arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸

با بانوی اول جنگ اروپا علیه گوگل و اپل آشنا شوید

فارین پالیسی نوشت: مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی(عضو اتحادیه ضد تراست)، پس از  جنگ با برخی از بزرگترین شرکتهای دنیا، تلاش می کند تا اقتصاد قرن 21 را دوباره تعریف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارین پالیسی نوشت: مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی(عضو اتحادیه ضد تراست)، پس از  جنگ با برخی از بزرگترین شرکتهای دنیا، تلاش می کند تا اقتصاد قرن 21 را دوباره تعریف کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از فارین پالیسی؛ مارگارت وستاگر همانند ظاهر پیشرو و مدرن خود، افکاری پر انرژی دارد. او همیشه مایل بوده افکار خود را با سر و صدای بسیار به واقعیت تبدیل کند. طی روزهای گذشته و در کمتر از یکسال اخیر وی برای هفتمین کنفرانس مطبوعاتی خود در برابر  تقریبا 100 روزنامه نگار در جلسه ای به  میزبانی کمیسیون اروپا آماده سخنرانی شد. پیش بینی می شد وی به سیستم مالیاتی شرکت های دولتی بپردازد که در بلژیک با  شعار «فقط در بلژیک» ​​شناخته می شوند. در این سیستم  پیشنهاد می شود مالیات بر سود شرکت های چند ملیتی را تا 90 درصد کاهش داد. بلژیک از تصویب این طرح در بحران های اولیه پیش از بحران مالی جدی و دوران خصوصی سازی و آزاد سازی بازار در اروپا، استقبال کرد. این شرکت ها، مشاغلی جدید ایجاد می کردند و پول را به اقتصاد ملی پمپاژ می کردند: به عنوان مثال، InBev به  بزرگترین شرکت بلژیک با ارزش بازار بالا تبدیل شد و در سال 2014 حدود 28 میلیارد دلار سود جهانی را گزارش کرد.

با این حال وستاگر در جلسه مطبوعاتی خود  به خبرنگاران گفت که شرکت های بین المللی حدود 700 میلیون یورو در مالیات ها را نادیده گرفته اند، در نتیجه عدم توجه به  "مزیت رقابتی ناعادلانه" که در شرکت های کوچک با قوانین مالیات عادی  فعالیت می کنند رخ داده است و این بسیار بد است. وی صراحتا تاکید کرد که شرکت ها موظفند هر چه سریعتر دین خود را بپردازند.

با بانوی اول جنگ اروپا علیه گوگل و اپل آشنا شوید

او به خبرنگاران گفت: "من امیدوارم که تصمیماتی که امروز گرفته ایم، به ما کمک کند که حرکتی جدی را برای مبارزه با فرارهای مالیاتی  نه تنها در اروپا، بلکه در سطح جهانی  اجرا کنیم. "

وستاگر 47 ساله به عنوان چهره سرشناس بروکسل برای مبارزه با تخلفات مالیاتی شناخته می شود او در حال تلاش برای ترویج سیاست های رقابت سالم برای کمک به رشد اقتصادی در بازار اروپا است. اما اجرای این طرح مستلزم قدرت بالا، مقاومت در برابر شرکت های متخلف و حتی روحیه جنگجو و پرخاشگرانه است. از زمان دریافت پست جدید یعنی کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی در سال 2014، وستاگر پرونده های دولتی را علیه برخی از بزرگترین شرکت های جهان و میزبان های کم اهمیت اروپایی آنان، از جمله استارباکس در هلند و اپل در ایرلند، دنبال کرده است.

 او از گوگل (برای سوء استفاده از سلطه خود به عنوان یک موتور جستجوگر) و گازپروم (برای افزایش قیمت ها) تحقیق کرده است. به نظر می رسد که او در انتخاب اهداف خود به سیاست توجهی نداشته است، حتی مقام رئیس خود را نادیده گرفته و ژان کلود جانکر رئیس کمیسیون اروپا را در سال جاری در خصوص پرونده تخلفات مالیاتی مک دونالد تحت فشار قرار داده است.

وستاگر در حوزه بین المللی نیز خواسته و ناخواسته در مسائل روز ورود کرده است، نارضایتی اقتصادی در کشورهای جنوبی اروپا، تأثیر اقدامات ریاضت اقتصادی، مبارزه با مهاجرت و تهدیدهای جدایی انگلیس و یونان از اتحادیه از محورهای بررسی وی بوده اند. اما جالب است که وی حتی از سطح اتحادیه اروپا فراتر رفته و حتی با شرکت های نوآور سیلیکون ولی خصومت پیدا کرده است.

