arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۸۹

13هزار ميليارد تومان، کسری بودجه 89

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از كسري 13 هزار و 500 ميليارد توماني بودجه 89 از محل فروش دارايي‌هاي دولت خبر داد و گفت: اين كسري از محل بودجه عمراني جبران خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از كسري 13 هزار و 500 ميليارد توماني بودجه 89 از محل فروش دارايي‌هاي دولت خبر داد و گفت: اين كسري از محل بودجه عمراني جبران خواهد شد.

جبار كوچكي‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در خصوص زمان ارائه لايحه بودجه توسط دولت به مجلس اظهار داشت: بر اساس توضيحات هفته گذشته‌ معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و صحبت‌هاي رئيس جمهور و معاونت نظارت راهبردي در سفر به استان گيلان حداكثر تا دو هفته آينده لايحه بودجه 90 تقديم مجلس خواهد شد.

وي در خصوص چارچوب بودجه 90 تصريح كرد: با توجه به افزايش قيمت ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد افزايشي در حقوق كارگران و كاركنان دولت اتفاق بيفتد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: همچنين قيمت نفت 80 دلار و هر دلار آمريكا 1050 تومان در بودجه سال آينده پيش‌بيني شده است و در بودجه جاري نيز دولت با توجه به واريز 20 درصد درآمد نفت به صندوق توسعه ملي براي جبران اين مسئله بايد به سمت ماليات و درآمد‌هاي ديگر خود برود.

كوچكي نژاد گفت: در صورت افزايش حقوق كاركنان، افزايش چشمگيري در بودجه جاري خواهيم داشت و از اين رو دولت بايد تلاش كند بودجه جاري را به سمت درآمد‌هاي نفتي ببرد يا اينكه از طريق كمك‌هاي غيرنقدي به كاركنان دولت، افزايش قيمت‌ها را جبران نمايد، زيرا افزايش حقوق، تورم را دامن مي‌زند ولي اگر از روش‌هاي ديگري اين كمك صورت بگيرد دولت مي‌تواند تورم را مهار كند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه در خصوص احتمال افزايش مبلغ يارانه‌ نقدي خانوار‌ها، اظهار داشت: با توجه به مقدار درآمد وصولي حتي اگر 10 درصد از 50 درصد اعتبار مربوط به بخش غيرخانوار به خانوارها اختصاص يابد، بعيد است دولت بتواند يارانه‌ها را به دو برابر افزايش دهد. مگر آنكه از محل ديگري اين مبلغ تامين شود كه اين شيوه به صلاح نيست.

وي افزود: قانون هدفمندي يارانه‌ها مشخص است و در متن آن آمده است كه 50 درصد از منابع به صورت نقدي و غيرنقدي به خانوارها اختصاص پيدا كند.

كوچكي نژاد در پاسخ به سوالي در خصوص روند اجراي بودجه 89 اظهار داشت: بودجه 89 به دليل بروز چند اتفاق از تعادل خارج شد؛ يكي 8 هزار ميلياردي كه دولت از محل هدفمندي يارانه‌ها مي خواست كه مجلس با 50 درصد آن موافقت كرد و ديگري 15 هزار ميليارد تومان درآمد از محل فروش اموال و دارايي‌هاي خود در نظر گرفته بود كه از اين مبلغ حدود 1500 ميليارد تومان آن تا پايان سال محقق خواهد شد.

نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي راه جلوگيري از بر هم خوردن تعادل بودجه را كاهش بودجه عمراني دانست و تصريح كرد: در بودجه 89 كاهش چشمگيري در بخش عمراني وجود دارد و پروژه‌هايي كه وعده داده شده تا پايان سال 89 تمام شود با كمبود مالي مواجه مي‌شوند و تاكنون 12 هزار ميليارد تومان معادل 40 درصد بودجه عمراني جذب شده است.
نظرات بینندگان