arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰

وعده كاهش قيمت گوشت چه شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اعتماد نوشت: براساس اعلام فائو توليد گوشت ايران در سال 2011 به 721/2 ميليون تن رسيده و ايران به هشتمين توليدكننده بزرگ گوشت در آسيا تبديل شده است. در آسيا 123 ميليون تن گوشت توليد مي شود و ايران با سهم دو درصدي در توليد گوشت آسيا هشتمين توليدكننده بزرگ اين محصول در اين قاره شناخته شده است. در اين شرايط ايران همواره براي تنظيم بازار خود از واردات گوشت استفاده مي كند و به گفته فائو، ايران در سال 2011 نيز 371 هزار تن گوشت وارد كرده است.

    در ماه هاي اخير دوباره قيمت گوشت سر ناسازگاري گذاشته و هفته هاي اخير قيمت گوشت در بازار روند صعودي داشته است. در اين بخش وعده مسوولان براي كنترل قيمت ها نيز روندي تصاعدي داشته اما در بازار آنچه رخ مي دهد، روالي است مالوف و قديمي. بازار به روش خود عرضه و تقاضا را رصد و قيمت را بر اساس آن تنظيم مي كند.

    در حالي كه شركت پشتيباني امور دام در هفته هاي اخير قيمت هاي فعلي گوشت قرمز را مورد قبول ندانسته و وعده داده با توجه به توزيع ذخيره سازي و ترخيص محموله وارداتي از بندر، به زودي قيمت گوشت قرمز ارزان شود، هنوز اين انتظار به سر نيامده و قيمت ها در اوج است.

    صدرالله دولت مديرعامل شركت پشتيباني امور دام هر كيلو گوشت قرمز منجمد وارداتي در عمده فروشي را به قيمت هشت هزار و 400 تومان و در ميادين ميوه و تر بار، فروشگاه هاي زنجيره يي و تعاوني هاي مصرف كارمندي و كارگري هشت هزار و 800 هزار تومان قيمت داده است و قول داده كه توزيع گوشت قرمز منجمد وارداتي به تدريج آثار كاهش قيمت را در بازار مصرف ايجاد كند.

    ژاو گفته است گوشت قرمز به اندازه كافي موجود است و 25 هزار تن منجمد وارداتي در بندر در حال ترخيص است كه با تزريق آن به زودي قيمت متعادل مي شود. اين در حالي است كه هر كيلو گوشت گوساله فرانسوي در سطح مغازه هاي شهر به طور ميانگين 13 هزار و 500 تومان، گوشت گوساله تازه و گرم كيلويي 18 هزار تومان، گوشت گوسفند تازه نيز كيلويي 20 هزار تومان در بازار مصرف عرضه مي شود.

    در اين وضع 25 بهمن ماه بود كه رييس اتحاديه گوشت گوسفندي هم وعده داد قيمت گوشت از هفته آينده كاهش مي يابد.


    او گفت: با توزيع 25 هزار تن گوشت وارداتي و عرضه دام پرواري سيستان و بلوچستان از هفته آينده قيمت گوشت كاهش مي يابد.

    علي اصغر ملكي قيمت يك كيلوگرم گوشت گوسفندي را 17هزار و 500تومان عنوان كرد كه با 10 درصد سود به قيمت حدود 19 هزار و 500 تومان به دست مصرف كننده مي رسد.

    رييس اتحاديه گوشت گوسفندي افزود: با واردات 25 هزار تني گوشت از برزيل و همچنين عرضه دام پروارشده در منطقه سيستان و بلوچستان كه بحث قرنطينه آن تمام شده است، قيمت گوشت كاهش مي يابد. ملكي افزود: مركز پشتيباني امور دام گوشت را وارد كرده و از روز شنبه آينده توسط اين شركت توزيع مي شود. وي افزود: گوشت هاي وارداتي در فروشگاه هاي زنجيره يي، تعاوني ها و بخشي نيز توسط اتحاديه در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد.

    رييس اتحاديه گوشت گوسفندي قيمت هر كيلوگرم گوشت منجمد وارداتي را 8 هزار و 400 تومان به طور عمده و 8 هزار و 800 تومان براي مصرف كننده عنوان كرد. وي اظهار اميدواري كرد با توزيع گسترده گوشت قيمت گوشت گرم نيز كاهش يابد.

    در همين خصوص وعده دولت براي كاهش قيمت گوشت هم قابل بررسي است. وزير صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته با اشاره به افزايش و تداوم عرضه گوشت قرمز گفته بود به زودي قيمت اين فرآورده پروتئيني در سراسر كشور كاهش مي يابد.

    به گفته غضنفري، بر اساس ماده 16 قانون بهره وري بخش كشاورزي، مجوز واردات در اختيار جهاد كشاورزي است و بر اين اساس امسال يكصد هزار تن گوشت وارد كشور شد و به مصرف رسيد. غضنفري با اشاره به درخواست واردات دوباره گوشت قرمز از سوي كميته تنظيم بازار افزود: وزارت جهاد حدود سه هفته پيش با افزايش سقف واردات موافقت كرد و مجوزهاي جديدي در اين خصوص صادر شد.

    او در توضيح اينكه چرا قيمت ها اين گونه شده است، توضيح داد به دليل تاخير در دريافت مجوزهاي جديد، واردات گوشت پاكستاني از مرزهاي شرقي نيز دچار تاخير شده است اما به تازگي با همكاري سازمان دامپزشكي، واردات از مرزهاي شرقي به روال عادي بازگشته و قيمت گوشت به زودي كاهش مي يابد.

    غضنفري همچنين قول داده تنظيم بازار شب عيد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همكاري وزارت جهاد، سازمان دامپزشكي و ساير نهادهاي ذي ربط انجام شود زيرا تصميمات مناسبي براي تنظيم بازار شب عيد اتخاذ كرده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سینا از شیراز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
19
مسلما مسئولین عزیز به وعده كاهش قيمت گوشت عمل می کنند منتها مث قضیه دلار و سکه اول صبر می کنن تا هشتاد درصد افزایش یابد سپس ده درصد کاهش می دهند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
آبشو کشیدیم چلو شد !!!!!! مگه بقیه چطور شد ؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان