arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۸
اخبار سیل؛ ۲۲ فروردین ۹۸

نگرانی از سرازیر شدن سیلاب دجله و فرات به آبادان/ ۲۵۰ روستا در خوزستان دستور تخلیه گرفتند/ خروج آب از محلات شرقی گمیشان/ سامانه بارشی جدید روز جمعه وارد کشور می شود/ تلفات سیل گلستان به ۱۰ نفر رسید / تخلیه روستا‌های حاشیه سد سیمره لرستان

‌معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به تلاش جهت نجات مناطق شهر اهواز از خطر آبگرفتگی گفت: در حال حاضر تنها منطقه عین ۲ دچار آبگرفتگی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تخلیه ۲۳۰ روستا در خوزستان / در شهر اهواز، تنها منطقه عین ۲ دچار آبگرفتگی شده / تلفات سیل گلستان به ۱۰ نفر رسید / تخلیه روستا‌های حاشیه سد سیمره لرستان
‌معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به تلاش جهت نجات مناطق شهر اهواز از خطر آبگرفتگی گفت: در حال حاضر تنها منطقه عین ۲ دچار آبگرفتگی است.

به گزارش «انتخاب»، ‌علیرضا عالی‌پور اظهار کرد: در این مدت با پیش‌بینی خوب سازمان آب و برق، دبی رودخانه کارون از قبل قابل پیش‌بینی بود و مطابق آن، ارتفاع سیل‌بند‌ها را افزایش دادیم و به سطح ایمنی قابل قبولی رسیدیم به گونه‌ای که همیشه اختلاف سطح تراز سیل‌بند‌ها با رودخانه یک متر تا ۵۰ سانتی متر بود.

‌وی افزود: با این وجود، از سوی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص وضعیت رودخانه کرخه هیچ گونه پیش‌بینی قبلی به شهرداری اهواز ارائه نشد.

عالی‌پور با اشاره به طغیان کانال سلمان و پیشروی آب کرخه به سمت شهر اهواز ادامه داد: در کمتر از ۱۲ ساعت، آب از کانال چمران به کانال سلمان و سپس به زهکش دهخدا وارد شد. همچنین سیلاب‌های بامدژ و ال‌هایی و آب‌های سرگردان دشت‌ها افزوده شدند و در ورودی اهواز از سمت اندیمشک (پلیس راه قدیم) آب بالا آمد و وارد میدان میوه و تره‌بار و پلیس راه شد و به منطقه سه راه خرمشهر هم سرایت کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در حالی آب کرخه وارد زهکش دهخدا شد که این زهکش طی ۱۲ سال اخیر اغلب خشک بوده است. بخشی از خاکریز این زهکش به وسیله برخی ساکنین استفاده شده بود که خاکریز از همان نقطه آسیب‌پذیر شد و ورود آب بسیار فوری رخ داد. به لحاظ فنی امکان احداث سیل‌بند با حجم سنگین خاک در مدت زمان کوتاه برای جلوگیری از ورود این حجم آب میسر نبود.

عالی‌پور بیان کرد: بنابراین نیمی از محله عین ۲ با جمعیت حدود ۲۷ هزار نفر زیر آب رفت و آب در حال سرایت به منطقه کوی سیاحی بود، اما با اقداماتی که انجام شد کوی سیاحی فعلا تا حدی ایمن است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: شورای تامین جهت پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه مناطق عین ۲، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد اهواز را صادر کرد، اما در حال حاضر تنها محله عین ۲ دچار آبگرفتگی است. جمعیت این پنج منطقه حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: همچنین از قبل در منطقه ملاشیه اقدامات خوبی انجام شده بود. محله‌های سادات و گلدشت در معرض تهدید هستند که با عملیات خاکریزی در حال نجات محله‌ها هستیم. همچنین اقدامات جهت ایمن‌سازی منطقه سلیم‌آباد در حال انجام است.

عالی پور بیان کرد: در منطقه کیانشهر تهدید جدی وجود ندارد و اقداماتی نیز جهت برقراری ایمنی این منطقه در حال انجام است. امیدواریم در ۴۲ ساعت آینده با کاهش تلاطم آب‌هایی که سمت غرب می‌آیند و متاثر از افزایش دبی سد کرخه هستند، مواجه شویم.

وی تصریح کرد: اگر سایر دستگاه‌های اجرایی جهت تامین ماشین‌آلات تلاش کنند، می‌توانیم این محله‌ها را از آبگرفتگی نجات دهیم. در حال حاضر حداقل به ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات از قبیل: بیل مکانیکی زنجیری، لودر و کمپرسی نیاز داریم تا ایمنی این مناطق تامین شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: خروجی سد کرخه، دز و کارون در دو روز پیش به کاهش یافته است و به همین دلیل در مقطع اهواز با کاهش دبی رودخانه کارون مواجه بودیم و تراز آن حدود هفت سانتیمتر کاهش یافت که این روند ادامه خواهد داشت.

عالی‌پور گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، در ۴۸ ساعت آینده تلاطم ایجاد شده ناشی از افزایش خروجی سد کرخه با صحت به اتمام می‌رسد.

.......

خسارت سیل به ۵۲۵ واحد مسکونی شهری و روستایی خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تخلیه 250 روستا به صورت کلی و جزیی در پی وقوع سیلاب خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جهت پیشگیری از خطرات احتمالی تاکنون 250 روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند. از روستاهای تخلیه شده تنها 105 روستا دچار آبگرفتگی هستند.

وی با بیان اینکه 56 اردوگاه برای ساکنان مناطق سیل‌زده در نقاط امن آماده شده است، گفت: تا این لحظه 105 هزار نفر در اردوگاه‌ها و محل‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند.

حاجی‌زاده ادامه داد: همچنین در این مدت 350 هزار راس دام سبک و سنگین روستاییان جابه‌جا و علوفه آنها تامین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در پی وقوع سیل در خوزستان، تاکنون به 438 واحد مسکونی شهری و 87 هزار واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شده است.

نگرانی از سرازیر شدن سیلاب دجله و فرات به آبادان

سیلاب، سدهای عراق را سرریز و دجله و فرات را خروشان کرده است.

فرماندار ویژه آبادان گفت: رهاسازی آب از سدهای سرریز عراق حالا تا حدودی به افزایش دبی رودخانه اروند منجر شده است.

زین العابدین موسوی گفت: بالا رفتن حجم آبهای روان به سمت آبادان، از عراق و سدهای خوزستان، اکنون جنوب آبادان، جاده آبادان – ماهشهر، جاده های شرق بهمنشیر و محورهای مواصلاتی شهر مرزی چوئبده را تهدید می کند و این یک هشدار است.

او گفت: با هدف پیشگیری از بحران احتمالی، 20 کیلومتر سیل بند در جاده ورودی شهر یعنی جاده قفاص در حال ساخت است و 7 کیلومتر سیل بند و انسداد 7 نهر نیز در مسیر اروندرود در دست اجراست.

او تاکید کرد: همه در تلاش و آماده باشند تا مسیر سیلاب از سوی اروندرود کنترل و مهار شود.

از سویی جلال خالدیخبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مستقر در عراق در گفتگو با مرکز آبادان با تایید این خبر گفت: در عراق هم اکنون روان آبها به استانهای میسان و واسط رسیده که در همسایگی خوزستان واقع هستند.

او گفت: بالا آمدن آب رودخانه های دجله و فرات به زمینهای کشاورزی عراق آسیب جدی وارد کرده است.

سیل چه نقاطی از شهر کرمان را تهدید می‌کند؟

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان گفت: قسمت جنوب کوه صاحب‌الزمان و شمال سرآسیاب تا خیابان اصلی سرآسیاب در معرض خطر سیلاب قرار دارد.

"محمدرضا عسکری" در تشریح وضعیت شهر کرمان در مقابله با سیل احتمالی گفت: در صورت بارندگی شدید و با در نظرگرفتن شیب تند کوه و آبی که همیشه در اثر بارندگی از بالا دست از محله‌ی سرآسیاب عبور می‌کند، این احتمال وجود دارد که در صورت شدت بارش‌ها، سیلاب ایجاد شده و خطر جانی و مالی شدیدی به مردم وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته معدن شنی در منطقه‌ی سرآسیاب وجود داشته که این معدن به شکل حوضچه‌ای عمل می کرده و موجب می شده تا آب‌های روان در آن جمع شده و جاری نشوند اما متاسفانه معدن شن پر شده و مردم نیز بدون کسب مجوز به خصوص در زمانی که سرآسیاب روستا تعریف می شده است، روی زمین سست و خاک ونخاله ها به شکل غیراستانداردی خانه ساختند.

عسکری افزود: متاسفانه درحال حاضر در مسیر حرکت سیلاب در منطقه سرآسیاب، به شکل نامطلوبی سازه‌هایی فاقد استحکام ساخته شده اند که اغلب آنها فاقد استاندارد هستند.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان تصریح کرد: هم اکنون قسمت جنوب کوه صاحب‌الزمان و شمال سرآسیاب تا خیابان اصلی سرآسیاب در معرض خطر سیلاب قرار دارند و در صورت بارندگی شدید و با در نظر گرفتن پر شدن چاله، شیب تند کوه و مسیر همیشگی حرکت روان آبها در این منطقه، خطر جانی و مالی شدیدی مردم را تهدید می کند.

وی همچنین شهرک صنعتی را از جمله مناطق در خطر سیلاب ذکر و خاطرنشان کرد: سیلاب دیگری در گذشته وجود داشته که از سمت منطقه ماهان از مسیر ده بالا حرکت می کرده و بخشی از آب آن از قسمت جاده قدیم ماهان به میدان بیرم‌آباد می رسیده و بخش دیگری به سمت میدان تره بار فعلی و منطقه شهرک صنعتی هدایت می شده است که با این وجود این شهرک شدیدا در معرض خطر سیلاب قرار دارد.

عسکری افزود: سیلابی که امکان دارد از سمت ماهان و ده بالا به سمت شهر حرکت کند، به دلیل شیب تند این مسیر، شدت وحجم زیادی دارد و ممکن است به اندازه و حتی بیشتر از سیلاب اخیر شهر شیراز رخ دهد که باید از قبل پیش بینی های لازم را انجام دهیم تا در زمان اتفاق غافلگیر نشویم.

وی در مورد سیلاب شیراز گفت: حوادث غیر مترقبه قابل پیش بینی نیستند و سیلاب شیراز نشان داد که آب می تواند بعد از 35 سال با این شدت و قدرت در مسیر خود مجدد جریان پیدا کرده و به کسی فرصت فرار ندهد، بنابراین راههای مقابله با آن باید از قبل پیش بینی شود چرا که در این حادثه نه مردم و نه مسئولان شهر فکر نمی‌کردند این اتفاق روی دهد.

دبیر ستاد بحران شهرداری تصریح کرد: هر چند کنترل این گونه حوادث دست بشر نیست، اما به طور قطع، وقتی اتفاقی تشدید می شود، افرادی در این میان مقصر هستند.

وی ادامه داد: موضوع قابل تامل این است که ساخت و ساز در مسیر رودخانه، امری اشتباه است و مردمی که در این مسیر ساخت وساز می کنند و مسئولانی که مجوز صادر کرده و یا با این گونه تخلف ها برخورد نمی کنند مقصر اصلی هستند.

عسکری با تاکید بر این که باید بحران را از قبل پیش بینی و مردم را آماده کرد، گفت: چیزی که در حادثه‌ی سیل شیراز مشهود بود، عدم آگاهی مردم در مواجه با سیلاب بود و مسئولان می توانستند از سیستم صوتی آنجا برای هشدار خطر استفاده کنند تا نیروی انتظامی، مردم را به سمت دیگری هدایت کند اما آمادگی این حادثه را نداشتند.

وی ادامه داد: البته این موارد چیزهایی است که الان داریم به آن فکر می‌کنیم ولی قبل از وقوع بحران باید این موارد پیش بینی شده باشد تا اتفاقی که در شیراز افتاد در شهرهای دیگر کشور مثل کرمان رخ ندهد.

دبیرستاد بحران شهرداری کرمان درمورد پیش بینی واقدامات لازم برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب در کرمان گفت: شهرداری کرمان قصد دارد تا با ایجاد سیل بند، کانال و خاکریز، آب را از سرمنشاء به سمت دیگری هدایت کند و حجم آن را کاهش دهد تا با قدرت تخریبی وارد شهر نشود.

وی به وجود زمینی وسیع در محدوده‌ پردیسان قائم اشاره و خاطرنشان کرد: جلوی مجموعه پردیسان قائم فضای وسیعی وجود دارد که می توان آب را به آن سمت هدایت کرد.

عسکری ادامه داد: سیلاب از سمت شرق و جنوب شرق نیز وارد کرمان می شود و باید از سمت منطقه کوهپایه نیز سیل بندی ایجاد کنیم تا شهرک های واقع در مسیر، دچار بحران نشوند.

وی افزود: متاسفانه بند مملکت که درگذشته به عنوان سیل بند عمل می کرده از بین رفته و شهرک جنت و محله قمر بنی هاشم نیز در خطر سیل احتمالی قرار دارند.

خروج آب از محلات شرقی گمیشان

سرپرست استانداری گلستان آخرین وضعیت آبگرفتگی در آق قلا و گمیشان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، میرمحمد غراوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آب تقریبا از محلات قسمت شرقی و شمال شرقی گمیشان خارج شده است و از امروز با جدیت نسبت به تخلیه آب منازل اقدام می کنیم.

وی افزود: خانه ها پس از بررسی دقیق توسط کمیسیون کارشناسی، امکان اسکان را خواهند داشت و اگر چنانچه این کمیسیون رای به عدم استحکام بنا دهد، تخریب و بازسازی خواهد شد.

سرپرست استانداری گلستان تصریح کرد: در آق قلا، احداث کانال از ضلع شرقی و روستای یلمه خندان انجام شده و آب به سمت شمال غرب در حال هدایت است و تلاش داریم مسیرهای ورود آب به شهر را کاملا مسدود کنیم.

غراوی اظهار کرد: از غروب دیروز در حال تخلیه آب موجود در محلات سطح شهر آق قلا با کمک پمپ های ارتش، سپاه و نیروهای مسلح هستیم و به نظر می رسد تا غروب امروز بتوانیم آب باقی مانده در محلات را تخلیه کنیم و وارد مرحله امدادرسانی و اسکان شویم.

وی در ادامه گفت: تمامی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی از شنبه 24 فروردین ماه دایر هستند. 23 مدرسه در اختیار نیروهای مسلح و ادارات جهت امداد رسانی بود که مقرر شد این مدارس جهت تحصیل دانش آموزان تخلیه شود.

سامانه بارشی جدید روز جمعه وارد کشور می شود؛ تهران فردا بارانی است

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: سامانه بارشی جدید فردا - جمعه - وارد کشور می شود و بارش ها در روز شنبه آینده تقویت می شود.

امین حسین نقشینه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: روز یکشنبه نیز در نیمه شرقی کشور و روز دوشنبه - 25 فروردین - در نوار شرقی سامانه بارشی فعال خواهد بود ودوشنبه شب هم این سامانه بارشی از مرزهای کشور خارج می شود.

وی ادامه داد: طی ساعات آینده امروز ( 22 فروردین ) برای غرب و شمال غرب کشور بارش های باران گاهی به صورت رگبار و رعد و برق و باد بر روی دامنه های زاگرس رخ می دهد. برای مناطقی از جنوب شرق و شرق انتظار بارش های پراکنده را برای امروز داریم .

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: فردا (جمعه) با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور علاوه بر غرب و شمال غرب، دامنه های جنوبی البزر، استان های سواحل دریای خزر بارش به صورت رگبار و گاهی رعد و برق خواهند داشت.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود مقدار بارش های در روز جمعه در جنوب استان کردستان، شمال کرمانشاه، جنوب لرستان، شرق ایلام، شمال غرب خوزستان و مناطقی از اصفهان از شدت بیشتری برخوردار باشد.

نقشینه ادامه داد که این سامانه از فردا ( 23 فروردین) وارد کشور می شود از سامانه ای که در چند روز گذشته در استان خوزستان سبب سیل شده ضعیف تر بوده و در نتیجه بارش ها هم کمتر می باشد.

وی افزود: روز شنبه هفته آینده در شرق، شمال شرق، دامنه های جنوبی البرز و در استان های تهران و سمنان بارندگی ها تداوم پیدا می کند.

نقشینه افزود: تقویت سامانه بارشی در این روز شاهد خواهیم بود و در جنوب، مرکز، جنوب شرق و دامنه های زاگرس مرکزی و در استان های چهارمحال و بختیاری، کیکیلویه و بویر احمد ، بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

وی گفت: شدت بارش های روز شنبه در شمال استان فارس، غرب استان یزد، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان خواهد بود.

نقشینه ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی از روز یکشنبه هفته آینده در نیمه شرقی کشور فعال خواهد بود و سبب شدت بارش ها در شمال استان یزد، شرق استان های اصفهان، سمنان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، گلستان و شرق مازندران، خراسان رضوی و شمال جراسان جنوبی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روز دوشنبه هفته آینده شدت بارش ها در نوار شرقی خواهد بود، گفت: سامانه بارشی در این روز در نوار شرقی در خراسان رضوی و جنوبی شدت بارش ها بیشتر خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی اظهار داشت: بعدازظهر جمعه ( 23 فروردین ) و روز شنبه هفته آینده دریای عمان و شرق تنگه هرمز هم مواج خواهد بود.

تهران فردا بارانی است

وی اظهار داشت: از بعدازظهر امروز ( پنجشنبه ) در تهران رشد ابر را خواهیم داشت. فردا آسمان تهران به تدریج ابری خواهد شد و از بعدازظهر فردا باران در تهران آغاز می شود .

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه گاهی این بارش ها به صورت رعد و برق با وزش باد همراه است، بیان داشت: روز شنبه هفته آینده هم تهران ابری و بارانی پیش بینی شده است.

وی افزوود: بیشنه دمای امروز تهران در مهرآباد 23 درجه و در شمیرانات 20 درجه خواهد رسید و بیشینه دمای فردا در مهرآباد 22 درجه خواهد بود و کمینه دمای هوای فردا صبح در تهران 10 درجه در مهرآباد می باشد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: فردا ( جمعه ) کاهش دما در تهران داریم و دمای هوای این شهر فردا یک درجه نسبت به روز قبل کاهش خواهد یافت.

وی افزود: گرمترین مرکز استان در روز گذشته بندرعباس و اهواز بوده و دمای این شهرها به 33 درجه رسید و امروز صبح سردترین مرکز استان شهرکرد با یک درجه زیر صفر بوده است .

۲۵۰ روستا در خوزستان دستور تخلیه گرفتند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: از زمان وقوع سیلاب تاکنون به منظور پیشگیری از تلفات جانی و مالی ۲۵۰روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده اند.

کیامرث حاجی زاده روز پنج شنبه اظهار داشت: از میان روستاهای تخلیه شده تنها ۱۰۵روستا دچار آبگرفتگی شده اند.

وی با اشاره به این که ۵۶ اردوگاه برای ساکنان مناطق سیل زده در نقاط امن آماده شده است اظهار داشت: تا این لحظه ۱۰۵ هزار نفر در اردوگاهها و محلهای اسکان اضطراری اسکان داده شده اند.

وی توضیح داد: ۳۵۰ هزار دام سبک و سنگین روستاییان نیز جابجا و تعلیف شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان توضیح داد: تاکنون در اثر سیلاب به ۴۳۸ واحد مسکونی شهری و ۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شده است.

در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، بسیاری از مناطق خوزستان گرفتار سیلاب شدند، به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.

به گزارش ایرنا، از بامداد یکشنبه سیلاب کرخه و دز به اهواز رسید و مناطقی در غرب و شمال غرب را فراگرفت. در روزهای اخیر سیلاب جاده اهواز اندیمشک را مسدود کرد و وارد محله عین ۲ در اهواز شد که در پی این تحول دستور تخلیه پنج منطقه این شهر نیز صادر شد.

کمک‌های "یونیسف" به دست سیل‌زدگان گلستان رسید

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: مرحله اول کمک یونیسف به دانشگاه علوم پزشکی استان برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به سیل ‎زدگان، وارد گلستان شد.

