arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

نادران: کار برای مجلس نهم سخت و برای دولت یازدهم فاجعه آمیز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده شاخص مجلس هشتم که کاندیدای مجلس نهم از حوزه انتخابیه تهران است کار برای مجلس نهم را سخت‌‌تر از مجلس هشتم پیش بینی کرد و گفت: کار برای دولت یازدهم فاجعه آمیز است.

به گزارش مهر، الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری مهر به سئوالات خبرنگاران پارلمانی مهر درباره فهرست ارائه شده از سوی جبهه متحد اصولگرایان، راههای مبارزه با فساد در کشور همچنین شرایط مجلس نهم پاسخ داد.

متن این گفتگو در پی می‌آید:

نادران در پاسخ به این سئوال که علت تصمیم شما برای عدم ورود به مجلس نهم و پس از آن انصراف از این تصمیم چه بود، اظهارداشت: برآوردی که من و آقای توکلی از فضای سیاسی کشور و آرایش سیاسی مجلس داشتیم و همچنین با توجه به روند تصمیماتی که در مجلس هشتم گرفته شد تلقی ما این بود که حضور ما به صورت فردی، در جریان سازی اجتماعی و تصمیمات نمایندگان موثر نیست.

مجلس هشتم در جایگاهی که انتظار می رفت قرار نداشت

وی ادامه داد: تصور این بود که در محیط ‌های دانشگاهی و پژوهشی به دلیل پیامدهای مثبت بلند مدتی که برای تربیت کادر مدیریت کشور، وجود دارد، شاید ارجح باشد که در ‌آنجا خدمت کنیم به همین دلیل تصمیم نداشتیم که در مجلس نهم وارد شویم. نکته دیگر هم این بود که به نظر ما مجلس در آن جایگاهی که در نظام تصمیم گیری کشور مورد انتظار بود، قرار نداشت. تلقی ما این بود که مجلس شاید نتواند در حوزه وظایفی که مورد انتظار مردم است ایفای نقش کند و نمایندگانی مثل ما که از آ‌نها دفاع از حقوق مردم را انتظار می رود، بتوانند در جهت گیری‌های اقتصادی و تصمیمات کلان مجلس موثر باشند.

این نماینده تهران گفت:  یک پارادوکس خیلی پیچیده‌ای شده بود به همین دلیل کار مشکل بود که برای مجلس نهم باقی بمانیم. اینکه چه شد تصمیم به برگشت گرفتیم بیشتر به دنبال رایزنی‌های دوستان و محبتی بود که داشتند. وجوه آمدن یا نیامدن به مجلس را سبک و سنگین کردند و بحث شد و نهایتاً تصمیم بر این شد که ما به صورت جمعی بیاییم تا شاید به همفکرانمان در مجلس نهم کمک کنیم و راهبردهای کلان عدالتخواهی و مبارزه با فساد را تعقیب کنیم و کمک کنیم که نظام کارآمدی بیشتری پیدا کند.

افراد لایقی خارج از فهرست جبهه متحد هستند که وجودشان برای مجلس مفید است

وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از فهرست ارایه شده جبهه متحد اصولگرایان دفاع می‌کنید، گفت: ائتلاف اقتضائات خودش را دارد، کسی نمی‌تواند متوقع باشد که همه نظرات جریان سیاسی او متعلق به او تامین شود. بالاخره باید کمی عدول صورت گیرد تا ائتلاف شکل بگیرد. اگر هم‌افزایی نیروهای همفکر ایجاد نشود رای گیری از مردم و تکمیل فهرست کار مشکلی است اما در عین حال افراد لایق و صالحی هستند که خارج از فهرست جبهه متحد هستند و به اعتقاد من وجودشان برای مجلس می‌تواند فوق‌العاده موثر و مفید باشد. بعضاً در مجلس هشتم افرادی حضور داشتند که من واقعاً کارآمدی آنها را برای مجلس مفید می‌دیدم و افراد صاحب نظری هستند. به همین دلیل کسی نمی‌تواند ادعا کند 30 نفر معرفی شده از سوی جبهه متحد نسبت به افراد خارج از فهرست ارجح هستند.

به افرادی خارج از فهرست جبهه  متحد هم رای می دهم

نادران در پاسخ به این سئوال که آیا در انتخابات مجلس نهم به لیست رای خواهد داد یا به افراد گفت: مبنای رای دادن من حتماً اعضای جبهه متحد هستند. اما اینکه به همه 30 جبهه متحد رای دهم چنین نیست. به افرادی رای می‌دهم که لازم است برای مجلس رای بیاورند البته آنها استعداد رای دارند و به نظرم اصلح هستند نسبت به برخی افراید که در جبهه متحد معرفی شده‌اند اما پایه و اساس تصمیمی که می گیرم علی‌القاعده همان لیست جبهه متحد است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره برنامه فعالیتش در مجلس نهم نیز گفت: کارهایی که تا به امروز دنبال کردیم در مجموع کارهای خوبی بوده است تجربه‌ای که تا به امروز از کار در مجلس پیدا کرده‌ایم قطعاً خیلی به ما کمک می کند تا با چشم بازتری نسبت به فضای سیاسی- اجتماعی و ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری در نظام ورود کنیم و به اصلاح امور کمک کنیم.

نادران با بیان اینکه شاید یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که داریم نظام انتخابات در مجلس و مراجع تصمیم گیری از این دست است، خاطرنشان کرد: نظام ما نظام دو پایه است، بخشی از اختیارات در اختیار رئیس جمهور است اما اعظم اختیارات در اختیار مجلس است. در حالی که شرایط نظام دو پایه برای کشورهایی است که سابقه تحزب طولانی دارند و یک سنت‌‌ها و رویه‌هایی براساس تحزب شان شکل گرفته است. اگر این سنت‌ها پذیرفته شود طبیعتاً نظام دو پایه می تواند کارآمدی خودش را داشته باشد. به عنوان مثال در فرانسه رئیس جمهور سوسیالیست بود اما اعضای دولت گرایش راست داشتند. علت این بود که پارلمان در زمان انتخابات پس از ریاست جمهوری به گرایش راست رای داده بود.

وی ادامه داد: اما در کشوری مثل ما که احزاب به هر دلیلی شکل نگرفته‌اند و افراد با ظرفیت‌های فردی خود وارد دولت یا مجلس می‌شوند این موضع منجر به کشمکش‌های بی حاصل می‌شود و مردم و کشور آسیب می‌بینند و آنچه حاصل می شود به نفع کشور نیست.

فساد مثل موریانه به پایه های نظام می زند

نادران در پاسخ به این سئوال که آیا موضوع مربوط به آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور را که در مجلس هشتم دنبال کرده است در مجلس نهم نیز پیگیری می کند، گفت: نمی خواهم در فضای انتخاباتی صحبتی کنم که خدای نکرده تلقی شود از این فرصت می‌خواهم له یا علیه کسی استفاده کنم. ولی به اعتقاد من فساد مثل یک خوره برای نظام سیاسی کشوراست که مثل موریانه‌ به پایه های نظام می‌زند و اگر نظامی خودش را نسبت به فساد بیمه نکند و به مردم این اطمینان را ندهد که در مراجع تصمیم گیری اساسی افرادی که هستند پاکدست و مورد اعتماد هستند و هیچ خدشه‌ای نسبت به رفتارشان نیست، کشور چالش‌های جدی پیدا خواهد کرد.

نماینده تهران در مجلس گفت: کشورهایی مثل ما که با رای مردم حاکمانشان‌ انتخاب می‌شوند امنیت ملی‌اش متکی به رای مردم است یعنی اعتماد متقابل بین دولت و مردم باید وجود داشته باشد اگر با مسایل و فساد چه اتفاق افتاده شده باشد و چه اتهام وارد شده باشد روبرو شویم و افراد حاضر نباشند برای افکار عمومی توضیح دهند و یا رفع اتهام کنند، این در ذهن مردم باقی می ماند و نتیجه آن این می‌شود که پیوند دولت و ملت آسیب جدی می‌بیند و با یک ضربه خارجی از همه پاشیدگی داخلی و یا شکاف اجتماعی عمیق و دوگانگی ایجاد می‌شود.

وظیفه مجلس ایستادگی در برابر فساد حاکمانی است که ابزارهای قدرت فوق العاده مهمی دارند

نادران ادامه داد: به همین دلیل نه وظیفه ما بلکه وظیفه همه نمایندگان مجلس است که دفاع از کلیت نظام و سلامت نظام و دفاع از حقوق مردم در مقابل حاکمانی که ابزارهای قدرت فوق‌العاده مهمی دارند ایستادگی کنند و اگر کمترین فسادی در هر جا و از هر فردی سر زد و فردی از مسئولان متهم بود تا روشن نتیجه کار را تعقیب کنند یا فرد برائت بگیرد یا اگر جرمی واقع شده بود فرد مجازات شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ فساد اقتصادی وقتی با فساد سیاسی ترکیب می‌شود فقط حجم فساد را بالا نمی‌برد بلکه وقتی ابزارهای قدرت و ثروت با هم پیوند می‌خورند و در یک شبکه مدیریتی کشور نفوذ می‌کنند، اگر شبکه به موقع زده نشود مبارزه با فساد خیلی کار سختی می شود.

در موضوع تخلف سه هزار میلیاردی به شبکه سیاسی کشور نفوذ شد

این چهره اقتصادی مجلس هشتم ادامه داد: در بحث سه هزار میلیارد تومان تخلف مالی اصلاً ‌موضوع بحث حجم کار نیست بحث اصلی میزان نفوذی است که افراد نتوانستند در شبکه سیاسی کشور داشته باشند و از امتیازات برخوردار شوند. به عنوان نمونه یک مورد از این تخلف را گفته‌اند که مدیرعامل بزرگترین بانک ام‌القرای اسلام سه میلیون دلار رشوه گرفته است، حتی اگر این مواد را کنار بگذاریم چون شبکه شکل گرفته کار مبارزه سخت می شود. این مسئله آنقدر مهم است که یکی از مسئولان عالی رتبه اجرایی کشور گفته بود کاری کنیم که اینها سه هزار میلیارد تومان یادشان برود. یعنی این موضوع برای آنها هم مهم بود که این مسئله در افکار عمومی منتشر نشود.اگر قوه قضائیه کار را با ابعاد اجتماعی‌اش دنبال کند فکر می‌کنم به نتایج خوبی در برگشت اعتماد عمومی برسد.

به بهانه هایی که مانع مبارزه با فساد می شود اعتقاد ندارم

نادران ادامه داد: در مبارزه با فساد غیر از مجلس و دولت، قوه قضائیه هم دخیل است. یعنی مبارزه با فساد یک فرآیند است که همه این فرآیند از شناسایی تا مقابله تا بسترهای قانونی و محاکمات آن همه باید از سلامت کافی و پیوستگی برخوردار باشد تا به نتیجه قطعی برسد. اگر خللی در هر کدام از این زنجیره مبارزه با فساد به وجود آید کار پیش نمی‌رود. به عنوان مثال دو مسئله اجتماعی باعث شد در راه مبارزه با فساد مانع‌ تراشی جدی ایجاد شود یک مورد بحث فتنه 88 بود که عده‌ای به این بهانه گفتند فضا برای محاکمه مسئولان اجرایی و متهمان فراهم نیست. بنابراین نسبت به آنها کوتاهی هایی صورت گرفت. موضوع دیگر مباحث بیرونی از جمله بیداری اسلامی و بحث مسئله هسته‌ای بود که گفتند در این شرایط اگر به مسایل فساد بپردازیم ممکن است به مصلحت عمومی کشور نباشد، البته من به هیچکدام از این بهانه‌ها برای برخورد نکردن با فساد اعتقاد ندارم. امیدوارم قوه قضائیه در بحث تخلف سه هزار میلیارد تومانی کار را به طور جدی پیگیری کند.

کار برای مجلس نهم سخت و برای دولت یازدهم فاجعه آمیز است

نادران در پاسخ به این سئوال که به نظر شما کار برای مجلس نهم چطور خواهد بود؟ گفت: کار برای مجلس نهم سخت‌‌تر از مجلس هشتم است و البته برای دولت یازدهم فاجعه آمیز است. قانون اساسی به رئیس قوه مجریه اجازه تشخیص درست یا غلط بودن قانون را نداده است. اگر رئیس قوه مجریه احیاناً ملاحظاتی دارد باید این ملاحظات از مسیر مجلس دنبال شود، اینکه رئیس جمهور بگوید قانون را خوب نمی دانم یا با رفتار خود کاری کند که قانون را از خاصیت بیندازد، این خطرناک است.

نماینده تهران در مجلس گفت: این روش اداره کشور، غیر از عواقب اجتماعی و پیامدهای خطرناک برای ملت و مجلس، فرصت‌های ایجاد دیکتاتوری و روش‌های مستبدانه در کشور را فراهم می‌کند. بی‌تعارف عرض کنم کار در مجلس نهم فوق العاده سخت‌تر از مجلس هشتم است و این به دلیل رویه‌های غلطی است که در سال های گذشته در قوه مجریه بنا گذاشته شده است. علیرغم اینکه جلسات هیئت‌های بلندپایه‌ای برای رفع اختلاف دولت و مجلس تشکیل شد و حق را هم به مجلس دادند اما عملا ‌آثار عملی برای اصلاح رویه‌ها ایجاد نشد و کار در مجلس نهم سخت‌تر خواهد بود و به مراتب برای دولت یازدهم شرایط پیچیده‌تر است.

لایحه بودجه 91 در صورت عدم اصلاح به دولت بازگردانده شود

این عضو کمیسیون ااقتصادی مجلس نهم تاکید کرد:  به عبارت دیگر اصلاح رویه‌های غلط که تبدیل به سنت در قوه مجریه شده است کار را برای دولت بعدی فوق‌العاده سخت می‌کند. به عنوان مثال دولت در بودجه 91 بودجه هدفمندی را از بودجه عمومی حذف کرده که این کار اصلاً منطقی نیست. اگر این مورد جزو دخل و خرج دولت است باید در بودجه عممومی گنجانده شود دلیل ندارد نهادهای دولتی دخل و خرجشان داخل بودجه نباشد تا از شفافیت کافی برخوردار نباشند. پنهان کاری نیاز نیست.

نادران گفت:‌ بودجه 91 نقطه عطفی برای مجلس خواهد بود که اگر مجلس به جمع‌بندی نرسد که بودجه 91 با اصلاح امکان تصویب دارد، باید این لایحه را به دولت برگرداند تا در چارچوب پذیرفته شده، این لایحه تنظیم شده و به مجلس ارایه شود.

وی در پایان این گفتگو ابراز امیدواری کرد کسانی به مجلس نهم راه یابند که در راه مبارزه با فساد و عدالتخواهی و قانونگرایی و دفاع از آزادی و حقوق مردم جدی تری باشند و بتوانند جمع موثری را در مجلس تشکیل دهند.
نظرات بینندگان