arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۴۷
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۰

سخنان آيت الله سيستاني درباره مسائل ايران ، مشایی ، خرافات و رفتار بدی که با دختر آیت الله هاشمی شد

آقاي سيستاني از تندروي ها ناراحت بودند و مي گفتند فقط روش اعتدالي است که مي تواند اقتدار نظام را در داخل و خارج حفظ کند و کارهاي افراطي، شيعيان را دچار مشکل مي کند. از اين که حرمت ها حفظ نمي شود گلايه داشتند و زير سوال بردن خدمات دولت هاي گذشته را کار خطرناکي مي دانستند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


حجت الاسلام والمسلمين «مسيح مهاجري» ديدار و گفت وگويي نيز با آيت ا...سيستاني از مراجع عاليقدر شيعه داشته است. وي بخشي از خاطرات سفر خود را به همراه تحليل هايي از اوضاع عراق با قلمي بسيار شيوا و خواندني تحت عنوان« آيت ا...سيستاني و عراق جديد» از بيستم آذر ماه در صفحه ۳ روزنامه جمهوري اسلامي به نگارش درآورده که تاکنون ۲۰ قسمت آن به چاپ رسيده است.مهاجري ۵ قسمت از اين سفرنامه را به ديدار با آيت ا...سيستاني اختصاص داده است که در ادامه آن را مي خوانيد:

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، مسيح مهاجري نوشت: بسيار مشتاق بودم در اين سفر با آيت ا...سيستاني ديدار و گفت وگويي داشته باشم. ظهر روز شنبه، اولين روز اقامت در نجف، با دفتر آيت ا... تماس تلفني گرفتم و ضمن اعلام حضور در نجف، درخواست ملاقات کردم. حدود ساعت ۵ بعدازظهر در حالي که به همراه اهل خانه بعد از زيارت خانه حضرت علي عليه السلام به طرف مسجد کوفه در حرکت بوديم، تلفني خبر دادند که فردا يکشنبه ساعت 11.30 به ديدار آيت ا...سيستاني بروم...

نگاهم به آيت ا... سيستاني دگرگون شد

ديدار با آيت ا...سيستاني ، با اين که براي من تازگي نداشت ولي هميشه شوق برانگيز بود. در ارديبهشت ۱۳۸۴ براي اولين بار در نجف به ديدار آيت ا... رفتم و در يک جلسه خصوصي مطالبي را با ايشان در ميان گذاشتم. همان وقت در يادداشت هايم تعبير «باهوش» را در توصيف اين مرجع تقليد به کار برده بودم. ديدار دوم که در اسفند ۱۳۸۷ صورت گرفت اين نگاه را تقويت کرد. ولي ديدار فروردين ۱۳۹۰ ويژگي هايي داشت که در ارزيابي من نسبت به ايشان دگرگوني بنيادين ايجاد کرد.

گزارشي از ديدارهاي سال هاي قبل

ساعت 11.30پيش از ظهر روز هفتم فروردين ، سومين روز اقامت در نجف به منزل آيت ا...سيستاني در شارع الرسول (ص) رفتم. ..

من خودم، براي اين ديدار برنامه داشتم و مطالبي را براي مطرح کردن با آيت ا...سيستاني آماده کرده بودم. هرچند سخنان آيت ا... و مطالبي که ايشان در اين ديدار گفتند، مجال مطرح کردن آن چه در ذهن داشتم را به من نداد، ولي آن چه در اين ديدار شنيدم صفحه جديدي از واقعيت هاي وجودي آيت ا...سيستاني را برايم مجسم کرد که با دانسته هاي گذشته ام بسيار متفاوت بود. پديد آمدن آن«دگرگوني بنيادين» که اشاره کردم نتيجه همين مطالب است.

خوب است قبل از آن که وارد جزئيات اين ديدار شوم، آن چه را که از دو ديدار قبلي ارديبهشت ۱۳۸۴ و اسفند ۱۳۸۷ يادداشت کرده ام از نظر شما بگذرانم تا اين تفاوت کاملا قابل لمس باشد. بخشي از يادداشت مربوط به ديدار سال ۱۳۸۴ چنين است:

توصيه ها را آقاي خميني قبلا گفته اند

«در منزل آيت ا...سيستاني ، که کوچک است اما دو اتاق انتظار و ملاقات بزرگ دارد، به گرمي از من با چاي عربي و يک ليوان آب خنک پذيرايي کردند و مرا فورا به اتاق ملاقات بردند. آيت ا...سيستاني را که ديديم به ياد فيلم هايي افتادم که مدتي است تلويزيون ها به هنگام خواندن خبرهاي ايشان نشان مي دهند . همان اتاق و همان ديوار آبي رنگ و همان فرش هاي ساده، خود آيت ا...هم با همان حالت آرام ولي منهاي کتاب و عينک.

سرحال و باهوش به نظر رسيد. بعد از احوال پرسي ، پرسيدم از لندن که برگشتيد، بعد از آن عمل، عارضه اي پيش نيامده؟

با کمي تامل گفتند: نه الحمدا...

گفتم: اگر درباره ايران سوالي يا توصيه اي داريد بفرماييد تا جواب بدهم و من هم درباره عراق سوال هايي دارم که مطرح مي کنم.

گفتند: از همه چيز ايران خبر دارم. توصيه ها را هم آقاي خميني گفته اند. من از همان اول مطالب ايشان را از راديو گوش مي کردم. بعد از ايشان هم همه چيز را گفته اند. من هم چيزي بيش از آن چه گفته اند ندارم که بگويم. رسيدگي به محرومان تهران، قم، سبزوار، سيستان و جاهاي ديگر. البته اين را هم همه گفته اند ، ان‌شاءا... عمل هم بکنند.

تاريخ را هر کس به ميل خودش مي نويسد

از تاريخ صحبت کردم. آيت ا...سيستاني علاقه نشان دادند و گفتند: من هم به تاريخ علاقه دارم. تحليل شما از اوضاع چيست؟ گفتم: در ايران درباره کارهايي که در عراق انجام شده دو نظر هست. يکي اين که همين کارها يعني شرکت در انتخابات و تشکيل دولت با روش کنوني درست است. چون درس گرفتن از تجربه وقايع بعد از فروپاشي عثماني و اشغال عراق توسط انگليس و مسائل ۸۰ سال قبل است.

پرسيدند: استدلال شان چيست؟

گفتم: مي گويند بايد چيزي به دست آورد و چيزي از دست نداد و اگر شيعيان وارد حکومت نشوند هيچ وقت چيزي گيرشان نخواهد آمد.

پرسيدند: نظر دوم چيست؟

گفتم: اين است که اين کار، نتيجه نخواهد داد، چون عراق تحت اشغال است و آمريکا نمي گذارد چيزي نصيب شيعه شود کما اين که تا الان جلوي تشکيل دولت را گرفته.

پرسيدند: نظر خود شما چيست؟ گفتم: در حال مطالعه هستم، ولي عده اي معتقدند اين براي شيعه يک لکه سياه است چون در تاريخ اين طور ثبت خواهد شد که شيعه در عراق با آمريکاي اشغالگر سازش کرده است...

گفتند: البته تاريخ را هر کسي به ميل خودش مي نويسد و اعتقادات افراد در تدوين تاريخ بي اثر نيست. من خودم به تاريخ علاقه دارم و خوشحالم با شما صحبت مي کنم که اهل کار تاريخي هستيد. در عراق، علما در برابر انگليس ها مقاومت کردند، ميرزا محمد تقي و ديگران جهاد کردند ولي شکست خوردند. براي مقاومت بايد زمينه مساعد باشد.در لحظه خداحافظي، مقداري به همديگر دعا کرديم و پرسيدم به حرم مشرف مي شويد؟ گفتند از خارج که آمدم يک سر به حرم رفتم و ديگر تا الان از خانه خارج نشده ام...»

بعد از ديدار، به اين دو جمله که: «در عراق، علما در برابر انگليس ها مقاومت کردند، ميرزا محمد تقي و ديگران جهاد کردند ولي شکست خوردند. براي مقاومت بايد زمينه مساعد باشد» زياد فکر کردم و بعد از کنجکاوي ها و پرس و جوهايي که در نجف از افراد مطلع داشتم به اين نتيجه رسيدم که منظور آيت ا...سيستاني اين است که فعلا مشغول آماده سازي نيرو هستند و در اين مرحله نبايد وارد مقابله شد. اين، نکته اي بود که در همان ديدار به ذهنم رسيد و آن را از ايشان هم پرسيدم و ايشان بدون آن که با صراحت چيزي بگويند آن را تاييد کردند. آن روز با خود گفتم اگر اين طرح، جواب بدهد، نشانه آينده نگري آيت ا...است و حالا عراق جديد اين آينده نگري را تاييد مي کند.

بعد از سفر لندن به زيارت نرفتم

دومين ديدار با آيت ا... سيستاني در اسفند سال ۱۳۸۷ و به همراه آيت ا... هاشمي رفسنجاني صورت گرفت. در اين ديدار، هرچند من خودم طرف صحبت با آيت ا... سيستاني نبودم ولي مطالب مهمي در گفت وگوي دو آيت ا... مطرح شد که آن ها را يادداشت کردم...اظهارات آيت ا... سيستاني در اين ديدار نشان داد ايشان بر بسياري از مسايل ايران تسلط کامل دارند و داراي ارزيابي و تحليل روشن و واقع بينانه اي از اوضاع هستند. اين واقعيت را با مروري بر آن چه در اين ديدار گذشت بهتر مي توان به دست آورد:

«نيم ساعت بعد از رسيدن به هتل، نوبت تشرف به حرم مولاي متقيان حضرت علي عليه السلام مي رسد و بعد از زيارت، ديدار با آيت ا... سيستاني. آقاي هاشمي رفسنجاني چند دقيقه اي ديرتر از ما به خانه آقاي سيستاني آمدند و قبل از آمدن ايشان، ما احوال پرسي هايمان را با آقاي سيستاني کرده بوديم. پيرمرد ۷۶ ساله سرزنده و باهوشي که در يک خانه قديمي در کوچه اي باريک در شارع الرسول که روبه روي باب القبله حرم مطهر علوي است ساکن است و ۵ سال است به دليل مسائل امنيتي از اين خانه حتي براي زيارت هم بيرون نيامده. سال ۸۴ که در يک سفر زيارتي در همين خانه و همين اتاق توفيق ديدار ايشان را يافته بودم درباره تشرف به حرم پرسيدم ايشان گفتند: از وقتي که از سفر لندن که براي معالجه رفته بودم برگشتم تا به حال به زيارت نرفته ام و از همين جا به حضرت سلام مي دهم.

از روز اول سفر تا امروز، اين اولين ديداري است که بدون دوربين و خبرنگار و ضبط برگزار مي شود. قرار شده خبرنگارها و دوربين دارها بيرون خانه در کوچه منتظر بمانند تا زماني که آقاي هاشمي رفسنجاني از ديدار برمي گردند از ايشان درباره گفت وگوهاي انجام شده سوال کنند. اين رويه اي است که در مورد همه ديدارهاي آيت ا... سيستاني اعمال مي شود و استثنا هم ندارد. به همين جهت است که تلويزيون ها فقط يک فيلم چند لحظه اي از ايشان در حالي که کتابي در دست دارد پخش مي کنند و يک فيلم چند لحظه اي ديگر که در همين خانه در حال مذاکره با مراجع نجف هستند. اين فيلم ها را هم لابد عوامل خودي خيلي غافلگيرانه گرفته اند. ..

تشکر آيت ا... هاشمي از آيت ا... سيستاني درباره عملکرد ايشان در عراق

آقاي هاشمي رفسنجاني که وارد شد آقاي سيستاني ايشان را در بغل گرفت و دو آيت ا... همديگر را بوسيدند و بعد از احوال پرسي مختصر، صحبت ها شروع شد. شروع کننده هم مهمان بود که گفت: شما در قضاياي عراق خيلي خوب عمل کرده ايد و من آمده ام از شما تشکر کنم و اميدوارم با قدرت و نفوذي که داريد ائتلاف شيعه را تقويت کنيد.

آيت ا... سيستاني، به رسم همه علما که خودشان را هيچ کاره مي دانند و به قول معروف شکسته نفسي مي کنند در جواب گفتند: همه کارهاي عراق دست شماست، شما بايد ائتلاف را حفظ کنيد، من که کاره اي نيستم و اين جا چيزي دست من نيست ، اختياردار من نيستم.آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند: بله، شما قانونا اختياري نداريد ولي نفوذتان زياد است و مي توانيد کارهاي فوق قانون انجام بدهيد و مردم عراق و مسئولان هم از شما اطاعت مي کنند.

اگر در ايران متحد باشيد همه مشکلات حل خواهد شد

پيدا بود که آيت ا... قصد ندارند به اين بحث تن بدهند و مي خواهند موضوع را عوض کنند. لذا در جواب گفتند: شما اگر خودتان در ايران متحد باشيد همه مشکلات حل خواهد شد.

آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند: ما اختلاف نداريم. من و رهبري با هم خيلي خوب هستيم و هيچ مشکلي نداريم. البته گاهي اختلاف نظرهايي پيش مي آيد ولي هر جا نتوانيم حل کنيم من کوتاه مي آيم و از ايشان تبعيت مي کنم.

آيت ا... سيستاني گفتند: بله، خبر دارم که شما گفته ايد نظر ايشان برايتان حجت است و تبعيت مي کنيد ولي مصاحبه آقاي زيباکلام با شما را که خواندم ديدم شما با هم اختلاف زيادي داريد. اين کتاب براي من مهم بود و من آن را دوبار خواندم.

آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند: اين ها مهم نيست، چون مباحث فکري است. آن چه مهم است اين است که در عمل ما متحد عمل مي کنيم و به نظر رهبري عمل مي شود.

آيت ا... سيستاني از توضيحات آيت ا... هاشمي قانع نشدند

اين بحث هر چه ادامه پيدا کرد، آيت ا... قانع نشدند و حدود نيم ساعت به همين مطالب گذشت تا اين که آقاي افشار، مسئول تشريفات از همه حضار خواست دو آيت ا... را تنها بگذارند تا صحبت ها را به طور خصوصي ادامه دهند. آقاي هاشمي رفسنجاني از آيت ا... سيستاني پرسيدند چرا به ايران نمي آييد؟ سال هاي زيادي است که شما را در ايران نديده ايم. من از شما دعوت مي کنم به ايران تشريف بياوريد، مردم به شما علاقمند هستند و دوست دارند شما را زيارت کنند. آيت ا... سيستاني گفتند: من اين جا که هستم به دلايل امنيتي حتي تا حرم نمي روم، بيش از اين که معلوم است خطر بيشتر است.

ما براي زيارت و نمازظهر به حرم رفتيم و بعد در مهمان سراي حضرت منتظر مانديم تا آقاي رفسنجاني بيايند ولي غذا سرد شد و ايشان نيامدند. معلوم شد گفت وگوي خصوصي گل کرده و تا ساعت يک طول کشيده و بعد هم تا جواب سوال هاي خبرنگاران را بدهند و نمازظهر و عصر را بخوانند و به مهماني برسند، ساعت ۲ بعدازظهر شد.

بعدازظهر ، در فرصتي که پيش آمد از آقاي هاشمي پرسيدم در جلسه خصوصي تان با آيت ا... سيستاني چه مطالبي مطرح شد؟ ايشان گفتند آقاي سيستاني از تندروي ها ناراحت بودند و مي گفتند فقط روش اعتدالي است که مي تواند اقتدار نظام جمهوري اسلامي را در داخل و خارج حفظ کند و کارهاي افراطي، شيعيان را در عراق و ساير نقاط جهان دچار مشکل مي کند. از اين که حرمت ها حفظ نمي شود گلايه داشتند و زير سوال بردن خدمات دولت هاي گذشته را کار خطرناکي مي دانستند که موجب زير سوال رفتن نظام جمهوري اسلامي و انقلاب مي شود...

از مطالبي که آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند معلوم شد؛ در جلسه خصوصي نکات مهمي مطرح شده که اطلاع عده اي از همراهان از آن ها لازم است. به ايشان پيشنهاد کردم براي اين جمع جلسه اي بگذارند و مطالب را بگويند. ايشان پذيرفتند و اين جلسه را روز آخر در اتاق خودشان گذاشتند و همين مطالب را به اضافه مطالب ديگري که آن ها هم مهم بودند گفتند...»

ادامه گزارش ديدار سال 90

بدون اين که در اتاق عمومي معطل شويم، به ديدار آيت ا... سيستاني رفتيم، در همان اتاق معهود که ديدارهاي قبلي نيز در آن برگزار شده بود. کم ترين تغييري در اين خانه قديمي و خشت و گلي داده نشده، مثل خانه همه مراجع ديگر نجف.

اين، يکي از ويژگي هاي نجف است که وقتي به خانه مراجع مي روي، احساس مي کني از هر نظر با چنين محيطي آشنايي داري. قديمي، يک طبقه، بدون تشريفات، درست مثل خانه مرحوم آيت ا... بروجردي و امام خميني(ره) در قم. حالا اين معيارها را در ايران کم تر مي توان يافت، مخصوصا اين آخري را که از چند خيابان آن طرف تر با خط زيبا و علامت فلش در خدمت هستند تا مبادا راه گم کنيد. در تهران، به تناسب پيشرفته تر بودن، تابلوهاي دفاتر نمايندگي بعضي از حضرات با تابلو نئون جلوه گري مي کند و احتمال راه گم کردن را به حدود صفر تقليل مي دهد. خدا رحمت کند اديسون را که اگر برق را اختراع نکرده بود معلوم نبود تکليف اين تابلوها چه مي شد!

وارد اتاق که شديم، مثل هميشه شيخ انصاري را کنار آيت ا... سيستاني ديدم و صحنه هاي ديدارهاي قبلي برايم تداعي شد. اين بار با شيخ هم احوال پرسي گرمي کردم چون احساس کردم بايد خيلي مورد قبول و اعتماد آيت ا... باشد که هميشه در کنار ايشان قرار دارد و پيداست که بالاتر از اطرافيان معمولي است که در بيوت مراجع مشغول رتق و فتق است. شيخ را هيچ وقت مشغول هيچ کاري نمي بيني، کار او فقط در کنار آيت ا... بودن است و لابد مشورت دادن و تبادل نظر.ويژگي ديگري که اينجا توجه را جلب مي کند اين است که آيت ا... سيستاني به کسي اجازه دست بوسي نمي دهند. بعضي از همراهان که غير روحاني بودند، وقتي با آيت ا... مصافحه کردند به قصد بوسيدن دست ايشان خم شدند ولي موفق نشدند و علاوه بر ممانعت عملي با عکس العمل شفاهي آيت ا... سيستاني هم مواجه شدند. جمله اي که درباره نوع برخورد آيت ا... در اين زمينه در دفترچه يادداشتم نوشته ام اين است: به هيچ کس اجازه بوسيدن دست شان را ندادند و گفتند مصافحه کافي است و نيازي به بوسيدن دست نيست، اين چه کاري است؟...

در چنين فضايي، من با توجه به اطلاعاتي که از علاقه مندي آيت ا... سيستاني به مطالعه کتابهايي که در ايران منتشر مي شوند داشتم، کتاب هايي از آثار خودم را که با خودم برده بودم به ايشان هديه کردم و درباره هر کدام از آن ها توضيحات مختصري دادم...

آيت ا... از من به خاطر کتاب ها تشکر کردند و وارد صحبت هاي اصلي شدند.

اشاره آيت ا... سيستاني به ويژه نامه نوروزي روزنامه خراسان

برخلاف انتظار من که با برنامه ريزي ذهني قبلي، خود را آماده مطرح ساختن چند مطلب کرده بودم، آيت ا... سيستاني شروع به صحبت کردند و بيشتر وقت جلسه به سخنان و پرسش هاي ايشان و جواب هايي که لازم بود بدهم گذشت. ايشان با توجه به اين که من از دست اندرکاران مطبوعات هستم، گفتند: روزنامه خراسان، ويژه نامه اي به مناسبت نوروز منتشر کرده که براي من آمده و آن را خوانده ام. مطالبي درباره بعضي افراد دولتي دارد که نمي دانم درست است يا نه. شما بايد بتوانيد بگوييد که اين مطالب چقدر صحت دارد.

چگونه 10 روز بعد از انتشار ويژه نامه در مشهد آن را مطالعه کردند

اين سوال براي من بسيار جالب و مهم بود. نه فقط از اين نظر که يک مرجع تقليد درباره چنين مسئله اي کنجکاوي مي کند، بلکه بيشتر از اين نظر که مرجعي در کشور ديگري زندگي مي کند و با آن  همه مراجعات و مشکلات عراق و بحرين و يمن و بسياري از نقاط ديگر در شرايط حساس قيام هاي مردمي کشورهاي عربي مواجه است و در خود نجف و حوزه علميه هم آن قدر مراجعات زياد است که فرصتي براي ايشان باقي نمي ماند و در عين حال با اين سرعت يک ويژه نامه که در مشهد، يعني دورترين نقطه ايران نسبت به عراق و نجف، منتشر شده را به دست آورده و خوانده و در صدد بررسي صحت و سقم مطالب آن است.

اين سوال با توجه به اين که ديدار ما با آيت ا...سيستاني در روز هفتم فروردين، يعني فقط ۱۰ روز بعد از انتشار ويژه نامه مورد اشاره ايشان صورت گرفت، نشان دهنده فوق العاده به روز بودن اين مرجع تقليد مقيم نجف بود.

قبلا شنيده بودم که آيت ا... سيستاني همواره در جريان اخبار و وقايع ايران قرار دارند و کتاب هايي که در ايران منتشر مي شوند را مي خوانند و در ديداري که به همراه آيت ا... هاشمي رفسنجاني در اسفند سال ۱۳۸۷ با ايشان داشتم خودم شنيدم که خطاب به آقاي هاشمي گفتند مصاحبه شما را با آقاي زيباکلام دوبار خوانده ام، افراد ديگري هم مطالبي از ايشان نقل کرده بودند که نشان مي داد اين مرجع تقليد اولا بسيار کتاب مي خوانند و ثانيا از حوادث به ويژه تازه هاي نشر عقب نيستند. اما اين که سرعت عمل آن قدر زياد باشد که قبل از آن که خود ايراني ها فرصت مطالعه ويژه نامه هاي نوروزي را پيدا کنند، ايشان آن ها را خوانده باشند و در صدد برآيند از صحت و سقم گزارش هاي آن ها مطلع شوند، برايم بسيار تازگي داشت.

يک استثنا

علاوه بر اين، نکته قابل توجه ديگر اين است که آن چه از حوزه علميه نجف مي دانيم تا حدودي فاصله داشتن علماي اين حوزه از مسائل روز به ويژه از کتاب ها و نشريات غيرحوزوي است. با توجه به اين واقعيت ها بايد پذيرفت که آيت ا... سيستاني در ميان علما و مراجع نجف يک استثنا هستند. البته در ايران هم در عين حال که مراجع آگاه به زمان و همراه با مسائل روز داريم، اما گمان من اين است که آيت ا...سيستاني حتي در ميان مراجع ايران هم يکي از استثناها هستند و از نظر به روز بودن بايد ايشان را فوق العاده دانست. اکنون من در برابر سوال چنين مرجعي قرار دارم و طبعا بايد به ايشان جوابي دهم که دقيق باشد. روشن بود که ايشان به جواب اين سوال اکتفا نمي کنند و به کنجکاوي ادامه خواهند داد. همين طور هم شد و پاسخي که به سوال ايشان دادم، موجب سوالات بعدي شد و سوال و جواب ادامه پيدا کرد.

در جواب سوال اصلي آيت ا... گفتم: درست است. البته منظورم اين بود که آن چه درباره مسائل فکري و اعتقادي نقل شده درست نقل شده، اما درباره گزارش هاي اقتصادي نظري ندارم.

جواب خيلي کوتاه و قاطع بود. به همين دليل ايشان سوال بعدي را مطرح کردند. اما از آن جا که شما خواننده گرامي ممکن است از آن چه در ويژه نامه نوروزي روزنامه خراسان در اين زمينه به چاپ رسيده است اطلاع نداشته باشيد، لازم است ابتدا به مطالب اشاره اي داشته باشم و سپس به ادامه سوال و جواب ها بپردازم.

«اسفنديار دولت»

روزنامه خراسان، به مناسبت نوروز ۱۳۹۰ ويژه نامه اي در ۲۴۰ صفحه منتشر کرد که به رسم ويژه نامه هاي آخر سال مطبوعات، مطالب متنوعي را در بر داشت. بخشي از اين ويژه نامه  به موضوع گفتارها و رفتارهاي آقاي اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور اختصاص يافت که ۱۴صفحه از آن (صفحات ۱۷۵ تا ۱۸۹) را تشکيل مي داد و شامل چهار قسمت بود؛ اظهارنظرهاي پر سروصدا و مسئله دار آقاي مشايي، عکس العمل هاي عناصر اصولگرا در برابر اين اظهارات، ماجراي ورود مشکوک خودروهاي لوکس با رانت هاي دولتي و نامه نگاري هاي آقاي مشايي و کسي که دولتي ها او را مفسد اقتصادي اعلام کرده بودند. در بخش اول، اين نکات از آقاي مشايي عينا نقل شده بود: «بشر براي اثبات حجيت و سنديت نسبت به ادعاي امام عصر(عج) از او دانش طلب خواهد کرد. دانش ۲۷ واحد است، ۲ واحد تا زمان اوست».

«حضرت عيسي کجا مدير بود، از اين جا به آن جا فرار مي کرد».

«خليج فارس داراي قدمت ۳۰ ميليون ساله است و نام خليج فارس و درياي پارس از ۳۰ ميليون سال پيش به موازات شکل گيري تمدن هاي انساني در منطقه موجوديت يافته است».

«خدا محور وحدت انسان ها نيست».

«دوره اسلام گرايي به پايان رسيده است، معنايش اين نيست که اسلام گرايي وجود ندارد يا رو به نضج نيست، نه، اسلام هست اما دوره اش به پايان رسيده است».

«آذربايجان غربي، ايلام و کرمانشاه متعلق به کردستان است و اين قوم از برترين قوم هاي ايراني است».

«ملائکه مرتب در عرصه کشور در حال پرواز هستند». (صفحه ۱۷۸ ويژه نامه)

حضور مشايي در افتتاحيه نمايشگاه گردشگري کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي و انتشار فيلمي از اين مراسم در ۷دي ماه ۸۵ که زنان را در حال رقص نشان مي دهد، اظهارات مشايي مبني بر دوستي با مردم اسرائيل در ۲۹تير ۸۷، کمک هاي مالي به بازيگران سينما و رويدادهايي از اين قبيل نيز به عنوان رفتارها و گفتارهاي تنش زا در اين بخش از ويژه نامه آمده بود. (صفحه ۱۷۶ ويژه نامه) واکنش هاي عده اي از عناصر سرشناس اصولگرا نيز در ادامه همين مبحث در ويژه نامه منعکس شده بود. (صفحه ۱۸۶ ويژه نامه)

در بخش ديگري تحت عنوان «ماجراي ورود مشکوک خودروهاي لوکس با رانت هاي دولتي» گزارشي از خريد ۱۱۰ دستگاه بنز تشريفات (۶۰ دستگاه براي رياست جمهوري و ۵۰ دستگاه براي وزارت امور خارجه) با تصويب دولتي که رئيس  آن قبلا گفته بود استفاده از خودروهاي تشريفات ممنوع است، به چاپ رسيده بود. (صفحه ۱۸۷ ويژه نامه)

و سرانجام در بخش چهارم، مطلبي تحت عنوان «نامه نگاري هاي رئيس دفتر رئيس جمهور و کسي که دولتي ها او را مفسد اقتصادي اعلام کرده بودند» منتشر شده بود که همراه با اسناد و مدارک درباره رابطه تنگاتنگ يک تاجر اماراتي با دفتر رئيس جمهور مطالب جديدي را گزارش مي دهد.

بر اساس اين گزارش، همان کسي که رئيس جمهور در سال ۸۵ در يک سخنراني عمومي به وي هشدار مي دهد که از بدهکاران بزرگ يک بانک خصوصي است و اگر تا ۱۵ روز تکليف خود را با اين بدهي مشخص نکند او را به ملت معرفي خواهد کرد، حالا در سال ۸۹ به امضاي رئيس دفتر رئيس جمهور توصيه هايي براي دريافت وام هاي کلان دريافت مي کند و رئيس دفتر رئيس جمهور در نامه تاکيد مي کند که اين نامه «حسب دستور رئيس جمهور» ارسال مي شود. (صفحه ۱۸۸ و ۱۸۹ ويژه نامه)

ويژه نامه «نوروز ۹۰» اين مطالب را تحت عنوان «اسفنديار دولت» به چاپ رسانده و همراه با مباحث تحليلي و بيان سوابق اطرافيان رئيس جمهور و موشکافي درباره اين نکته که «مشايي، گزينه انحرافي است يا ضربه گير» و يادآوري حمايت هاي رئيس جمهور احمدي نژاد از مشايي، نسبت به پيامدهاي اين ماجرا هشدار داده بود.

اين مطالب را آيت ا...سيستاني در اين ويژه نامه خوانده بودند و سوال اصلي ايشان، معطوف به همين موضوع بود.

انتقاد آيت ا... از حمايت شدن برخي افراد دولتي

از سوال بعدي آيت ا...سيستاني معلوم شد ايشان علاوه بر آن چه در ويژه نامه «نوروز ۹۰» خوانده اند اطلاعات ديگري هم درباره اظهارات آقاي مشايي و همفکران او دارند. وقتي به سوال اول آيت ا... که پرسيدند آيا مطالب ويژه نامه درست است؟ جواب مثبت دادم، ايشان گفتند: پس چرا اين ها حمايت مي شوند؟ اين ها از کوروش تعريف مي کنند و درباره حمورابي چيزهايي مي گويند که در مقابل اسلام است. من خودم درباره اين مطالب تحليل دارم، تحليل شما چيست؟

در جواب گفتم: تعريف از کوروش و اين قبيل حرف ها براي اين است که مي خواهند جاذبه اي براي کساني که اين افکار را مي پسندند ايجاد کنند و آراي آن ها را هم به دست بياورند.

گفتند: اين، همان تحليلي است که من هم دارم ولي چه طور با انقلاب و قشر ديني قابل جمع است و چرا از اين ها حمايت مي شود؟

با توجه به حساسيتي که ايشان در اين زمينه نشان دادند، وقتي اين سوال را تکرار کردند، گفتم: قشر ديني از اين حرف ها ناراحت است و رهبري هم اين قبيل افکار را با صراحت مردود دانسته و موضع گيري کرده اند.

آيت ا... سيستاني هم اين نکته را بيش از اين ادامه ندادند و باز هم به سراغ قشر ديني رفتند و گفتند: علي ايحال براي من قابل جمع نيست که چه طور مي شود اين هر دو (طرفداران کوروش و حمورابي و قشر ديني) را با هم داشته باشند؟ من درباره حمورابي اول و دوم مطالعه کرده ام، از تاريخ اطلاع دارم و تحليل دارم. اين افکار با آن چه اين ها در ظاهر نشان مي دهند منطبق نيست، چه طور مي شود اين ها را با هم جمع کرد؟

توضيحاتي درباره حمورابي

حمورابي، پادشاه بابل در قرن سوم قبل از ميلاد (۲۱۲۳ - ۲۰۸۱ق.م) بود که ابتدا سرزمين کوچکي در حدفاصل ميان فلوجه تا ديوانيه کنوني را در اختيار داشت ولي بعد از جنگ هاي زياد توانست کليه سرزمين هاي بين النهرين را تحت سلطه خود در آورد.

حمورابي از نظر ديني بنابر آن چه از سنگ نوشته هاي باقي مانده از دوران او فهميده مي شود معتقد به چند خدايي بود. وي براي اداره کشور پهناور خود که ملت ها و مذاهب گوناگون را در بر مي گرفت مجموعه قوانيني تدوين کرد تا علاوه بر متحد کردن اقوام و پيروان مذاهب، به سلطنت خود و بازماندگانش نيز مشروعيت ببخشد.حمورابي در اين قانون «مردوگ» خداي خيالي بابلي ها را که تا آن زمان يک خداي درجه سوم بود، در راس خدايان ديگر قرار داد و مدعي شد اين مقامي است که «آنو»  و «انليل» (خدايان ديگر) به مردوگ تفويض کرده اند. به فرمان حمورابي، کاهنان سرتاسر قلمرو حکمراني او، اين جا به جايي خدايان را تاييد کردند و قصه آفرينش را دگرباره نوشتند تا نقش اصلي را «مردوگ» يعني همان که حمورابي او را در راس خدايان قرار داده بود بسپارند. براي راضي نگه داشتن کاهنان بابلي و خشنود ساختن آنان، حمورابي به ساختن معابدي براي خدايان خيالي فرمان داد. در خود بابل، به دستور وي براي مردوگ و همسرش، که طبق خواسته حمورابي دو خداي ملي محسوب مي شوند، ضريحي بزرگ ساختند و در کنار آن ضريح، انباري با گنجايش زياد بنا کردند تا در آن انبار براي اين دو خداي ساختگي و کاهنان آنها گندم ذخيره شود. اين اقدامات، امتيازاتي بودند که حمورابي با زيرکي خاص خود به کاهنان داد تا آنان از وي حمايت کنند و در کليه امور از فرامين شاه اطاعت کنند و مردم را نيز به انقياد فرا بخوانند.

از اشارات آيت ا... درباره کورش و حمورابي و اين که اين گونه اعتقادات با آنچه مطلوب قشر ديني است اصولا سازگاري وجود ندارد، احساس کردم ايشان به شدت نگران آينده هستند. در جواب گفتم: زمان زيادي از دوره اين دولت باقي نمانده و در پايان چهار سال دوم، کنار خواهند رفت.

البته آنها هم درصدد هستند کاري کنند که بمانند و يکي از افراد خودشان را به رياست جمهوري برسانند. اين رقابت يک امر طبيعي است ولي اين تفکر اجازه نخواهد يافت حاکم شود و افراد ديگري خواهند آمد.

آيت ا...سيستاني گفتند: کس ديگري ندارند. من هرچه فکر مي کنم، مي بينم کسي نيست که جاي اينها بگذارند. به همين دليل نمي دانم چطور مي شود اين مسائل را تحليل کرد. گفتم: در ميان اصولگرايان افرادي هستند که بعضي از آنها از هم اکنون مطرح شده اند.

گفتند: من کسي را سراغ ندارم.

از اين همه پيگيري آيت ا... و کنجکاوي ايشان، معلوم بود آن نگراني که در ايشان احساس مي کردم، واقعيت دارد و حتي بيش از آن اندازه که من فکر مي کردم نگران هستند. به همين دليل، تا حدودي وارد جزئيات شدم و نکاتي را براي ايشان توضيح دادم که به نظر مي رسيد برايشان جالب بود به طوري که بعد از شنيدن اين نکات گفتند: اين تحليل شما مهم است ولي من در اين زمينه چيزي نمي دانم.

گفت وگو وقتي به اينجا رسيد، احساس کردم آيت ا... جواب سوال خود را گرفته اند ولي نمي خواهند وانمود کنند که قانع شده اند. اين هم از هوشمندي ايشان است که از طرف مقابل، اطلاعات موردنظر را مي گيرند ولي طوري برخورد مي کنند که گويي چيز جديدي به دست نياورده اند.

کمي بعد از بازگشت ما به ايران، حوادثي رخ داد که همگي مويد همان نکاتي بود که در توضيحاتم به آيت ا... سيستاني گفتم. بعد از اين حوادث با ايشان ديداري نداشتم تا نظر و تحليل کنوني شان را بپرسم، ولي مطمئن هستم با پيگيري هايي که دارند قطعا افق روشني از فضاي موجود در ذهن دارند و قاعدتا به صحت آن چه به ايشان عرض کردم ايمان پيدا کرده اند.

در تمام مدتي که مشغول صحبت با آيت ا... سيستاني بودم، يک محافظ جوان با قيافه اي همچون ميرغضب به من نگاه مي کرد و با چشم و سر و دست و دهان و هر طور که مي توانست به من مي فهماند که بايد صحبت را کوتاه کنم و بروم! ولي من گاهي به او نگاه نمي کردم و گاهي وانمود مي کردم متوجه مقصود او نشده ام و به صحبت ادامه مي دادم. جالب اين که خود آيت ا... سيستاني هم با علاقه مندي به گفت وگو ادامه مي دادند، ولي بالاخره بعد از مدتي آيت ا... با دست به دعا برداشتن، تلاش کردند به من بفهمانند که ناچار هستيم به بحث خاتمه دهيم و چون ديدند من به صحبت ادامه مي دهم، با ظرافت و لطافتي بزرگ منشانه گفتند: هم شما نمي توانيد بيشتر از اين وقت بگذاريد و هم من نمي توانم جماعتي را که منتظر هستند بيشتر معطل کنم.

با اين حال من تسليم نشدم و گفتم اصل هدفم از اين ديدار اين بود که گزارشي از اوضاع فرهنگي ايران به شما بدهم ولي با موضوعي که شما مطرح کرديد، آن چه من در نظر داشتم بگويم ناگفته ماند. اين را گفتم و بدون آن که منتظر اجازه ايشان بمانم ، شروع کردم به گفتن مطالبي که از قبل در ذهنم آماده کرده بودم...

خرافات؛ شما خودتان اين وضع را به وجودآورديد

گزارش فرهنگي من به آيت ا... سيستاني ، آن طور که در ذهن خودم آماده کرده بودم، چند محور داشت، ولي با توجه به فرصت کمي که داشتم ناچار بودم گزينشي عمل کنم و لذا فقط يکي از محورها را مطرح کردم که معتقد بودم اولويت دارد.

به آيت ا... عرض کردم: ايران، گرفتار خرافات است و انحراف عقيده و سستي اعتقادات به دليل ميدان دار شدن افراد کم سواد و سودجو بيداد مي کند...

آيت ا... سيستاني، مهلت ندادند من همه مطالبم را در اين زمينه بگويم و با روحيه اي آماده و البته مشتاق و مسلط نسبت به اين مقوله، شروع کردند به اظهارنظر و گفتند: شما خودتان اين وضع را به وجود آورده ايد. هي گفتيد آقاي بهاء الديني اين طور است و آن طور است. هي کرامات گفتيد. من خودم در قم بودم و اين چيزها را مي دانم و اين جا هم که هستم کتاب هاي زيادي مي خوانم و اين حرف هاي کرامات را که مي زنند و مي نويسند مي خوانم و معتقدم شما خودتان، کشور را به روزي انداخته ايد که اين گرفتاري ها پيش آمده و جمکران را آن طور بزرگ کرده ايد و منبري ها آن حرف ها را مي زنند. من منبرها را هم گوش مي کنم.گفتم: و مداح ها

گفتند: آنها را هم همين کارهاي شما اين طور کرده است.

گفتم:ما خودمان در مقابل آن دسته از منبري ها و مداح هايي که مطالب سست و نادرست و خرافاتي را به خورد مردم مي دهند قرار داريم و عليه آنها مقالات و مطالب زيادي نوشته ايم و انتظار ما از شما اين است که شما هم موضع گيري کنيد و به ما در اين زمينه کمک کنيد، چون موضع گيري شما خيلي اثر دارد.

ايران سر مهندس دارد و من بناي دخالت در ايران را ندارم

گفتند: اين ها را مي دانم و از قول من هم چيزهايي عليه اينها گفته ايد و منتشر شده است، ولي من بناي دخالت در ايران را ندارم. ايران مهندسي شده است و سر مهندس هم دارد و من نبايد دخالت کنم.

گفتم: منظورم اين نيست که در مسائل حکومتي دخالت کنيد، ولي در امور اعتقادي اظهارنظر شما موثر است. اعتقادات مردم در خطر است و براي حفظ دين و اعتقادات، ورود شما به اين مسائل لازم است.گفتند: شما که گفتيد «سياست ما عين ديانت ما و ديانت ما عين سياست ماست» چطور مي توانيد اين ها را از همديگر جدا کنيد؟ ...

گفتم: من به وظيفه شرعي خودم عمل کرده ام که گفتن اين مطالب و درخواست اظهارنظر از شما بود، حالا شما مي دانيد و تکليف شرعي خودتان.

اين جمله را که گفتم، آيت ا... سيستاني سکوت کردند و به نظرم رسيد اين مطلب براي ايشان قابل تامل بود.

رفتاري که با دختر آقاي هاشمي کردند بسيار بد بود

با اين که هنوز مطالب زيادي براي گفتن داشتم، احساس کردم، بيش از اين سهم ندارم و بايد خداحافظي کنم. من و همراهان از جا بلند شديم و آيت ا... سيستاني هم بلند شدند و شيخ انصاري هم از جا برخاست، اما حيفم آمد به صحبت ادامه ندهم و در همان حال از آيت ا... پرسيدم: براي آقاي هاشمي رفسنجاني پيغامي نداريد؟

گفتند: نه، البته رفتاري که با دخترشان کردند بسيار بد بود و آن نسبت هايي که دادند حد دارد.

منظور آيت ا... سيستاني، برخوردي بود که در اواخر سال قبل در صحن حرم حضرت عبدالعظيم الحسني (شهر ري) با يکي از دختران آيت ا... هاشمي رفسنجاني شد و با اهانت و الفاظ رکيک و نسبت هاي زشت او را وادار به ترک مراسمي کردند که به مناسبت درگذشت يکي از بستگان نزديک خانواده هاشمي رفسنجاني در آن مکان برگزار شده بود خبر اين برخورد، در رسانه ها منتشر شد و فيلم آن که توسط تلفن همراه برداشته شده بود، نيز دست به دست چرخيد و حتي از تلويزيون هاي ماهواره اي پخش شد و بسياري از مردم در داخل و خارج آن را ديدند.

آيت ا... سيستاني، جملات مربوط به دختر آيت ا... هاشمي رفسنجاني را با تاسف به زبان آوردند به طوري که ناراحتي کاملا در چهره ايشان آشکار بود.

گفتم: آقاي هاشمي رفسنجاني به من گفتند سلامشان را خدمت شما ابلاغ کنم.

گفتند: سلام مرا به ايشان برسانيد و بگوييد من به امور ايشان توجه دارم. البته آقاي هاشمي که گفته مي خواهم کتاب و خاطرات بنويسم.هرچند صحبت سرپايي هم دقايقي طول کشيد ولي هنگامي که بيت آيت ا...سيستاني را ترک مي کردم احساسم اين بود که هنوز بخشي از آن چه مي خواستم با ايشان در ميان بگذارم، ناگفته مانده است. آيا فرصت ديگري براي ادامه صحبت با اين مرجع روشن و ضد خرافات و سرزنده، نصيب خواهد شد؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۱۱
ما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
8
193
هر لطمه ای به ما می رسد از خرافات و تعصب بیجاست. احساس می کنم مردی علی وار نیاز است تا تیشه بر ریشه ی خرافاتی که اسلام را به خوارج نزدیک میکند، بزند...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
25
168
خداوند ایشان را حفظ کند نمونه واقعی یک مرجع روشن و ضد خرافات و منطقی و با ایمان کاش ایشان در ایران بودند...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
34
116
کلا میشد تو چند تا جمله حرفای ایشون رو گفت نه اینکه اینقدر کشش داد
پاسخ ها
بابایی
| UNITED STATES |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
مجبوربه ادامه نبودید،این مقاله برای مشتاقان بوده.
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
9
133
واقعا اون قسمت آخر مصاحبه جالب بود....من شوكه شدم...
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
1
8
واقعا اون قسمت آخر مصاحبه جالب بود....من شوكه شدم...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
1
17
ایشان بهترین فقیه عالیقدری هستند که هیچگاه جناحی عمل نمیکنند و حرفی نمیزنند که بعدها از پس دادنش سکوت کند
مهدی
|
GERMANY
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
6
15
آدم وقتی به حساسیتی که این مرجع عالیقدر نسبت به آقای هاشمی دارن در حالی که این حساسیت رو نسبت به افراد دیگه نشون نمیدن ، دقت می کنه ، پی به جایگا و ارزش آقای هاشمی میبره.
جم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
2
11
خیلی عجیب و زیبا بود. خدا حفظش کند
دنیادیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
4
21
رفتاري که با دختر آقاي هاشمي کردند بسيار بد بود

به واژه "بسیــار بد " دقت کنید.
آیا این حرف مرجع عالی قدر را باور ندارید؟ حال این رفتار بسیـار بد از طرف چه کسی و با چه پشتوانه ای انجام شده بود؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
3
41
آیت الله سیستانی با اینکه ظاهرا با ما فاصله داره، اما اطلاعات زیادی در مورد ایران داره. ضمنا قضاوت ایشان بسیار بی طرفانه هست.
م.ح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
11
117
بعد الان میان خانوم هاشمی رو محاکمه میکنند و خبری از فرد فحاش نیست...
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
52
8
خوب پس می گفتند این خاندان با دارو دسته اش به علما گزارشهای غلط می دهند درسته خدا از این خاندان هیچ وقت نخواهد گذشت این بی آبرویی در این دنیا نتیجه گناهان خودشان است
امید داودی
|
TURKEY
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
7
22
بیشتر از صحبت های آیت اله سیستانی اظهارات آقای مهاجری اهمیت دارد که باید با دقت تمام مورد توجه قرار گیرد . این صحبت ها از زبان کسی بیرون می آید که در صداقت وی تردیدی نبوده است و وای به حال ما با این اوصافی که ایشان بکار می برد.
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
58
9
سايت آيت ا... سيستاني كليه نقل قولهايي كه از ايشان مي شود را فاقد سنديت اعلام كرده است و عنوان داشته تنها مطالب ارائه شده در بيانيه هاي رسمي حقيقت دارد.
پس اينقدر خبرهايي كه فلاني گفته . . . را در سايت وزينتان منتشر نفرماييد.
پاسخ ها
جواب به حمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
حمید آقا : نکنه انتظار داری تمامی مطالب فوق با جزییاتش در سایت آیت الله سیستانی منتشر بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر کنم خیلی واضح باشه که در دیدارهای مراجع یا سیاسیون صحبتهایی رد و بدل بشه که جز توسط حاضرین توسط شخص دیگری یا جای دیگری نمی تواند منتشر شود .....
سار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
11
34
خداوندا این مرجع خردمند و معتدل را برای امت اسلام حفظ فرما . و جناب آقای هاشمی را از گزند نااهلان و تازه به دوران رسیده ها حفظ فرمایید.
بابایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
3
29
ازمعدود مقالات طولانی بود که سطر به سطر ان را خواندم ولذت بردم ، سپاسگزارم.
من قکر میکردم اسفندیارودکترش فقط باسرنوشت مادرداخل عجین شده ،ولی گویادغدغه دیگران هم میباشند،روزی هواپیمای اختصاصی دولت اصلاحات دراول دولت9نشان داده شدوازتحویل به بخش عمومی ومذمت ان گفته شد،ولی امروز،امروزگویابرای تبرک عدد110انتخاب شده،خوشابه حال ما!!!
محمد رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
13
از خداوند متعال آرزوی سلامتی و طول عمر برای مرجع عالیقدر (آیت اله سیستانی) خواستارم.
syed
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
1
26
انشاء الله عاقبت بخیر شویم
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
12
سلام
به توفیق الهی بنده هم قبل از عاشورای امسال موفق به زیارت ایشان شدم ، ایشان توصیه ای کردن : شیعیان در حوادث و اتفاقات صحنه را خالی نکنند چون شیعه بر حق است و باید محکم دفاع کرد. خدواند به ایشان طول عمر و سلامتی عطا فرمایید.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
14
عالی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
2
17
خدایا حافظ و نگهدار بزرگمرجع شیعه آقای سید علی سیستانی باش
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
1
5
واقعا از خواندن این گزارش لذت بردم ، و حقیقتا فقیه جامع الشرائط ایشان هستند صلوات حضرت حق بر ایشان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
2
5
درود و سلام به سردار سازندگي و مرد صحنه هاي جهاد و شهادت حضرت آيت اله هاشمي رفسنجاني.
بنظر شما هتك حرمت و افترا و ... نسبت به ايشان چه معنايي دارد؟ آيا تضعيف ستونهاي نظام موجبات استواري و پايداري آن را فراهم مي آورد؟
نظر شما آقاي ... در اين مورد چيست؟111
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
9
4
ای کاش آقای هاشمی خساب خود را از فرزندانش جدا میکرد هاشمی تمام ضربه هائی که میخورد از ناحیه فرزندانش است والا خود ایشان منشا خدمات بزرگ وماتدگاری در کشور بوده اند
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
5
4
زمان چندانی نخواهد گذشت که تاریخ ارزش و اهمیت و کارهای خوب آیت ا. هاشمی بر ما روشن خواهد ساخت و شاید آن روز ما نباشیم .
نظرات بینندگان