به گزارش ایسنا، محمد نعیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از حادثه سیلاب، تلاش برای جلب کمک‎ های بین ‎المللی از سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بخشی از کمک ها از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور و شب گذشته از طریق دو دستگاه کامیون وارد گلستان شد و از امروز در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی جهت ارائه خدمات درمانی به سیل‎ زدگان قرار می گیرد.

نعیمی گفت: این اقلام شامل یک دستگاه خودرو کمک‎دار تویوتا 2019 هایلوکس پیک آپ، یک دستگاه دیزل ژنراتور 45 کیلوولت، بیش از 20 ست کامل اقلام تشخیص مراقبت بیماری ‎های عفونی واگیردار و مراقبت بیماری ‎های غیرواگیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای آینده اقلام دیگری از جمله 80 یخچال، 100 عدد کلدباکس، واکسن و ملزومات مراقبت بهداشتی از سوی یونیسف تحویل دانشگاه علوم پزشکی گلستان خواهد شد.

تخلیه ۲۳۰ روستا تاکنون

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از تخلیه ۲۳۰ روستا بر اثر سیلاب خبر داد.

علی خدادادی با اشاره به امدادرسانی‌های جمعیت هلال احمر خوزستان در مناطق سیلابی اظهار کرد: از چهارم فروردین ماه تاکنون شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان، کارون متأثر از سیل شده اند.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها سیل فروکش کرده و در برخی از مناطق هنوز سیل و تبعات آن وجود دارد. مناطقی از شهرستان‌های شوشتر، اهواز، دشت آزادگان، شوش، باوی، حمیدیه، کارون و شادگان به شدت متأثر از سیلاب هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: به ۲۳ هزار و ۵۱۴ خانوار شامل ۱۳۸ هزار و ۲۹۷ نفر امدادرسانی و اقلام مورد نیاز بین آن‌ها توزیع شده است. همچنین در این مدت ۳ هزار و ۷۰۹ نفر از روستا‌های محصور در آب و سیلاب به مکان امن انتقال یافتند.

خدادادی تصریح کرد: تاکنون ۱۰۲ هزار و ۷۶۸ نفر در ۴۷ اردوگاه اضطراری در شهر‌های متأثر از سیل اسکان اضطراری اسکان داده شده اند. همچنین تاکنون ۲۳۰ روستا در خوزستان تخلیه شده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به مشکلات این جمعیت در امدادرسانی، گفت: یکی از مشکلات، امدادرسانی به روستا‌هایی است که دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند، اما برخی از روستاییان هنوز در این روستا‌ها ساکن هستند. با توجه به تعداد زیاد اردوگاه ها، اعزام اقلام امدادی و غذایی به این روستا‌های محصور در آب، امدادرسانی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

خدادادی با اشاره به اقلام مورد نیاز سیل زدگان، عنوان کرد: آب آشامیدنی، شیرخشک، پوشاک، کنسرو، پتو، مواد شوینده و بهداشتی، اقلام بهداشتی زنان و کودکان و کیسه زباله از اقلام نیاز سیل‌زدگان خوزستانی است.

روستایی که مردمش باور نکردند به زیر آب می‌رود

با بالا آمدن آب رودخانه کرخه، بسیاری از روستا‌های شوش زیر آب رفتند یا در معرض خطر سیل قرار گرفتند به گونه‌ای که تاکنون دستور تخلیه ۳۲ روستا صادر و به ۳۸ روستا اعلام آماده باش شده است، روستای "سید عباس" یکی از این روستا‌ها است.

روستای "سید عباس" در ۴۵ کیلومتری شوش قرار دارد که با بالا آمدن آب رودخانه کرخه بخش زیادی از آن زیر آب رفت. اکنون در بعضی از خیابان‌های این روستا باید تا نیمه تن در آب رفت تا به خانه رسید.

به ورودی روستا که می‌رسید تصور می‌کنید که خبری از سیل یا آبگرفتگی نیست، اما کافی است کمی جلوتر بروید تا متوجه سیل واقعی شوید. هر چه جلوتر می‌روید تا شاید در یکی از خیابان‌ها ماشین آلات، تجهیزات یا یکی از مسئولین را ببینید اثری نیست.

برخی از مردم که هنوز آب وارد خانه هایشان نشده، شروع به خاکریزی جلوی درب منازل خود کرده اند تا شاید خانه‌های خود را از سیل ویرانگر نجات دهند. آن‌ها از نبود ارگان‌های کمک رسان در روستا گله می‌کنند.

حرم سید عباس که در این روستا وجود دارد نیز در معرض آبگرفتگی شدید است. قسمت ورودی حرم را بیش از نیم متر آب گرفته است. همه مغازه‌ها بسته اند و همه جا سوت و کور است، اما مردم که به حرم عرق دارند و همچنان در حال تلاش هستند تا آب وارد حرم نشود که فعلا موفق بوده اند، ولی وضعیت روز‌های آینده را خدا می‌داند.

اهالی از نبود قایق برای تخلیه خانه‌های خود، عدم سرکشی ارگان‌ها به روستا و همچنین نبود امنیت کافی گله می‌کنند.

یکی از اهالی این روستا که جلوی درب خانه اش نشسته، با لحن عصبی گفت: تابستان به ما آب برای کشاورزی نداند و حالا هم آب دار و ندارمان را برد. تا حالا هم هیچکس سری به این روستا نزده، اگر هم بیایند فقط عکس می‌گیرند و می‌روند. نیایند بهتر است.

وی حین صحبت با همسایه اش ادامه داد: برای اینکه یک چادر به ما بدهند یا کمیته امداد غذایی به ما بدهد، کارت ملی از ما می‌خواهند. خانه هایمان را هم اگر رها کنیم دزد همه چیز را می‌برد. چند روز پیش یک دزد که کاور هلال احمر پوشیده بود خود را نیروی هلال احمر معرفی کرد و مردم هم که ساده‌اند، باور کردند. آن دزد دو راس دام و برخی از وسایل را برد و رفت.

حسنه نور عبدالخانی یکی دیگر از اهالی روستای سید عباس هم گفت: ساعت ۱:۰۰ شب مسئولان به ما گفتند که خانه هایتان را تخلیه کنید. دیگر دیر شده بود و وقتی برای جمع کردن وسایلمان نبود. از سه روز پیش آب کاملا وارد روستای سید عباس شد.

وی افزود: کمد‌ها و همه وسایلمان زیر آب رفت، اما احشام را به یکی از آشناهایمان سپردیم که جایشان امن است. هیچ کدام از مسئولان به این منطقه نیامده اند و کار خاک ریزی را جوانان روستا با ماشین‌هایی که خودمان تهیه کرده ایم، انجام دادند، اما باز هم آب آمد.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: حداقل ماشین‌هایی می‌خواهیم برای اینکه وسایلمان را جا به جا کنیم. الان دیگر حاضر به جا به جایی هستیم، اما کسی به کمکمان نیامد. مزارع که رفتند، تنها خانه‌ها و وسایلمان را می‌خواهیم.

سهیلا عبدالخانی یکی دیگر از اهالی روستا هم گفت: هنوز وسایلمان در خانه هستند. برخی از همسایه هایمان سالمند هستند و امکان ندارد که بتوانند در اردوگاه‌ها زندگی کنند. از دزد‌ها هم می‌ترسیم و نمی‌دانیم چه کنیم.

در راه بازگشت از مسیر شوش – اهواز دیگر آب وارد جاده شده بود و تا ۲۰ کیلومتری اهواز را آب فرا گرفته و تردد خودرو‌های سواری در آن ممنوع شده بود.

عدنان غزی فرماندار شوش، در توضیح وضعیت روستا‌های سیل زده این شهرستان اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب تاکنون دستور تخلیه ۳۲ روستا و آمادگی ۳۸ روستا جهت تخلیه داده شده است. همچنین دستور تخلیه بخش ساحلی شهر الوان صادر شده است.

وی افزود: ۱۵ اردوگاه جهت اسکان اهالی این مناطق در نظر گرفته شده که تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر در این اردوگاه‌ها اسکان یافته اند.

فرماندار شوش گفت: در اردوگاه‌ها غذای مورد نیاز این اهالی تامین می‌شود. همچنین نیرو‌های بهداشت، نیروی انتظامی و سپاه جهت تامین امنیت در اردوگاه‌ها مستقر شده اند.

غزی بیان کرد: همچنین در پی بالا آمدن آب در جاده ترانزیتی اهواز – شوش تردد با مشکل مواجه شده که فعلا تردد در این مسیر ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روستای سید عباس و روستای دوار دچار آبگرفتگی کامل هستند که دستور تخلیه این روستا‌ها صادر شده است.

فرماندار شوش در خصوص گلایه مردم روستای سید عباس جهت اطلاع رسانی تخلیه روستا بیان کرد: با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود که روستای سید عباس جزو روستا‌هایی است که باید تخلیه شود یک شب قبل از شکسته شدن سیل بند جهت اطلاع رسانی برای تخلیه روستا اقدام کردیم، اما مردم گاهی جهت تخلیه مقاومت می‌کنند که شاید حق دارند، زیرا نگران احشام و منازلشان هستند.

وی در خصوص سرقت از روستا‌های سیل زده، افزود: تاکنون هیچ گزارشی از سرقت در روستا‌ها داده نشده است. هرکس چنین گزارشی دارد نسبت به تنظیم شکایت در این زمینه اقدام کند تا برخورد‌های لازم انجام شود.

غزی گفت: جهت برقراری امنیت مناطق تخلیه شده اقدام و گشت زنی‌های زیادی انجام شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

برخی روستا‌های شوش زیر آب رفته اند، اما کسی نمی‌داند این داستان به کجا ختم می‌شود. آیا کرخه‌ای که تا دیروز درگیر خشکسالی بود، مردم را از خانه هایشان بیرون می‌کند؟

کشف پیکر یک نوجوان ۱۵ ساله در سیل‌بند الهایی

‌رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از کشف جسد نوجوان ۱۵ ساله در پشت سیل‌بند الهایی خبر داد.

‌علی تراب‌پور اظهار کرد: امروز خبر غرق شدن فردی در پشت سیل‌بند در حوالی روستای الهایی اطلاع‌رسانی شد.

وی افزود: نیرو‌های غواص این سازمان سریعا به محل حادثه اعزام شدند و پس از عملیات جستجو توانستند جسد فرد غرق شده را از درون آب بیرون کشیده و به نیرو‌های انتظامی تحویل دهند.

انتقال هوایی نوزاد سوسنگردی به اهواز

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان هم از اعزام بالگرد اورژانس به سوسنگرد جهت انتقال نوزاد سه روزه به اهواز خبر داد.

شهیار میرخشتی اظهار کرد: ساعت ۱۶:۳۰ امروز (۲۱ فروردین ماه) یک فروند بالگرد اورژانس جهت انتقال نوزاد سه روزه، از اهواز به بیمارستان شهدای نفت سوسنگرد اعزام شد.

وی افزود: این نوزاد به علت مشکل گوارشی به بیمارستان امیرکبیر اهواز انتقال یافت.

سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران حمیدیه مهار شد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: عملیات احداث سیل‌بند کانال شهید چمران پس از چهار روز تلاش شبانه‌روزی مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به پایان رسید و سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران در ورودی شهرستان حمیدیه مهار شد.

فرهاد ایزدجو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این پروژه که سحرگاه پنج‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه پس از چهار روز تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید، از انحراف رودخانه کرخه و ورود به کانال شهید چمران جلوگیری و از پیشروی آب به برخی از مناطق اهواز و روستا‌ها ممانعت شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کانال شهید چمران ۹۰ متر مکعب برثانیه است گفت: علی‌رغم بسته بودن تمامی دریچه‌های کانال، در اثر بالا آمدن تراز سطح آب در رودخانه کرخه حجم زیادی از آب این رودخانه به این کانال سرریز شد که می‌توانست منجر به آب گرفتگی مناطقی از شهر اهواز و روستا‌های اطراف شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه با این اقدام خطر آب‌گرفتگی برخی مناطق از سمت کانال چمران از بین رفته است تصریح کرد: در این مرحله از پروژه، بند آبگیر شهید چمران با استفاده از مصالح خاص و درشت‌دانه به اتمام رسیده و در تلاش هستیم تا با استفاده از مصالح ریزدانه نیز بند مذکور تقویت شده و به استحکام آن افزوده شود.

ایزدجو خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، از ورود آب به برخی از مناطق غربی اهواز و روستا‌های این مناطق جلوگیری شد.

نوجوان ۱۵ ساله در گرگانرود مفقود شد / تلفات سیل گلستان به ۱۰ نفر رسید

با مفقود شدن یک نوجوان ۱۵ ساله در رودخانه گرگانرود بین روستا‌های صوفیان و تمرقره قوزی شهرستان کلاله، تعداد تلفات ناشی از سیل و طغیان رودخانه‌ها در گلستان به ۱۰ نفر رسید.

این نوجوان بعد از ظهر دیروز در رودخانه تند غرق شد و با وجود تلاش فراوان هنوز جنازه او پیدا نشده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: تجسس برای پیدا کردن جنازه این نوجوان که در تاریکی هوای دیشب به سرانجام نرسیده بود از صبح امروز با تلاش و بسیج تمامی امکانات و نیرو‌های هلال احمر و غواصان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آغاز شد.

محمدعلی هروی اظهار داشت: شب گذشته نیرو‌های جستجو از بخش‌های مختلف به صورت غواصی و همچنین استفاده از ۲ فروند قایق موتوری مسیر رودخانه تا پشت سد بوستان را طی کردند، اما اثری از این نوجوان پیدا نشد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان ادامه داد: به گفته شاهدان و اهالی منطقه، این نوجوان با توجه به فروکش کردن آب گرگانرود برای شنا کردن وارد رودخانه شد، اما به دلیل شدت جریان آب مفقود شد.

