arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

کدام خودروها گران می‌شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خودروسازان داخلی بالاخره پس از کلی رایزنی با وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و همچنین رفت و آمد به ساختمان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، توانستند مجوز افزایش قیمت محصولات خود را اخذ کنند، تا هم امید به کاهش شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروها بالا برود و هم بخشی از افزایش هزینه‌های تولید جبران شود.

به گزارش انتخاب؛ روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: این در حالی است که مسوولان سازمان حمایت هنوز افزایش قیمت‌ها را به طور رسمی ابلاغ نکرده‌اند و خودروسازان باید برای ورود قیمت‌های جدید به سیستم فروش خود، کمی صبر کنند.

آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان توانسته‌اند برای محصولات درخواستی خود مجوز افزایش قیمت بگیرند و با این حساب، بیشتر خودروهای داخلی در آستانه «شب عید» گران خواهند شد. بر این اساس، ایران خودرو برای انواع مدل‌های پژو 206، تندر-90، پژو 207 آی و سوزوکی گرند ویتارا درخواست افزایش قیمت داده بود که با همه آنها موافقت شده است.

ازآنجاکه پژو 405‌، پارس و وانت پیکان و سمند، خودروهای ضرردهی برای ایران خودرو به شمار نمی‌روند، این شرکت ظاهرا درخواستی برای افزایش قیمت آنها ارائه نکرده است.

همچنین پارس خودرو نیز که به نظر می‌رسد مشکلات حادتری در تولید دارد، از سازمان حمایت درخواست کرده تا با افزایش قیمت بیشتر محصولاتش از جمله مگان و تندر-90 موافقت کند.

از آن سو سایپایی‌ها نیز خواستار افزایش قیمت محصولات ایکس 100 (پراید) و تیبا شده‌اند.

هرچند سازمان حمایت پیش‌تر نیز با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرده بود، اما به گفته فعالان صنعت خودرو، افزایش قیمت‌های قبلی چندان دندان گیر نبوده و نتوانسته کفاف رشد هزینه‌های تولید آنها را بدهد.

حال ظاهرا این بار خودروسازان موفق شده‌اند با استناد به مسائل و مشکلاتی که در تولید دارند (مانند تورم عمومی، رشد نرخ ارز و محدودیت‌های بین‌المللی)، مسوولان سازمان حمایت را برای رشد چند درصدی قیمت‌ها مجاب کنند.

طبق اخبار رسیده، به جز «پراید» و «تیبا» خودروهایی که درخواست افزایش قیمت شان به سازمان حمایت رسیده، حداقل حدود 12 درصد (معادل حدودا 2/1 میلیون تومان) گران شده‌اند. رقم یک میلیون و 200 هزار تومان به تندر-90 اختصاص دارد، حال آنکه خودرویی مانند پژو 206 حدود 5/1 میلیون تومان افزایش قیمت خواهد داشت.

البته برخی خودروهای لوکس و مونتاژی که شاخص‌ترین شان سوزوکی گرندویتارا است، بیش از این مقدار افزایش قیمت داشته‌اند.

علاوه بر اینکه دلایلی مانند رشد نرخ ارز و محدودیت‌های بین‌المللی دلایل اصلی خودروسازان بابت افزایش قیمت‌ها به حساب می‌آیند و به اندازه کافی نیز برای مسوولان سازمان حمایت قانع‌کننده بوده‌اند، اما ظاهرا سازمان حمایت نیز هدف دیگری را از ناحیه موافقت با افزایش قیمت برخی خودروها دنبال می‌کند و آن، کاستن از شکاف قیمت کارخانه و بازار آنها است.

در حال حاضر به دلایلی از جمله کاهش عرضه و همچنین بروز مشکل در تامین قطعات برخی خودروها، شکاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه و بازار آنها به وجود آمده و این وسط دلال‌ها هستند که از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

در واقع پول حاصل از این شکاف قیمتی نه به جیب خودروساز، بلکه به جیب دلال‌ها می‌رود و مشتریان نیز مجبورند خودرو موردنظر خود را با قیمتی کاذب و غیر واقعی خریداری کنند.

در این شرایط، استدلال سازمان حمایت و حتی خودروسازان این است که وقتی قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یابد، از التهاب و گرانی بازار کاسته می‌شود و پول حاصل از شکاف قیمت‌ها نیز به جیب خودروسازان به عنوان تولیدکننده می‌رود.

این استدلال اگرچه در جای خود درست و منطقی به نظر می‌رسد، اما در نهايت به افزایش قیمت خودرو می‌انجامد و مشتریان باید طعم تلخش را بچشند.

خودروها چقدر گران می‌شوند؟
اما ببینیم در صورت ابلاغ رسمی افزایش قیمت خودروها از سوی سازمان حمایت، خودروهای داخلی تا چه اندازه گران خواهند شد.

ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به گفته مسوولانش در تولید تندر-90 و سوزوکی گرندویتارا ضرر می دهد.

اگر لیست فروش «بهار تا بهار» ایران خودرو را ملاک آخرین قیمت‌های محصولات این شرکت بدانیم، پس از ابلاغ افزایش قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت، پژو 206 تیپ دو قیمتی بالای 16 میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.

طبق لیست قبلی، پژو 206 تیپ 2 (ساده‌ترین مدل این خودرو) قیمتی برابر با 14 میلیون و 795 هزار تومان داشته است و با در نظر گرفتن حدودا 5/1 میلیون تومانی که قرار است به آن افزوده شود، قیمت تیپ 2 به بالای 16 میلیون خواهد رسید. این محصول هم اکنون نیز در بازار افزایش قیمت داشته و 16 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بین سایر مدل‌های 206، مدل V8 که صندوقدار به حساب می‌آید، هم اکنون 17 میلیون و 315 هزار تومان قیمت دارد و با احتساب 5/1 میلیون وعده داده شده، V8 قیمتی نزدیک به 19 میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.

همچنین قیمت 206 در مدل‌های تیپ 6 و V9 نیز به بالای 20 میلیون تومان خواهد رسید و با این حساب، پژو 206 به دسته خودروهای 20 تا 30 میلیون تومان بازار ایران قدم خواهد گذاشت. این دو خودرو البته هم‌اکنون نیز در بازار قیمتی بالای 20 میلیون تومان دارند و طبعا وقتی نرخ کارخانه‌ای‌شان نیز بالا برود، باز هم در بازار صعود قیمت خواهند داشت.

از 206 که بگذریم، پژو 207 آی نیز توانسته در هر دو مدل دنده‌ای و اتومات خود مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت کسب کند و با این حساب، این محصول حدود یک و نیم میلیون تومان در نمایندگی‌ها گران می‌شود.

207 طی یکی دو هفته گذشته رشد قیمتی بسیار زیادي را تجربه کرده است، به نحوی که خبر می رسد مدل اتومات آن بالای 25 میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به آنکه قیمت‌های بازار از قیمت نمایندگی هم تاثیر می‌پذیرد، هیچ بعید نیست 207 به نزدیکی‌های 28 میلیون تومان در بازار نیز برسد.

هرچند افزایش قیمت 5/1 میلیونی 206 و 207 در جای خود زیاد و قابل توجه به نظر می‌رسد، اما دیگر محصول ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا بیش از اینها افزایش قیمت خواهد داشت.

این محصول شاسی بلند که با مشکلات فراوانی در تولید روبه‌رو است و اختلافی شدید بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید، پیش‌بینی می‌شود حدود چهار میلیون تومان افزایش قيمت مصوب را به خود ببیند.

با احتساب افزایش قیمت چهار میلیونی، ویتارا نیز رسما به جمع خودروهای بالای 50 میلیون تومان وارد می‌شود. این مونتاژی ژاپنی البته هم اکنون در بازار حدود 60 میلیون تومان در مدل فول خود قیمت دارد و افزایش احتمالی نرخ کارخانه‌ای‌اش، قیمت بازار آن را به بالای 60 میلیون تومان خواهد رساند.

تندر 17 میلیونی
در بین خودروهایی که درخواست افزایش قیمت آنها به سازمان حمایت رفته است، تندر-90 را باید به نوعی صاحب حق آب و گل دانست، زیرا این محصول از همان بدو تولید نیز ضرر می‌داد و ایران خودرو و پارس خودرو بارها خواستار بالا بردن نرخ کارخانه‌ای‌اش شدند.

