arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۸۹

احمد خاتمی: تلاش جريان فتنه، شکستن قداست ولايت بود

امام جمعه‌ي موقت تهران با تاكيد بر اين كه مسئولان نبايد اختلافات خود را رسانه‌اي كنند، از همه‌ي شخصيت‌هاي صاحب تريبون تقاضا كرد كه با برخي از اظهارنظرهاي خود مردم را دشمن شاد نكنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه‌ي موقت تهران با تاكيد بر اين كه مسئولان نبايد اختلافات خود را رسانه‌اي كنند، از همه‌ي شخصيت‌هاي صاحب تريبون تقاضا كرد كه با برخي از اظهارنظرهاي خود مردم را دشمن شاد نكنند.

به گزارش ایسنا، آيت‌الله سيد احمد خاتمي در خطبه‌هاي دوم نماز جمعه‌ي امروز تهران با اشاره به تحولات منطقه به موضوع تونس پرداخت و تصريح كرد: مردم در تونس به صحنه آمدند و ديكتاتوري 23 ساله مستبد خود را از تخت به زير كشيدند. در مصر نيز موج خروش و فرياد مردم بلند است و امروز را روز خشم ناميده‌اند. در يمن ، عمان واردن نيز مردم به صحنه آمدند و پس از گذشت حدود 31 سال از پيروزي انقلاب اسلامي با پديده‌ي بديعي مواجهيم كه بايد منصفانه بگوييم اين حركات، پس لرزه‌هاي انقلاب اسلامي است.

وي با تحليل قرآني اين موضوع افزود: سنت الهي اين است كه سرانجام كساني كه با دين در مي‌افتند، نابودي است. حاكم 400 ساله‌ي مصر كه ادعاي خدايي مي‌كرد در آب غرق شد و تنها جنازه‌ي فرعون روي آب آمد تا همه‌ي ديكتاتورها از آن عبرت بگيرند.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه ديكتاتور تونس نيز با خدا درافتاد خاطر نشان كرد: اين فرد نماز جماعت و نماز جمعه را ممنوع كرد، و زندان شكنجه در اين كشور گسترش يافت.اين امر دقيقا مانند اتفاقاتي است كه در زمان شاه رخ مي‌دهد.

خاتمي سنت قطعي خداوند را نابودي ظالمان برشمرد و ادامه داد: يكي ديگر از سنت‌هاي الهي آن است كه كساني كه دل از خدا مي‌برند، و به بيگانگان دل مي‌بندند، اين بيگانگان در روز حادثه به دادشان نمي‌رسند. چنانكه مي‌بينيم آمريكا فرانسه و ايتاليا به ديكتاتور تونس اجازه‌ي ورود ندادند و اين دقيقا يادآور آن است كه بر سر رضاخان قلدر و پسر خبيثش آمد.

امام جمعه‌ي موقت تهران تاكيد كرد: چنين سرنوشتي در انتظار تمام كساني است كه از خدا دل بريده و به بيگانگان دل بسته‌اند. لذا بايد دل به خدا بست و عشق به بندگان خدا داشت.

وي با بيان اين كه غربي‌ها به شدت تلاش مي‌كنند كه صبغه‌ي اسلامي اين قيام‌ها را كتمان كنند، افزود: آنها مسائل صنفي، ليبرالي و دموكراسي را مطرح مي‌كنند، اما اصلي‌ترين مساله كه صبغه‌ي ديني اين قيام‌هاست را عنوان نمي‌كنند.

وي ادامه داد :كشور مسلماني كه 64 سال بر سرش زدند روزي بايد عقده گشايي مي‌كرد و آن امروز است.

آفرين بر آنها كه به خروش خود ادامه مي‌دهند و معتقدند كه كشورشان بايد از لوس وجود ديكتاتورها و اطرافيان آنها پاك شود.

