arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۰

آزادسازی نرخ بلیت‌ هواپیما در فاز دوم‌ هدفمندی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی مدعی شد که نوسان شدید نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش هزینه را به شرکتهای هواپیمایی متحمل کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، در حالی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نزدیک می شود شرکت های هواپیمایی امیدوار هستند تا با اجرای فاز دوم نرخ بلیت هواپیما آزاد شود و یا حداقل متناسب با افزایش قیمت سوخت و دیگر هزینه ها افزایش یابد.

گرچه در فاز اول هدفمندی یارانه ها که از سال گذشته به اجرا رسید و قیمت سوخت از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش یافت، دولت با افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرد اما در طول این مدت شرکتهای هواپیمایی همواره به این نرخ اعتراض داشتند و اعلام می کردند که نسبت هزینه به درآمد آنها یکسان نیست.

در این بین بدهی ۱۳ شرکت هواپیمایی به وزارت نفت بابت خرید بنزین نسیه از شهریور تا آذرماه امسال از ۲۵۰ میلیارد تومان به بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان رسید که همین امر اختلافاتی را هم میان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکتهای هواپیمایی به‌وجود آورد.

شرکتهای هواپیمایی در این مدت تلاش زیادی برای کاهش نرخ سوخت هواپیما کردند. مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما در این باره گفته است: در ستاد هدفمندی یارانه ها موافقت شد که نرخ سوخت هواپیما فعلاً ۲۰۰ تومان باشد و ۲۰۰ تومان باقیمانده در بدهی شرکتها باقی بماند اما پیشنهاد دادیم که سوخت ۴۰۰ تومانی از تیرماه تاکنون هم شامل این طرح بشود که فعلاً جوابی به ما ندادند.

یکی دیگر از موانعی که شرکتهای هواپیمای با آن روبرو هستند، نوسان نرخ ارز است که زیان‌های زیادی را متوجه این صنعت می کند. در واقع ایرلاین‌ها همواره از بانک مرکزی درخواست داشته اند که ارز را به‌صورت سهمیه ای و ثابت در اختیار این شرکتها بگذارد اما تاکنون بانک مرکزی جوابی را به شرکتهای هواپیمایی نداده است.

بنابراین ، ایرلاینها معتقدند از آنجایی که تنها ۲ درصد مردم از هواپیما برای سفر استفاده می کنند، بنابراین نیازی به این نیست که دولت یارانه های سنگین برای این بخش در نظر بگیرد و نرخ بلیت هواپیما را ثابت نگه دارد.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در فاز دوم هدفمندی
در این رابطه مدیرعامل یکی از شرکتهای هواپیمایی به خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی وضعیت مناسبی ندارند و از آنجایی که سهمیه ارزی در اختیار این شرکتها نیست؛ بنابراین هزینه نقل و انتقال ارز برای شرکتها سرسام آور است.

مدیرعامل کیش ایر با بیان اینکه با وجود افزایش نرخ ارز اما قیمت بلیتها ثابت مانده است، افزود: این موضوع می تواند ایمنی پروازها را تحت تاثیر قرار دهد ، زیرا تناسبی میان هزینه و درآمد شرکتهای هواپیمایی وجود ندارد.

سعید بهاری درباره اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها در بخش حمل و نقل هوایی، اظهار داشت: قیمت سوخت به طور مستقیم ۱۸ تا ۲۰ درصد در سبد هزینه ایرلاینها تاثیر دارد، از طرفی افزایش سوخت، هزینه های غیر مستقیم را هم افزایش داده است.

وی افزود: نقل و انتقال ارز هم از سوی دیگر افزایش هزینه ها را به دنبال دارد، این درحالی است که پرسنل هم توقع دارند با افزایش قیمت، حقوق آنها هم بیشتر شود که تمامی اینها هزینه هایی است که به ایرلاینها تحمیل می شود اما همچنان قیمت بلیت پائین است.

مدیرعامل کیش ایر تصریح کرد: در این مدت و با نوسان نرخ ارز، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش هزینه در شرکتهای هواپیمایی بوجود آمده است، زیرا ارز از یکهزار تومان به ۱۵۰۰ تومان رسیده است و هرروز هم افزایش پیدا می‌کند.

بهاری با بیان اینکه در فاز دوم هدفمندی یارانه ها احتمال آزادسازی قیمت بلیت وجود دارد، گفت: افزایش قیمت بلیت می‌تواند ایمنی سفرها را بالاتر ببرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
0
4
احسنت . یعنی اگه قیمت بلیط پایین باشه جون مردم اهمیت نداره و شما هم کاری نمی کنید!!!
مانا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
0
4
آره!!!ايمني؟؟؟سالي 3بار بليط گران ميشه ،آخرش نوشابه خانواده ميارن بين مسافران ليوان به دست !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
0
3
خدا به ملت رحم کند
نظرات بینندگان