arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۰

گزارشي از وضعيت اين روزهاي بازار شلوار جين

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شلوارهاي جين كه آمار دقيقي از ميزان مصرف آنها در دست نيست، از جمله پوشاك پرمصرفي هستند كه به طور عمده وارداتي محسوب مي شوند و صنعت كشور از سود سرشار آنها بي بهره مانده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، بنابر مشاهدات به نظر مي‌رسد بيش از 90 درصد شلوار‌هاي جين كه در بازار‌ها ارائه مي‌شوند، متعلق به كشور‌هاي ديگر بوده و در اين ميان سهم توليد داخلي بسيار اندك است.

بنا به گفته‌ي فعالان اين بخش، اين روزها بيشتر نمونه‌هاي موجود در بازار مربوط به كشور‌هاي تركيه و چين هستند و گاه هم مي‌توان نمونه‌هاي پاكستاني را كه تنها چهار سايز دارند، در بازار پيدا كرد.

نكته‌ي ديگر آنكه همان سهم ناچيز توليدات داخلي هم در موارد متعدد پارچه مورد استفاده متعلق به كشور‌هاي ديگري همچون چين است و كمتر پيش‌ مي‌آيد كه نمونه‌اي با پارچه و دوخت ايراني به بازار عرضه شود.

وقتي پاكستان روي دست چين بلند مي شود

اما در بازار شلوارهاي جين هم مانند همه جا نمونه‌هاي چيني از قيمتي به مراتب پايين‌تر از نمونه‌هاي ترك برخوردارند و به همين دليل عامه‌ي مردم اين گروه را ترجيح مي‌دهند. البته گاه هم ممكن است فروشنده‌اي نمونه‌هاي پاكستاني را عرضه كند كه اين نوع شلوارها به نسبت از اجناس چيني هم ارزان‌تر هستند و با قيمت‌هايي حدود 15 تا 20هزار تومان به فروش مي‌رسند.

اين شلوار‌ها كه گفته مي‌شود گاه بد هم كار نمي‌كنند، تنها چهار سايز دارند و در موارد متعدد ممكن است براي فروشنده يا وارد‌كنندگانشان خيلي مقرون به صرفه هم نباشند، چرا كه در ميان آنها تعداد متعددي از نمونه هاي مشكل‌دار نيز وجود دارد. البته گاه هم پيش مي آيد كه برخي فروشندگان نمونه‌هاي پاكستاني را با مارك‌هاي تقلبي تزئين كرده و به قيمتي به مراتب بالاتر به فروش مي‌رسانند؛ اتفاقي كه در مورد شلوار‌هاي چيني هم كم و بيش رخ مي دهد.

اما جالب اين‌كه به گفته‌ي فعالان اين عرصه، كشور چين در اين زمينه تنها براساس سفارش كار مي‌كند و پيش از آماده‌كردن كارها مدل آنها را از خريداران خود سفارش مي‌گيرد.

حجم بالايي از شلوارهاي جين قاچاقي وارد مي‌شوند

نكته‌ي ديگر آنكه، اين روزها بخش عمده‌اي از شلوار‌هاي جين، موجود در بازار به شيوه‌ي قاچاق وارد كشور مي‌شوند و به گفته‌ي فروشندگان اين نوع واردات كالا هزينه‌ي آن را براي مشتري و فروشنده به مراتب هم پايين‌تر آورده و موجبات رضايت هر دو طرف را فراهم مي‌كند.

يكي از همين فروشندگان در اين باره مي‌گويد: مدتي است به بهانه‌هاي مختلفي چون بالا‌رفتن قيمت ارز و يا افزايش هزينه هاي باربر‌ي پس از هدفمندي يارانه‌ها، قيمت اجناس براي ما به مراتب بالاتر از قبل شده و قيمت شلواري كه مثلا 13 يا 14 هزار تومان مي‌خريديم، به 19 تا 20 هزار تومان رسيده است. تازه چند ماه ديگر و نزديك عيد بايد همين نمونه ها را با قيمتي به مراتب بالاتر و حدود 23 يا 24 هزار تومان بخريم و همين مساله موجب مي‌شود كه فروش ما كمتر شود؛ در حالي كه تجربه ثابت كرده است اگر قيمت كالا ارزان‌تر باشد، مشتريان نسبت به آن اقبال بيشتري نشان داده و مغازه‌داران هم بيشتر سود مي‌كنند.