خاتمي با بيان اين كه مردم در اين قيام‌ها با شعار الله اكبر به پيش مي‌روند، اين امر را نشانگر ماهيت اسلامي قيام بر شمرد و گفت: كه اين قيام يك قيام ديني است.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اظهارات وزير خارجه‌ي وقت امريكا مبني بر ايجاد خاورميانه جديد خاطر نشان كرد: به همه‌ي اين كساني كه واقعيات را نمي‌بينند مي‌گويم كه خاورميانه اسلامي با محوريت اسلام ، دين و مردم سالاري ديني در حال شكل‌گيري است.

وي خطاب به قيام كنندگان نيز اظهار كرد: ما به مجاهديني كه در صحنه حضور دارند و به مبارزين و كساني كه تظاهرات مي‌كنند مي‌گوييم كه مراقب باشيد گوهر اسلام ناب را از شما نربايند و پاي ارزشهاي اسلامي خود بايستيد.

امام جمعه‌ي موقت تهران با اشاره به حوادث لبنان نيز گفت: آنچه امروز در لبنان مي‌گذرد در واقع خنثي شدن عملي توطئه‌هاي دشمنان است. آنچه مشهود است اين كه مسئولان لبناني و مردم لبنان دنبال كشوري مستقل هستند و مي‌خواهند خودشان تصميم‌گيرنده باشند.

خاتمي اين امر را پديده‌ي ستودني توصيف كرد و ادامه داد: جريان مجاهد حزب‌الله به رهبري سيد حسن نصرالله و سوريه طرحي را براي آرامش و ثبات لبنان تدارك ديدند، اما آمريكايي‌ها و هواداران منطقه‌يي آنها با طرح دادگاه آمريكايي – صهيونيستي و نامشروع خواستند اين آرامش و امنيت را به هم بريزند.

وي خاطر نشان كرد: خبر دقيق داريم كه يكي از كشورهاي منطقه همين روزها 400 ميليون دلار يعني حدود 400 ميليارد تومان هزينه كرده تا اوضاع را به نفع خود عوض كند، اما اين حسرت به دلشان ماند و دولتي بر سر كار آمد كه از همين الان رژيم صهيونيستي را در غمي جانكاه فروبرده و آمريكا نيز بغض و كينه خود را نسبت به آن ابراز كرده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اين موفقيت بزرگ را به جريان مخلصانه حزب‌الله كه در حقيقت موفقيت مردم لبنان بود، تبريك مي‌گوييم.

خاتمي همچنين با اشاره به مسائل داخلي كشور به دهه‌ي فجر اشاره كرد و گفت: در آستانه‌ي دهه‌ي فجر قرار داريم كه در واقع فجر عزت، عظمت ، آزادي و استقلال است و بايد با شكوه به استقبال آن برويم.

خطيب امروز نماز جمعه‌ي تهران با بيان اين كه دهه فجر اسلام را زنده كرد، افزود: انقلاب اسلامي عظمت دين را به صحنه آورد، حاكميت كفر را متزلزل كرد، و خيزش اسلامي را در جهان صورت داد.

اميدوارم كه رسانه‌ها و به ويژه صدا و سيما در اين ايام دين خود را به انقلاب ادا كنند، و با رويكردي مقايسه‌اي براي نسل دوم و سوم انقلاب بگويند كه چه بود، و چه شد تا اين دو نسل نيز با بصيريت هر چه بيشتر مدافع انقلاب بزرگ اسلامي باشند.

وي همچنين به افق آينده‌ي انقلاب اشاره كرد و يادآور شد: 10 عنصر است كه آينده‌ي روشن انقلاب را رقم مي‌زند، اين عناصر عبارتند از معنويت، رهبري الهي، بصيرت، استكبار ستيزي، وحدت، صبر، شكر، ياري خداوند، گسترش فرهنگ عدالت و عبرت آموزي از تاريخ.

خاتمي با اشاره به موضوع معنويت اظهار كرد: انقلاب اسلامي ما در بستر معنويت شكل گرفت. مساجد پايگاه انقلاب بود و شعارهاي ديني حجم عظيم مردم را به صحنه آورد.57 سال حكومت سياه پهلوي را كمونيست‌ها ،ليبرال‌ها و ملي مذهبي‌ها نتوانستند ذره‌اي بلرزانند و تنها جرياني كه به صحنه آمد و قدرت تزلزل رژيم را پيدا كرد قدرت دين و مرجعيت ديني بود.

امام جمعه موقت تهران با گرامي‌داشت ياد و خاطره امام خميني (ره) ادامه داد: دم زدن از رگ و ريشه‌هاي ناسيوناليستي، با جنس انقلاب سازگار نيست و افرادي هم كه قبل و پس از انقلاب از اين موضوعات سخن مي‌گفتند كاري از پيش نبردند. ما بايد در همه‌ي عرصه‌هاي كشور اعم از آموزش و پرورش و هنر در عنصر دين بدميم.

وي گفت: در شان نظام جمهوري اسلامي نيست كه تئاترهايي مبتذل در معرض ديد مردم بگذارند كه بوي غفلت از ارزش‌هاي اسلامي مي‌دهد.

خاتمي د رادامه با بيان اين كه آينده‌ي انقلاب را دين رقم مي‌زند به مساله‌ي رهبري اشاره كرد و افزود:‌ نگراني كه در جريان حركات امروز دنياي اسلام داريم خلاء رهبري است.اميدواريم كه اين جريانات به دنبال يك رهبر مسلمان بگردند و نگراني ما را از اين جهت برطرف كنند. بحمدالله انقلاب اسلامي اين مشكل را نداشت.

امام جمعه‌ي موقت تهران با بيان اين كه ما ولي فقيه خود را جانشين امام زمان (عج) مي‌دانيم خاطر نشان كرد: تمام تلاش جريان فتنه در طول 8 ماه اين بود كه قداست ولايت را بشكند، اما خودشان شكستند و به بركت بصيرت شما روز به روز بر محبوبيت ولي فقيه افزوده شد.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري، با اشاره به موضوع بصيرت اظهار كرد: بصيرت شما مردم عزيز 8 سال جنگ را اداره كرد و كشور را در مقابل هجوم بيگانگان بيمه كرد. همين بصيرت حماسه‌ي 9 دي 88 را آفريد كه كشور را در برابر ضد انقلاب داخلي بيمه كرد.اين عنصر است كه آينده‌ي انقلاب را رقم مي‌زند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: در عرصه‌ي اداره‌ي كشور سه نكته مهم است، اول آنكه كشور بايد بر اساس قانون اداره شود زيرا قانون است كه به كشور سامان مي‌دهد و همه بايد در برابر آن برابر باشند. لذا هيچ كس نبايد با استفاده از رانت‌هاي سياسي و اقتصادي در حاشيه‌ي امنيت قرار گيرد.

خاتمي گفت: نكته‌ي ديگر آن است كه اطاعت از ولايت فقيه يك واجب شرعي براي همه است و براي مسئولان واجب تر است. زيرا علاوه بر تكليف عمومي، اصل 57 قانون اساسي نيز تصريح كرده كه سه قوه زير نظر ولايت مطلقه عمل مي‌كند، بنابراين همه‌ي مسئولان بايد رهنمودهاي ولايت را بپذيرند و تخطي در اين مورد از هيچ كس پذيرفته نيست.

امام جمعه‌ي موقت تهران تصريح كرد: مقام معظم رهبري بارها به صراحت از اختلاف رسانه‌اي مسئولان نهي كردند و آن را خلاف شرع دانستند ، اطاعت از اين رهنمود يك تكليف شرعي است. وقتي اختلاف مسئولان به مردم كشيده شد جامعه به سمت اختلاف مي‌رود. لذا از همه‌ي مسئولان محترم و رسانه‌ها درخواست مي‌كنم كه اختلافات را كنار بگذارند و موارد اختلافي را به صورت خصوصي و با بحثهاي طلبگي با يكديگر حل و فصل كنند.

وي در بخش پاياني خطبه‌هاي دوم نماز جمعه تهران خطاب به شخصيت‌هاي صاحب تريبون تقاضا كرد كه اين شخصيت‌ها پيش از اظهار نظر و كشاندن بحث به تريبون‌ها ببيندد كه چه كسي از حرفشان استفاده مي‌كند.

خاتمي گفت: اظهارنظري كه ضد انقلاب در برابر آن بگويد آفرين، قطعا يك اظهارنظر معيوب است. قرآن مي‌گويد حتي اگر دشمن از حرف درست شما هم سوء استفاده كرد نبايد آن حرف را بزنيد چه برسد به اينكه آن حرف نادرست باشد.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري خاطر نشان كرد: اين كشور مديون خون شهدا است و مسئولان نبايد با برخي اظهارنظرهاي خود مردم را دشمن شاد كنند.

به گزارش ايسنا، امام جمعه موقت تهران در بخش ابتدايي خطبه‌هاي دوم نماز جمعه‌ي امروز با تسليت ارتحال آيت‌الله عمري از علماي بزرگ شيعه در مدينه تصريح كرد:‌ ايشان به جد پناهگاه شيعيان بود و عمر خود را در مسير نشر مكتب اهل بيت (ع) صرف كرد.اين عالم بزرگ زندان‌هاي طولاني مدت را تحمل كرد و بسيار زجر كشيد، اما دست از آرمان خود و حمايت شيعيان برنداشت.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله سيد احمد خاتمي در خطبه‌هاي اول نماز جمعه‌ي امروز تهران، پس از دعوت به تقواي الهي تصريح كرد: ويژگي دنيا اين است كه اگر انسان مرتكب خطايي شد و پوزش خواست، عذرش پذيرفته مي‌شود، اما روز قيامت روز قطع رابطه با اين دنياست و ديگر عذري پذيرفته نيست.

وي گفت: در حال حاضر كه دستمان باز است و عذرمان پذيرفته مي‌شود، حق خدا را ايفا كنيم ، توبه كنيم و حقوق مردم را ادا كنيم تا با بار سنگين حقوق مردم وارد صحنه ي محشر نشويم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به شرايط استجابت دعا اشاره كرد و افزود: معرفت خداوند ، دعاي خالصانه، لقمه‌ي حلال و رفتار بنده‌گونه از جمله شرايط استجابت دعاست و يكي ديگر از شروط استجابت، حضور قلب است.

خاتمي با اشاره به ايام رحلت پيامبر اكرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا (ع)، از مردم دعوت كرد تا مراسم باشكوه اين انوار تابناك الهي را به بهترين نحو برگزار كنند.

وي با اشاره به روايتي از پيامبر اسلام (ص)در خصوص حضور قلب خاطر نشان كرد:اگر حضور قلب وجود داشته باشد زمينه‌هاي ديگرنيز فراهم بوده و استجابت دعا قطعي است.

اين عضو جامعه‌ي مدرسين حوزه‌ي علميه قم اظهار كرد:‌يك معناي حضور قلب، اين است كه انسان وقتي خدا را مي‌خواند توجه داشته باشد كه چه كسي را صدا مي‌زند. يعني خدا را حاضر ببيند و باور داشته باشد كه ذات مقدس ربوبي او را مشاهده مي‌كند.

خاتمي با بيان اين كه حضور قلب يعني انسان در كنار خدا شخص ديگري را نبيند افزود: دومين تفسير حضور قلب آن است كه دعا لقلقه‌ي زبان نباشد و به صورت عادت و سرگرمي درنيايد، بلكه انسان با عشق به سراغ دعا برود. در روايت آمده است كه خداوند دعاي كساني را كه قلب غافلي دارند و اهل لهو و سرگرمي هستند نمي‌پذيرد علاوه بر اين بايد به صورت گداوار در خانه‌ي خدا رفت زيرا گدايي در محضر ذات مقدس ربوبي عين عزت است.
نظرات بینندگان