arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰

روش‌هاي طبيعي براي جلوگيري از سفيدشدن موها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفيدشدن موها در سنين پايين از جمله مسايل بسيار شايع مربوط به سلامتي است كه در بين همه جنسيت‌ها چه مرد و چه زن اهميت بالايي دارد و گاهي ميان افراد زير 20سال نيز ظاهر مي‌شود. بيشتر پزشكان بهداشت و سلامت بر اين باورند كه اين روند نگران‌كننده در نتيجه آلودگي‌هايي است كه از محيط‌زيست به طبيعت نفوذ مي‌كند و از جمله مسايلي مانند غذاها، خوراكي‌هاي مصرفي و زندگي پراسترس روي مي‌دهند. با اين حال، روش‌هايي نيز وجود دارند تا موهاي خود را به طور طبيعي مشكي نگاه داريم يا دست‌كم سفيدشدن آنها را به تاخير اندازيم. برخي از ساده‌ترين اين شيوه‌هاي مطمئن و سالم و حفظ رنگ مشكي موها در فهرست زير آمده‌اند.
استفاده از موثرترين محافظ طبيعي مو
انگور فرنگي هندي يا Amla، از مفيدترين تركيبات غذايي طبيعي است كه مي‌توان از آن استفاده كرد. شما مي‌توانيد پودرخشك Amla را با كمي عسل مخلوط كرده و روزي دو مرتبه از آن استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد آب‌نبات‌هاي شيرين شده آن را مصرف كنيد. طرز استفاده ديگرAmla به كار بردن مستقيم آن روي موهاست. موهاي خود را با پودرخشك Amla بشوييد و سپس با روغن غني شده آن كه به عنوان محافظ سياهي مو شناخته مي‌شود، موهاي خود را چرب كنيد. اگر مي‌خواهيد از شر شوره موي سر خلاص شويد، از مخلوط پودر Amla و آبليمو استفاده كنيد. اين مخلوط را به مدت دو ساعت قبل از شامپو زدن، به سر خود بماليد.
استفاده از حنا
بسياري از افراد رنگ قرمز تيره‌اي را كه حنا به موها مي‌دهد دوست ندارند، در صورتي كه استفاده از حنا به جاي رنگ مو، براي پيشگيري از سفيدشدن موها توصيه شده است. براي اين كار بايد مقداري برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهيد. پيش از اينكه آن را روي سرتان ماساژ دهيد، اجازه دهيد اين روغن تركيبي دارويي چند ساعتي بماند تا خنك شود.
انتخاب هوشمندانه شامپو
وقتي مي‌خواهيد شامپو بخريد، به تركيبات آن از جمله ذرات عصاره زغال‌سنگ، آملا، شيكاكاي، روي، سلينيوم و اسيدسالسيليك توجه كنيد. اينها تركيبات ثابت شده مراقبت از مو هستند كه از شوره سر كه دليل شناخته شده سفيدي مو مي‌باشد و از سوي ديگر بهداشت و سلامت بيشتر سر است، جلوگيري مي‌كند.
استفاده از كاري و كره براي مشكي ماندن موها
برگ‌هاي كاري، در اصل ادويه معطري هستند كه براي مزه‌دار كردن غذاها استفاده مي‌شوند. با اين وجود، اين ماده محتوي موادی بيوشيميايي است كه ريشه موها را محكم كرده و شادابي پوست سر را افزايش مي‌دهد. سعي كنيد در غذاهاي روزانه خود بيشتر از برگ‌هاي كاري استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد مقداري برگ كاري له شده را با روغن نارگيل مخلوط كنيد و از آن به عنوان تونيك ضد سفيدشدن مو استفاده كنيد. كره‌اي كه از شير خالص گاو گرفته مي‌شود نيز ماده‌اي براي جلوگيري از آغاز سفيد شدن موها شناخته شده است. اين يكي از دلايلي است كه دانشكده پزشكي گياهان باستاني هندوستان، كه آيوريدا نام داشت، بر خوردن حداقل مقدار كمي كره خالص كه از شير گاو گرفته شده باشد، به عنوان دارويي براي جلوگيري از سفيدشدن موها تاكيد كرده است.
استفاده از مكمل‌هاي طبيعي مفيد براي مو
اسپيرولينا (نوعي جلبك دريايي): اين ماده به دليل دارا بودن مواد معدني نادر و كلروفيل موجود در آن، يك نوع تونيك موي مشهور است.
پروتئين و آمينواسيدها: پروتئين و آمينواسيدهاي بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهي، شير، سبزيجات و حبوبات افزايش دهيد. آمينواسيدهايي مانند سيستين و تيروسين در بسياري از فرآورده‌هاي ضد سفيدي مو يافت مي‌شوند كه بر اثربخشي آنها تاكيد شده است.
ويتامين E: وجود اين ويتامين براي مراقبت بيشتر از ايمني پوست سر و سالم نگه‌داشتن ريشه موها ضروري است. منابع توصيه شده اين ويتامين عبارتند از جوانه‌ها، اسفناج، تخم‌مرغ، شير، كره، آجيل‌ها و روغن‌هاي نباتي.
افزايش جريان خون در پوست سر
اغلب اوقات، پوست سر به دلايل وراثتي يا بالا بودن سطح استرس از كمبود جريان خون رنج مي‌برد. اين مساله به منبع مواد مغذي آسيب وارد مي‌كند و سبب افزايش ناگهاني تعداد موهاي سفيد مي‌شود.
براي ممانعت از اين رويداد، جريان خون را در پوست سرتان با ماساژهاي منظم سر خود افزايش دهيد. اين عمل به عنوان يك استراتژي مفيد، تاثير بسيار خوبي دارد، به اين معنا كه تنش‌ها را كم كرده و به شما جهت بهتر‌شدن جريان خون ياري مي‌كند. در صورتي كه پوست سر را با روغن كنجد، روغن نارگيل، روغن خردل و روغن‌هايي از اين دست ماساژ دهيد، نتايج بهتري حاصل مي‌شود.
نظرات بینندگان