arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۰

رئیس ستاد انتخابات کشور: روزنامه‌های دولتی نمی‌توانند برای نامزدها تبلیغ کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فارس نوشت:

سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگوی ویژه‌ خبری شبکه دو سیما با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح روز پنج‌شنبه 4 اسفند گفت که 3 هزار و 575 نفر در مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند که از این تعداد 275 نفر انصراف داده‌‌اند.

 

وی تصریح کرد: الان از 3 هزار و 444 نفری که به عنوان تأیید صلاحیت‌شده‌ها اعلام نهایی شد 3 هزار 300 نفر باقی مانده‌اند که برای کسب 290 کرسی مجلس شورای اسلامی در حال رقابت هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه برای هر کرسی مجلس نزدیک به 12 نفر رقابت می‌کنند خاطرنشان کرد که در بعضی از حوزه‌های انتخابیه تعداد افراد برای تصاحب کرسی‌های مجلس بیشتر و در بعضی از حوزه‌های انتخابیه این تعداد کمتر است.

مرتضوی ابراز داشت: در این دوره نزدیک به 70 درصد از داوطلبان ثبت‌نام شده برای کاندیداتوری انتخابات مجلس نهم تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه تبلیغات کاندیداها در جراید و روزنامه‌ها به چه صورتی می‌تواند باشد، گفت: برخی از روزنامه‌ها همچون روزنامه ایران، جام‌جم و کیهان دولتی هستند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند برای نامزدهای انتخابات مجلس نهم تبلیغ کنند اما برخی دیگر از روزنامه‌ها که خصوصی هستند می‌توانند در چارچوب قانون برای کاندیداهای مورد حمایت خود تبلیغ کنند.

مجری برنامه با بیان اینکه برخی از کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که در حیطه و وظیفه نمایندگی نیست از رئیس ستاد انتخابات کشور پرسید که آیا این وعده‌ها تخلف محسوب می‌شود؟ که مرتضوی اظهار داشت: این موضوع مشکلی است که از دیرباز وجود داشته که باید هم رسانه ملی و هم دانشگاهها، حوزه‌ها و سایر دستگاههای فرهنگی برای مردم و داوطلبان آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

مرتضوی با اشاره به اینکه طبق قانون، قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون وظیفه نمایندگان است، تصریح کرد:‌ دخالت نمایندگان در امور اجرایی خارج از رسالت آنها است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر تخلفات انتخاباتی کاندیداها در تأیید نتیجه انتخابات خاطرنشان کرد: هیئت‌های نظارت، هیئت‌های اجرایی، شورای نگهبان و دستگاه قضایی بر برگزاری انتخابات نظارت دارند و اگر تخلفی صورت گیرد با آن برخورد می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و هیئت نظارت مرکزی نتیجه انتخابات را با وسواس بررسی خواهند کرد و اگر تخلفی در امر تبلیغات یا اخذ رأی صورت بگیرد نتیجه انتخابات در آن حوزه انتخابیه تأیید نمی‌شود.

نظرات بینندگان