arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۸

کدام استان‌ها طی روزهای آتی در معرض باران شدید و سیل هستند؟

طبق اعلام دستگاه‌های مختلف استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و خوزستان در روزهای آتی شاهد باران‌های شدید و در برخی از این استانها احتمال سیل وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کدام استان‌ها طی روزهای آتی در معرض باران شدید و سیل هستند؟

از ابتدای امسال استان‌هایمازندران و گلستان درگیر سیل بودند و خسارات سنگینی به این دو استان وارد شد. همچنین استان خراسان شمالی نیز تا کنون خساراتی از سیل را متحمل شده است. آمادگی مردم و دستگاه‌های مختلف پیش از سیل می‌تواند این خسارات را کاهش دهد. در پی پیش‌بینی وقوع بارش‌ باران در برخی استانهای غربی و جنوب غربی طی روزهای آتی هشدارهایی مبنی بر آماده باش دستگاه‌های مختلف و همچنین اطلاع مردم صادر شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

مدیرکل هواشناسی لرستان: بارش‌های سیل‌آسا از بامداد یکشنبه آغاز می‌شود

محمد ناصر هاشمی مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه در دو روز آینده شاهد ورود سامانه بارشی قوی به آسمان استان هستیم، افزود: پیش‌بینی می‌شود به صورت میانگین در لرستان با بارش بیش از ۵۰ میلی‌متری روبرو شویم.

وی گفت: بر اساس اطلاعات در برخی از مناطق استان همچون پلدختر، رومشکان، جنوب خرم‌آباد، جنوب ازنا، شول‌آباد و سرشاخه‌های دز بارش بیش از ۸۰ میلی‌متری به وقوع بپیوندد.

این مسوول اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این سامانه بارشی فعالیت خود را از اوایل یکشنبه در لرستان آغاز می‌شود و سامانه وزش باد شدید بیش از ۸۰ کیلومتر، رگبار و صاعقه را خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی لرستان اظهار داشت: به هر حال باید دستگاه‌های مسوول و مردم آمادگی لازم را برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی را داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز: احتمال بالا آمدن تراز آب کارون در محدوده شهر اهواز

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: دبی آب رودخانه کارون در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ است که با توجه به پیش‌بینی هواشناسی و اخطار مدیریت بحران پیش‌بینی می‌شود در اثر بارش‌های حوزه آبریز کارون در بالادست اهواز دبی رودخانه کارون به حدود ۲ هزار برسد که منجر به بالا آمدن تراز آب رودخانه در سواحل کارون شهر اهواز می‌شود.

وی افزود: به میهمانان نوروزی که در سواحل کارون چادر برپا کردند و یا همشهریانی که از سواحل کارون به قصد تفریح استفاده می‌کنند هشدار داده می‌شود طی ۲۴ ساعت آینده تراز آب رودخانه کارون بالا می‌آید و احتمال طغیان رودخانه وجود دارد که منجر به غیرایمن شدن سواحل رودخانه کارون در شهر اهواز خواهد شد.

عالی پور گفت: قایق‌سواری در رودخانه کارون با توجه به پیچ‌هایی که در مسیر حرکت رودخانه ممکن است ایجاد شود قابل‌اطمینان نخواهد بود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان این‌که مردم هشدارها را جدی بگیرند، عنوان کرد: مردم حداکثر تا ۳ روز آینده از سواحل رودخانه کارون کاملاً فاصله بگیرند به همین دلیل محل‌های اسکان مسافران نوروزی افزایش ظرفیت داده شده است.

وی گفت: نمایشگاه دائمی بین‌المللی خوزستان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است که امکانات مختلفی در این نمایشگاه مهیا شده و میهمانان می‌توانند ایام اقامتی خود را کاملاً ایمن سپری کنند. همچنین اماکن اقامتی آموزش‌وپرورش در مدارس شهر اهواز از دیگر گزینه‌های انتخابی برای میهمانان نوروزی است.

عالی پور با اشاره به امکان آب‌گرفتگی دوباره زیرگذرهای اهواز، اظهار کرد: زیرگذرها در ۴ نقطه پل سوم جنب پارک لاله، پل سلمان فارسی از سمت ساحل غربی، پل سوم از سمت ساحل غربی و زیرگذر شریعتی احتمال آب‌گرفتگی دارند و در جلسه مدیریت بحران اهواز مقرر شد برخی مجاری آب به سمت رودخانه یک‌طرفه شود و با تعبیه پمپ‌های سیار آب به سمت رودخانه تخلیه شود.

