arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

«مجله تایم» ماموریت مهم بازرسان آژانس در ایران را فاش کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که هیات بلند پایه ای از بازرسان آژانس از روز گذشته وارد ایران شده اند تا ضمن بازرسی بر تاسیسات ایران با مقامات ایرانی هم دیدار داشته باشند ، مجله آمریکایی تایم از ماموریت این ماموران در ایران پرده برداشت.

به گزارش « تابناک »، غرب با این فرض که تمایل ایران برای گفتگو  ناشی از کارآمد بودن تحریم ها علیه این کشور است، بازرسان آژانس را مجددا به ایران فرستاده است . مجله تایم در این باره نوشته است که مهم ترین ماموریت بازرسان آژانس بازدید از سایت های ایرانی و همچنین دانشمندان کلیدی ایران است. تایم مدعی شده است که در صورتی که ایران اجازه دهد با دانشمندان کلیدی این کشور مصاحبه صورت گیرد ، این نشان خواهد داد که گروه 1+5 می تواند با ایران مذاکرات را از سر بگیرد . در غیر این صورت لازم است که سیاست دیگری در این زمینه اتخاذ شود.

تایم با استناد به یادداشت هفته گذشته نشریه «فایننشال تایمز»  نوشته است که غرب باید به صورت روشن و واضح بگوید که با چه حدی از توانایی هسته ای که ایران داشته باشد می تواند کنار بیاید و در کنار آن زندگی کند . چرا که احتمالا هر گزینه جز نظارت کردن برنامه هسته ای ایران در قالب «ان پی اتی»، برای غرب راضی کننده نخواهد بود و لذا در صورتی که ایران چنین مساله ای را قبول نکند مذاکره ای وجود نخواهد داشت .

در همین حال تایم به پیشنهاد حسین موسویان دیپلمات سابق ایرانی اشاره کرده است که بر اساس آن غرب حق برخورداری ایران از غنی سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسد و تحریم های اعمالی علیه ایران را لغو کند و در مقابل ایران نیز در برنامه هسته ای خود شفافیت به خرج داده و اجازه نظارت کامل بر همه تاسیسات هسته ای خود را صادر کند و اورانیوم را در سطوح پایین غنی کند .

در حال حاضر اسرائیل و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که کاملا با غنی سازی اورانیوم در ایران مخالف هستند و معتقدند چون توانایی هسته ای ایران می تواند استفاده دوگانه برای آن کشور داشته باشد ، ایران حتی حق غنی سازی در سطوح پایین را ندارد . اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هنوز موضع خود را در این زمینه مشخص نکرده است . در واقع اوباما هنوز به صورت واضح نگفته است که با حق ایران برای غنی سازی در سطوح پایین به عنوان بخشی از یک راه حل مسالمت آمیز برای حل  مساله هسته ای ایران موافق است یا نه .

این در حالی است که هیلاری کلینتون در روز های گذشته گفته است در جستجو برای راه حلی مسالمت آمیز برای حل پرونده هسته ای ایران ، اگر این کشور همه تعهدات خود در مقابل آژانس بین المللی انرژی اتمی را انجام دهد ، طبیعتا می تواند از حق غنی سازی اورانیوم برای خود نیز برخوردار باشد.

این موضع کلینتون نسبت به برنامه هسته ای ایران در حالی است که هم رژیم اسرائیل و هم سناتورهای سنا به دنبال این هستند که از دولت بخواهند ایران نباید به سمت نظامی کردن برنامه هسته ای خود برود و نباید توانایی چنین کاری را داشته باشد. با این همه رئیس آژانس دفاع ملی آمریکا رونالد بورگس به سناتور ها گفته است که ایران امروز توانایی علمی و صنعتی برای ساخت سلاح هسته ای را در اختیار دارد ، اما تا کنون چنین تصمیمی را اتخاذ نکرده است . علاوه بر وی کپلر ، رئیس اطلاعات ملی آمریکا هم گفته است برآوردهای همه آژانس های اطلاعاتی آمریکا این موضوع را تایید می کند که ایران توانایی ساخت سلاح هسته ای را دارد ، اما تاکنون تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای نگرفته است .
نظرات بینندگان