arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

ژاپن: چین در مورد بودجه دفاعی خود شفاف سازی کند؛ چنین بودجه بالایی تاثیرات مختلفی بر منطقه خواهد گذاشت

تارو کونو وزیر خارجه ژاپن روز جمعه از چین خواست تا در مورد هزینه‌های دفاعی رو به افزایش آن کشور شفاف سازی کند.او افزود: دولت چین باید در مورد این هزینه کرد توضیح دهد چرا که چنین نرخ بالایی در افزایش بودجه نظامی، تاثیرات مختلفی بر منطقه خواهد گذاشت. بودجه دفاعی چین قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷.۵ درصد افزایش یابد و به حدود یک تریلیون و ۱۹۰ میلیارد یوان برابر با ۱۷۷ میلیارد دلار برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تارو کونو وزیر خارجه ژاپن روز جمعه از چین خواست تا در مورد هزینه‌های دفاعی رو به افزایش آن کشور شفاف سازی کند.

به گزارش ایرنا از تلویزیون ژاپن، کونو روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در توکیو افزود: علیرغم کندی اقتصاد چین، هزینه کرد دفاعی این کشور رشد زیاد خود را حفظ کرده است.

او افزود: دولت چین باید در مورد این هزینه کرد توضیح دهد چرا که چنین نرخ بالایی در افزایش بودجه نظامی، تاثیرات مختلفی بر منطقه خواهد گذاشت.

بودجه دفاعی چین قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷.۵ درصد افزایش یابد و به حدود یک تریلیون و ۱۹۰ میلیارد یوان برابر با ۱۷۷ میلیارد دلار برسد.

چین در سال‌های اخیر نه فقط از سوی آمریکا بلکه از طرف کشور‌های همسایه خود در آسیای جنوب شرقی به دلیل توسعه فعالیت‌های نظامی و بالا بردن بودجه در معرض انتقاد بوده است به همین دلیل در چهار سال گذشته درصد رشد بودجه نظامی خود را کمی کاهش داده است.

بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۸.۱ درصدی به ۱.۱ تریلیون یوآن (۱۶۵ میلیارد دلار) رسید که بیشترین افزایش در سه سال قبل از آن بود سه سالی که 'شی جین پینگ' به عنوان رئیس جمهوری کشور، به دنبال تبدیل ارتش چین به نیرویی برتر است.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، میزان بودجه نظامی چین هر سال به ترتیب ۱۱.۲، ۱۰.۷، ۱۲.۲، ۱۰.۱ و ۷.۶، ۷ و ۸.۱ درصد افزایش داشته است، اما این رشد برای سال جاری ۷.۵ درصد بوده است.

چین می‌گوید که افزایش بودجه را نباید یک تهدید دانست، زیرا این افزایش هزینه دفاعی برای حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی و منافع ملی است.

نظرات بینندگان