پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شهردار تهران از نهایی شدن طرح تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت: در این طرح مشکل کمبود پارکینگ در پایتخت پیش بینی و رفع شده است.
به
گزارش مهر، محمد باقر قالیباف در همایش بین المللی مهندسی حمل و نقل
ترافیک که صبح سه شنبه در برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه مهمترین دغدغه
مدیریت شهری افزایش کیفیت زندگی شهروندان در بعد مادی و معنوی است، گفت:
تلاش کرده ایم تمام پروژه ها در شهر با برنامه اداره شود و اینگونه نبوده
که شب بخوابیم و صبح تصمیمی برای اداره شهر بگیریم.
وی با اشاره به
منتقدان پروژه های شهری گفت: بدون شک همه تصمیمات در شهر موافقین و مخالفین
دارد اما مهم آن است که بدون مطالعه و منطق هیچ حرکتی انجام شود.
شهردار
تهران مهمترین چالشهای پایتخت را آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک دانست و
گفت: باید تلاش کرد شهر را از زیر سلطه خودروهای شخصی بیرون بیاوریم.
همچنین باید زیرساختهای حمل و نقلی شهر را تکمیل کنیم.
قالیباف با
بیان اینکه تا سال آینده تمامی گذرگاهها، پلها و زیرساختهای ترافیکی در حد
استانداردی قرار می گیرند، گفت: تمامی پروژه های توسعه بزرگراهی تهران تا
سال آینده به اتمام می رسد.
وی با اشاره به ادامه اتوبان امام علی
(ع) گفت: تنها برای تملک معارضین این پروژه 800 میلیارد تومان هزینه لازم
است و باید با 6 هزار مالک رایزنی کنیم.
شهردار تهران با تاکید بر
اینکه مشکل ترافیک تهران با حرفهای سیاسی حل نمی شود، گفت: در زمینه حل
مشکلات ترافیکی نیاز به فرهنگ سازی داریم و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی. و
نباید با هزینه های بالا، اتوبان و بزرگراه ایجاد کنیم و آن وقت آن را در
اختیار ماشینها برای جولان دادن قرار دهیم.
وی با اشاره به برخی
اظهارنظرها که گرانی بنزین را سبب کاهش بار ترافیکی پایتخت می دانستند،
گفت: اگر بنزین 2 هزار تومان هم بشود در ترافیک تهران اثری ندارد بلکه باید
هزینه های استفاده از حمل و نقل شخصی را بالا برد بنابراین از سیاستهای
اصلی شهرداری آن است که پس از بهره برداری از هر بزرگراهی ابتدا سهم حمل و
نقل عمومی را بردارند به طور مثال اگر ما پل روگذر صدر را افتتاح می کنیم
یک لاین بی آر تی در این مسیر قرار می دهیم.
شهردار تهران گفت:
باید کاری کنیم تا هر شهروند پس از خروج از خانه حداکثر تا 350 متری از محل
زندگی اش به ایستگاهی برسد که امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته
باشد.
قالیباف با بیان اینکه زور مدیریت شهری به خودروسازان و
نیروهای حمایت کننده از آنها نمی رسد گفت: منافعی پشت حرف زور این افراد
خوابیده است اما مدیریت شهری بر اساس اختیارات خود سند هر خودرو را منوط به
داشتن پارکینگ کرده است.
وی ادامه داد: برای استفاده از حمل و نقل
عمومی باید شبکه حمل و نقلی توسعه یابد که متاسفانه در برخی از مناطق شهر
مانند منطقه 5، 22، 19، 18 و 20 چنین شبکه ای وجود ندارد.
شهردار
تهران از گسترش پیاده راهها در مناطق مرکزی شهر تهران خبر داد و گفت: باید
کاری کنیم تا در مرکز شهر کیفیت زندگی بالاتر رود به طور مثال پیاده راه
منطقه 12 در زندگی مردم این منطقه تاثیر بسیاری داشته است.
قالیباف تاکید کرد: مشکل ترافیک تهران بحث مدیریتی است و در صورت اصلاح نگاهها می توان چهارساله این مشکل را حل کرد.