arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

خبرهای جدید از فردو در راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت فردو در وضعیتی است که آغاز به کار آن به زودی و به طور رسمی اعلام خواهد شد.

به گزارش انتخاب به نقل از "ایران هسته‌ای"، در حالیکه غرب هنوز از شوک ضربات پی در پی هسته‌ای که روز چهارشنبه (26 بهمن) گذشته دریافت کرد، خارج نشده، دیپلمات‌ها می‌گویند به زودی ضربه‌ای بزرگتر از راه خواهد رسید.

اگر چه برخی شنیده‌ها حکایت از آن داشت که در مراسم روز چهارشنبه درباره آغاز رسمی غنی سازی در فردو هم خبری اعلام خواهد شد، اما این اتفاق رخ نداد و اعلام آغاز به کار فردو عملاً به زمانی دیگر موکول شد.

اکنون به نظر می‌رسد فردو در وضعیتی است که آغاز به کار آن به زودی و به طور رسمی اعلام خواهد شد.

کارشناسان عقیده دارند اگر این اقدام قبل از مذاکرات آتی با 1+5 انجام شود، تاثیری قابل توجه بر مذاکرات خواهد گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه 30 بهمن در گزارشی مبهم از وین و از قول برخی دیپلمات‌ها ادعا کرد که زیرساخت‌های لازم برای پذیرش هزاران ماشین سانتریفیوژ در فردو آماده شده است.

کارشناسان در تهران می‌گویند این گزارش حاوی هیچ مطلب جدیدی نیست و پیش از این هم بارها اعلام شده بود که به زودی غنی سازی 20 درصد به طور کامل از نطنز به فردو منتقل خواهد شد.

تاسیسات فردو گنجایش 3000 ماشین سانتریفیوژ را دارد.

یک دیپلمات در این زمینه گفت: عدم اعلام خبر آغاز رسمی غنی سازی در فردو به همراه بقیه خبرهای هسته‌ای در روز چهارشنبه دارای این ویژگی بوده که غرب را هر لحظه در انتظار یک غافلگیری جدید نگه می‌دارد.

لازم به ذکر است مطابق گزارش‌های قبلی منتشر شده هم اکنون حداقل دو آبشار 174 تایی از ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول (یعنی 348 ماشین) در فردو در حال انجام غنی سازی است.

نظرات بینندگان