arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

گفتگو با منطق چاقو!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مریم زنگنه: باز هم یک خبر غم انگیز و البته وحشتناک دیگر! زن جوانی در برابر چشمان وحشت زده عابران که برخی زن و برخی کودک بوده اند، به دست شوهرش، کارد آجین شد.

 

درباره زنی صحبت می کنم که چند روز پیش به طرز وحشیانه ای در بلوار سرافرازان شهر مشهد توسط شوهرش کشته شد. قصه زندگی این زن اینگونه به پایان رسید که وقتی صبح برای رفتن به محل کارش آژانس می گیرد، در راه، مرد که از قبل کمین کرده بوده است به خودرو حمله می کند.
راننده آژانس هم زن بوده و تنها کاری که به ذهنش می رسد این بوده است که شیشه ها را بالا بکشد و در ها را قفل کند اما نمی دانسته که درنده خویی مرد، به این راحتی کنترل نمی شود. مرد شیشه خودرو را می شکند و با چاقو همسرش را که در صندلی عقب نشسته بوده می زند و سپس او را از خودرو بیرون می کشد و در برابر چشمان حیرت زده عابران، ته مانده خشمش را با کارد در سینه زن خالی می کند.
وقتی پلیس می رسد، زن جوان مرده است و مرد برای عابران سخنرانی می کند که همسر صیغه ای خودم بوده و چون برایش پول خرج کرده ام و خانه ای رهن کرده ام و او دیگر نمی خواسته ارتباطش را با من ادامه دهد او را کشتم !به همین سادگی.

فصلی به نام «قتلهای ناموسی»

اگر کمی به جملات دقت کنید به میزان بلاهت مرد 40ساله پی می برید. او گفته است «برایش خانه رهن کرده ام و خرجش کرده ام». گویا او هزینه های متعارفی را که بابت وظیفه اش انجام داده است به قیمت جان زن جوان که 10 سال از عمرش را صرف او کرده، از او پس گرفته است. مشابه این اتفاق، چندی پیش در تهران هم رخ داد و مردی، همسر رسمی اش را درست مقابل چشم خانواده همسرش با چاقو به قتل رساند و علت قتل را درخواست نفقه و طلاق همسرش عنوان کرد! پیش از آن هم که اتفاق دردناک میدان کاج و پل مدیریت و ...
چه اتفاقی افتاده است که برخی افراد، در کشوری که مردمانش در دنیا به مهربانی و خونگرمی شناخته شده اند چند وقتی است اینگونه وحشیانه همسرکشی و فرزند کشی می کنند آن هم در مقابل چشم مردم و در وسط کوچه و خیابان؟ جالب اینجاست که وقتی این قاتلان در برابر قانون قرار می گیرند در مورد ارتباط داشتن همسرانشان با مرد های دیگر صحبت می کنند در حالی که «زن» زنده نیست تا بتواند از حیثیت خودش دفاع کند. اینگونه قتل ها آنقدر در ایران زیاد شده که در قانون برای آن فصلی به نام قتل های ناموسی تعریف کرده اند. فصلی که فقط می توان آن را در کشور ما یافت!

«خشونت» و «جنون پنهان»

«علیرضا میلانی» جرم شناس به خبرنگار ما می گوید: در تحلیل عمومی چنین جرم هایی باید دید آیا مجرم از سلامت روانی برخوردار است؟ شاید این فرد جنون پنهان دارد که در شرایط عادی زندگی کسی متوجه آن نشده است اما وقتی در موقعیت بحران قرار گرفته، این جنون نمایان شده است.
وی می افزاید: مساله دوم، شخصیت مجرم است. بیشتر کسانی که شخصیت مجرمانه دارند انسان های خودمحور و خودخواه هستند. آنها برای خودشان حقوقی قایلند که برای دیگری آن حق را قایل نمی شوند. البته «حب ذاتی» در وجود همه افراد هست اما در شخصیت های مجرم، گستردگی آن به حدی است که آنها در همه حال، حتی هنگام ارتکاب جرم، حق را به خودشان می دهند و می گویند ما حق داشتیم که این جرم را مرتکب شویم!
«میلانی» می افزاید: «خشونت» سومین عامل بروز جرم در افرادی است که شخصیت مجرمانه دارند. این خشونت، گاهی منجر به خودزنی می شود و گاهی تا حدی هم در میان همه ما وجود دارد؛ مثلا مادری که کودکش کار اشتباهی می کند خودش را می زند. این نوعی خشونت است که به خود زنی می انجامد. اما گاهی این خشونت به دیگران آسیب می زند و حد بالایی هم دارد. در بین کسانی که اینگونه مرتکب «جرم» می شوند این خشونت ذاتی حد بسیار بالایی دارد و نمی توانند خشم خود را کنترل کنند.
«میلانی» چهارمین عامل را بی تفاوتی عاطفی ذکر می کند و می گوید: مردی از زنی خوشش می آید، خواستگاری می کند و وقتی جواب رد می شنود روی صورت زن اسید می پاشد. این خودمحوری و بی تفاوتی عاطفی سبب می شود که مرد اصلاً توجه نداشته باشد و برایش مهم نباشد که در آیند چه بلایی بر سر آن زن می آید و یا اینکه چه عواقبی برای خودش دارد. او فقط به این فکر می کند که چیزی که برای من نباشد، نباید برای هیچ کسی باشد!

غرور و خودخواهی

دکتر امان ا... قرایی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی نیز درباره همسرکشی به این شیوه فجیع به خبرنگار ما می گوید: در بروز خشونت های اینچنینی باید دید این فرد در چه منطقه ای و در بین چه خانواده ای رشد کرده است. در واقع باید ببینیم چقدر محیطی که او از کودکی در آن رشد کرده بر روی شخصیت او تاثیرگذار بوده است.
وی می افزاید: از دیگر سو وقتی چنین قتل هایی رخ می دهد باید رفتار زن را هم مورد بررسی قرار داد. اینکه چه رفتاری از زن سبب بروز این واکنش شده است. در هر صورت در چنین مواردی مرد، در واقع «وجهه خواهی» می کند و وقتی احساس می کند وجهه اش از دست رفته است، تعصبش باعث می شود که با چنین عمل فجیعی وجهه از دست رفته خودش را بازیابد.
دکتر قرایی مقدم تاکید می کند: چنین تعصب هایی مخصوص جوامع سنتی مثل ایران است. این تعصب، نوعی غرور است و مرد را تمامیت خواه می کند به خصوص نسبت به زنش که معتقد است حتی همسر موقتش باید همیشه مال او باشد!

تأثیر مشکلات اقتصادی

اما دکتر «فریدون کامران» جامعه شناس، عوامل اقتصادی را نیز بر بروز خشونت ها تاثیرگذار می داند و به خبرنگار ما می گوید: آسیبهای اجتماعی، سلسله وار به هم متصل هستند. علت های مختلف می تواند در بروز خشونت فرد موثر باشد. این علت ها گاهی فردی و گاهی اجتماعی است. از جمله عواملی که اجتماع به فرد تحمیل می کند فشار های اقتصادی است. وقتی فردی بیکار است و درآمد کافی ندارد در صورتی که شخصیت خشنی داشته باشد این متغیر اجتماعی سبب بروز برخی از رفتار های خشن می شود که در افراد مجرم این خشونت می تواند خیلی شدید باشد.
بهر حال وجود برخی از شغل ها حتی اگر شغل کاذبی هم باشد همین که فرد را مشغول می کند باعث می شود کمتر رفتار های خشن او بروز پیدا کند. سیاست «مارشال» در جامعه شناسی اینگونه است که یک عده زمین را بکنند و عده دیگر آن را پر کنند تا کسی بیکار نباشد. دکتر «کامران» می گوید: همین مشکلات اقتصادی گاهی منجر به افسردگی فرد می شود. وقتی جامعه، افسردگی را به فرد القا می کند به خصوص از طریق نشان دادن فیلم های گریه آور، وقتی افراد در جامعه، زمینه بروز شادی و هیجان را ندارند، افسرده می شوند و این افسردگی نیز متغیر مؤثر دیگری در فرد مجرم است که می تواند باعث بروز جرم شود.

کنترل خشم؛ آنچه فراموش کرده ایم

در آموزه های دینی ما بر کنترل ومدیریت «خشم» به عنوان یکی از بزرگترین فضیلتهای اخلاقی و انسانی تأکید شده اما متأسفانه امروز و در جامعه ای که باید نماد زندگی اسلامی باشد، افراد به آسانی با یکدیگر درگیر می شوند و به آسانی دست به «چاقو» می برند. به راستی چرا باید چنین باشد؟ بدون شک کنترل خشم در کمترین حد خود هم می تواند از بروز فجایع بزرگ جلوگیری کند. روی دیگر سکه هم برخورد سریع و قاطع قانونی با مجرمانی است که به دلیل خواسته های شخصی بی ارزش خود، در مقابل چشم مردم دست به خشن ترین جنایات می زنند و افکار عمومی را به سختی جریحه دار می کنند. انتظار می رود برخورد سریع قضایی، آنچنان که به خوبی در پرونده میدان کاج رخ داد و مورد استقبال مردم و عبرت مجرمان قرار گرفت، در این پرونده نیز تکرار شود و عبرتی شود برای آنها که استعداد «قاتل» شدن دارند!
نظرات بینندگان