arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
آخرین وضعیت سیل در پلدختر؛ ۱۳ فروردین ۹۸

سیل به طور کامل فروکش کرده؛ سیلاب در منازل وجود ندارد / وزیر کشور: با وجود تجهیز اماکن امن، برخی ترجیح دادند در منازل بمانند یا به ارتفاعات پناه ببرند که کار امدادرسانی را مشکل کرد / هلال احمر: مردمی که به ارتفاعات پناه برده بودند، اسکان اضطراری داده شدند / تلفات جانی و مصدوم جدی نداشتیم / نجات ۳۹ نفر از مردم از محاصره سیل‌ / استقرار موقت مردم در چادر / بخش غربی شهر به هیچ وجه قابل سکونت نیست؛ اولویت ما ایجاد کمپ است؛ بخش شرقی منازل مشکلی ندارد

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بالگرد‌های نیروی زمینی ارتش به منظور امدادرسانی به مردم پلدختر که در سیلاب گرفتار شده اند، راهی این شهر شدند. همچنین رئیس مرکز امداد هوایی شرکت نوید جمعیت هلال احمر از پرواز پنج فروند بالگرد هلال احمر از صبح امروز برای نجات سیل‌زدگان پلدختر خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بالگرد‌های ارتش و هلال احمر راهی پلدختر شدند / استقرار موقت مردم در چادر / آغاز توزیع اقلام ضروری بین شهروندان / استاندار لرستان: سیل به طور کامل فروکش کرده؛ سیلاب در منازل وجود ندارد / بخش غربی شهر به هیچ وجه قابل سکونت نیست؛ اولویت ما ایجاد کمپ است / بخش شرقی منازل مشکلی ندارد

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بالگرد‌های نیروی زمینی ارتش به منظور امدادرسانی به مردم پلدختر که در سیلاب گرفتار شده اند، راهی این شهر شدند.

به گزارش «انتخاب»، امیر سرتیپ دوم ستاد شاهین تقی‌خانی داشت: نیروزی زمینی ارتش دقایقی پیش به منظور امدادرسانی به مردم سیل زده پلدختر مقدمات ایجاد پل هوایی به منظور جابجایی مردم سیل زده با استفاده از بالگرد‌های خود را فراهم کرد.

بالگرد‌های ارتش و هلال احمر راهی پلدختر شدند / استقرار موقت مردم در چادر / آغاز توزیع اقلام ضروری بین شهروندان / استاندار لرستان: سیل به طور کامل فروکش کرده؛ سیلاب در منازل وجود ندارد / بخش غربی شهر به هیچ وجه قابل سکونت نیست؛ اولویت ما ایجاد کمپ است / بخش شرقی منازل مشکلی ندارد

وی افزود: اکنون ۲ فروند بالگرد شنوک از پایگاه هوانیروز اصفهان و ۶ فروند بالگرد ۲۱۴ از پایگاه‌های مسجد سلیمان و کرمانشاه راهی پلدختر شده اند.

به گفته سخنگوی ارتش، امیر سرتیپ‌کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش اکنون با استفاده از یک بالگرد ۲۱۴ به پلدختر رفته و به عنوان فرمانده میدانی در این شهر مستقر است.

امیر تقی خانی افزود: امیر سرتیپ‌دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز نیز به همراه بالگرد‌های ارتش در راه پلدختر است و در بحث امدادرسانی هوایی را تسریع خواهد کرد.

به گفته وی نیروی زمینی ارتش به صورت ویژه و گسترده امدادرسانی به مردم سیل زده استان لرستان‌را بر عهده دارد.

نخستین گروه امدادرسان به پلدختر لرستان اعزام شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: نخستین گروه امدادرسان صبح سه شنبه جهت کمک به مناطق سیل زده شهرستان پلدختر اعزام شدند.

غلامرضا آقامیرزایی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با بازسازی برخی از خطوط و رفع مشکلات ارتباطی، اولین ارتباط تلفنی با شهرستان پلدختر شب گذشته برقرار شد.

وی اظهار داشت: پس از وقوع سیل روز گذشته ، ارتباط تلفنی و زمینی شهر پلدختر و اغلب مناطق این شهرستان قطع شده بود.

به گفته وی تا ساعتی دیگر استاندار لرستان به همراه وزیر راه و شهرسازی در پلدختر حاضر خواهند شد.

