arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
انتشار جزئیاتی از «معامله قرن»:

عربستان بخشی از خاک خود را به اردن واگذار می کند تا در نهایت اسرائیل بخش گسترده تری از فلسطین را تصاحب کند

واگذاری جزایر تیران و صنافیر مصر به عربستان، مقدمه ای بود برای اجرای معامله قرن، با تاکید بر اینکه نقشه آمریکا بدون همکاری عمیق بین اسرائیل، عربستان، امارات، اردن و مصر، اجرا نخواهد شد؛ بویژه در زمینه نظریه حل درگیریها از طریق صلح اقتصادی که مبتنی بر بهبود شرایط فلسطینی ها و معیشت آنها در مقابل چشم پوشی از خواسته های منطقه ای در فلسطین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان بخشی از خاک خود را به اردن واگذار می کند تا در نهایت اسرائیل بخش گسترده تری از فلسطین را تصاحب کند

يحيى دبوق در الاخبار نوشت: حضور عربستان، امارات، مصر و ارد نقشی اساسی در «معامله قرن» ایفا می کنند، از جمله، مهیا کردن زمینه ای برای اسرائیل تا بتواند مساحت بیشتری از زمین های فلسطین اشغالی را به خود اختصاص دهد، حتی اگر بهای آن، گذشتن قاهره و ریاض از اراضی خود، برای جلب رضایت اسرائیل و چشم پوشی از فلسطین، با ثروت عربی باشد!

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: روز گذشته کتاب جدید روزنامه نگار برجسته آمریکایی، ویکی وارد با عنوان«کوشنر و شرکای او،طمع و فساد» منتشر شد، که دربردارنده تفاصیلی در مورد نقش کوشنر، مشاور و داماد ترامپ و ایوانکا، در کاخ سفید و سیاست خارجی آمریکا بود. علاوه بر این، در کتاب مذکور تفصیل هایی در مورد معامله قرن و اهداف آن در حل مساله فلسطین، طبق منفعت کامل اسرائیل و با حمایت مالی دولتهای عربی آمده است که در مقدمه آنها عربستان و امارات قرار دارند.

براساس آنچه در این کتاب آمده، معامله قرن که توسط کوشنر طراحی شده، شامل امتیازدهی های اردن، در مورد بخشی از اراضی آن برای دولت فلسطین می شود، تا در مقابل، بخشهایی از خاک عربستان به اردن واگذار شده و اسرائیل بتواند مساحت گسترده تری از اراضی نوار غزه را تحت حاکمیت خود درآورد.

این نقشه که با عنوان«تبادل اراضی» شناخته می شود، طرف مصری را استنثا نمی کند؛ چرا که طبق اطلاعات کتاب ویکی وارد، واگذاری جزایر تیران و صنافیر مصر به عربستان، مقدمه ای بود برای اجرای معامله قرن، با تاکید بر اینکه نقشه آمریکا بدون همکاری عمیق بین اسرائیل، عربستان، امارات، اردن و مصر، اجرا نخواهد شد؛ بویژه در زمینه نظریه حل درگیریها از طریق صلح اقتصادی که مبتنی بر بهبود شرایط فلسطینی ها و معیشت آنها در مقابل چشم پوشی از خواسته های منطقه ای در فلسطین است.

در واقع کوشنر به دنبال آن است تا سعودی ها و اماراتی ها کمک های اقتصادی به فلسطینیها ارائه دهند، که از آن جمله ایجاد خطوط لوله نفت از عربستان سعودی تا غزه است، به نحوی که بنا نمودن پالایشگاه و بندری برای حمل و نقل دریایی و همچنین راه اندازی ایستگاههایی برای تصفیه آبها، ممکن شود، تا اوضاع اقتصادی فلسطین بهتر شده و میانگین بیکاری کاهش یابد.

کوشنر در جریان حضورش در امارات، در گفتگو با اسکای نیوز عربی افشا کرد که پیش بینی می کند نقشه صلح در منطقه پس از برگزاری انتخابات اسرائیل رونمایی شود؛ نقشه ای که در دو عرصه اقتصاد و سیاست می تواند علاوه بر تاثیر گذاری بر اسرائیل و فلسطین، بر تمام منطقه، بویژه اردن، مصر و لبنان، اثرگذار باشد.

نظرات بینندگان