arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۰

سرنوشت ایرانیان مقیم انگلیس از زبان معاون کنسولی وزیر خارجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون کنسولی، امور ایرانیان و پارلمانی وزیر امورخارجه نحوه ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم انگلیس را تشریح کرد.

حسن قشقاوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت درباره درخواست لندن از سوئد برای ایفای نقش دفتر حافظ منافع انگلیس در ایران، گفت: ‌ تاکنون دولت انگلیس اعلام رسمی راجع به قطع کامل رابطه سیاسی با ایران نکرده، بر همین اساس بازگشایی دفتر حافظ منافع از نظر جایگاه حقوقی جای بحث و بررسی دارد.

وی با بیان‌که بازگشایی دفتر حفاظ منافع در شرایطی قطع ارتباط کامل بین دو کشور انجام می‌شود، افزود: طرف سوئدی برای ایفای این نقش از سوی انگلیسی‌ها ابراز تمایل ‌کرد اما خود دولت انگلیس برای این کار درخواست رسمی نکرده است.

قشقاوی درباره تصمیم ایران برای بازگشایی دفتر حافظ منافع در انگلیس، تصریح کرد: نخست باید ابعاد حقوقی این موضوع روشن شود تا بعد وزارت خارجه در این باره تصمیم مقتضی را اخذ کند.

وی درباره نحوه رسیدگی به امور ایرانیان مقیم انگلیس در شرایط تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی و توقف ارائه خدمات کنسولی به آن‌ها، ادامه داد: ‌ وزارت خارجه برعکس انگلیسی‌ها یک خدمات رسانی روشن و مشخصی را در این باره در نظر گرفت، از جمله آنکه اگر کسانی متقاضی صدور یا تمدید اعتبار گذرنامه باشند، می‌توانند به ایران بیایند تا در اینجا برای آن‌ها گذرنامه جدید صادر می‌شود.

معاون کنسولی وزیر امورخارجه با بیان این‌که ایرانیان مقیم انگلیس مشکلی برای آمدن به کشور ندارند، تأکید کرد: افرادی که می‌خواهند برای نوزاد خود شناسنامه بگیرند، با ارائه گواهی ولادت صادره از بیمارستان انگلستان به ستاد پشتیبانی وزارت خارجه در ایران، می‌توانند سریعاً این کار را انجام دهند.

وی بیشتر کارهای کنسولی را شامل صدور شناسنامه و ثبت ازدواج و طلاق خواند و افزود: بعد از آنکه ادیب سرپرست کنسول ایران در انگلیس به کشور بازگشت ارتقاء جایگاه پیدا کرد و دستیار ویژه معاون کنسولی و رئیس ستاد پشتیبانی وزارت خارجه شد.

قشقاوی با اعلام اینکه هم اکنون اتاقی با فکس و شماره تلفن برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم انگلیس در نظر گرفته شد، تأکید کرد: هر کاری که سفارت ایران در انگلیس انجام می‌داد، الان ستاد پشتیبانی وزارت خارجه‌‌ همان خدمات را به مراجعان ارائه می‌دهد.

وی با بیان این‌که پرواز مستقیم بین تهران و لندن برقرار است، افزود: ایرانیان مقیم انگلیس قبلا برای ورود به کشور باید آنجا گذرنامه می‌گرفتند اما اکنون نیاز به این کار ندارند.

معاون کنسولی، امور ایرانیان و پارلمانی وزیر امورخارجه یادآور شد: هموطنان برای ورود به‌ کشور نیاز به ویزا ندارند اما اتباع انگلیسی جهت اخذ ویزای ایران می‌توانند به سفارتخانه جمهوری اسلامی در دوبلین پایتخت ایرلند یا سایر کشورهای مجاور انگلستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: ‌ جز کارهایی همچون وکالت و صدور روادید برای اتباع بیگانه که الزاماً نیاز به حضور فرد در سفارتخانه است بیش از ۹۰ درصد خدمات کنسولی در ایران انجام می‌شود.

علی اکبر صالحی روز یکشنبه ۲۷ آذر اعلام کرد: ‌ انگلیسی‌ها از دولت سوئد خواسته بودند که حافظ منافعشان باشد ولی ما گفتیم حافظ منافع بودن، تعریف و ترتیباتی در چارچوب کنوانسیون‌ها دارد که باید روشن شود و فعلا مساله در حال بررسی است و تصمیمی گرفته نشده است. /

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شهریار دهقان حسامپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
4
0
با عرض سلام و خسته نباشید
اینجانب بعلت خروج غیرقانونی از کشور درخواست صدور گذرنامه جدید را از سفارت ایران در انگلیس را دادم و خسارت وجریمه راپرداخت نموده ام .با توجه به تعطیلی این سفارت من میخواستم بدانم که برای گرفتن گذرنامه باید به کجا مراجعه کنم.لطفا در اسرع وقت جواب بدهید
با تشکر
نظرات بینندگان