arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰

ابتلا به ایدز برای ازدواج و بارداری مشکل ایجاد نمی کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، با بیان اینکه ابتلا به ایدز منعی برای ازدواج و بارداری محسوب نمی شود، گفت: اگر یک مادر در برابر ابتلا به ایدز از ابتدا و طول دوره بارداری به صورت مرتب، منظم و مستمر تحت نظام مراقبتی ما باشد و این مراقبت در دوره زایمان، شیردهی و نوزادی نیز ادامه یابد می توان احتمال انتقال ویروس ایدز را به زیر10 درصد رساند.
دکتر عباس صداقت در گفتگو با ایسنا درباره امکان تولد فرزند سالم از پدر و مادر مبتلا به ایدز گفت: این تکنیک هنوز در دست مطالعه است.
تکنیک امکان تولد فرزند سالم از زوج مبتلا به ایدز، منحصر به فرد است.
وی ادامه داد: پژوهشگاه ابن سینا و مرکز تحقیقات ایدز، طرحی را ارائه کرده اند که بتوان با آن و در شرایط ویژه، این ویروس را از اسپرم جدا کرد. خوشبختانه، طرح منحصر به فردی است که در کشور در دست انجام است.
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که در مجموع چند درصد کودکان مادران مبتلا به ایدز ممکن است با این بیماری متولد شوند، گفت: این مسأله به اقدامهایی که در این راستا صورت می پذیرد، بستگی پیدا می کند. اگر این اقدامها مؤثر نباشد، می توان گفت به طور تقریبی، بخت انتقال ویروس حدود 40 درصد است. البته اگر مراقبتهای پزشکی قبل از تصمیم به بارداری شروع و پس از آن ادامه یابد، این احتمال می تواند تا 10 درصد کاهش پیدا کند.
وی گفت: در این صورت پیش از باردار شدن، بار ویروس را در بدن مادر تا جایی که امکان دارد پایین آورده و در همان حد نگه می داریم تا خطر انتقال از طریق جفت پایین باشد.
به گفته صداقت، قانونی نیز وجود دارد که در سه ماه اول بارداری و تا زمانی که نطفه بسته نشده است، اگر مادر متوجه شود HIV مثبت است، می تواند سقط قانونی انجام بدهد.
آزمایش اجباریHIV قبل از ازدواج، توجیه علمی و فنی ندارد
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه افزود: آزمایش اجباری HIV قبل از ازدواج، به هیچ عنوان توجیه علمی و فنی ندارد، زیرا برای HIV یک دوره پنجره وجود دارد که ممکن است فرد مبتلا به ویروس شده باشد، ولی آزمایشها آن را نشان ندهد و یا اینکه فرد دارای رفتارهای پرخطر HIV است ولی تا زمان آزمایش هنوز مبتلا به ویروس نشده است و ممکن است با ادامه این رفتارهای پرخطر پس از ازدواج مبتلا به بیماری شود، بنابراین کارشناسان تأکید می کنند که به جای آزمایش HIV، حتماً مشاوره HIV قبل از ازدواج اجباری شود.
صداقت با بیان اینکه ابتلا به ایدز هیچ منعی برای ازدواج محسوب نمی شود، گفت: با انجام مراقبتهای کامل دوران پیش از بارداری، بارداری، زایمان و نیز شیردهی، افراد مبتلا بهHIV هم می توانند ازدواج موفقی داشته و خطر تولد نوزاد مبتلا را تا حد صفر نیز پایین بیاورند.
نظرات بینندگان