arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸

روسیه: نظامیان ما در ونزوئلا می مانند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج این کشور از ونزوئلا اعلام کرد که نظامیان روسیه تا زمانی که کاراکاس نیاز دارد، در ونزوئلا باقی خواهند ماند و همه چیز براساس توافقات دوجانبه صورت می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از ونزوئلا اعلام کرد که نظامیان روسیه در کاراکاس می مانند.

به گزارش ایرنا در مسکو، ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی خود در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه با بیان این مطلب اظهار داشت: ما براساس توافقات دو جانبه با دولت قانونی نیکلاس مادورو، نظامیان خود را به کاراکاس اعزام کرده ایم.


وی افزود: نظامیان روسیه تا زمانی که کاراکاس نیاز دارد، در ونزوئلا باقی خواهند ماند و همه چیز براساس توافقات دوجانبه صورت می گیرد.


به گفته وی، متخصصان نظامی روسیه نیز تازمانی که دولت قانونی ونزوئلا بخواهد در ونزوئلا خواهند ماند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه این را هم گفت که آمریکا عمدا موجب تشنج اوضاع و هرج و مرج در ونزوئلا می شود و به دنبال فراهم کردن زمینه مداخله نظامی در این کشور است.


به گفته وی، آمریکا با هدف نابودی وضعیت در ونزوئلا، دست به اعمال تحریم های متعدد علیه بخش های مالی، نفتی و معادن طلای این کشور زده است و از سوی دیگر با ایجاد اختلاف در جامعه و نیروهای مسلح این کشور تلاش دارد با جلوگیری از واردات کمک های بشردوستانه و همچنین ادامه خرابکاری یا اقداماتی که منجر به خرابکاری در سیستم انرژی این کشور می شود شرایط را برای فروپاشی آن فراهم کند.


وی با بیان اینکه تحریک عمدی و ایجاد هرج و مرج با هدف فروپاشی دولت قانونی ونزوئلا ممکن است هیچ برنده ای نداشته باشد، مقامات واشنگتن را خطاب قرار داد و گفت که آیا این واقعیت را درک می کنند؟؛ آیا متحدان آمریکا در موضوع ونزوئلا عواقب کار خود را بررسی کرده اند.


گفتنی است، زاخارووا دیروز نیز در شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه در واکنش به تهدید ترامپ برای خروج نیروهای روسی از ونزوئلا گفته بود: آمریکا بهتر است به تعهدات خود نسبت به جامعه جهانی عمل کند و از سوریه خارج شود؛ آنها (آمریکایی ها) قبل از دادن توصیه به دیگر کشورها برای خروج از جایی، باید به وعده خود برای خروج از دیگر کشورها بخصوص سوریه عمل کنند.


یوری اوشاکوف دستیار امور بین الملل رئیس جمهوری روسیه نیز که در بیشکک به سر می برد دقایقی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نظامیان روسی در چارچوب همکاری های نظامی با دولت قانونی ونزوئلا به کاراکاس اعزام شده اند و تمام اقدامات ما در چارچوب روابط عادی مسکو و دولت قانونی ونزوئلا در کاراکاس صورت می گیرد.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته پس از دیدار با همسر خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا خواستار خروج نظامیان روسیه از ونزوئلا شد و با تهدید مسکو اعلام کرد که تمام گزینه ها برای خارج کردن روسیه از کاراکاس روی میز است.
تنش ها میان آمریکا و روسیه در باره ونزوئلا در حالی رو به افزایش است که دیروز یکی از رسانه های روسی خبر داد اس 300 های ونزوئلا به حالت آماده باش درآمده اند.


یکشنبه گذشته نیز دو فروند هواپیمای روسی از نوع روسلان و ایل-62 راهی ونزوئلا شدند و هدف از اعزام آنها، اجرای قرارداد تسلیحاتی بین دو کشور عنوان شد با این وجود به نظر می رسد روسیه در پاسخ به نگرانی دولت قانونی ونزوئلا درخصوص تهاجم نظامی احتمالی آمریکا و متحدان منطقه ای آن دست به چنین کاری زده است.


رسانه های روسی پیشتر اعلام کرده بودند که احتمالا با پرواز دو هواپیمای روسی به ونزوئلا ازجمله هواپیمای روسلان یا «آن-124» که بزرگترین هواپیمای باری جهان است، تسلیحات و تجهیزات نظامی ازجمله قطعات یدکی هواپیماهای نظامی سوخو به ونزوئلا منتقل شده است.


گزارش شده بود هواپیمای مسافربری ایل-62 نیز پرسنل ویژه تعمیر و نگهداری تسلیحات و تجهیزات نظامی را به ونزوئلا منتقل کرده است تا به تعمیر تسلیحات روسی ارتش این کشور بپردازند ضمن اینکه یک محموله کمک های 35 تنی و 99 نظامی از این طریق وارد کاراکاس شدند.


ونزوئلا از روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شده است.


آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواستار کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.


برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا همگام با واشنگتن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند.


مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم می کند.


برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت کرده و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داده اند.


در تازه ترین تحولات ونزوئلا، بتازگی روسیه و چین به اتفاق، پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ونزوئلا در شورای امنیت را وتو کردند.

نظرات بینندگان