arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰

رييس سازمان انرژي اتمي ایران: به رژيم صهيونيستي امان داده‌ايم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اينکه موضوع مبادله سوخت تمام شده اعلام کرد، پس از تامين نياز داخلي با نظارت آژانس معامله سوخت خواهيم داشت. وي همچنين با اشاره به پيشرفت‌هاي هسته‌يي ايران به 1+5 توصيه كرد روش ديگري را انتخاب کنند، زيرا روش‌هاي قبلي موفقيت‌آميز نبوده است. عباسي تاكيد كرد: 1+5 بهتر است توانايي ايران را بيش از اين‌ها درک کند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، فريدون عباسي دواني يکشنبه شب در گفت‌و‌گو با شبکه خبري العالم، در پاسخ به اين سوال که آيا مساله مبادله سوخت موضوعي تمام شده تلقي مي شود، اظهار داشت: موضوع مبادله تمام شده است و شايد پيشنهاد ديگري را مطرح کنيم. زيرا مبادله مربوط به زماني است که مواد غني شده يا مواد اوليه را بدهيم و کسي بيايد و با استفاده از کارخانه خود، مجتمع سوخت توليد کند.

وي ادامه داد: در حال حاضر ما اين سرمايه گذاري را در داخل کشور انجام داده ايم و دانش و فن‌آوري آن را به دست آورده‌ايم پس نيازي به مبادله سوخت خودمان نداريم. ما ديگر سوخت توليد مي‌کنيم.

معامله سوخت خواهيم داشت

رييس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: مي‌توانيم بگوييم که ما معامله سوخت خواهيم داشت، يعني از اين به بعد ما پاي ميز مذاکره به طرف مقابل خواهيم گفت آيا سوخت مي‌خواهيد؟

عباسي خاطرنشان کرد: پس از اطمينان از طرف مقابل درباره اينکه آيا تحت نظارت آژانس قرار دارد و اينکه سوخت را براي چه کاري مي‌خواهد، با همکاري و نظارت آژانس سوخت خود را در اختيار ديگران هم قرار خواهيم داد؛ البته وقتي نياز خودمان را رفع کرديم.

وي در خصوص دستاوردهاي مهم ايران در زمينه انرژي هسته‌يي گفت: دستيابي يک کشور به فن‌آوري توليد سوخت هسته‌يي نشان دهنده آن است که اين کشور در ساير زمينه‌هاي علمي و فني به رشد قابل ملاحظه‌اي رسيده است که مي‌تواند در صنعت هسته‌يي به محصول برسد.

عباسي ادامه داد: منظورم از محصول اين است که ساخت يک مجتمع سوخت آن هم سوختي از نوع رآکتور تهران، مستلزم آن است که يک کشور در مکانيک، متالوژي، مديريت دانش و تکنولوژي و ساير زمينه‌هاي تخصصي رشد کرده باشد.

عباسي تاکيد کرد: مجموعه آن زمينه‌هاي تخصصي با يکديگر تبديل به محصولي مي‌شود که ما نام آن را مجتمع سوخت 20 درصد رآکتور تهران مي‌گذاريم.

وي افزود: بايد اين نکته را اضافه کنم که ايران در شيمي و مهندسي شيمي به رشد قابل ملاحظه‌اي رسيده که مي‌تواند تمام فرايندهاي چرخه سوخت، از اکتشاف تا توليد UF6 (هگزافلورايد اورانيوم) و تبديل مجدد آن به فرم‌هاي مختلفي از ماده را در داخل ايران انجام دهد.

بي‌نيازي از واردات سوخت 20 درصد از نوع صفحه‌اي

رييس سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر توانايي ايران در چرخه سوخت گفت: علاوه بر آن دستاوردي که در غني سازي اورانيوم در داخل کشور حاصل شده آن است که ما توانايي غني کردن اورانيوم به روش سانتريفيوژ را تا حد 20 درصد کسب کرده‌ايم و به خوبي مي‌توانيم با کيفيت مناسب اورانيوم خود را غني کرده و آن را تبديل به مجتمع‌هاي سوخت کنيم.

وي ادامه داد: مجتمع سوخت صفحه‌اي رآكتور تهران باعث مي‌شود که کارکرد رآکتور با وقفه مواجه نشود و کاملا به سوخت ايراني متکي باشيم و حتي اين امکان را در آينده نزديک براي ما فراهم مي‌کند که به عنوان يک صادرکننده محصولات ساخته شده هسته‌يي (که مجتمع‌هاي سوخت است) و يا مواد هسته‌يي تبديل شويم و اين دور از ذهن نيست. در حال حاضر اين توان را داريم که نياز داخلي خود را تامين کنيم و در آينده به صادرات هم فکر خواهيم کرد.

رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: با قراردادن اين مجتمع سوخت که اولين مجتمع سوخت ايراني است، رآکتور مي‌تواند با اطمينان بيشتري به کار خود ادامه دهد؛ به ويژه که اين مدلي از مجتمع‌هاي سوخت است که به آن مجتمع سوخت کنترلي گفته مي‌شود که قابليت حرکت ميله‌هاي کنترل رآکتور در داخل اين سوخت وجود دارد.

عباسي ادامه داد: اين مجتمع از 14 صفحه سوخت ساخته شده است، و مجتمع‌هاي (نوع) استاندارد داراي 19 صفحه هستند. بنابراين مجتمع از تعداد زيادي صفحه درست شده است که هر يک از اين صفحات تکنولوژي ساخت خيلي پيچيده‌اي دارند و ما به آن تکنولوژي دست پيدا کرديم. رآکتور تهران در حالتي که يک قلب نو و تازه داشته باشد حدود 20 مجتمع سوخت نياز دارد؛ پنج مجتمع از نوع کنترلي و 15 مجتمع از نوع استاندارد. در حال حاضر 30 مجتمع سوخت در قلب رآکتور تهران وجود دارد که از قبل بوده و ما يک مجتمع سوخت به آن افزوديم. اين قلب نبايد بيش از اين بزرگ شود و ما براي کارکرد آن ماهي يک مجتمع سوخت به آن خواهيم افزود تا بتوانيم از سوخت‌هاي قبلي بهتر استفاده کنيم.

عباسي تاکيد کرد: ولي در آينده نزديک، يعني يکي دو سال آينده، کل قلب را تعويض خواهيم کرد؛ يعني به يک‌باره يک مجموعه 20 تايي از سوخت ايراني را قرار خواهيم داد. در واقع ما کاملا از واردات سوخت 20 درصد از نوع صفحه‌اي به کشور بي‌نياز شديم.

بر اعداد آژانس درباره توليدات‌مان صحه مي‌گذاريم

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال که آيا ايران اورانيوم خام کافي براي تبديل به مجتمع سوخت را در اختيار دارد و اينکه آيا گزارش‌هاي آژانس مبني بر توليد بيش از 100 کيلوگرم اورانيوم 20 درصد در ايران درست است، تاکيد کرد: ما چون توليدات‌مان در تمام مراحل زير نظر کارشناسان آژانس است، مي‌توانيم بر اعدادي که آژانس درباره توليدات‌مان مي‌دهد صحه بگذاريم.

وي ادامه داد: در حدود 90 تا 100 کيلوگرم اورانيوم 20 درصد غني کرده‌ايم، که در سايت نطنز است، و اين غني‌سازي را با يک زوج يا دو زنجيره انجام داديم.

عباسي گفت: ما امکان اين را داريم که ظرفيت توليدمان را بالا ببريم و با توجه به اينکه در سايت نطنز اين مجموعه غني‌سازي 20 درصد ما در جاي امني نبود، يعني در زير زمين انجام نمي‌شد و کشورهاي متخاصم تهديد مي‌کردند که سايت ما را هدف بمباران قرار مي‌دهند، تصميم گرفتيم که بخشي از مجموعه فردو را به اين امر اختصاص دهيم که در آينده بتوانيم به مقدار کافي اورانيوم 20 درصد غني کنيم تا رآکتور تهران دچار وقفه نشود.

1+5 روش ديگري انتخاب کند

عباسي گفت: مذاکره با 1+5 به عهده دکتر جليلي است. ما طبق وظيفه‌اي که داشتيم سوخت را در داخل کشور توليد کرديم و رآکتور تهران را راه انداختيم که اين دستاورد در شروع مذاکرات و نتيجه آن مي‌تواند تاثيرگذار باشد و من اين پيام را مي‌توانم به کشورهايي که در آن سوي ميز مقابل ما مي‌نشينند بدهم که بهتر است روش ديگري را انتخاب کنند، زيرا روش‌هاي قبلي موفقيت‌آميز نبوده است.

وي ادامه داد: 1+5 بهتر است توانايي ايران را بيش از اين‌ها درک کند و بداند که ما اين راه خودمان را ادامه مي‌دهيم و دانش و فن‌آوري ما خطري براي کسي ندارد؛ ما به جامعه بشري اهميت مي‌دهيم، به رفاه بشري اهميت مي دهيم، و مي‌خواهيم سهم خود را در رشد و رفاه زندگي بشر داشته باشيم.

عباسي درخصوص اهميت نسل جديد سانتريفيوژها گفت: ما به دانش شبيه‌سازي و طراحي نسل‌هاي مختلف سانتريفيوژ دست پيدا کرديم، و در حال حاضر با موادي که در اختيار داريم موفق به ساخت موتورهاي کامپوزيتي پايدار شديم؛ موتورهاي الکتريکي خاصي را که طراحي خودمان هست، ساخته‌ايم و کاملا از آن ها جواب گرفته‌ايم. موفق شديم ماشين‌هاي جديد خودمان را به دور مورد نظر برسانيم، گازدهي کنيم و به اس دبيلو يو (واحد کار جداسازي بالاتر از 6) دست پيدا کنيم.

وي ادامه داد: ما ماشين‌هايي ساختيم که نسبت به ماشين‌هاي قبلي توان جداسازي‌شان بيش از سه برابر است. هم در مصرف انرژي صرفه‌جويي مي‌کنيم، هم مي‌توانيم توليدمان را افزايش دهيم و اين‌ها نويد بخش آن است که ما در موعد سريع‌تري به ساخت سوخت مشابه رآکتور بوشهر دست پيدا کنيم؛ چون تمام مراحل تکنيکي آن را داريم و مي توانيم اورانيوم را غني کنيم و به قرص‌هاي سه و نيم درصد تبديل کنيم و سوخت بوشهر را تامين کنيم.

به رژيم صهيونيستي امان داده‌ايم

رييس سازمان انرژي اتمي ايران درباره تهديدهاي رژيم صهيونيستي براي حمله به تاسيسات ايران گفت: مدت‌هاست که طرف‌هاي مختلف، به خصوص رژيم صهيونيستي تهديدهايي بر ضد صنعت هسته‌يي ما داشته‌اند. چه با ارسال ويروس چه با خرابکاري‌هاي صنعتي و در هر صورت موفق نشده‌اند که (حركت) ما را کند و ما را از حرکت در مسير هسته‌يي خارج کنند.

عباسي گفت: مسير هسته‌يي ما خطري براي کسي ندارد و کاملا صلح‌آميز است ولي رژيم صهيونيستي به طور کلي از پيشرفت هسته‌يي ما وحشت دارد، چون ما در زمينه‌هاي ديگر پيشرفت کرديم که به توانمندي هسته‌يي رسيده‌ايم.

وي تاکيد کرد: اگر اسراييل مي‌توانست کاري صورت دهد از همان موقع که ما شروع کرده بوديم مي‌توانست با حمله نظامي جلوي ما را بگيرد.

رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد: در واقع آن‌ها هر کاري که مي توانستند کرده‌اند، مثل ترور دانشمندان هسته‌يي ايران. بنابراين اگر تا به حال حمله نظامي نکرده‌اند به اين دليل است که نتوانسته‌اند و مطمئنا نيروهاي نظامي ما بيکار ننشسته‌اند و پاسخ مناسب را خواهند داد و مي‌توانند اين کار را بکنند.

عباسي گفت: اسراييل در منطقه رقمي به شمار نمي‌آيدکه بتواند جلوي جمهوري اسلامي بايستد و ما اگر تا حالا به اين رژيم امان داده‌ايم به اين دليل است که معتقديم مردم واقعي فلسطين بايد از طريق انتخابات نظام مورد نظر خود را انتخاب کنند و نيازي به جنگ وجود ندارد و اين مساله در آينده نزديک حتما به وقوع خواهد پيوست.
نظرات بینندگان