arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

پنتاگون:‌ ناوگروه ايراني در بندر سوريه پهلو نگرفته بود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي‌كه فرمانده نيروي دريايي ارتش كشورمان اعلام كرد كه نيروي دريايي راهبردي ارتش براي دومين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از كانال سوئز عبور كرد و سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز پهلو گرفتن اين ناوگروه در كنار بنادر سوريه را برنامه‌اي از قبل تعيين شده عنوان كرد، پنتاگون ادعا كرد كه ناوگروه ايراني در هفته گذشته در بندر سوريه پهلو نگرفته است.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز از واشنگتن ‌گزارش داد: شبكه خبري پرس‌تي‌وي روز شنبه اعلام كرده بود كه دو ناو ايراني در يك بندر سوري پهلو گرفتند و گفته مي‌شود اين گروه براي آموزش نيروهاي دريايي سوريه به اين مقصد سفر كرده بود.

با اين حال جورج ليتل، سخنگوي پنتاگون مدعي شد: قطعا ما هيچ نشانه‌اي از اينكه ناوهاي ايراني در بنادر سوريه پهلو گرفته باشند، در دست نداريم.

وي افزود كه آمريكا معتقد است اين ناوگروه در واقع "در سوريه پهلو نگرفته است" .

سخنگوي پنتاگون افزود كه به نظر مي‌رسد هيچ چيز قابل توجهي در خصوص اعزام اين گروه وجود ندارد و گفت: ظاهرا اين يك ترانزيت نسبتا عادي از طريق كانال "سوئز" بوده است و اكنون ظاهرا آنها بازگشته‌اند.

خبرگزاري فرانسه روز سه شنبه به نقل از يك منبع در كانال سوئز خبر داد ناوگروه ايراني كه هفته گذشته راهي سوريه شده بود، روز سه‌شنبه براي بازگشت به ايران مجددا از اين كانال عبور كرد.

اين منبع گفت: ناوگروه ايران كه حركتش را از بندر سوريه آغاز كرده بود، اوايل سه‌شنبه با عبور از كانال سوئز راهي درياي سرخ شد.

به گزارش ايسنا، اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه هفته گذشته امير دريادار حبيب‌الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش در جمع فرماندهان و كاركنان نيروي دريايي ارتش اعلام كرد: نيروي دريايي راهبردي ارتش براي دومين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از كانال سوئز عبور كرد.

وي ادامه داد: در راستاي تحقق فرمايشات فرماندهي معظم كل قوا درباره الهام‌بخش و اميد‌آفرين بودن حضور مقتدرانه يگان‌هاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي آزاد، دريادلان ولايت‌مدار اين نيروي راهبردي در قالب ناوگروه هجدهم براي دومين بار از كانال سوئز عبور كردند.

فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان كرد: هجدهمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش كه تعدادي از دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) به منظور طي دوره كارورزي آن را همراهي مي‌كنند با عبور از تنگه باب‌المندب و حضور در درياي سرخ، به سمت بندر جده حركت كرد و همزمان با سي و سومين سالروز پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به عمره مفرده مشرف شدند و در ادامه ماموريت خود با بهره‌گيري از رهنمودهاي رهبر كبير انقلاب مبني بر اهميت اعتماد به نفس و خوداتكايي به سمت كانال سوئز حركت و با موفقيت از آن عبور كرد.

سياري با تاكيد بر تاثيرات حضور ناوگروه نيروي دريايي ارتش در درياي مديترانه در سال گذشته گفت: هم‌چنان كه نيروي دريايي ارتش سال گذشته با حضور در درياي مديترانه، تمام منطقه را تحت تأثير قرار داد، ناوگروه هجدهم اين نيرو هم به بهترين نحو و با اعلام پيام صلح و دوستي به كشورهاي منطقه، اقتدار مملكت و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را به نمايش مي‌گذارد.

وي در پايان تصريح كرد: اين ناوگروه به دنيا ثابت خواهد كرد كه با وجود تحريم‌هاي روزافزون دشمنان در طول سي و سه سال، نيروي انساني ما گوش به فرمان مولا و مقتداي خود امام خامنه‌اي به توان علمي و نظامي خود مي‌افزايد و در اين راه از هيچ كوششي فروگذار نخواهد كرد.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه هدف از ماموريت عبور دو ناو ايراني از كانال سوئز چيست؟ تصريح كرد: حضور در منطقه خود و آب‌هاي بين‌المللي جزو حقوقي است كه داريم و نبايد حساسيت خاصي ايجاد شود. اين حضور توانايي و اقتدار كشورمان را ثابت مي‌كند و آمادگي كشور ما را براي برقراري امنيت در منطقه نشان مي‌دهد. ما با كشورهاي مختلفي همكاري‌هاي نظامي در بخش دريايي و آموزش پرسنل دريايي داريم كه طبق برنامه دنبال مي‌شود. حركت ناوهاي ايراني و عبور آن‌ها از كانال سوئز و پهلو گرفتن در كنار بنادر سوريه برنامه‌اي از قبل تعيين شده بود و طبق برنامه كار خود را دنبال كرد. نبايد حساسيتي ايجاد كند زيرا جزو حقوق ماست و با اقتدار كامل نيروي دريايي كشورمان در آب‌هاي منطقه و بين‌المللي با هرگونه ناامني مقابله خواهيم كرد.
نظرات بینندگان