تندر-90 که قرار بود خودرویی ارزان باشد و زیر 10 میلیون تومان به دست مشتریان برسد، هم اکنون در بازار 17 میلیون قیمت دارد.

این محصول مشترکا در ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می‌رسد و طبق اخبار رسیده، سازمان حمایت با افزایش قیمت یک میلیون و 200 هزار تومانی آن موافقت کرده است.با این حساب، تندر-90 در مدل فول خود قیمت 16 میلیون و 500 هزار تومان را در نمایندگی‌ها تجربه خواهد کرد و این موضوع احتمالا سبب می‌شود قیمت تندر-90 در بازار، 17 میلیون تومان را نیز رد کند.

تندر البته تنها رنویی نیست که سازمان حمایت با افزایش قیمت آن موافقت کرده، زیرا مگان نیز مشمول این افزایش شده است.

این محصول حدود 33 میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت داشت و حال مشتریان باید منتظر مگان 36 میلیونی نیز باشند. مگان البته همین حالا نیز قیمتی بالای 36 میلیون تومان در بازار دارد و بعید نیست با افزوده شدن سه میلیون تومان موردنظر، مگان قله 40 میلیون را نیز فتح کند.

این افزایش سه میلیونی البته مختص مدل اتومات و دو هزار سی‌سی مگان است و سازمان حمایتی‌ها با افزایش قیمت دو میلیون تومانی مگان دنده‌ای 1600 سی‌سی نیز موافقت کرده‌اند.

اگرچه هنوز مشخص نیست سازمان حمایت با افزایش قیمت دیگر محصولات پارس خودرو مانند ماکسیما و نیسان قشقایی نیز موافقت کرده یا نه، اما این دو خودرو نیز ظاهرا با رشد هزینه‌های تولید روبه‌رو هستند و احتمال گران شدن شان چندان کم نیست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
آقا ما این ابوطیاره های شما رو چند بخریم دیگه ضرر نمی کنید ؟
اگر واقعا نمی صرفه درش رو ببندید.
یه کم کمتر آکورد و رکورد و بن و پاداش و خواربار و ...
واردات خودرو رو آزاد کنید، والا مردم با همین مبالغ خودرو های بهتر و ایمن تر و بروز تری می توانند سوار شوند.
یونس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان!!!!!
خواهشا کلمه مصرف کنندگان رو از اسم این سازمان بردارید خیال ما راحت تره ؛ اصلا ما نیاز به حمایت نداریم!
فرهاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
اگر این افرادی که قیمتها را بالا بردند از ماشینهای ساخت داخل استفاده میکردند نه تنها قیمتها را افزایش نمی دادند بلکه کاهش هم می دادند آخه ماشینی که تولید میشه و دنده عقب نداره باید قیمتش این باشه ؟
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
با عرض معذرت از همه دوستان. این شرکت ها اگه نمی تونن تولید کنن درشو ببندند. ماه پیش خودروهای هم کلاس تولید این دو شرکت با قیمت نهایتا 12 میلیون به گمرک ایران وارد شده. مردم رو خیلی دوست دارید؟ اگه واقعا به فکر مردم هستید، سود خودروهای وارداتی با احتساب عوارض رو حساب کنید به دو برابر قیمت به مردم بفروشید. ببینیم کی از شما خودرو میخره. یک مرد پیدا نمیشه ترمز این شرکتا رو بکشه. والله خون مردم رو می مکن. نماینده ها هم که خوابن. ای دریغا ای دریغ.
م ح
|
UNITED STATES
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
1
سئوال من اينه كه وقتي خوردويي مثل ال90 كه زيان ده است چرا تعرفه گمركي ان را حذف نمي كنيد تا با واردات اين خودرو هم ايران خودرو ضرر نكند و هم مصرف كننده خودروي باكيفيت تر و ارزان تر از قيمت توليد داخلي بخرد.به نظر من اگه ايران خودرو و سايپا تعطيل بشن و تعرفه واردات خودرو صفر بشه و مثل كشور هاي عربي خودرو را وارد كنيم خيلي بهتره تا اين كه خودرو هاي توليد داخل با كيفيت پايين تر و قيمت بالاتر به مصرف كننده تحميل نشه.
نظرات بینندگان