arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۰

فجايع طبيعي کره زمين در سال 2011/ پیش بینی درباره وضعیت آب و هوایی کره زمین در سال آینده

رویترز در گزارشی از پیش بینی ها درباره وضعیت آب و هوایی کره زمین در سال 2012 ، جزییات برخی از فجایع آب و هوایی در سال 2011 را به شرح زیر گزارش داده است :‌‌ از جاری شدن سیلابهای ویرانگر تا کولاک و طوفانهای سهمگین ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز در گزارشی از پیش بینی ها درباره وضعیت آب و هوایی کره زمین در سال 2012 ، جزییات برخی از فجایع آب و هوایی در سال 2011 را به شرح زیر گزارش داده است :‌‌ از جاری شدن سیلابهای ویرانگر تا کولاک و طوفانهای سهمگین ، گردبادهای مهلک و خشکسالی و قحطی گسترده در کشورهای مختلف جهان ، سال 2011 یک سال رکورد شکن دیگر از لحاظ وضعیت نامساعد آب و هوایی کره زمین بود .

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، اگرچه هنوز برای پیش بینی وضعیت آب و هوایی زمین در سال 2012 ، خیلی زود است ، ولی آژانسهای هواشناسی بین المللی همگی بر یک نکته تاکید می ورزند و آن این که آب و هوای زمین به مراتب بدتر می شود و همچنان هزینه ها وخسارات سنگینی را وارد می کند.

جزییات برخی از فجایع بزرگ آب و هوایی در سال 2011 و برخی از پیش بینی های هواشناسی در سال آینده به شرح زیر اعلام شده است :‌ شرکت بیمه بین المللی مونیخ ریMunich Re با انتشار گزارشی اعلام کرد میزان خسارات ناشی از بلایای طبیعی در طول نه ماه نخست سال 2011 ، بالغ بر سیصد و ده میلیارد دلار براورد شده است که به نوبه خود یک رکورد محسوب می شود و هشتاد درصد از مجموع زیان های اقتصادی که طی این مدت در منطقه آسیا - اقیانوس آرام به بار آمده اند ، ‌به خود اختصاص می دهد .

از سال 1980 تاکنون میزان وقوع فجایع و بلایای آب و هوایی در سراسر جهان بیش از سه برابر شده است .

اداره ملی اقیانوس شناسی و آب و هوایی آمریکا این ماه اعلام کرد آمریکا به نوبه خود با دوازده فاجعه طبیعی آب و هوایی در سال 2011 که هر کدام خسارات میلیاردی بر جا گذارده اند ، رکورد دار است .

میانگین خسارات ناشی از فجایع آب و هوایی در این کشور در سال 2011 حدود پنجاه و دو میلیارد دلار براورد می شود .

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد دمای جهانی در سال 2011 در حال حاضر بالاتر از دمای به ثبت رسیده در مقایسه با سال گذشته است .

سال 2011 در جدول گرمترین سالهای جهان در رده دهم قرار دارد .سیزده سال از گرم ترین سالهای جهان ،همگی در طول پانزده سال گذشته و از سال 1997 تاکنون به ثبت رسیده اند.حجم یخچالهای دریای قطب جنوب در سال 2011 به پایین ترین میزان خود رسیده است .

دانشمندان می گویند گرم شدن اتمسفر زمین و افزایش رطوبت هوا ، زمینه را برای شکل گیری سامانه های آب وهوایی نامتعادل فراهم می سازد و موجب بی ثباتی بیشتر وضعیت اقلیمی کره زمین می شود .

علت اصلی بالاتر رفتن دمای اتمسفر زمین نیز افزایش سطح انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیتهای صنعتی ، حمل ونقل و جنگل زدایی اعلام شده است .

بلایای طبیعی فاجعه بار در سال 2011 :

ماه ژانویه -- سیلاب ویرانگر و بیسابقه سواحل شرقی استرالیا را فرا گرفت و سی و پنج کشته بر جا گذارد .

جاده ها و خیابانها دچار آب گرفتگی و معادن زغال سنگ بسته شدند .

خطوط راه آهن مختل و هزاران باب خانه تخریب شد و بیش از دو میلیارد دلار خسارت وارد آمد .

بارش برف سنگین بخشهای وسیعی از آمریکا را فرا گرفت به گونه ای که میزان بارش برف در نیویورک بیسابقه بود .

ماه فوریه -- طوفان موسوم به یاسی ، یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین طوفانهایی که تاکنون استرالیا را در نور دیده است ، در ایالت کویینزلند در شمال این کشور وزیدن گرفت و خسارات سنگینی به مزارع نیشکر و مزارع موز وارد کرد .

طوفان مهیب و برف و کولاک زمستانی نواحی شمال شرقی و غرب میانه آمریکا را در نور دید و برنامه حرکت قطارها و هواپیماها و نیز تردد مسافران از راههای زمینی را مختل کرد و موجب قطع گسترده برق در نواحی مختلف شد .

ماه مارس --زلزله‌ 9 ريشتري شمال شرق ژاپن و سونامي وحشتناك پس از آن آسيب‌هاي بسياري را موجب شد، طوري كه نزديك به 20 هزار تن به دنبال زلزله و سونامي در اين كشور كشته و يا ناپديد شدند. ميزان تخميني خسارت‌هاي وارده به ژاپن در اثر زلزله و سونامي حدود 2018 ميليارد دلار اعلام شده است. سونامي در ژاپن به بحران هسته‌اي وحشتناكي در اين كشور منجر شد. به دنبال از كار افتادن سيستم تهويه يك نيروگاه هسته‌اي در ژاپن امواج راديو اكتيو در منطقه منتشر شد و حدود100 هزار تن مناطق مسكوني مجاور نيروگاه فوكوشيما را تخليه كردند.


ماه آوریل -- یک رشته گردباد مهیب در مناطق جنوب شرقی آمریکا وزیدن گرفت .

آمار تلفات این طوفان ها بالغ بر سیصد و شصت و چهار تن اعلام شد .

ماه می -- بر اثر وزش طوفان و گردباد درشهرک جاپلین آمریکا حدود یکصد و شصت تن کشته شدند.

این مهلک ترین طوفان تاریخ آمریکا از لحاظ بر جای گذاردن قربانی در یک منطقه از سال 1947 تاکنون لقب گرفت .

 سیلاب در منطقه غرب میانه آمریکا وطغیان رودخانه می سی سی پی ، میلیونها هکتار از مزارع و شالیزارهای منطقه را زیر آب بْرد و خسارات سنگینی به کشتزارهای سویا وارد کرد .

ماه ژوئن -- سیلاب در نواحی مرکزی چین و استانهای جنوبی این کشور بیش از یکصد کشته بر جا گذارد و بیش از نیم میلیون نفر بی خانمان شدند.

ماه جولای-- خشکسالی بیسابقه در طول چند دهه اخیر منطقه شاخ آفریقا را در بر گرفت و موجب قحطی در سومالی شد و حدود سیزده میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی قرار گرفتند ، به گونه ای که پیش بینی می شود دامنه این بحران تا سال 2012 نیز ادامه داشته باشد .

سیلاب طی ماههای ژوییه تا اواخر نوامبر در تایلند بیش از ششصد تن را به کام مرگ فرستاد و یک سوم این کشور را فرا گرفت .

میزان خسارات این سیلاب دست کم بالغ بر چهل و دو میلیارد دلار براورد شده است و حدود یک هزار کارخانه در حوالی بانکوک زیر آب رفتند و فعالیت زنجیره های عرضه و تولید جهانی قطعات خودرو و وسایل الکترونیک مختل شد .

ماه اوت -- وزش طوفان ایرین در نواحی شرقی آمریکا دست کم چهل کشته بر جا گذارد و موجب جاری شدن وخیم ترین سیلاب در طول چند دهه اخیر در برخی از ایالتها شد .

میزان خسارتهای مالی براورد شده ، از مرز ده میلیارد دلار فراتر رفت .

ماه سپتامبر -- دهها تن بر اثر جاری شدن وخیم ترین سیلاب از سال 2000 تاکنون ، در طول کرانه رودخانه مکونگ جان باختند .

ماه اکتبر -- بر اثر کولاک و بارش برف بیسابقه در این موقع از سال در مناطق شمال شرقی آمریکا سیزده تن کشته شدند و برق یک میلیون و ششصد هزار تن در این نواحی قطع شد .

ماه دسامبر -- طوفان گرمسیری موسوم به واشی جزایر میندانائو در فیلیپین را در نور دید و بر اثر سیلاب و رانش زمین در این منطقه بیش از یک هزار و دویست تن جان باختند .

قوع خشکسالی طولانی و یک ساله در ایالت تگزاس آمریکا ، بیش از پنج میلیارد دلار به محصولات کشاورزی خسارت وارد کرد و موجب بروز آتش سوزی در بوته زارهای منطقه شد که حدد یک میلیون و ششصد هزار هکتار از اراضی منطقه را در بر گرفت .

گرمای تابستانی در ایالت تگزاس رکورد دمای هوا در آمریکا را شکست .

پیش بینی آب و هوا در سال 2012:

پیش بینی می شود پدیده آب و هوایی لا نینا در منطقه اقیانوس آرام تا سال 2012 نیز ادامه داشته باشد .

این پدیده موجب خنک شدن آبها در نواحی مرکزی اقیانوس آرام می شود و بر آب و هوای کره زمین تاثیر جهانی خواهد داشت .

هواشناسان پیش بینی می کنند این پدیده موجب بارندگی ها بالاتر از سطح میانگین در نواحی شمالی و شرقی استرالیا شود و این کشور در طول فصل طوفان زای نوامبر تا آوریل ، شاهد وقوع طوفانهای بیشتری از سطح معمول باشد.

پدیده آب و هوایی لا نینا همچنین طوفانهای قطب جنوب را تشدید خواهد کرد .

پژوهشگران دانشگاه دولتی کلرادو همچنین پیش بینی می کنند در صورت تداوم شرایط گرم تر شدن دمای آبهای مناطق گرمسیری و حاره کره زمین در آبهای اقیانوس اطلس و فقدان شکل گیری پدیده آب و هوایی ال نینو ، کره زمین شاهد طوفانهایی بالاتر از سطح میانگین خواهد بود .

ال نینو پدیده ای است که با گرم شدن آبهای سطحی در نواحی شرقی و مرکزی اقیانوس اطلس همراه است و بر الگوهای شکل گیری باد تاثیر می گذارد و موجب بروز خشکسالی در استرالیا می شود .

همچنین پیش بینی می شود زمستان در سراسر اروپا و آمریکا ملایم تر شود و اغلب نواحی قاره اروپا و ‌منطقه اروپای شمالی و انگلیس در سال آینده طی ماههای ژانویه تا مارس ، شاهد آب و هوایی گرم تر از حد معمول خواهد بود .
نظرات بینندگان