وی افزود: از مردم تقاضا داریم از خودروهای تک‌سرنشین استفاده نکنند تا عبور خودروها به حداقل برسد و شاهد کاهش بار ترافیکی در سطح شهر به‌ویژه زیرگذرها باشیم.

اطلاعیه‌ شرکت آب منطقه‌ای کردستان: هشدار وقوع سیلاب در پایاب سدهای استان کردستان

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این اطلاعیه اعلام کرد: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و اعلام کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، مبنی بر وقوع بارندگی‌های قابل توجه در روزهای پیش‌رو؛ وقوع سیلاب در رودخانه‌های استان خاصه پایاب سدهای قشلاق سنندج، گاران مریوان، چراغ ویس سقز، سورال دهگلان و زیویه کامیاران بسیار محتمل است.

در ادامه این اطلاعیه ذکر شده است: به عموم مردم استان اعلام هشدار می‌شود تا از حضور در اراضی منتج به بستر رودخانه‌ها و مخازن سدهای مذکور امتناع و باغداران و کشاورزان در رعایت موارد ایمنی جدیت ورزند.

روابط عمومی آب منطقه‌ای کردستان در ادامه این اطلاعیه از مردم درخواست کرده است که از تردد، توقف و اسکان در مسیر رودخانه‌های بالادست و پایین دست سدهای مذکور در چندروز آینده به طور جدی پرهیز کنند تا از بروز حوادث غیرمترقبه در اثر سیلاب‌های احتمالی و خطرات دیگر جلوگیری به عمل آید.

مدیرکل هواشناسی کرمانشاه: منتظر بارش شدید باران در کرمانشاه باشید

محمد خسروی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، از امشب تا اواخر روز سه‌شنبه، سامانه فعال بارشی جو استان را تحت تاثیر قرار داده، در بعضی ساعات سبب وزش باد شدید، بارندگی سنگین، رعدوبرق و در برخی نقاط رگبار تگرگ می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه ادامه داد: شرایط ناپایدار از اواخر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه و طی ساعاتی از بعدازظهر سه‌شنبه شدت بیشتری داشته؛ به طوری که بارش سبب آبگرفتگی معابر عمومی، رواناب و احتمالا در برخی نقاط جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: از روز دوشنبه بارش علاوه بر ارتفاعات، در برخی نواحی سردسیر نیز به‌صورت برف مشاهده می‌شود.

خسروی از مسؤولان ذی‌صلاح خواست برای جلوگیری از مشکلات و مخاطرات احتمالی تمهیدات لازم را در راستای اطلاع‌رسانی و اسکان مسافران نوروزی داشته باشند و همچنین به مسافران و میهمانان نوروزی توصیه کرد از  تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و هنگام رانندگی احتیاط لازم را داشته باشند.

وی با پیش‌بینی آبگرفتگی معابر، افزود: لازم است که مسؤولان دستگاه‌های اجرایی پاک‌سازی کانال‌ها، آب‌گذر‌ها و راه‌های خروج آب ساختمان‌ها و دهانه پل‌ها و... حتما، در دستور کار داشته باشند

هشدار مدیریت بحران ایلام نسبت به وقوع سیل / دستگاه‌های امداد رسانی در آماده باش هستند

سعید کریمیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام، دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: با توجه به احتمال وقوع رگبار باران و رعد و برق و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در روزهای یک شنبه و دوشنبه (چهارم و پنجم  فروردین) جاری در سطح استان ایلام ، می‌طلبد موارد ایمنی رعایت شود.

وی افزود: شهروندان و مهمانان نوروزی از اسکان، توقف و رفت و آمد در حاشیه مناطق آبگیر، بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

مدیرکل بحران ایلام اذعان کرد: دامداران هم با توجه به این هشدار و اخطاریه از چرای دام در مناطق مستعد سیلاب و رعد و برق اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌ها و مسافرین نوروزی ضمن رعایت نکات ایمنی و در صورت مواجهه با حوادث احتمالی با نیروهای امدادرسان هلال احمر و فوریت‌های پزشکی تماس حاصل کنند.

کریمیان تاکید کرد: از عصر امروز شنبه و در راستای کمک به حادثه دیدگان احتمالی، نیروهای خدمات‌رسانی شامل پلیس راه، حمل و نقل جاده‌ای، هلال احمر و تمامی دستگاه‌های ذیربط افزایش خواهد یافت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان