arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
الاخبار:

روس ها در جلسه فرماندهان نظامی ایران، عراق و سوریه غایب بودند؛ ماجرا چیست؟ / مسیر تهران - بیروت امن می شود

هماهنگی نظامی عالی بین نیروهای نظامی ایران، سوریه و عراق منحصر به چالش های امنیتی مشترک در مقابله با گروههای مسلح نمی شود. تحولات سیاسی و میدانی جدیدی وجود دارد که باعث تقویت این هماهنگی شده و آن را بیشتر و بیشتر می کند، تا آنجا که نشانه های مرحله پیش روی درگیریها را ترسیم می نماید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روس ها در جلسه فرماندهان نظامی ایران، عراق و سوریه غایب بودند؛ ماجرا چیست؟ / مسیر تهران - بیروت امن می شود

الاخبار چاپ بیروت نوشت: هماهنگی نظامی عالی بین نیروهای نظامی ایران، سوریه و عراق منحصر به چالش های امنیتی مشترک در مقابله با گروههای مسلح نمی شود. تحولات سیاسی و میدانی جدیدی وجود دارد که باعث تقویت این هماهنگی شده و آن را بیشتر و بیشتر می کند، تا آنجا که نشانه های مرحله پیش روی درگیریها را ترسیم می نماید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: روز گذشته در دمشق نشست مهمی برگزار شد، که در آن العماد علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، و عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق حضور داشتند. به دنبال این نشست، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد که به عناوین اساسی مربوط مطرح شده در نشست نظامی پرداخت. علاوه بر این، دو هیئت عراقی و ایرانی با بشار اسد دیدار کردند و در جریان این دیدار، رئیس جمهور سوریه در برابر حاضرین تاکید کرد که رابطه بین سوریه، ایران و عراق رابطه ای مستحکم است.

فضای حاکم بر این نشست سه جانبه حکایت از آمادگی آنها برای مرحله مختلفی از درگیری است که هدف از آن، سیطره بر مرزهای عراق و سوریه و گذرگاههای بین دو کشور است؛ بدین معنا، آمریکایی های حاضر در تنف در نقطه تلاقی مرزهای اردنی با سوریه و عراق، به اضافه شرق فرات، محل استقرار پایگاههای آمریکایی برای همکاری با نیروهای کردی، به چالش کشیده می شوند.

در اینجا نگرانی امنیتی برای اسرائیل بوجود آمده، چرا که سیطره بر مرزها، بازگشایی گذرگاهها و ارتباط بین سه کشور با یکدیگر، به نحوی که عبور از راه تهران-بیروت از طریق زمینی امکان پذیر می شود.

شاید مهمترین مشخصه ای که این نشست را متمایز از دیگر نشستهای از این نوع کرده بود، برگزاری آن در سایه غیبت «غیر معمول» روسیه است؛ غیبتی که خالی از دلالتهای سیاسی نیست. نکات اساسی مطرح شده در این نشست، محل توافق با روسیه ای که به تفاهم هایی با ترکیه و هماهنگی هایی با اسرائیل پایبند است، نبود. روسیه خود را خارج از چارچوب درگیری با اسرائیل قرار داده و به صورت مستقیم، به پرونده ارتباط سه دولت عراق، سوریه و ایران به یکدیگر، توجهی ندارد.

بعلاوه، تحلیلگران معتقدند که دوری روسیه از این نشست، مسئله ای است که پیشتر با این کشور، توافق شده است تا با توجه به وجود برخی نکات حساس مطرح شده در نشست مذکور، حضور این دولت باعث دشواری مسئولان ایران، عراق و سوریه نشود. این در حالی است که منابع آگاه الاخبار تاکید می کنند که غیبت نماینده روسیه به دلیل هماهنگ نبودن برنامه های نشست -که پیش از این در مورد آن توافقی صورت گرفته بود- با دیدگاه روسیه در مورد برخی مسائل مربوط به مرزها، گذرگاهها، حضور آمریکا و تجاوزهای اسرائیلی به سوریه و مساله ادلب، انجام شد.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان