arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۱۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

توانایی های شما چیست؟ / نواب: حدود 300 سفر خارجی رفته ام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیش از یک سال است که آیت الله مهدی کنی و آیت الله یزدی تلاش می کنند تا اصولگرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی لیست واحدی بدهند اما اکنون بیش از 6 لیست انتخاباتی در میان اصولگرایان مطرح شده است.

لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان یکی از این لیست‌هاست. حسن غفوری فرد و حجت الاسلام و المسلمین ابولحسن نواب دو چهره شاخص این لیست هستند. از آنجایی که حجت الاسلام نواب معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز تهران است انتظار می رفت وی در لیست جبهه متحد اصولگرایان که ابتکار آیت الله مهدوی کنی است قرار بگیرد اما آنطور که خود او می گوید اصولگرایان به سخنان آیت الله مهدوی کنی توجه لازم را ندارند.

نواب که مهمان کافه خبر بود دلیل این همه لیست‌های متعدد و پراکنده اصولگرایان را نیز به گردن جبهه پایداری می اندازد و می گوید وقتی کسانی که دایره اصولگرایی را تنگ کرده بودند ساز جدایی زدند چرا اصولگرایان معتدل‌تر وارد گود نشوند؟

وی همچنین نظر جبهه پایداری مبنی بر اینکه «اصولگرایی هرچه ناب‌تر بهتر» را مغایر با اصول گرایی می داند و گفت شعاری که آیت الله مهدوی کنی مطرح کردند «اصولگرایی هرچه گسترده تر بهتر» بود.

****
تقریبا دو هفته تا انتخابات باقی مانده است و ما شاهد تعداد زیاد لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان هستیم. در این فضای بهتر نیست این فهرست ها با هم ادغام شوند و یک لیست شوند؟

بنده در این زمینه پیشنهادم داشتم. لیست آقای مطهری و لیست جبهه ایستادگی با لیست ما خیلی مشترکات دارد ولی متأسفانه دوستان کاری نکردند.

چه کسانی همکاری نکردند؟
ببینید! مثلاً آقای مطهری تعدادی از اصلاح‌طلبان را در لیستش قرار داده که باعث می شود ائتلاف بزرگ اصولگرایان آن‌ها را در لیستش نیاورد.

پیدایی فهرست های متعدد از کجا شروع شد؟ طی یک سال گذشته اصولگرایان برای وحدت تلاش های زیادی داشتند اما نتیجه اش شد این همه لیست های متعدد.
از جدایی جبهه پایداری. اگر جبهه پایداری در ائتلاف می آمد اتحاد واحد شکل می گرفت. ولی وقتی دیدند اصولگرایان به خصوص آن جناحی که به قول خودشان می‌گفتند "اصولگرایی هرچه ناب‌تر بهتر" آنها توانستند یک لیستی را بدهند آن نگاه اصلی آیت‌الله مهدوی‌کنی مغفول ماند. آقای مهدوی‌کنی نظرشان این بود که "اصولگرایی هرچه گسترده‌تر بهتر" ایشان می‌گفتند هرکه انقلاب اسلامی را قبول دارد، اصولگرا است. خوب عملاً آقایان رعایت نکردند. بنده از روز اول سال گذشته که تدوین منشور اصولگرایی شروع شد به عنوان معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز در تدوین منشور اصولگرایی حضور داشتم.

تعریفی که در منشور اصولگرایی آمده تعریف بسیطی است و به نظر می رسد خیلی از اصلاح‌طلبانی که مثلا در فراکسیون اقلیت مجلس هستند هم به نوعی با این تعریف اصولگرا به حساب می آیند؛ شاید آقای مطهری هم به همین دلیل نام برخی از اصلاح‌طلبان را در لیست خود جای داده.

منشور یک بند آخری دارد که در آن موضع‌گیری صریح در برابر فتنه‌ها  آمده است و این یکی از بندهای منشور است. 

خوب این افرادی که در لیست هستند به نوعی موضع گیری داشتند.
موضع‌گیری صریح نداشتند.

الان مساله شما برای ائتلاف با لیست جبهه ایستادگی و صدای ملت این است که می‌گویید آقای مطهری دو نفر اصلاح‌طلب را در لیست گذاشته است؟!
ببینید! دوستان نپذیرفتند و الا ما که با هم می‌نشستیم تفاهم می‌کردیم. البته آقای مطهری تمایل داشتند یک لیست مستقلی داشته باشند.

شرایط فعلی فضای فضای مناسبی نیست و مردم با تعدد لیست‌ها مواجه می‌شوند. این تعدد فهرست های انتخاباتی قطعاً باعث ریزش آرا می‌شود.
چرا باعث ریزش آرا می‌شود؟ مردم تهران مردم تحصیل کرده و فهیمی هستند و می‌نشینند و فکر می‌کنند و بعد هم مشورت می‌کنند و جمع های خانوادگی دارند و افراد را از لیست‌های مختلف انتخاب می‌کنند. به نظر می رسد مردم به یک لیست واحد رای نمی‌دهند.

تعدد لیست اینگونه به کاهش مشارکت می انجامد که مردم در آستانه انتخابات با لیست های متعددی مواجه می شوند که تعدادی اسم در آن ها تکرار شده است. وقتی افراد می‌بیند که لیست‌ها اینگونه اند اساس رقابتی بودن انتخابات زیر سوال می‌رود.
لیست، اسم آدم‌ها نیست نگاه‌هاست. اصلاً بحث آدم‌ها نیست، بحث نگاه‌هاست. من خودم به آیت‌الله مهدوی‌کنی عرض کردم که حاج‌آقا الان که افرادی که اصرار دارند بگویند اصولگرایی هرچه ناب‌تر بهتر وقتی این‌ها حضور دارند چرا آدم های معتدل تر حضور نداشته باشند. با توجه به تعبیر آقای ابوترابی لیست جبهه متحد خیلی بهتر از این می توانست عمل کند. اگر لیست جبهه متحد بهتر از این عمل می‌کرد شاید خیلی از مشکلات پیش نمی‌آمد.

همین آدم های معتدل هم خودشان چندتا لیست شده اند. نمونه اش لیست شما و لیست صدای ملت.
ما و لیست صدای ملت 11 نفر مشترک داریم.

یک اتفاق محتمل دیگری که ممکن است بیافتد این است که در میان این همه لیست‌های متعدد در نهایت جریان تندرو یا حتی جریان انحرافی برنده نهایی انتخابات شوند.
بالاخره آیا باید با جریان انحرافی برخورد بشود یا نه؟ اگر می‌خواهد که با این جریان برخورد شود باید در مجلس کسانی که توان برخورد با جریان انحرافی دارند باید حضور داشته باشند. چهره هایی مثل آقای مطهری هستند که می توانند با این جریان مقابله کنند.

آقای نواب! شما با این موافقید که اصولگرایی در حال پوست اندازی است؟ آیا انتخابات مجلس نهم می تواند نقطه عطفی برای یک بازتعریف  اصولگرایی باشد؟ لبته یک بحث پیشینی هم وجود دارد  و آن اینکه بحث منشور اصولگرایی بعد از جلسه‌ای که آقای احمدی‌نژاد با آقای عسگراولادی و حداد عادل و برخی اصولگرایان دیگر داشتند مطرح شد. آقای احمدی نژاد در آن جلسه گفته بود اصولگرایی باید بازتعریف شود.
نوشتن منشور اصولگرایی از جانب ما هیچ ربطی به آقای احمدی نژاد نداشت و آقای عسگراولادی و حداد نقشی در آن نداشتند. این کار، کار جامعتین بود.

چرا جامعتین به این رسید که باید منشور بنویسید؟
جامعتین می‌خواست اصول خودش را مشخص کند.

خوب این نشان می دهد که افرادی با عنوان اصولگرایی بودند که حرکت‌هایی می کردند که خیلی با مفهوم اصولگرایی ارتباطی نداشت و شما در جامعتین به این نتیجه رسیدید که باید اصولگرایی را تعریف کرد. اما همچنان این حرکت‌ها ادامه دارد و روزی ظاهر خواهد شد. آیا انتخابات مجلس نهم همان نقطه عطفی است که اختلافات در میان اصولگرایان ظاهر خواهد شد؟
ما در اصولگرایی به شدت دچار ابهام شده بودیم. بعضی به شوخی می گفتند برخی افراد غیر از عمروعاص و این‌ها ما بقی اصولگرا هستند. آیت الله مهدوی کنی هم فرمودند که هرکسی که انقلاب اسلامی را قبول داشته باشد اصولگراست. این تعبیر یک تعبیر بلندی است اما یک شاخص‌هایی می خواست. شاخص هایی که خیلی تنگ‌نظرانه نباشد و چهره‌های مختلف انقلابی را در بر بگیرد که پس از آن این شاخص های 12 گانه تدوین شد که بایدها و نبایدهایی دارد.

با فرض اینکه مشارکت در انتخابات پایین باشد آیا اصولگرایی اینگونه بازتعریف می شود؟
من معتقد نیستم که مجلس در این بازتعریف نقش داشته باشد اما این حرف را قبول دارم که اصولگرایی به شکل سنتی خود نمی تواند ادامه پیدا کند و به طور کلی تغییر خواهد کرد. نگاه های جدیدی وارد اصولگرایی شده است و رهبران جدیدی هم پیدا کرده است. آیت الله جوادی مرجع تقلیدی است که کاملا در موضوع سیاست هم وارد هستند و هم موضع دارند و موضعشان هم بسیار شفاف است. ایشان وقتی می آیند ولایت فقیه را تعریف می کنند که ولایت شخص نیست یعنی اینکه یک نگاه جدید در حال بروز و ظهور است. به نظر می‌رسد حرف شما که می گویید اصولگرایی دارد پوست می اندازد یا دارد نو می شود حرف صحیحی است. بگذارید من ساده‌تر بیان کنم. حرف‌هایی که 10 یا 15 سال قبل وقتی اصلاح‌طلب‌ها می زدند و ما تعجب می‌کردیم حرف‌هایی است که امروز آقای افروغ و آقای توکلی و آقای مطهری می‌زنند. این خود نشان از تغییر در اصولگرایی است. من معتقدم رهبر معظم انقلاب با جلساتی که در دفترشان می گذارند خود لیدر و رهبر این جریان نو در اصولگرایی هستند. خود ایشان هم طالب زایش و رویش در جریان اصولگرایی هستند. این کرسی های آزاد اندیشی و نهضت نرم افزاری  که ایشان پیگیر آن هستند به چه منظوری صورت می گیرد؟ این به این معنی است که ایشان می خواهند متفکرین، اندیشمندان و سیاسیون وارد این بحث‌ها بشوند.

می شود این تعبیر را که پیش از این مطرح بود مبنی بر اینکه اگر اصلاح‌طلبان نباشند خود اصولگرایان به دو دسته تقسیم خواهند شد را پذیرفت؟
من نمی خواهم این تعبیر را به این شکل بکنم. منظور من رشد اصولگرایی بود.

یعنی این تکثر موجود در اصولگرایی را نشانه رشد اصولگرایی می دانید؟
بله. نگاه های جدید در اصولگرایی پیش آمده است. ببینید ما زمانی فکر می کردیم که روشنفکری فقط در انحصار اصلاح طلب هاست. ولی الان ما این تابو را شکسته‌ایم و جالب اینجاست که این تابو را ما در قم شکسته‌ایم. به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم که توسط مقام معظم رهبری هدایت می شود چه می گویند؟ نماد روشنفکری حوزه علمیه. این تشکیلات مال خود آقاست ولی نماد روشنفکری است. مگر مبحث تلورانس و تحمل از بزرگترین نظریات اصلاح‌طلبان نبود؟ الان همین بحث در دانشگاه ادیان در میان طلبه های معتقد به ولایت فقیه مطرح می شود. اصولگرایی دارد تمام روشنفکری واقعی دینی را عهده دار می شود. البته بدون مضرات و وابستگی هایش به بیگانه ها، بدون ارتباطاتش با سفارتخانه‌های خارجی و... . مگر شهید بهشتی و شهید مطهری و امام موسی صدر نماینده روشنفکری حوزوی نبودند؟ تفکرات این‌ها در حال رو آمدن است. بنابر این اینگونه نیست که بگوییم چون اصلاح‌طلبان از صحنه رفته‌اند کنار اصولگراها تازه طعم روشنفکری و فهم صحیح را چشیده‌اند؛ نه‌خیر! اینگونه نیست. این جریان که ساعتی به وجود نمی‌آید. الان دانشگاه ادیان 17 سال است که فعالیت می‌کند یا دفتر تبلیغات حوزه که سابقه‌ای سی ساله دارد. این‌ها که الان نماد روشنفکری شده اند و در این زمینه فعالیت می کنند هیچ ارتباطی هم با جریان اصلاح‌طلبی معروف و مشهور و رایج هم ندارند اما کارکرد مثبت آن را دارند و با استقبال عجیبی هم مواجه شده‌اند.

شما بیشتر بحث را به حوزه نظری بردید. منظور بنده بیشتر حوزه سیاست روز بود.
از نظر من آن اندیشه است که در حوزه نظر تاثیر می‌گذارد. شما فرهنگ و سیاست را جدا نکنید. همان مبحث تلورانس و تحمل را در نظر بگیرید. الان این تحمل در حوزه ها هست.

آیا همین تحملی که می گویید در میان اصولگرایان هست؟
بله. به نظر شما چرا آیت الله مهدوی کنی گله می کنند که چرا مطهری از لیست بیرون رفته است؟

نزاعی که بین جبهه پایداری و جبهه متحد هست بر کسی پوشیده نیست. دلخوری محسن رضایی از جبهه متحد بر کسی پوشیده نیست. خود شما را در جبهه متحد راه ندادند، رفتید و مجموعه دیگری را راه انداختید....
جبهه متحد نظر آیت الله مهدوی کنی را به طور کامل رعایت نکردند. ایشان درباره من و آقای مطهری تصریح کردند.

آنوقت شما این را نشانه این می‌دانید که تحمل در اصولگراها به وجود آمده است؟!
من گفتم که اصولگرایی طیف وسیعی دارد. شما انتظار دارید کسانی که می خواهند اصولگرایی را در همان چهارچوب سنتی و قدیمی خود نگهدارند همان ها بیایند در اصولگرایی تحول ایجاد کنند؟

جالب اینجاست آنها هم همین را می گویند که شما می فرمایید. آن‌ها هم مدعی همین داستان هستند.

همین مدعی بودن دارد به هم می خورد. شما چه شاخصی برای این می خواهید بگویید؟ اگر شاخص را آیت الله مهدوی کنی عنوان می کنید که خود ایشان می گویند چرا این افراد را در لیست قرار ندادید و از نبودن علی مطهری در لیست ناراحت هستند و تصریح هم می کنند. اگر منظورتان در سطح پایین تر است که عده از اصولگرایان آمده اند این تفکر را بسط می دهند و اگر به بدنه هم توجه دارید که باید ببینیم مردم به چه کسانی رای می دهند.

جبهه پایداری می گوید که این افرادی که در لیست قرار دارند انسان‌هایی هستند که امتحان خود را پس داده‌اند و باید کنار بروند تا جوانان بر سر کار بیایند.
اتفاقا اگر به این حرفشان ملتزم باشند ما هم آن را قبول داریم. این حرف که راه را برای دیگران باز کنیم. یعنی اینکه این قیم صفتی را در اصولگرایان کنار بگذاریم. ما هم این حرف را قبول داریم.

یعنی آن‌ها هم دارند قیم صفتی می‌کنند؟
بله. اگر حرفشان این است که جا را باز کنید برای دیگران ما هم این را قبول داریم. این ضعف انقلاب اسلامی است که بعد از گذشت سی و سه سال هنوز در تهران فقط سی نفر اصولگرایی را نمایندگی کنند. چرا این آزادی را برای مردم قایل نیستید که در تهران مثلا 5 تا لیست اصولگرا حضور داشته باشند. شما منشور را ارایه بدهید. هرکس آن منشور را امضا می کند و می گوید قبول دارد شما هم آن را قبول داشته باشید.

حاج آقای نواب! لازمه پوست اندازی این است که اصولگرایان برای امور مختلف دارای برنامه‌ای برای ارائه به مردم باشند. اصولگرایان وقتی می گویند که مثلا به این سی نفر برای مجلس رای بدهید باید به مردم بگویند که این سی نفر قرار است در مجلس چه کنند و چه برنامه‌ای دارند. چرا اصولگرایان تا کنون چنین کاری نکرده اند؟
ما در تشکیلات خودمان می خواهیم برنامه های خود را ارایه بدهیم. وقتی ما می گوییم جذب حداکثری به چه معناست؟ انتقاد ما در مدیریت کشور این است که الان از تمام ظرفیت‌های مدیریتی کشور بهره نگرفته‌ایم. ما در این یک سال و نیم آینده هم نا امید هستیم. ولی حداقل برای آینده بگوییم که هرکسی که می خواهد رییس جمهور بشود باید از همه ظرفیت های مدیریتی کشور استفاده کند.

پیشنهاد اولیه شما برای اینکه مردم به شما اطمینان نسبی پیدا کنند چیست؟
جذب حداکثری.

دقیقا یعنی چی؟
یعنی از همه ظرفیت‌های کشور استفاده بشود. از طرد و نفی و رد این‌ها جلوگیری بکنیم. این‌ها خودش خیلی تاثیر گذار است. همین بدبختی ای که بر سر کشور آمده است به خاطر این است که یک زمانی که ما فقط 500 میلیون دلار ذخیره ارزی داشته‌ایم با مدیریت درست توانسته‌ایم بازار ارز را کنترل کنیم اما اکنون که به قول خود مسئولین بالاترین ذخیره ارزی را داریم نمی توانیم بازار را کنترل کنیم. از این معلوم میشود کسانی که مسئول هستند از همه ظرفیت مدیریتی کشور بهره نمی گیرند. همه حرف ما این است که کشور برای این فشل شده است که از همه ظرفیت‌های مدیریتی کشور بهره نمی گیرد. همه رد شده اند، همه طرد شده اند، همه دفع شده اند. این شعار مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری روی زمین مانده است. شما می دانید این اصطلاح اصولگرایی چه سالی متولد شد؟ 1378. این اصطلاح را خود آقا مطرح کردند. فرمودند که اصولگرایی 4 تا ویژگی دارد. کسی که اسلام ، انقلاب، رهبری حضرت امام و ولایت فقیه را قبول دارد اصولگراست. آیا واقعا تمام کسانی که این 4 تا ویژگی را دارند در صحنه سیاسی کشور نقش دارند؟ یا یک گروه اندکی هستند؟ آیا واقعا در همه جای دنیا نخبگان سیاسی و اقتصادی و امنیتی شان را به بهانه بازنشستگی طرد می کنند. این چیزی است که اتفاق افتاد. ما چقدر ذخیره انسانی سی ساله مان را در این مدت دولت آقای احمدی نژاد از دست دادیم؟! چقدر نخبگان کارآمدمان را از دست دادیم؟ کار به جایی رسید که در پاره‌ای از موارد مقام معظم رهبری در مورد نخبگان امنیتی وارد عمل شدند. در سیاست خارجی هم همینطور. بسیاری از افراد کارکشته را در حوزه سیاست خارجی حذف کردیم و واقعا چه چیزی را جایگزین آن کردیم؟ ما در این پیروزی‌های پی در پی ملت های مسلمان منطقه چه استفاده‌ای کرده‌ایم؟

حرف‌های شما صحیح است اما شما هم به صورت اثباتی صحبت نمی کنید. برنامه شما چیست؟
استفاده از تمام ظرفیت کشور صحبت نفیی است؟ این اثباتی است. اگر من در همین دفتر خبرآنلاین هرچه انسان کاربلد است را اخراج کنم و به 5 نفر اکتفا کنم آنوقت خبرآنلاین می شود سومین سایت پربیننده خبری کشور؟

آقای نواب ما در خبر آنلاین از مخاطبینمان پرسیدیم که آیا از شما سوالی دارند یا خیر و خیلی‌ها نظر دادند که از اینجا به بعد مطرح می کنیم: از اینکه مجمع روحانیون بافشارهای ناعادلانه ی افراطیون طرفدار دولت به انزوای سیاسی رفته چه احساس وتحلیلی دارید؟
ما معتقدیم اشتباهات خود مجمع روحانیون باعث انزوای آن‌ها شده است. اگرآن‌ها برخی دیگر در انتخابات سال 88 با عقلانیت عمل می کردند و آن‌هایی که شعار تحمل و عقلانیت می‌دادند یک مقداری تحمل می‌کردند به این وضع دچار نمی شدند. مگر این آخرین انتخابات دنیا بود؟ مگر اختلاف بین الگور و بوش را دادستانی آمریکا حل نکرد؟ حالا اگر آن‌ها به این انتخابات واقعی تمکین می‌کردند و دست از این شعار بیهوده تقلب بر می داشتند آیا به این انزوا کشیده می‌شدند؟ خودشان نیامدند در قاعده بازی بازی کنند. یعنی اگر خودشان به قانون تمکین می‌کردند وضعشان در جامعه اینطور نبود. کسی آن‌ها را به انزوا نبرد. ما منکر تخلف در انتخابات نیستیم ولی تخلف شرایط انتخابات را تغییر نمی دهد. انتخابات در شرایطی نبود که باطل اعلام بشود. اگر این در جمهوری اسلامی معیار می شد ما دیگر روی هیچ انتخابات موفقی را نمی دیدیم چراکه هرکس اقلیت می شد می خواست که قاعده بازی را برهم بزند. اقداماتی که آقای احمدی نژاد انجام داد کار تازه‌ای نبود. هرکسی هرکجای دنیا می خواهد رای بیاورد پیش از انتخابات ممکن است مالیات را کاهش دهد یا کارهای دیگری هم بکند. احتمال دارد در همین انتخابات هم همین روش را پیگیری کنند.

میدانیم که فساد مالی تنها به پرونده جاری نیست و تاثیر سوء مدیریت اقتصادی در انتخابات قطعی است.چه نظری دارید؟
ما معتقدیم که مجلس از همه ظرفیت خود استفاده نمی کند. اگر مجلس از طرفین نظارتی اش به صورت کامل استفاده کند این مشکلات پیش نمی آید. بگذارید من مطلبی را برای شما بیان کنم. من همین الآن هم با مجلس مرتبط هستم. مشاور فرهنگی رییس مجلس هستم و حدود 15 سال است که به خاطر مسئولیت هایی که داشتم با مجلس ارتباط داشته‌ام. من مسئول مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بودم و این یک نهاد وزارتخانه‌ای نبود و ما باید آن را جا می انداختیم و من مرتبا خودم به مجلس مراجعه می کردم. مجلس به یک دکان برای چانه زنی تبدیل شده است.

آیا هنوز هم بر اعتقادات خود در مصاحبه سال گذشته خود با روزنامه ملت ما، مبنی بر این که از "از فعالیت طلاب تندرو و سوپر انقلابی در حوزه نگرانیم" هستید؟ یا این که دیگر آن اعتقاد را ندارید؟ گفته می شد رهبر معظم انقلاب از موضع گیری شما از طلاب انقلابی نگران شده و به همین دلیل شما را از سمت ریاست مرکز خدمات حوزه های علمیه برکنار کردند(البته به دلیل حفظ احترام شما، گفتند خودتان استعفا دهید) درست است؟
نه‌خیر! استعفای من از مرکز خدمات 9 ماه قبل از آن داستان بود. رهبر معظم انقلاب با لطف شدید در پایان سال 1389 دوتا حکم به من دادند و در آن حکمشان سه خط به من محبت کردند و من را به عنوان عضو هیات امنای جامعه المصطفی منصوب کردند. من از مدیریت14 ساله مرکز خدمات کنار رفتم و رییس هیات مدیره همانجا شدم. مگر عمر اجرای چقدر باید باشد؟ من 14 سال مدیر آن‌جا بودم. استعفایم را اردیبهشت دادم و حکم آقا در اسفند برای من صادر شد. آقا درباره آن جمله هیچ چیزی به من نگفتند. من تفسیر جمله آقا را کردم. آقا از طلاب خواستند که کاری نکنند که متهم به تندروی بشوند. این متن سخنرانی آقا در قم است. این چجور عزلی است که بعد از کناره گیری من از مدیریت رییس هیات مدیره همانجا شده ام.

حالا که یکی از کاربران این نظر را داده است بگذارید من هم این سوال را بپرسم که برخی شایعات پیرامون مسکن طلاب در زمان مدیریت شما مطرح شد. آن شایعات چه بود و خودتان چه توضیحی در این ارتباط دارید؟
این شایعه درباره مسکن طلاب در تهران مطرح شده بود. ما در تهران با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدیم. ما در اسلامشهر زمینی را خریدیم اما تا کنون دوبار شهردار اسلام‌شهر و شورای شهرشان دستگیر شده‌اند. الآن شهردار سابق اسلام‌شهر در زندان است. شما می‌توانید یک پروژه مسکن به آن بزرگی یعنی در سطح چندهزار واحد را بدون ارتباط با شهرداری بسازید؟ مشکلات غیر قابل پیشبینی دراین‌باره به وجود آمد و الا در قم ما مسکن طلاب را بدون هیچ مشکلی ساختیم. الآن هم پروژه مسکن طلاب در اسلامشهر همچنان ادامه دارد ولی ما در ارتباط با وام آن و نیز در شهرداری مشکلات داریم.

یکی دیگر از کاربران پرسیده: من واقعاً برای آقای مهدوی کنی متأ سفم . قبلاً فکر نمی کردم اینقدر محافظه کار باشند ولی حالا معنی واقعی محافظه کاری را در ایشان دیدم. شاید مواضع مناسب ایشان تاثیر مناسبی بر خیلی از اتفاقات از جمله حوادث انتخابات 88- لجام گسیختگی دولت- انتخاب نشدن آقای هاشمی برای ریاست خبرگان و نحوه آرایش اصولگرایان در انتخابات پیش رو می گذاشت ولی صد حیف که محافظه کاری گریبان ایشان را رها نکرده
به نظر من آقای مهدوی کنی اصلا محافظه کار نیستند. اصولگرا هستند و روی اصولشان به شدت پایبندند و یکی از اصول ایشان تحمل است. وقتی ایشان کاری را به کسی واگذار کردند در کار او دخالت نمی‌کنند. درباره انتخابات خبرگان هم خود آقای هاشمی رفسنجانی از ایشان برای ریاست دعوت کردند. یکی از اصول ایشان تحمل است که خیلی هم در این اصل پیش رفته‌اند.

آیا قطعه قطعه شدن پیکره اصولگرایان و ایجاد جناهای مختلف اصولگرا و تاختن به یکدیگر به نفع اصلاح طلبان نیست لطفاً توضیح دهید؟
ما اصلا تاختن را قبول نداریم. ما با جبهه متحد رفاقت داریم نه رقابت. ما همه اندیشه‌هایی هستیم که همدیگر را قبول داریم و مکمل هم هستیم. این به نفع اصلاح‌ طلبان نخواهد بود چرا که اصلا حضور اصلاح‌طلبی قوی در این انتخابات نیست.ببینید جبهه پایداری برای حضور در انتخابات مجوز گرفت. این یعنی اینکه رقابت در میان خانواده اصولگرایی ایرادی ندارد.

حاج آقای نواب شما چه توانایی ها و مهارت هایی دارید که می خواهید نماینده ملت شوید؟
من حدود 300 سفر خارجی رفته ام. در زمینه تحصیلات حوزوی وقتی برای انتخابات مجلس خبرگان نامزد شدم سواد من را در حد اجتهاد تایید کردند. 17 سال است که رییس دانشگاه ادیان هستم. من با 4 حوزه تخصصی درگیر هستم. در حوزه فرهنگی ، چه حوزوی و چه دانشگاهی در ارتباط هستم. من از سال 1364 رییس دانشکده بودم و مسایل آموزش عالی را می دانم. همین الآن حدود 10 سال است که عضو گروه‌های برنامه ریزی آموزش عالی هستم. الآن من رییس کمیته علوم عقلی کشور هستم. 210 برنامه دکتری و فوق لیسانس را برای کشور تصویب کرده‌ایم. موضوع حوزه و دانشگاه را به خوبی می شناسم. نیروهای مسلح را به خوبی می شناسم و به مسایل بین المللی هم کاملا مسلط هستم. من معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات بودم. قایم مقام مجمع جهانی اهل بیت بودم. معاون سازمان تبلیغات بوده‌ام و هنوز هم عضو شوراهای این‌ها هستم. از سال 70 تا کنون. در دانشگاه ادیان هم کسی من را منصوب نکرده بلکه من خودم آن را ایجاد و تاسیس کرده ام.

در چه صورت حاضر به کناره گیری از رقابت های انتخابات هستید؟
ما در ائتلاف تصویب کرده‌ایم که تنها با اشاره مقام معظم رهبری کناره گیری خواهیم کرد.

چرا نیروهای جوان در انتخابات حاضر نمی شوند؟
برای اینکه برای امثال ما هم که نیمه جوان هستیم راه را باز نمی کنند. انحصار گرایی و تنگ نظری حاکم شد.

به نظر شما کدام لیست بیشترین رای را می آورد؟
ما باید منتظر شرایط باشیم ولی به درصد حضور مردم وابسته است. معمولا در دور دوم فقط مسجدی ها برای رای دادن می آیند. اگر حضور مردم گسترده باشد، افراد بازتر هم شانس حضور پیدا می کند اما در غیر این صورت لیست جبهه متحد یا لیست پایداری رای خواهند آورد.

نمایندگی برای شما چه منفعتی دارد؟
هیچ منفعت مادی ندارد و به جز تکلیف چیز دیگری نیست. من نه نیاز مالی به حقوق نمایندگی دارم و نه نیاز به شهرت دارم.

اگر نماینده نشوید چکار می کنید؟
همین کارهایی که الآن دارم.

چرا همه آقایان و بزرگان از تهران کاندید می شوند؟ چرا هر کسی به شهر و دیار خودش نمی رود؟
من معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز هستم و همه فعالیت‌های خود را در این شهر متمرکز کرده‌ام.

چرا شما را به عنوان کاندیدای جامعه روحانیت مبارز معرفی نکردند؟
من کاندیدای جامعه روحانیت مبارز هستم. من در لیست جبهه متحد بر اساس برخی نقد و نظرها نیستم.

آقای نواب شما یکی از مسئولین حوزه بودید. چه کاری برای طلاب کرده اید؟
کارنامه مرکز خدمات بسیار روشن است.

پیش بینی می کنید چه کسانی رای نمی آورند؟
نمی دانم. شرایط انتخابات مشخص نیست.

این دوره تعداد نامزدهای روحانی مجلس کمتر شده است. چرا هر دوره روحانیون رغبت کمتری برای نامزد شدن پیدا می کنند؟
تعداد روحانیون در لیست ما کم نیست. یکی از افتخارات لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان این است که 6 عدد روحانی دارد.

آیا ما شاهد فتنه انتخاباتی 90 خواهیم بود؟
نخیر انشا الله.

پرسش‌های مخاطبین ما پایان یافت اما بنده هنوز دو سوال دیگر از شما دارم. یکی اینکه به نظر شما اولویت مجلس آینده چه باید باشد؟
قانونگرایی. یعنی التزام به قانون و برخورد با قانون شکنان.

شما پیش بینی می کنید که چه کسانی ترکیب اصلی مجلس آینده را تشکیل می‌دهند.
اصولگرایان.

سهم جبهه پایداری چقدر خواهد بود؟
درصد آن را نمی دانم اما قطعا تعدادی از کرسی های مجلس متعلق به آن‌ها خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
احسان 11
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
13
2
خدا رحمت کنه مارکو پولو رو اگه زنده بود از تجربیات آقای نواب حتما استفاده میکرد
ناشناس
|
BRAZIL
|
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
0
0
اقای انتخاب خیلی بد تیتر می زنی ....
دانشجو خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
12
2
عجب مرد توانمندی: 300 سفر خارج اونهم با پول کشور؟
میشه می فرمودند ره آورد شون از این 300 سفر چی بوده؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
0
0
"شما پیش بینی می کنید که چه کسانی ترکیب اصلی مجلس آینده را تشکیل می‌دهند.
اصولگرایان."
واقعا مگه گروه دیگری هم تو این دوره حضور دارن که یه همچین پاسخ سخیفی به سوال داده میشه؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
5
2
300 سفر با پول کی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
27
2
بخدا امثال ایشان حق دارند خود را برای این حکومت تکه تکه کنند چرا که اگر این حکومت نبود اینان را توان یک سفر داخلی هم نبود چه برسد به 300سفر خارجی
نظرات بینندگان