arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
روایت «رای الیوم» از

هدیه ترامپ به ایران، اسد و حزب الله!

برگ های برنده آمریکا در سوریه یکی پس از دیگری از دست رفت و دمشق و هم پیمانانش توانستند سخت ترین مراحل جنگ را پشت سر بگذارند. این در حالی است که اسرائیلی ها بارها تلاش کردند از روسیه دلجویی کرده و ثبات موضع روسها را در هم بشکنند تا به ایران و حزب الله در مورد خروج از جنوب سوریه فشار وارد کند. اما تمام این تلاشها بی نتیجه ماند؛ از این رو ترامپ در اقدامی تازه، الحاق جولان به اسرائیل را به رسمیت شناخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هدیه ترامپ به ایران، اسد و حزب الله!

دکتر محمد بكر در رای الیوم نوشت: به دنبال توئیت ترامپ در مورد به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان، همچنان شاهد واکنش هایی در این باره هستیم. این اقدام رئیس جمهور آمریکا، علاوه بر اینکه همزمان با نزدیکی انتخابات اسرائیل و با هدف بالا بردن شانس موفقیت نتانیاهو صورت گرفت، در واقع پاسخی است به برگ های برنده ای که ایالات متحده از آنها در جنگ سوریه استفاده کرد، اما دستاوردهای میدانی آن مطابق میل آمریکا و اسرائیل نبود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: برگ های برنده آمریکا در سوریه یکی پس از دیگری از دست رفت و دمشق و هم پیمانانش توانستند سخت ترین مراحل جنگ را پشت سر بگذارند. این در حالی است که اسرائیلی ها بارها تلاش کردند از روسیه دلجویی کرده و ثبات موضع روسها را در هم بشکنند تا به ایران و حزب الله در مورد خروج از جنوب سوریه فشار وارد کند. اما تمام این تلاشها بی نتیجه ماند؛ از این رو ترامپ در اقدامی تازه، الحاق جولان به اسرائیل را به رسمیت شناخت.

مکس بوت در روزنامه واشنگتن پست معتقد است ترامپ با به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر جولان، به اسد و حزب الله هدیه ای داده است و این مساله به دمشق، ایران و حزب الله فرصت خوبی برای آمادگی و اجتماع نیروها در پایگاه مقاومت در نزدیکی جولان می دهد. به عقیده نگارنده، این نظر با واقعیت منطبق است و تصمیم ترامپ فرصتی طلایی به دمشق می دهد تا تعامل اثرگذاری با این به رسمیت شناختن داشته و تمام امکانات را برای مقابله با عملی شدن آن به کار گیرد. مکس بوت این تصمیم ترامپ را بر هم زننده پایه های اصلی نظام جهانی در رابطه با صلح منطقه می داند.

تصمیم رئیس جمهور آمریکا مصوبه های نشست صلح مادرید در سال 1991 و استراتژی دمشق در طول سالیان گذشته را از بین می برد؛ بویژه استراتژی دوره ریاست حافظ اسد که براساس قاعده زمین در مقابل صلح، با اسرائیلی ها تعامل داشت.

تصمیم ترامپ در مورد ارتفاعات جولان، نوار غزه و کرانه باختری، اراده محور مقاومت را محک می زند و کمترین واکنش به آن، تولد حزب الله سوریه در جولان، یا تطبیق تجربه مبارزه فلسطین در جغرافیای جولان است، بویژه آنکه تمام امکانات نیز برای استفاده از این گزینه فراهم است. قدرتی که می تواند توانایی نظامی گروههای مقاومت فلسطین را افزایش دهد، یعنی حزب الله، این توانایی را دارد که از تجربه فلسطین در مورد جولان بهره ببرد.

امروز، بیش از همیشه جولان مشتاق ازادی است و باید دروازه تکامل جبهه ها با فلسطین و لبنان باشد، تا بتواند عربیت جولان و انتساب ان به سوریه را حفظ کند. محور مقاومت باید در نظر داشته باشد که کرامت و آزادی جولان نه با شدیدترین محکومیتها، بلکه تنها با اقدام بازپس گرفته می شود.

نظرات بینندگان