arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان: مجبور شدم وزیر شوم

وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه ناگزیر شده، وزیر شود، تاکید کرد، امروز جز جریان آزاد ملی، رئیس جمهوری و کشور هیچ هم و غم دیگری ندارد. همچنین اختلافاتی درباره مساله آوارگان و مشارکت در کنفرانس بروکسل وجود دارد اما یکی از نمایندگان این کشور تصریح کرد، این مساله به بحران دولتی منجر نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه ناگزیر شده، وزیر شود، تاکید کرد، امروز جز جریان آزاد ملی، رئیس جمهوری و کشور هیچ هم و غم دیگری ندارد. همچنین اختلافاتی درباره مساله آوارگان و مشارکت در کنفرانس بروکسل وجود دارد اما یکی از نمایندگان این کشور تصریح کرد، این مساله به بحران دولتی منجر نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در چهارمین نشست سالانه جریان آزاد ملی گفت: می‌دانم برای من بهتر بود وزیر نشوم اما به خاطر جریان ملی آزاد، رئیس جمهوری و کشور مجبور به این کار شدم و امیدوارم در اولین فرصت از این وزارت‌خانه بنابر مصلحت و موقعیتم خارج شوم.

وی گفت، شایعات درباره اینکه فکر ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند، صحت ندارد.

وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: هرگز اجازه نخواهم داد ویروس فساد به کالبد جریان آزاد ملی نفوذ کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد آن را ریشه کن می‌کنیم در صورتیکه منافع شخصی و واقعیت با هم تعارض پیدا کنند ما حقیقت را انتخاب خواهیم کرد. ما هرگز در مورد کسانی که به اسم درستی و صداقت یا به اسم وابستگی سیاسی مرتکب فسادی می‌شوند، لاپوشانی نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جریان آزاد ملی اولین جریانی است که اصول انتخاباتی را رعایت کرد و هرگز انتخابات را به دلایل سیاسی به تاخیر نینداخت و دموکراسی امری روتین و عادی و بخشی از فرهنگ ما به رغم بهای سنگین اختلافات داخلی ماست. ما نخستین جریانی بودیم که برنامه‌ها و اهداف خود را رسانه‌ای کردیم و همه چیز را با رسانه‌ها در میان گذاشتیم. ما منابع مالی علنی خودمان را از طریق سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های مالی داریم.

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، همچنین جریان المستقبل به رهبری سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان و جریان آزاد ملی مورد حمایت میشل عون، رئیس جمهوری این کشور در پی حملات متقابل در اثر اختلافات پیرامون پرونده آوارگان سوری و مشارکت حریری در کنفرانس بروکسل به سمت آرامش حرکت می‌کنند.

ماریو عون، عضو فراکسیون "لبنان قوی" در اظهاراتی گفت، وزیر امور آوارگان طرحی تدوین خواهد کرد و امید است کابینه در راستای تاکید بر همبستگی دولتی درباره پرونده آوارگان که مهمترین مساله در این مرحله است، با آن موافقت کند.

تنش میان دو جریان مذکور بر سر پرونده آوارگان سوری موجود در لبنان ادامه دارد و به شکل مستقیم و غیرمستقیم هجمه‌های شدیدی نسبت به یکدیگر مطرح می‌شود.

باسیل پیشتر کنفرانس بروکسل درباره آوارگان سوری را که سعد حریری در رأس هیئت لبنان در آن حضور داشت به حمایت مالی از آوارگان برای ماندن در کشور میزبان و نرفتن به کشورشان متهم و عدم حضور خود در این کنفرانس را این گونه توجیه کرد. شامگاه پنجشنبه نیز او در مراسم سالگرد تشکیل ۱۴ مارس با پرداختن به پرونده‌های اختلافی به براندازی دولت لبنان اشاره کرده بود.

جبران باسیل در مراسم سالگرد تاسیس ۱۴ مارس گفت: «یا بازگشت آوارگان یا دولت، یا فساد را از میز کابینه حذف می‌کنیم یا حکومتی وجود نخواهد داشت، یا کمبود برق صفر می‌شود یا دولت».

اشرف ریفی، وزیر اسبق دادگستری لبنان در این باره تصریح کرد، اظهارات باسیل درباره دولت بیانگر این نیت‌هاست و این امر مردود بوده و فراتر از اختیارات وزیر یا نماینده‌ دولت است و تنها موجب قلدری با سلاح جهت براندازی توافق‌نامه الطائف و ادامه خط مشی فساد و سهمیه‌بندی می‌شود.

مصطفی علوش، عضو دفتر سیاسی جریان المستقبل نیز ادعا کرد، باسیل به دنبال تخریب حل و فصل سیاسی است که عون را به ریاست جمهوری رسانده است، حل و فصلی که به تامین حداکثری ثبات سیاسی تکیه دارد. وی یادآور شد، باسیل و هم‌پیمانانش تعهداتی دارند.

علوش افزود، باسیل باید برای حل مساله آوارگان به کنفرانس بروکسل می‌رفت.

با وجود این تنش‌ها، انور الخلیل، از نمایندگان پارلمان لبنان وجود بحران دولتی را تکذیب کرد و گفت، درباره مساله آوارگان سوری موجود در لبنان اختلاف وجود دارد اما این اختلاف تا زمانی که نخست وزیر ریاست هیئت لبنان در بروکسل را برعهده داشت و به اسم دولت لبنان صحبت کرده به بحران دولتی نمی‌انجامد.

نظرات بینندگان