پیش از این در جریان سیل گلستان، ۲ نفر در شرق گلستان به دلیل تخریب خانه، ۶ نفر به دلیل سرنگونی قایق در گمیشان و یک نفر به دلیل سقوط در کانال آب حاشیه گرگانرود در گمیشان، جان خود را از دست داده بودند.

تخلیه روستا‌های حاشیه سد سیمره
 
استاندار لرستان از تخلیه روستا‌های حاشیه سد سیمره خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید موسی خادمی اظهار کرد: یکی از مسائلی که طی چند روز پیش در استان مطرح شده بحث بالا آمدن آب رودخانه سیمره است و احتمال دارد تعدادی از روستا‌های حاشیه سد در مخزن آن قرار گرفته و مشکلاتی ایجاد کند.

وی با یادآوری اینکه از روز اول به دنبال تخلیه روستا‌ها بودیم و هم‌اکنون نیز در حال جاده‌سازی هستیم تا مسیر خروج آنان را فراهم کنیم، افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این است که سد از سال‌ها پیش قرار بود اراضی و خانه‌های اطراف آن را وزارت نیرو خریداری کند تا تخلیه انجام شود، البته این کار صورت نپذیرفته و مردم سر در گم بودند.

خادمی بیان کرد: از طرفی در مورد سد هم تصمیم گرفته بودند که ارتفاع را بالا ببرند تا مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید، اما با توجه به حوادث اخیر سد تصمیم گرفته شده که درازای آن را به گونه‌ای تنظیم کنند چراکه روستا‌ها در مخزن قرار خواهند گرفت.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: ما باید مطالبه مردم را پیگیری می‌کردیم تا خرید منازل و اراضی آن‌ها که دچار مشکل می‌شوند را دولت تضمین کند تا مردم با خیال راحت‌تری اموال منقول و غیرمنقول خود را جابجا کنند.

وی با بیان اینکه امروز تماسی با دکتر جهانگیری و مسئولان وزارت نیرو داشتیم، گفت: برای پرداخت خسارت منازل و اراضی اعلام کردند که اعتبار کافی تامین شده است و هم‌اکنون در حال ارزیابی هستند؛ بنابراین با اطمینان به مردم می‌گوییم دولت با آن‌ها است و حتما اراضی‌شان خریداری خواهد شد؛ آنان باید برای جلوگیری از آسیب جانی و مالی با ماموران و نیرو‌های ستاد بحران در تخلیه این مناطق همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته خادمی، بیشتر این روستا‌ها در مرز لرستان بوده که حدود ۱۳ روستا هستند.

استاندار لرستان با اشاره به وضعیت معیشت مردم در پلدختر گفت: ماهیت کار به لحاظ اینکه زندگی مردم را گل و لای گرفته بسیار سخت است که باید پاکسازی شود.

وی ادامه داد: بسته شدن کانال‌های انتقال آب‌های سطحی و دپو شدن این گل و لای در کوچه‌ها و محل انتقال و تخلیه آن‌ها از مشکلات ماست.

خادمی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها مشغول کار هستند تا بتوانند طی چند روز آینده مردم را به زندگی عادی برگردانند، افزود: قطعا برخی از خانه‌ها در پلدختر کنار رودخانه بازسازی نخواهند شد و باید با هماهنگی مسکن و شهرسازی به مکان‌های دیگری انتقال یابند.

سیل ۳۵۰۰ میلیارد به سلسله خسارت زد

‌فرماندار سلسله گفت: بر اثر جاری شدن سیل بیش از ۳۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان وارد شد.

شریف خسروی در جلسه ستاد بحران شهرستان با حضور آیت‌الله مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در سالن جلسات فرمانداری، اظهار کرد: در بارندگی‌های اخیر، حجم سیلاب شهر الشتر به‌تن‌هایی ۵۱۰ مترمکعب در ثانیه بود که اگر مدیریت نمی‌شد می‌توانست خسارات بسیاری به بار آورد.

وی با بیان اینکه با اعلام سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران شهرستان از یک هفته پیش از شروع بارش‎ها در حوزه پدافند غیرعامل ورود کرد، افزود: با حضور بخشداران و همکاری دهیاران تمامی رودخانه‌ها، انهار و گذر‌های آب لایروبی و در مسیر‌هایی که احتمال ریزش کوه و یا رانش جاده وجود داشت، تجهیزات راهداری و اکیپ‌های امدادی مستقر شدند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.

خسروی با اشاره به مسدود بودن راه ارتباطی روستای چشمه طلا از دهستان قلایی به دلیل شکسته شدن پل ارتباطی این روستا در سیلاب اخیر، عنوان کرد: پیش از شروع بارش‌ها در این روستا، یک دستگاه بولدوزر و یک اکیپ امدادی از هلال احمر مستقر شده بود که امروز با پرواز بالگرد و امدادرسانی هوایی، سوخت موردنیاز بولدوزر ارسال خواهد شد تا راه دسترسی به این روستا بازگشایی و ارتباط زمینی با این روستا و نیز ارتباط زمینی کل شهرستان برقرار شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان سلسله، ادامه داد: در شهرستان سلسله با وجود رانش‌های زمین قطعی گاز نداشتیم، تنها برق چند روستا قطع شد که سریعاً با کمک نیرو‌های اداره برق، مشکل این روستا‌ها برطرف و ۱۵ روستایی نیز که قطعی آب آشامیدنی پیدا کرده بودند به سرعت رفع مشکل شدند.

فرماندار سلسله با اشاره به فعالیت مستمر و بدون وقفه اعضای مدیریت بحران شهرستان طی ۷۲ ساعت حالت بحرانی شهرستان، خاطرنشان کرد: طی مدت وقوع سیل در شهرستان، شهرداری‌های الشتر و فیروزآباد با ایجاد کانال‎های حائل و لایروبی جداول و کانال‎ها اجازه ندادند که سیلاب به شهر ورود کرده و برای مردم مشکل ایجاد کند.

نماینده عالی دولت در شهرستان سلسله با اشاره به خسارت ۳۵۰۰ ریالی سیلاب به شهرستان، تصریح کرد: حدود ۱۰۰ پل ارتباطی دچار خسارت شده‌اند و یک نفر هم بر اثر تخریب پل نوساز کاکارضا جان خود را از دست داد که ناشی از کم‌کاری پیمانکار طرح بوده و پرونده قضایی آن در دست بررسی است.

وی با اشاره به مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان، گفت: باید مدیران در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورد‌های خسارات حوزه خود را انجام داده و سرعت عمل در کار‌های خود داشته باشند و فعالیت‌هایشان به‎گونه‎ای باشد که مردم حضور آن‌ها را در کنار خود لمس کرده و احساس آرامش کنند.