پنج فروند بالگرد هلال احمر برای کمک به سیل زدگان پلدختر اعزام می شود

رئیس مرکز امداد هوایی شرکت نوید جمعیت هلال احمر از پرواز پنج فروند بالگرد هلال احمر از صبح امروز (13 فروردین) برای نجات سیل‌زدگان پلدختر خبر داد.

کاپیتان محمدولی بیرانوند بامداد سه شنبه افزود: این پنج فروند بالگرد از استان های گیلان، کرمانشاه، مرکزی، تهران و یک فروند بالگرد استان لرستان از طلوع صبح امروز 13 فروردین در شهرستان پلدختر به قصد نجات جان انسان های محصور در سیل به پرواز در خواهند آمد.

وی ادامه داد: با توجه به مسدود شدن بیشتر راه های مواصلاتی استان لرستان از ظهر روز دوشنبه 12 فروردین از طریق رئیس جمعیت هلال احمر تقاضای بالگرد پرواز در شب ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده و در حال رایزنی جهت امداد رسانی به حادثه دیدگان سیل زدگان در سطح استان به خصوص در شهرستان پلدختر و معمولان می باشیم.

هم اکنون سه رودخانه خرم آباد و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده، سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریز هستند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده منزل خود را ترک کنند.

برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پرواز های امدادی به این مناطق را نداده است.

راه های منتهی به خرم آباد مرکز استان بسته شده و امروز با کشته شدن 2 نفر در معمولان و ویسیان، شمار جان باختگان بارش های سیل آسا در لرستان به هفت نفر رسید.

۶۰۰ خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته / ۳۰ درصد شهر پلدختر در محاصره آب قرار دارد

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: حدود ۶۰۰ خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته، همچنین ۳۰ درصد شهر پلدختر از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد.

سردار مرتضی کشکولی به فارس گفت: حدود ۳۰ درصد شهر پلدختر که در بخش غربی این شهرستان واقع شده است از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد، اما با وجود تمامی این مشکلات خوشبختانه تنها شاهد یک فوتی در این مناطق بوده‌ایم.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان اظهار کرد: از شب گذشته تا به امروز عصر هیچ گونه راه ارتباطی با مردم پلدختر و معمولان وجود نداشته، اما با تلاش شبانه روزی مسوولین و سپاه خوشبختانه ارتباط تلفنی با آن‌ها برقرار شد و بر اساس شواهد خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی و تجاری پلدختر وارد شده است.

سردار کشکولی تصریح کرد: دو بیمارستان صحرایی نیز طی روز‌های آینده در شهر معمولان و پلدختر برپا خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان: عملیات امدادرسانی به پلدختر آغاز شد/ پرواز 7 بالگرد برای نجات مردم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه هم اکنون امدادرسانی در شهر پلدختر شروع شده، گفت: همچنین توزیع اقلام ضروری در بین شهروندان پلدختری آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: از دقایقی پیش 6 فروند بالگرد که از استان‌های گیلان، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و تهران حضور یافتند که به همراه یک بالگرد لرستان برای امدادرسانی به شهرهای مختلف استان از جمله پلدختر اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه هم اکنون امدادرسانی در شهر پلدختر شروع شده، افزود: همچنین توزیع اقلام ضروری در بین شهروندان پلدختری آغاز شده است.

صارمی تصریح کرد: محلی برای اسکان موقت شهروندان پلدختر فراهم شده و عملیات استقرار آن‌ها در چادرهای هلال احمر ادامه دارد.

 

استاندار لرستان: سیل به طور کامل در پلدختر فروکش کرده؛ سیلاب در منازل وجود ندارد / بخش غربی شهر به هیچ وجه قابل سکونت نیست؛ اولویت ما ایجاد کمپ است / بخش شرقی منازل مشکلی ندارد

استاندار لرستان درباره آخرین وضعیت منازل و ساکنان منطقه پل‌دختر گفت: بخش غربی پل‌دختر که در سیل اخیر زیر آب رفت به هیچ وجه قابل سکونت نیست، لذا یکی از اولویت‌های ما ایجاد کمپ است. البته بخش شرقی منازل پل‌دختر مشکلی ندارد، اما بخش غربی نیازمند اسکان است و شاید تا زمان بازسازی و آبادسازی خانه‌ها باید این موضوع ادامه‌دار باشد.