تشخيص جنس اصل براي خود فروشنده ها هم سخت است

اين فروشنده درعين حال خاطر نشان مي‌كند: اگرچه اين روزها قيمت‌ها دائما در حال افزايش است، اما شرايط بازار به نوعي است كه حتي خود فروشندگان هم نمي‌توانند كالاي اصل را از جنس قاچاق تشخيص دهند.

ايران و سه كارخانه توليد پارچه جين

چندي پيش حسن صدرالغروي - عضو هيات مديره انجمن صنايع نساجي، به ايسنا گفته بود كه هم‌اكنون سه كارخانه توليد پارچه جين در كشور وجود دارد و يك كارخانه ديگر نيز قابليت توليد اين محصول را دارد، اما در مجموع توليد داخل پارچه جين كفاف نياز بازار را نمي‌دهد و به همين دليل بخش زيادي از نياز بازار به اين پارچه از طريق واردات از كشورهايي مانند تركيه، پاكستان و چين تامين مي‌شود.

اين فعال صنعتي نساجي درباره سهم واردات و توليد داخل در بازار پارچه جين كشور عنوان كرده بود كه در صورتي كه وضعيت تامين مواد اوليه توليدكنندگان داخلي به ويژه پنبه مناسب باشد محصولات توليد داخل مي‌توانند با كالاهاي وارداتي رقابت كنند.

اين فعال صنعتي همچنين درباره ارتباط توليدكنندگان داخلي با توليدكنندگان خارجي و همچنين بازار جهاني پارچه جين اظهار كرده بود كه توليدكنندگان داخلي سعي مي‌كنند هم آخرين طرح‌هاي دوختي را از خارج وارد كشور كنند و هم بازار مد اين محصول را رصد كنند.

به گزارش ايسنا، جين مبدا فرانسوي و هندي دارد و براي نخستين بار لباس ملوانان از اين جنس تهيه شد، اما در دهه 1950 استفاده از اين نوع شلوار ابتدا در ميان نوجوانان و سپس در ميان همه مردم شايع شد.

آمار دقيقي از ارزش بازار پارچه جين و محصولات وابسته به آن مانند شلوار و پيراهن در ايران وجود ندارد، اما براساس آمار رسمي منتشر شده، مردم آمريكا در سال‌هاي 2004 و 2005 به ترتيب 14 و 15 ميليارد دلار صرف خريد جين كردند. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه ارزش بازار جهاني پارچه جين به راحتي به بيش از چند صد ميليارد دلار مي‌رسد. قطعا ايران نيز با توجه به قشر بزرگ جوان و نوجواني كه دارد، از جمله بزرگترين بازارهاي پارچه جين در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.

در حال حاضر آمريكا، تركيه و چين اصلي‌ترين بازيگران بازار جهاني جين محسوب مي‌شوند و گفته مي‌شود شركت آمريكايي VF نيز بزرگترين توليدكننده شلوار جين در جهان به شمار مي‌رود. اين شركت در سال 2010 ميلادي بالغ بر 47 هزار نفر نيروي كاري داشته و معادل 7.6 ميليارد دلار نيز درآمد كسب كرده است.

شركت آمريكايي لوي استراوس نيز از بزرگترين توليدكننده جين در دنيا محسوب مي‌شود. اين شركت در سال 2008 ميلادي 4.3 ميليارد دلار درآمد و بيش از 11 هزار و 400 نفر نيز نيروي كاري داشته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
0
3
شلوار جین 18هزار تومان؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان