پیش با استناد به پیشرفت های حاصله در زمینه دستیابی به توافق تجاری با چین، این آتش بس سه ماهه را تمدید کرد و افزایش تعرفه واردات چین از 10 به 25 درصد را به تعویق انداخت.

مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی پس از چندین دور مذاکرات مستقیم در سال گذشته، اکنون از طریق تلفن و ویدئو کنفرانس برای به نتیجه رساندن توافقنامه تجاری بین دو کشور در تلاشند.

نظرات بینندگان