خادمی استاندار لرستان گفت: از دیروز عصر که بارندگی‌ها کاهش پیدا کرد، احتمال کاهش حجم آب را می‌دادیم. برای دسترسی به پل‌دختر به روش‌های مختلف اقدام کردیم، که از حدود ساعت 2 شب توانستیم از راه زمینی به آنجا از مسیر جدیدی دسترسی پیدا کنیم، درنهایت تعدادی نیروهای امدادی به آن جا وارد شدند.

وی افزود: امروز از اوایل صبح به محض روشن شدن هوا با بالگردی از منطقه بازدید کردیم. در حال حاضر سیل به طور کامل فروکش کرده و سیلاب در منازل وجود ندارد، اما حجم خرابی‌ها بسیار بالاست و هنوز اطلاعات دقیقی از روستاهای بین مسیر نداریم؛ چراکه به هیچ وجه امکان دسترسی زمینی وجود ندارد چراکه جاده اصلی پلدختر -خرم آباد به طور کامل از بین رفته و امکانی برای برقراری ارتباط نیست، اما به طور میانگین همه روستاهایی که در این مسیر قرار دارند و در نزدیکی رودخانه قرار دارند به طور کامل زیر آب رفته بودند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه اکثر خانه‌ها تخلیه شده‌اند تاکید کرد: از همان لحظه اول بالگردها شروع به خدمات‌رسانی و توزیع اقلامی مانند چادر و غذا کردند که از طریق هلال احمر تامین می‌شود و تعدادی بالگرد هلال احمر و ارتش و ... در خرم آباد در حال انجام عملیات هستند.

به گفته خادمی، قرار است تعداد دیگری بالگرد وارد شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر وارد استان شوند زیرا تعداد نقاطی که باید به آنها خدمات رسانی شود بسیار زیاد است، لذا امیدواریم وضعیت هوا به گونه‌ای باشد که بتوانیم به مردم خدمات اولیه را برسانیم. به نظر تا مدتی خدمات رسانی‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که ارتباطات تلفنی و مخابراتی هنوز کامل نیست، افزود: همکاران در حال تلاش‌اند و اکیپ‌های مخابراتی در آنجا مستقر هستند و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم ارتباط کامل را با آنجا برقرار کنیم. همچنین هنوز هم ارتباط کاملی با پلدختر نداریم.

وی با بیان اینکه در تلاشیم که از طریق آزادراه پل زال، ارتباط به پل‌دختر را برقرار کنیم، گفت: در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی پیگیر این موضوع هستند و مجموعه وزارت راه و شهرسازی و راهداری هم دنبال آن هست که در جاهایی که از طریق جاده روستای پااعلم مشکلاتی وجود دارد، مشکلات را برطرف کنیم.

خادمی در ادامه درباره نحوه توزیع اقلام گفت: در حال حاضر برای توزیع اقلام بین روستاها مشکلی وجود ندارد، اما درباره توزیع بین روستاها به دلیل عدم ارتباط، باید این مسئله را مدیریت کنیم تا به همه روستا به ویژه روستاهایی که در حاشیه رودخانه نیستند اما ارتباط قطع شده، خدمات رسانی را داشته باشیم.

نجات ۳۹ نفر از مردم پلدختر از محاصره سیل‌ / اورژانس: هیچ کدام از این شهروندان مشکل خاصی ندارند

رئیس اورژانس کشور گفت: از صبح امروز تاکنون ۳۹ نفر از مردمی که در محاصره سیل پلدختر بودند به پادگان‌های سپاه یا مناطق امن دیگر منتقل شده‌اند.

پیرحسین کولیوند درباره امدادرسانی به سیل‌زدگان پلدختر اظهار کرد: تیم‌های واکنش سریع اورژانس ساعت 4 صبح از مسیرهای فرعی موفق شدند خود را به پلدختر برسانند.

وی ادامه داد: از صبح امروز نیز اورژانس هوایی خود را به پلدختر رساند و تاکنون 39 نفر از کسانی که در محاصره سیل بودند را به پادگان‌ها و مناطق امنی که سپاه اعلام کرده منتقل کرده‌اند.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه عملیات امدادرسانی همچنان ادامه دارد تا تمام مردمی که در محاصره هستند منتقل شوند گفت: همزمان با خارج کردن مردم از مناطق، دارو، تجهیزات و تیم‌های پزشکی وارد این مناطق می‌شوند تا خدمات لازم پزشکی را در محل انجام دهند.

کولیوند با بیان اینکه هیچ‌کدام از افرادی که به خارج از پلدختر منتقل شده‌اند مشکل خاصی ندارند گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا ظهر امروز تمام کسانی که در محاصره سیل هستند از منطقه خارج و به مناطق امن منتقل شوند.

تعداد بالگرد‌های امدادی ارتش در پلدختر به ۱۲ فروند می‌رسد
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه تعداد بالگرد‌های امدادی به ۱۲ فروند افزایش می‌یابد، گفت: نیرو‌های امدادی ارتش تا زمان برقراری آرامش در مناطق سیل زده پلدختر و معمولان و در کنار مردم حضور خواهند داشت.

امیرسرتیپ کیومرث حیدری روزسه شنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: در حال حاضر ۱۰ فروند بالگرد ارتش در منطقه حضور دارد و مقرر شد ۲ فروند دیگر نیز اضافه شود.

وی اظهار داشت: اولویت اول نجات سیل زدگان و انتقال به مکان‌های امن است و اقدامات لازم برای ایجاد یک کمپ و اردوگاه‌های موقت برای اسکان این افراد آغاز شده است.

وی با اشاره به وضعیت پلدختر و معمولان ادامه داد: جاده و پل‌ها تخریب شده و بسیاری از روستا‌ها در محاصره سیلاب هستند که تلاش می‌شود تا عصر امروز کار جابه جایی سیل زدگان به مناطق امن پایان یابد.

امیرحیدری بیان کرد: کار انتقال پل‌های تاکتیکی از اهواز به پلدختر آغازشده که با نصب آن بخش قابل توجهی ازعملیات‌های امدادی تسریع می‌شود.

هلال احمر: مردمی که در پلدختر به ارتفاعات پناه برده بودند، اسکان اضطراری داده شدند / سیل پلدختر تلفات جانی و مصدوم جدی نداشت

رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین اقدامات امدادی این جمعیت در مناطق سیل زده لرستان، گفت: سیلاب در پلدختر فروکش کرد و مردمی که به ارتفاعات پناه برده بودند نیز اسکان اضطراری داده شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین اقدامات امدادی این جمعیت در مناطق سیل زده لرستان، گفت: سیلاب در پلدختر فروکش کرد و مردمی که به ارتفاعات پناه برده بودند نیز اسکان اضطراری داده شدند.

به گزارش ایرنا، علی اصغر پیوندی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در سازمان امداد و نجات در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده اظهار داشت: در ۳۱ استانی که از سال جدید بارندگی رخ داده و تاکنون هم ادامه داشته به ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان امدادرسانی شده و ۷۱ هزار نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند که از این میان ۸ هزار اسکان اضطراری در خوزستان و ۵ هزار اسکان نیز در لرستان انجام شده است.

وی در مورد وضعیت پلدختر استان لرستان نیز، گفت: ارتفاع سیلاب در پلدختر چند متر فروکش کرده و ارتباط شرق و غرب استان لرستان هم برقرار شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت جوی مناسب شده امداد هوایی هلال احمر در حال انجام است و کار انتقال افراد امدادی و اقلام زیستی و غذایی با ۶ فروند بالگرد در حال انجام است.

پیوندی در مورد سیل در استان ایلام نیز گفت: در این استان نیز ۳ فروند بالگرد به ماژین و دره شهر امدادرسانی می‌کنند.

سیل پلدختر تلفات جانی و مصدوم جدی نداشت
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین گفت: خوشبختانه با اطلاعاتی که تا صبح امروز (۱۳ فروردین) کسب شد، تلفات جانی و مصدومیت جدی در منطقه سیل زده پل دختر استان لرستان نداشته ایم.

پیوندی روز سه شنبه با حضور در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات پس از ارزیابی و قرار گرفتن در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در مورد اخرین وضعیت امدادرسانی اظهار داشت: نیرو‌های عملیاتی اعزام شده اند و اقلام امدادی و لجستیک به اندازه کافی ذخیره شده و از این نظر مشکلی نداریم و تمهیدات لازم برای اینکه آسیب جدی رخ ندهد اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: در لرستان ۱۰ شهر در معرض آبگرفتگی هستند و پلدختر اصلی‌ترین منطقه است که دچار مشکل شده است. مردم این شهر شب سختی را پشت سر گذاشتند. محاصره شده این شهر منجر شد که شب گذشته نتوانیم امدادرسانی خوبی داشته باشیم، اما با تلاش نیرو‌های مسلح و امدادی راه زمینی به هر سختی که بود برقرار شد. از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز ۶ فروند بالگرد نیرو‌ها و اقلام امدادی را منتقل کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه پیش از جاری شدن سیل، تدابیری برای کمک رسانی صورت گرفته بود افزود: پیش از بروز این مشکلات ۲۶ تیم از قبل در منطقه مستقر شده بودند و اقلامی از جمله چادر، پتو و نظایر آن دپو شده بود و مشکلی از این بابت نداریم. امیدوارم با فروکش کردن آب، امدادرسانی وضعیت بهتری بگیرد.

پیوندی افزود: در پلدختر شب گذشته به خاطر افرادی که در طبقات بالایی بودند التهاب خاصی حاکم بود که خوشبختانه این افراد به مناطق امن منتقل شدند. با کمک نیرو‌های امدادی و جمعیت هلال احمر و همکاری مردم پلدختر همه به مناطق امن انتقال داده شدند و کار امدادرسانی هم به سرعت در حال انجام است. در باقی شهر‌ها از جمله کوهدشت و درود وضعیت قابل کنترل است.

پیوندی در مورد تلفات حادثه نیز گفت: خوشبختانه با اطلاعاتی که تا صبح امروز (۱۳ فروردین) کسب شد، تلفات جانی و مصدومیت جدی نداشتیم.

وی تاکید کرد: همه نیرو‌ها در تمام کشور آماده باش هستند. تمام مرخصی‌ها لغو شده و همه ۲۴ ساعته به فکر امدادرسانی و کاهش آلام مردم در مناطق غربی کشور هستند.

وزیر کشور: با وجود تجهیز اماکن امن، برخی ترجیح دادند در منازل بمانند یا به ارتفاعات پناه ببرند که کار امدادرسانی را مشکل کرد

وزیر کشور گفت: با فروکش کردن بارندگی ها باید توجه ها معطوف به پیشگیری در استان خوزستان باشد. هنگام بحران و اضطرار هر لحظه فرصت طلایی برای نجات است و مردم مناطق درگیر بحران مطمئن باشند توصیه و درخواست مسئولان برای تخلیه فوری منازل اهمیت بسیاری در حفظ جانشان دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه با اشاره به برقراری ارتباط امدادگران به سیل زدگان منطقه پلدختر در استان لرستان افزود: از روز گذشته به طور لحظه ای پیگیر امدادرسانی به این منطقه بودم و خوشبختانه با برقراری اولین ارتباط از سوی هوطنانمان در نیمه های شب مشخص شد تاکنون به جز مشکلاتی که به دلیل خرابی های ناشی از سیل و تخلیه برخی از منازل مسکونی به دلیل آبگرفتگی برای برخی از هوطنانمان در پلدختر ایجاد شده بود، آسیب های جدی و خاص انسانی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود آب آشامیدنی و غذا و سایر ملزومات امدادی در استان لرستان کار امداد رسانی و انتقال نیازهای اولیه امدادی مردم از لحظات اولیه صبح با هدایت مستقیم استاندار و نظارت ستاد مدیریت بحران در حال انجام است.

وزیر کشور اولویت امدادرسانی را حفظ جان هموطنان ذکر کرد و افزود: با وجود پیش بینی و اطلاع رسانی و اختصاص و تجهیز برخی اماکن امن اما برخی از هوطنانمان از ترس سیلاب ترجیح دادند در منازل خود بمانند یا به ارتفاعات اطراف پناه ببرند که به همین دلیل کار امدادرسانی با مشکلاتی مواجه شد و در تلاش هستیم با همه تجهیزات امدادرسانی زمینی و هوایی این دسته از مردم هموطن نجات و در محل امن اسکان داده شوند.

نظرات بینندگان