arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

عبدالمهدی: هیچ پایگاه نظامی خارجی در خاک عراق وجود ندارد / ماموریت ائتلاف فراتر از مبارزه با داعش نیست

نخست وزیر عراق روز جمعه در تماس تلفنی 'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس با وی، بار دیگر چارچوب ماموریت های ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا را گوشزد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بار دیگر تاکید کرد که ماموریت نیروهای ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، چیزی فراتر از مبارزه با تروریسم نیست.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر عراق روز جمعه در تماس تلفنی 'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس با وی، بار دیگر چارچوب ماموریت های ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا را گوشزد کرد.

بیانیه نخست وزیری عراق حاکی است: عبدالمهدی دراین گفتگوی تلفنی درخصوص موضوع حضور نیروهای خارجی در کشورش تاکید کرد: ماموریت این نیروها تنها مبارزه با داعش و آموزش و مشاوره دادن به نیروهای عراقی است و با درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارند و تحرکاتشان نیز در چارچوب موافقت بغداد است.

وی بار دیگر تاکید کرد که در خاک کشور هیچ پایگاه نظامی خارجی وجود ندارد.

عبدالمهدی همچنین از تقویت روابط دو جانبه با انگلیس و نیز تداوم همکاری در مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است که دولت عراق تقویت روابط با همسایگان در راستای امنیت، ثبات و توسعه کشورهای منطقه را در اولویت خود قرار داده است و در همین چارچوب اخیرا بغداد شاهد سفر چندتن از مقامات کشورهای همسایه از جمله رئیس جمهوری ایران و وزیر تجارت عربستان در راس هیات های بلندپایه اقتصادی بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیماه گذشته مبنی بر این که آمریکا پایگاه نظامی خوبی در عراق دارد (اشاره به پایگاه عین الاسد در استان الانبار) و قصد دارد حضور نظامی اش را در این کشور حفظ کند و از آنجا ایران را زیرنظر داشته باشد.

این اظهارات اعتراض و محکومیت یکپارچه از سوی عراقی ها را برانگیخت و مقامات آمریکا و همچنین عراق برای کاهش تنش ناشی از سخنان تحریک آمیز ترامپ، بارها تاکید کردند که ماموریت نیروهای ائتلاف (که آمریکا سرکرده آن و انگلیس از اعضای اصلی آن است) محدود به مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی است.

عبدالمهدی نیز تاکنون چندین بار از جمله در تماس تلفنی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با وی در نیمه دیماه گذشته بر این امر تاکید کرده است.

این درحالی است که چند فراکسیون بزرگ پارلمان عراق در هفته های اخیر لایحه ای را برای تعیین تکلیف نیروهای خارجی از جمله آمریکایی در خاک عراق در دست اقدام دارند.

پرسش درباره منطق حضور و ماهیت ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق از زمان پایان نظامی داعش در آذرماه 96 و بویژه سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه عین الاسد در استان الانبار در اوایل دیماه امسال و اظهارات مداخله جویانه وی، بشدت در میان محافل سیاسی و پارلمان مطرح و به پرونده روز تبدیل شده است.

نظرات بینندگان