خسارات شدید سیل به بیش از ۷۰ درصد واحد‌های صنفی پلدختر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سیل به بیش از ۷۰ درصد از واحد‌های صنفی پلدختر خسارات بسیار شدیدی وارد کرده است.

محمدرضا صفی‌خانی در جلسه قرارگاه بسیج متخصصین سازمان بسیج مهندسین صنعتی بیان کرد: متاسفانه در ماه‌های گذشته لرستان شرایط خاصی را تجربه کرده و آسیب‌های اقتصادی و روانی سیل این استان بسیار بالاست.

وی ادامه داد: لرستان استانی در حال توسعه بوده و یکی از موانعی که در گذشته در راستای توسعه این دیار وجود داشت کمبود زیرساخت‌ها است که تلاش زیادی برای جبران این موارد در سال‌های گذشته انجام شده، اما متاسفانه مناطقی که دچار سیل شده‌اند از نظر توسعه با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: به عنوان نمونه در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه اقتصادی و صنعتی پلدختر صورت گرفته شد که متاسفانه سیل خسارت زیادی به بخش‌های مختلف این شهرستان وارد کرده است.

صفی‌خانی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه حداقل ۷۰ درصد از واحد‌های صنفی پلدختر با آسیب و خسارات کامل روبرو شده‌اند، افزود: باید با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال حمایت از فعالان اقتصادی آسیب دیده باشیم چرا که اگر روند طولانی شود مطمئنا چالش‌های زیادی را درگیر کشور خواهد کرد که نمونه بارز آن را باید افزایش مهاجرت دانست.

وی معتقد است: باید زمینه را برای افزایش مشارکت عمومی در راستای بازسازی مناطق سیل زده فراهم کرد تا هر چه سریعتر زیرساخت‌ها و اماکن مردم بازسازی شوند.

این مسئول در ادامه بیان کرد: حضور اقشار مختلف مردم برای پاکسازی و کمک به شهروندان پلدختری یک امر بی‌سابقه بوده که باید قدردان باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: سازمان بسیج مهندسین کشور می‌تواند کمک زیادی به کاهش خسارات بحران سیل در لرستان کند.

صفی‌خانی اظهار کرد: انتظار داریم دغدغه اساسی بسیج مهندسین این باشد که مدلی طراحی شود که مشارکت عمومی افزایش یافته و با سازماندهی درست و با برنامه، منابع و امکانات در جهت بازسازی و حل مشکلات به کار گرفته شوند.

امداد هوایی جمعیت هلال احمر به ۱۱ روستای صعب‌العبور الیگودرز

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از امداد هوایی به ۱۱ روستای صعب‌العبور الیگودرز خبر داد.

صارم رضایی اظهار کرد: عملیات امداد هوایی جمعیت هلال احمر شهرستان الیگودرز با ۱۰ سورتی پرواز در مناطق صعب‌العبور انجام شد.

وی افرود: بالگرد جمعیت هلال احمر استان و امدادگران این جمعیت در شهرستان الیگودرز با ۱۰ سورتی پرواز به ۱۱ روستای بخش بشارت ذلقی و ززو ماهرو امداد رسانی کردند.

این مسئول اضافه کرد: این عملیات شامل انتقال آرد و آذوقه بود که در بین اهالی این مناطق توزیع شد.

وی تصریح کرد: دراین عملیات همچنین ۸ بیمار از روستا‌های کور، ایلرد، سوزر و همچنین در این پرواز‌ها ۳ مادر باردار که شرایط مناسبی نداشته و نیازمند مداوای فوری بودند به مراکز درمانی الیگودرز انتقال داده شدند.

رضایی افزود: اهالی این روستا‌ها راه ارتباطی ندارند.

لوازم‌خانگی ۱۰۰ فرهنگی سیل‌زده در لرستان تامین می‌شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران گفت: اسباب و لوازم‌خانگی ۱۰۰ فرهنگی سیل‌زده در لرستان تامین می‌شود.

عبدالرضا فولادوند در جلسه مدارس تخریبی در مناطق سیل‌زده استان در سالن جلسات خانه معلم خرم‌آباد بیان کرد: در راستای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده لرستان چهار کارگروه در آموزش‌وپرورش شهر تهران فعال‌شده که دو کارگروه مربوط به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی است.

وی اظهار کرد: کمک‌های آموزش‌وپرورش تهران به لرستان با اولویت همکاران فرهنگی به استان ارسال می‌شود.

فولادوند ادامه داد: تلاش می‌شود کمک‌های نقدی به فرهنگیان خسارت‌دیده در اثر سیل پرداخت شود.

وی افزود: اجناس و کالا‌هایی به عنوان هدیه به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود و پس از دسته‌بندی در اختیار فرهنگیان آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران اضافه کرد: ماموریت اصلی این اداره کل به عنوان معین لرستان تلاش برای به جریان انداختن آموزش و تحصیل دانش‌آموزان است.

وی یادآور شد: در مقطع ابتدایی و متوسطه کمک‌های لازم ارائه می‌شود، اما در پایه ۱۲ به صورت ویژه حمایت خواهد شد و در این راستا کارگروهی با ظرفیت تحت پوشش قرار دادن ۱۲۰۰ دانش‌آموز پایه ۱۲ برای آماده‌سازی کنکور تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: همچنین ۳۰۰ مشاور آموزشی تهران برای حضور در مناطق سیل‌زده لرستان اعلام آمادگی کرده‌اند که در گروه‌های ۵۰ نفره به لرستان اعزام خواهند شد.

فولادوند ادامه داد: همچنین ۱۰۰ دانش‌آموز استثنایی توسط آموزش‌وپرورش تهران تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه پرورشی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران جنگ‌های شادی، بازی‌های کودکانه و توزیع اسباب‌بازی در این مناطق اجرا می‌شود.

توزیع بیش از یک میلیون قرص نان رایگان و ۵۰۰۰ کیسه آرد در مناطق سیل‌زده

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ از توزیع یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار قرص نان رایگان و ۵۰۰۰ کیسه آرد در مناطق سیل‌زده لرستان خبر داد.

حجت بیرانوند افزود: شرکت غله قبل از وقوع سیل پنجم فروردین ماه با اتخاذ تمهیداتی آرد مصارف خبازی و خانه پزی را در کلیه شهرستان‌ها بالاخص مناطق در معرض سیل تامین و به مبادی مصرف حمل کرد.

وی ادامه داد: پس از بروز حادثه سیل مشکلی در زمینه تامین آرد وجود نداشته است.

بیرانوند اضافه کرد: از ابتدای سال جاری با ارتباط مستمر با ستاد مدیریت بحران تکالیف شرکت به موقع عملیاتی و با بسیج امکانات و نیروی انسانی پس از وقوع سیل نسبت به امدادرسانی به آسیبدیدگان اقدام شد.

بیرانوند با تشکر از پیگیری‌ها و مساعدت‌های ویژه معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: پس از بروز سیل برخی استان‌های همجوار نسبت به ارسال نان جهت توزیع در مناطق سیل‌زده اقدام کردند.

بیرانوند اختصاص و حمل به موقع آرد موردنیاز خبازی‌ها و مصارف خانه پزی به مناطق آسیب‌دیده، توزیع ۵۰۰۰ کیسه آرد با مساعدت خیرین به‌صورت رایگان در مناطق روستایی و عشایری سیل‌زده، بسیج واحد‌های خبازی شهر‌های استان به لحاظ تامین نان مناطق سیل‌زده، تامین و توزیع یک‌میلیون و سیصد هزار قرص نان رایگان در مناطق سیل‌زده پل‌دختر، معمولان، چگنی، نورآباد و خرم‌آباد با همکاری استان‌های همجوار و خبازان استان را از اهم اقدامات صورت گرفته در جریان سیل اعلام کرد.

وصول ۲۳۰ میلیارد از بدهی برق مصرفی ادارات لرستان

مدیرعامل شرکت توزیع برق از وصول ۲۳۰ میلیارد از بدهی برق مصرفی ادارات لرستان خبر داد.

فریدون خودنیا گفت: در اجرای بند (و) تبصره (۵) قانون سال ۱۳۹۷ کل کشور و آئین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب‌نامه هیات وزیران مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال از بدهی برق مصرفی ادارات و سازمان‌های دولتی استان از طریق اوراق تسویه، تهاتر و وصول شد.

وی ادامه داد: با اقدام فوق علاوه بر آزادسازی منابع مالی ادارات و سازمان‌های دولتی استان مبلغ مذکور از بدهی‌های شرکت توزیع کاسته و بر وصول مطالبات نیز افزوده شد.

این مسئول افزود: بخشی از درآمد شرکت توزیع به وصول مطالبات بستگی دارد و ارائه خدمات باکیفیت بالاتر فقط منوط به نقدینگی شرکت است که از مردم فهیم استان انتظار داریم در جهت تحویل انرژی پایدارتر و باکیفیت بالاتر نسبت به پرداخت بدهی بهای برق مصرفی خود اقدام کنند.

حمایت‌های ویژه وزارت آموزش از فرهنگیان خسارت‌دیده از سیل

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش از هیچ گونه تلاشی، جهت رفاه حال این عزیزان و همراهی، همیاری و همکاری با سیل‌زدگان، کوتاهی نخواهد کرد.

گودرز کریمی‌فر در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده استان افزود: در حال بررسی و شناسایی جامعه‌ی فرهنگی آسیب‌دیده در شهرستان‌های سیل‌زده هستیم تا ضمن پشتیبانی از آسیب دیدگان، با توجه به نوع خسارات وارده، بسته‌های حمایتی و رفاهی به آنان ارائه کنیم.

به گفته وی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره‌ی خرید لوازم‌خانگی تا سقف ۱۵ میلیون تومان، تسهیلات ساخت یا خرید مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان و همچنین مساعدت‌های بلا عوض به دانش‌آموزان سیل‌زده از جمله بسته‌های حمایتی وزارت آموزش‌وپرورش خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین افزود: ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌های تهران و شهرستان‌های تهران به انضمام آموزش‌وپرورش االبرز به عنوان استان‌های معین مناطق سیل‌زده، انتخاب و از تمام ظرفیت‌های موجود، جهت کیفیت‌بخشی به مسائل آموزشی استفاده می‌شود.

وی افزود: با مساعدت و مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و دعوت از تعدادی از خیرین فعال سراسر کشور به‌زودی، عملیات بهسازی و بازسازی مدارس تخریب‌شده‌ی سیل اخیر، با انعقاد تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین، اجرایی می‌شود.

کریمی‌فر افزود: به‌زودی بخشی از تجهیزات اداری و آموزشی جهت مناطق سیل‌زده، تهیه، تامین و تحویل ادارات آموزش‌وپرورش مربوطه می‌شود.

وی تصریح کرد: توسط مراکز رفاهی (خانه‌های معلم) تا عادی شدن وضعیت بحرانی در مناطق سیل‌زده، تهیه، پخت و توزیع غذای گرم از دیگر اقدامات حمایتی آموزش‌وپرورش از خانواده‌های فرهنگی سیل‌زده است.

سرریز کرخه و دز به سمت اهواز

فرماندار اهواز با بیان اینکه خطری اهواز را تهدید نمی‌کند، گفت: تنها مشکلی که در اهواز ایجاد شده ناشی از سرریز آب از سمت الهایی و حمیدیه به اهواز است که در حال مدیریت است و جای نگرانی نیست.

جمال عالمی نیسی اظهار کرد: اهواز از بابت کارون مورد تهدید نیست. علیرغم اینکه دبی رودخانه کارون به سطح بالایی رسید اما سیل‌بندها استحکام کافی داشتند.

وی افزود: اکنون از ۴۰ کیلومتری اهواز آب از رودخانه‌های کرخه و دز به سمت اهواز سرریز کرده است. بیشترین آب‌ها به کانال چمران که آخرین نقطه آن در ورودی اهواز در محل پلیس راه قدیم است، وارد می‌شود و برای پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه مناطق حاشیه این کانال صادر شده است.

فرماندار اهواز گفت: علیرغم اینکه دستور تخلیه این مناطق صادر شده است اما دستگاه‌های اجرایی در حال احداث سیل‌بند و دفاع از مناطق هستند.

عالمی نیسی بیان کرد: با احداث سیل‌بندهای جدید و تقویت دیواره کانال چمران از سمت شهر اطمینان حاصل شد که خطر در سمت شهر کمتر شده است.

وی ادامه داد: همچنین اقداماتی جهت وصل کانال سلمان و چمران و تخلیه آب کانال سلمان به سمت مناطق مرزی در حال انجام است تا مشکلات کمتری برای اهواز ایجاد شود.

فرماندار اهواز با بیان اینکه خطری اهواز را تهدید نمی‌کند، تصریح کرد: تنها مشکلی که در اهواز ایجاد شده سرریز آب از سمت الهایی و حمیدیه به اهواز است که در حال مدیریت است و جای نگرانی نیست.

عالمی نیسی گفت: وروری و خروجی سد دز و کرخه کاهش یافته است اما به دلیل اینکه حوضچه‌هایی که در اطراف کرخه، دز و کارون ایجاد شده و آب دشت‌ها نیز به سمت رودخانه در حال برگشت است، تاثیر آن به سرعت قابل مشاهده نیست. امیدواریم در روزهای آینده مسائل بحرانی حل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در نقاط مختلف اهواز فاضلاب سرریز کرده است، تصریح کرد: اگر بارندگی معمولی رخ دهد امکان مدیریت آن وجود دارد اما اگر بارندگی شدید داشته باشیم، در دفع فاضلاب و آب‌های سطحی به رودخانه کارون با مشکل مواجه می‌شویم.

نظرات بینندگان