اقتصاد دیجیتال تقریبا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی همه کشورهای غنی و پیشرفته را تشکیل می دهد، اما نظارت پراکنده از شرکت های فناوری به این معنی است که توافق کمی در مورد انحصار و غلبه غیر قانونی این شرکت ها وجود دارد. اعضای اتحادیه اروپا نیز به طور مداوم شرکت های خارجی را به علت سوء استفاده از مزایای رقابتی تحت نظر می گیرند.

اگرچه کشورها و شرکت ها به طور یکسان از قوانین بروکسل بهره می برند اما به هر حال وستاگر در دانمارک متولد شده است و امیدوار است که اعتماد مردم به اتحادیه اروپا را بازگرداند. او همچنین مسیری را به عنوان آخرین قاضی در مورد آنچه درست و غلط، عادلانه و غیرمنصفانه است، در دست بررسی دارد و در تلاش است اقتصاد قرن 21 را پاکیزه تر از همیشه کند. الیزابت سوانز، کارشناس اقتصادی در مورد وی می گوید: "قرار گرفتن  در برابر شرکت های بزرگ و گفتن این نکته که آنها باید از کوچکترین قواعد  اطاعت کنند. بسیار دانمارکی است چرا که دانمارک کشوری کوچک با قوانین سخت و مشخص است."

والدین وستاگرا به ندرت سیاسی بودند اما حضور وستاگر در جامعه پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه کم کم او را با سیاست آشنا کرد،  برای مثال نخستین باری که تلاش کرد وارد مجلس شود و رقابت را از دست داد؛ اما تجربه شکستش به وی کمک کرد تا یاد بگیرد برای موفقیت باید به یک حزب وابسته شود. این تجربه به او کمک کرد تا ببیند که سیاست "حساس"  است و باید در این عرصه حرفه ای بود زیرا ارزش های رادیكال به مرور قدرت می گیرند. بر همین اساس وی جذب گروهی به نام  "حزب Caffè Latte"، شد که افرادی با تحصیلات عالی را جذب می کند، گرچه این افراد لزوما  ثروتمند نبودند و بیشتر بر اهداف اجتماعی لیبرال در کنار افکار محافظه کارانه تر اقتصادی متمرکز بودند.

سرعت رشد وستاگر در حدی بود که او در 20 سالگی به عنوان رئیس ملی حزب مشغول شد. سپس، در 29 سالگی، وزیر آموزش و امور دینی دانمارک شد. هوش وستاگر به سرعت از وی یک سیاستمدار شهیر و قدرتمند ساخت، اگر چه، نه یک سیاستمدار بسیار متعهد. او دستورالعمل های محافظه کارانه ای (بعضی استانداردها) را اجرا کرد که شامل اجرای استانداردهای  آزمون بین المللی سخت تر و برنامه درسی مبتنی بر ارزش ها بود که عرق ملی  کودکان دانمارک را تقویت می  کرد. برخی از روزنامه نگاران او را به عنوان های "بانوی بیش از حد جدی" یا بانوی نظم در رسانه ها خطاب می کنند و حتی وی را به معلمی که به شاگردانش تدریس می کند تشبیه می کنند.

یکی از اعضای پارلمان سوسیال دموکراتهای دانمارک در مورد او می گوید: وستاگر همیشه "بسیار آماده است، به این معنی که هیچ سیاستمداری قادر به دانستن بیشتر از او نیست. اکثر سیاستمداران یا متخصصان عمومی هستند یا متخصص. این بسیار نادر است که سیاستمداری هر دو این ها باشد.

با بانوی اول جنگ اروپا علیه گوگل و اپل آشنا شوید

یکی از مشاوران قدیمی او، هنریک کیررومگارد، می گوید: "او همیشه نگرانی هایی جدی برای دولت دانمارک و مردم کشورش داشت. اما این مانع از توجه او به خانواده شخصیش نمی شد. او عاشق  و نگران شوهر و فرزندانش بود ."

وستاگر سه دختر دارد. وستاگر در مورد تغییرات حضورش در دنیای سیاست می گوید: "وقتی که من خیلی جوان بودم و وارد سیاست شدم، اساسا فکر کردم ایده ها ترفند های سیاسی را پیش می برند اما به مرور این رویکرد به عقب رانده شد"

بنابراین او به طور آگاهانه تصمیم گرفت تا سیاست خود را شخصی سازی کند، نتایج آن را می توان امروز در همه چیز از لحاظ لباس و ظاهر تا  سبک سخن گفتن و  دکور دفتر او دید.حزب او نیز یک شعار جدید را اتخاذ کرد: "مسئولیت پذیری"، که به نظر می رسد همان چیزی است که تکامل وستاگر را منعکس می کند.

در سال 2011، وستاگر معاون نخست وزیر دانمارک و وزیر امور اقتصادی و داخلی شد. اقتصاد ملی به بحران مالی فرو میرفت و وستاگر تصمیمات سخت گیرانه ای در حوزه بودجه داخلی  گرفت که گاهی اوقات به دلخوری شهروندان و مخالفان سیاسی او منجر می شد. برای مثال او از بروز محدودیت زمانی دولت برای پرداخت بیکاری از چهار سال تا دو سال پشتیبانی کرد. وستاگر در نهایت  سربلند شد و به ادعای خودش دانمارک را یک تنه از رکود اقتصادی نجات داد. در همین جا بود که مشخص شد وی قدرت سیاست را شناخته است.

در سال 2012، وستاگر به عنوان رییس شورای اقتصادی و امور مالی فعالیت کرد، کارایی و اعتماد به نفس او، توجه کمیسیون اروپا را جلب کرد و به گفته یکی از همکاران قدیمی ویستاگر سرانجام بروکسل اعلام کرد این زن باهوش را برای همکاری می خواهد. کمیسیون برای رقابت متفاوت از دولت ها است. برای مثال حتی یک کارمند اداره می تواند تحقیقات خود را آغاز کرده و به عنوان یک قاضی بی طرف در زمینه قوانین ضد تراست، خدمت کند.

وستاگر توسط دانمارک برای خدمت در کمیسیون اروپا در سال 2014 نامزد شد و موفق شد وارد کمیسیون شود. در بدو ورود به کمیسیون وی مسئول حدود 900 کارمند شد.او به سرعت شروع به تحقیقات کرد. وستاگر و مشاوران او هر هفته  پنج مورد را به بحث می گذارند و تصمیم می گیرند کدام را دنبال کنند، در نهایت وستاگر تصمیم گیرنده است که آیا رفتار غیرقانونی رخ داده است و جریمه یا سایر روش های اصلاح را به کمیسیون اروپا ارائه می دهد.

وستاگر  در سه آوریل 2015، تحقیقات خود را در مورد گوگل، گازپروم به  اتحادیه اروپا اعلام کرد، سپس به سراغ آمازون و مک دونالد رفت و  یک پرونده علیه اپل را بازگشایی کرد. تا به امروز، شرکت های سیلیکون ولی از سوی وستاگر به حدود 19 میلیارد دلار خسارت متهم شده اند.

اما برخی معتقدند وستاگر به دنبال جلب نظر است و رفتارهایش ظاهری است. یو بوتمان، وکیل امور ضد تراست در شركت های سرشناس می گوید ویستاگر به دنبال آزمون و خطا و احتمالا یک ارتقاء شغلی دیگر است. او پرونده ها را امتحان می کند تا پیشرفت کند.

وستاگر به طور جدی پرونده هایی  ضد آمریكایی را بررسی می كند و به نظر می رسد ترسی از مشکل کمیسیون اروپا و ایالات متحده ندارد. وی در این خصوص می گوید : "پرونده های قضایی باید مبتنی بر هدف و واقعی باشند زیرا قطعا تصمیمات ما باید در دادگاه بررسی شود."  او اشاره کرد که بسیاری از شکایت کنندگان دفتر او آمریکایی هستند. او این اتهام را رد کرد که از پستش استفاده می کند تا قدرت اقتصادی ایالات متحده را کاهش دهد و یا به نفع برخی کشورهای شرقی اروپا کار می کند.

اما وستاگر تنها نیروی اروپایی نیست که  ضد شرکت های فناوری آمریکایی کار می کند هم اکنون بیشتر اتحادیه اروپا در مقابل کالیفرنیا و سیلیکون ولی موضع گرفته است.  شش کشور اروپایی ( آلمان، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و هلند ) پرونده های مربوط به تخلفات فیس بوک را بیش از پیش مورد توجه قرار داده اند. در ماه دسامبر، برخی از کارکنان آمازون در آلمان در برابر شرایط نامساعد اقتصادی اعتصاب کردند.

وستاگر معتقد است عدالت اقتصادی متضمن نوآوری خواهد بود. او می گوید: "اگر شما یک ایده برای یک برنامه یا یک سرویس جدید دارید، پس نیاز به یک بازار برای ارائه آن به مشتریان جدید دارید.اگر این بازاربه علت تخلف به روی شما بسته است، شما شکست خورده اید، ما قانونمندان اینجا هستیم، و نیاز و تمایلی به آشفتگی نداریم. پس برای قانون شکنان بسیار سخت است که تصمیم به نوآوری بگیرند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که بازار ها باز هستند. در غیر این صورت، شانس مبارزه عادلانه ای ندارید. "

او در یک مصاحبه تاکید کرد: "پرونده مالیات در امور دولت به معنای رقابت بیشتر و سهم متعادل در بودجه ملی است.مردم می توانند انتظار داشته باشند  شرکت های بزرگ به آنان خدمت کنند. "

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان