arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۰۵
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۰
علی مطهری می گوید:

استبداد یعنی همین کاری که دولت کرد/ این دولت حرمت اصل نظام را شکست/ نباید به اصلاح طلبان بگویند توبه کنید

نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: دولت قبح قانون‌شکنی را ریخت چون به صراحت اعلام کرد که من فلان قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم...یک‌دفعه اتهام‌زنی‌هایی مثل این که فلانی دزد است و...، باب شد. پرده حرمت‌ها دریده شد. این، آسیب بزرگی بود که البته باید جبران بشود".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی مطهری در گفت و گو با همشهری به مسائل سیاسی جاری کشور پرداخته که در ادامه می خوانید:

اصولگراها به آزادی بیان بها نمی دهند
او می گوید: "من ابتدا یک‌ سلسله اصول و مبانی را پذیرفته‌ام، بعد می‌خواهم بر اساس آنها حرکت کنم، لذا می‌بینید که گاهی موضع‌گیری من به نفع اصولگراها تمام می‌شود و گاهی به نفع اصلاح‌طلب‌ها، گاهی هر دو گروه ناراحت و گاهی هردو خوشحال می‌شوند".



مطهری در ادامه گفته: "در دولت نهم وضعیت آزادی بیان در مجموع قابل قبول بود. ولی بعد از انتخابات سال ۸۸ به نظرم دولت مایل بود به بستن فضاها و تا به امروز آزادی بیان مطلوب وجود ندارد، و این نقصی است در اصولگراها که به آزادی بیان به اندازه کافی بها نمی‌دهند و از این جهت رقبایشان نگاه بهتری دارند".
 
نمی شود مشایی را از احمدی نژاد جدا کرد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است: "آزادی‌ اجتماعی یعنی اینکه افراد در رفتار و عمل اجتماعی آزاد باشند. این را قبول دارم که گروه موسوم به انحرافی یا اصلا خود دولت (چون ما نمی‌توانیم آقای مشایی را از آقای احمدی‌نژاد جدا کنیم، خودشان هم می‌گویند طرز تفکرمان یکی است) در آزادی‌های اجتماعی با تسامح وتساهل بیشتری رفتار می‌کند. مثل بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یا نوع برخوردشان با قانون عفاف و حجاب که خود آقای رئیس‌جمهور گفت اصلا دولت وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و فقط باید کار فرهنگی کرد. یا فیلم‌های سینمایی‌ که امروزه اکران می‌شود و تفاوتی با فیلم‌های دوره اصلاحات ندارند و در برخی موارد بدتر هم هستند. یکی از انتقادات ما در دوره اصلاحات به حاکمیت همین نوع نگاه به آزادی‌های اجتماعی بود که به آزادی‌های غربی گرایش داشت".
 
اطرافیان احمدی نژاد تحمل انتقاد ندارند
مطهری گفته: "موضع‌گیری دولت درباره بازنشستگی استادان یا تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، به عقیده من بیشتر جنبه سیاسی دارد و الاّ خود این آقایان کاملا در جریان امر هستند. مخصوصاً درباره استادان دانشگاه، بعد از آنکه بسیاری از استادان بازنشسته شدند، مسوولان می‌آیند و می‌گویند که ما مخالفیم. از نظر تحمل انتقاد شاید دولت قبل کمی بهتر بود؛ البته من معتقدم شخص رئیس‌جمهور خیلی نسبت به انتقاد حساس نیست، اما اطرافیان و طرفداران ایشان خیلی تعصب دارند و تحمل انتقاد را ندارند".
 
این دولت حرمت اصل نظام را شکست 
او معتقد است: "اساسی‌ترین ضربه‌ای که در این دوره به کشور وارد شده است، مخدوش شدن حرمت، قداست و جایگاه بلند نظام جمهوری اسلامی است. یعنی تا قبل از دولت کنونی، پردة حرمتی بین ملت و حکومت وجود داشت. به نظر من دولت فعلی با ادبیات و سیاستی که به‌کار برد، حرمت اصل نظام و خیلی از سابقه‌داران نظام را شکست. به تعبیر دیگر اعتماد مردم نسبت به نظام مخدوش شد. مردم احساس می‌کردند که سابقه‌داران و کسانی که در پیدایش این انقلاب نقش داشتند، آدم‌های برجسته و مهذبی هستند، ولی یک‌دفعه اتهام‌زنی‌هایی مثل این که فلانی دزد است و...، باب شد. پرده حرمت‌ها دریده شد. این، آسیب بزرگی بود که البته باید جبران بشود".
 
دولت قبح قانون‌شکنی را ریخت
مطهری با بیان اینکه آسیب دیگر مساله قانون‌شکنی و قانون‌گریزی است، گفته: "دولت قبح قانون‌شکنی را ریخت چون به صراحت اعلام کرد که من فلان قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم. یا گفت مجلس در رأس امور نیست یا خیلی‌جاها اصلا کاری به قانون نداشت و کار خودش را کرد. وقتی که دولت بگوید که من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، در واقع راه استبداد را باز می‌کند. مخصوصا اگر مجلس هم سکوت کند، معنی‌اش این است که ما داریم راه استبداد را هموار می‌کنیم. علت اینکه ما بر سوال از رئیس‌جمهور تأکید داریم، همین است که راه استبداد باز نشود".
 
اگر امثال من نبودند تندوری ها بیشتر می شد
فرزند شهید مطهری افزوده: "اگر امثال من در این مجلس نبودند، قطعا تندروی‌ها خیلی بیشتر بود. همین موضع‌گیری‌ها باعث شد که اینها در خیلی‌ از جاها کوتاه بیایند و عقب‌نشینی کنند یا نتوانند مثلا در مجلس میدان‌دار باشند. ما معتقد به کار جمعی حساب‌شده هستیم. البته توفیق در این راه تا حد زیادی بستگی دارد به اینکه ترکیب مجلس نهم چطور باشد. به‌هرحال من به این موضوع اعتقاد دارم و عملا هم دنبال این کار هستم. حتی تشکیلاتی مانند حزب هم می‌تواند در دستور کار باشد".
 
پایگاه اجتماعی احمدی نژاد روستایی است
این نماینده اصولگرای مجلس می گوید: "قدرت دولت برای انجام کارهای پرسروصدایی که چه بسا کلی متخصص هم با آن مخالف هستند، از پایگاه اجتماعی خود آقای احمدی‌نژاد در تیپ فقیر و روستایی ناشی می شود. ایشان اساساً سیاست شان همین است، خودش هم می‌گوید که ما توده مردم را داشته باشیم، کاری به بقیه نداریم، کاری به نخبگان نداریم، مگر تعداد نخبه ها چقدر است؟ روش دولت هم بیشتر توزیع پول است. اما این، روش بسیار غلطی است، چون مردم را عادت می‌دهیم که بیایند پول بگیرند و بروند. برای دولت‌های آینده هم مشکل ایجاد می‌کند. اصلا عادلانه نیست. عامل دیگر جسارت و تهوری است که شخص رئیس جمهور دارد".
 
باید به هر قیمتی مشارکت را بالا ببریم
مطهری معتقد است حضور اصلاح طلبان در انتخابات به نفع نظام است و اشکال ندارد، آنها حرف خودشان را بزنند و تنور انتخابات هم گرم بشود و آنها مخالف نظام نیستند.
او می گوید: "واقعیت این است که اصلاح‌طلب‌ها هم که نمی‌خواهند نظام سرنگون بشود. با توجه به شرایط دنیا و شرایط کشور آیا الان ما نباید از نظام دفاع کنیم؟ آیا نباید ما مشارکت را به هر قیمتی شده بالا ببریم؟ باید مسائل را از هم تفکیک کرد. اگر گروهی مطالباتی از حوادث انتخابات گذشته دارند، نباید انتخابات را به آن مطالبات مشروط کنند. می‌توانند کرسی‌های بیشتری از مجلس را بگیرند و از این طریق هم مطالبات شان را دنبال کنند. ما برای تقویت و دفاع از نظام در برابر دشمن، وظیفه داریم که کمک کنیم مشارکت بالا برود. به نظر من شرکت نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات اشتباه بزرگی‌ است چراکه اگر اینها شرکت نکنند و مشارکت هم در حد قابل قبولی باشد، این امر موجب انزوای آنها می‌شود".
 
 
نباید به اصلاح طلبان بگویند توبه کنید
نظر مطهری بر این است که سیاست کلی جریان‌های دولت می خواهند فضا یکدست شود. او معتقد است که باید مصلحان جامعه با این سیاست مقابله کنند و اجازه ندهند که این کار انجام بشود.
او گفته: "همین که اعلام شده درصورتی‌که اصلاح‌طلب‌ها توبه کنند و به اشتباهشان اعتراف کنند، آزادند در انتخابات شرکت کنند، سیاست غلطی است، چرا که برخی از آنها اعتقاداتی دارند که نمی‌توان به آنها گفت از اعتقادتان درباره برخی وقایع دست بردارید. تفسیرشان از فلان واقعه، به شکل خاص است، نمی توان گفت آقا تو واقعیت را طور دیگری ببین، همانطورکه من می‌بینم. بخش کوچکی از اصلاح طلبان ساختارشکن بودند یعنی به دنبال تغییر چارچوب نظام بودند. اینها اغلب در خارج کشورند. یک عده‌شان که اصلا امکان ورود برایشان نیست چون در زندان‌اند. من معتقدم که مابقی اینها باید کاندیدا بشوند. فرض کنید که رد صلاحیت بشوند. اما آنها به وظیفه خودشان عمل کرده‌اند. آنها فردا در مقابل تاریخ و در مقابل مردم، پاسخگو هستند و در واقع با مردم و تاریخ اتمام حجت کرده‌اند".
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
م.ح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
26
329
خوب مگه نمیگن که اصلاح طلبان جایگاهی در بین مردم ندارند... صلاحیتشون تایید کنید تا مشخص بشه کی جایگاهی نداره.... و واقعا موافقم بعد انتخابات 88 فضای کشور کاملا بسته شد و امیدوارم این روند ادامه پیدا نکند.
علیرضا خاکپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
34
203
درود بر این بزرگمرد!
به راستی که پاره تن امام را سربلند کردید.
ثابت کردید که می توان فارغ از هر جناح بندی سیاسی با انصاف و عدل به مسائل نگاه کرد.
درود بر تو و درود بر مطهری شهید!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
18
146
وقتی به کسی بها زیاد میدهیم خودبه خود چنین رفتاری بوجود می آید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
12
174
درود بر مطهری. ولی من جمله آخر شما رو قبول ندارم. اولا اینکه به چه حقی باید رد صلاحیت بشند؟ شما فضای سیاسی دوران امام رو با آلان مقایسه کنید. آن زمان، دوران جنگ بود و همچنین از لحاظ ثبات سیاسی با آلان خیلی فرق داشت. ولی با این حال می بینیم که الان آزادی افراد برای فعالیت های سیاسی خیلی کم شده و این به نظر من این مورد دستپخت دوران اصولگرایی است. ثانیا آنها با این هزینه سنگینی که تا الان پرداخته اند با مردم و تاریخ اتمام حجت کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
ناشناس عزیز ایشان گفتند فرض کنید رد صلاحیت شوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
7
85
"اگر امثال من نبودند تندوری ها بیشتر می شد" قویا معتقد به این حرف شمام و از شما نماینده شجاع و حق گو ممنونم. امیدوارم شما و اخوی بزرگوارتان (محمد) بیشتر از این تاثیرگذار باشید و درود بر پدر بزگوارتان.
IRAN
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
5
83
واقعا يكي از كساني كه تا حالا در مقابل قانون شكني هاي متعدد ايستاده آقاي مطهري بوده ولي متاسفانه امثال اين آقا كم پيدا ميشه يا اگر هم پيدا بشه به دلايل مختلف سكوت ميكنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
8
96
درود بر سيد حسن اقا و جناب مطهري عزيز
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
باشه بهشون میگم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
7
75
من بعد از خبر هفته پيش انتخاب در باره كرامت حاج حسن اقا به خود باليدم وامروز هم به اين اقا زاده برزگوار افتخار مي كنم
دیدگاه ایندگان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
5
66
آقای انتخاب من هم چند روز پیش یک نظر گذاشتم که مشایی زیر نظر احمدی نژاد کار میکنه ولی شما غیر قابل انتشارش کردی؟؟حالا هم که علی مطهری میگه خوب اون رو هم منتشر نکن..
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
آقای دکتر احمدی نژاد ، رئیس جمهور محترم تاکنون هیچگونه مواضع رسمی و غیررسمی برعلیه آقای مشایی نداشته اند و این نشانه تائید ایشان است ولی نمی دانم چرا بعضی ها و بخصوص کیهان همواره سعی میکنند وانمود کنند اینها کاملا مواضع متضاد دارند !!! غزیز من اگر اینگونه بود که دکتر احمدی نژاد با برکناری حداقل 20 وزیر کابینه در طول این 6 سال ثابت کرده به کسی باج نمی دهد و شجاعت انجامش را هم دارد !
بهزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
9
57
حقا که فرزند خلف آن بزرگ مردی ،کلامت کلام حقیقت و راستی است خدانگهدارت باشد دلاور ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
7
85
ایشان از اون عده افرادی هستند که اگر چه با برخی نظراتشان مخالفم ولی نمیشه ازش بدت بیاد! شاید به خاطر اینکه او هم به نظرات مخالفش احترام میزاره
عباس دلاور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
19
0
ناشناس که درود به سید حسن و مطهری فرستاده ای ای کاش سید حسن هم مانند مطهری موضع بی طرفانه و شجاعانه می گرفتند.اما ایشان فقط موضع یک جریان سیاسی رایدک می کشند و دغدغه ایشان انقلاب و نظام نیست..پس فقط دورد بر مطهری شجاع
م.ج.ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
41
1
یک توصیه! جناب آقای مطهری!بهتر نیست قبل از هر نطق دیگری،برگردید و چند جلد کتابهای پدر بزرگوارتان که ما عاشق عقایدش بودیم را دوباره مرور کنید تا حداقل در آن دنیا پدرتان شرمنده این سخنان نسنجیده نشوند؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
جناب م.ج.ش آیا تا بحال فکر نکرده اید قطعا ایشان بیش از بنده و جنابعالی که بواسطه چند کتاب و کاغذ به استاد ارادت داریم ، با پدر بزرگوارشان ارتباط داشته اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شهروند ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
2
25
اگر 10 نفر نماينده مثل ايشون بود اوضاع سياسي خوب ميشد ، دورد بر شجاعت و انصافت و روح فيلسوف بزرگ مطهري عزيز شاد باد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
2
14
درود بيكران برتو باد - يك قدري هم نماينده فريمان را نصيحت كن تا حيثيت مجلس را نگه دارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
2
16
واقعا آقای مطهری از نمایندگان منصف و منطقی این دوره می باشند. هر گروه سیاسی بالاخره جایگاهی در جامعه دارد و بایستی حرمت گرههای سیاسی بالاخص اصلاح طلبان نگه داشته شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
3
15
انتخابات نزدیک است وایشان خود را ذخیره میکنند وما هم دوباره بازی میخوریم
انتخاب تو چه مشکلی با این نظریه داری هرجا این حرفو زدم سانسور کردی؟
ملوان پیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
2
10
من بار ها گفتم دکتر مطهری همانند پدرش اخر عدالت علم است
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
2
10
من صدام به اقای مطهری نمیرسه از همین جا می خواستم به این ازاد مرد سلام کنم وازشون تشکر کنم در روزگاری که ما افرادی رو در صحنه میبینیم که ازخودشون حرفی برای گفتن ندارند وبله قربان گو به منافع خودشون هستند گوهری بی نظیر هستی بالاتر از جناه بازی درود بر شما وشاد باد روح آن پدر ومعلم بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
عزیز برادر ! علیرغم محتوی 20 جمله ات. نمره دیکته شما بخاطر (جناه... جناح)19 میشه.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
2
5
اگه تو را نداشتیم باید چکار میکردیم.خدا حفظت کنه که فرزند همون شهید والا مقامی.
بهزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
2
5
الحق که خون مطهری در رگهای این آزادمرد جریان دارد
نظرات بینندگان