arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۱۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۰

انقلاب گرسنگان نزدیک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی: "دریابید قبل از آن که دیگران شما را دریابند"، این عبارت التماس‌گونه زهیر کتبی، نویسنده و ادیب مشهور عربستانی بود که در شبکه ماهواره‌ای "دلیل" خطاب به مسئولان عربستانی بر زبان راند. او در این مصاحبه نسبت به آن‌چه "انقلاب گرسنگان" نامید هشدار داد و گفت: «اگر مشکل فقر بزرگترین کشور تولید کننده نفت جهان حل نشود، عربستان باید به زودی شاهد یک قیام عظیم مردمی از جانب فقرا و مستمندان کشور که سال‌ها است سرکوب شده‌اند و کسی به آنها توجهی نکرده است، باشد.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، اظهارات کتبی بلافاصله با واکنش تند وزارت اطلاع‌رسانی عربستان مواجه شد، به گونه‌ای که مسئولان این وزارت‌خانه فورا به مسئولان شبکه دلیل پیام دادند که برنامه زنده کتبی را فورا قطع کنند. همچنین عبدالعزیز قاسم، مجری برنامه "البیان التالی" (کلام پیش‌ رو) در این شبکه به دلیل پخش این مصاحبه توبیخ و به کتبی هشدار داده شد که وارد خطوط قرمز شده و از "محرمات" عبور کرده است و باید مواظب رفتارهای خود باشد. همچنین به دستور وزارت اطلاع‌رسانی عربستان این برنامه تا اطلاع ثانوی و بدون هر گونه توضیحی تعطیل شد.

قاسم در ای میلی که شخصا برای مشترکانش فرستاد، گفت که دستور منع پخش برنامه‌اش از سوی عبدالله الجاسر، معاون وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی صادر شده است.

وی در بخش دیگری از پیامش به مشترکانش نوشت: وقتی مسئولان می‌گویند که مصلحت مملکت این است، من دیگر حرفی ندارم ولی آن‌چه انجام دادم برخواسته از یک منطق میهنی بود، من تشخیص دادم که چنین برنامه‌ای را بدین ترتیب اداره کنم. اگر کارم صحیح بوده است که خدا را سپاس‌گذارم و اگر خطایی از من سر زد از خداوند طلب رحمت و مغفرت می‌خواهم و امیدوارم پروردگار مرا ببخشد.

وزارت اطلاع‌رسانی عربستان ابتدای ماه فوریه جاری دستور داد که در هیچ کدام از رسانه‌های کشور اعم از شنیداری و دیداری صحبت از فقر در عربستان نشود به بهانه‌ای این که چنین موضوعی وجهه مملکت را مشوش می‌کند. اما شاید این وزارت‌خانه توانست با صدور بیانیه‌های سخت و دست و پاگیر جلوی رسانه‌ها را بگیرد و اجازه ندهد که مردم از واقعیت‌های موجود در عربستان مطلع شوند اما کاربران فضای مجازی اینترنت در نوشته‌های مختلف خود نوشته‌اند که "وزارت کشور می‌خواهد صدای شهروندان را خفه کند، می‌خواهد که آنها درد بکشند و از درد بمیرند." 

برنامه زهیر کتبی که روز جمعه گذشته پخش شد، عنوان "فقر در عربستان" را بر خود داشت و میهمانان آن شاهزاده عمرو الفیصل، رئیس شورای اداری بانک الاثمار بود. هنگامی که شاهزاده عمرو در حال دفاع از عملکرد اقتصادی کشورش بود، کتبی حرف او را قطع کرد و گفت: «مملکت بر روی 7 تریلیون گاز طبیعی خوابیده و اموال بسیاری در اختیار داریم که به بدترین شکل ممکن حیف و میل می‌شوند و از بیست و پنج ثروتمند دنیا 10 نفرشان عربستانی هستند در حالی که مردم کشورمان در شدیدترین فقر ممکن به سر می‌برند. شوکه شده‌ایم، این را به صراحت بگویم، برای این که باید اطراف ما انقلاب رخ دهد تا نهضتی برای ایجاد مسکن در کشور فراهم شود، همه این کارها با عجله و مستعجل است.»

وی تاکید کرد، فقر تنها خطر موجود برای میهن ما است، این خطر حتی از خطر اسرائیل هم بدتر است، من می‌ترسم که گرسنگان کشورمان انقلاب کنند و امنیت داخلی‌مان به مخاطره بیفتد. انسان وقتی چیزی نداشته باشد که بخورد برای یافتن غذا حتی آدم هم می‌کشد.

کتبی همچنین مدعی شد، ایران از فقر موجود بهره‌برداری خواهد کرد و بسیاری از فقرا را به سمت خود خواهد کشاند. ایران می‌تواند شکم آنها را سیر کند و عقل از سرشان بپراند.

وی سپس گفت: «دولت باید ثروت موجود در کشور را که ماحصل فروش نفت است، عادلانه میان شهروندان توزیع کند. دولتمردان ما به هیچ وجه پول نفت را عادلانه توزیع نمی‌کنند، آنچه از این ثروت به ملت می‌رسد بسیار ناچیز است. اگر حق مردم را از این ثروت بدهند دیگر فقری در کشور نمی‌ماند.»

کتبی همچنین شاکله حکومت کشورش و فتواهایی که مفتیان وابسته به حکومت صادر می‌کنند را به صخره گرفت و گفت: «در کشور ما شرکت‌های بزرگ تجاری‌ای مثل آرامکو، بن لادن، سعودی اوجیه، شرکت‌های دولتی و بانک‌ها هستند که ثروت‌های کلانی در اختیار دارند. من می‌خواهم از آنها بپرسم، زکات شما کجاست؟ چرا برای شهروندان و هم‌میهنانتان کاری نمی‌کنید؟»

وی همچنین گفت: «ما در حالی برای مردم دیگر کشورهای دنیا شیون می‌کنیم که خودمان با مشکل بزرگ بیکاری مواجهیم و هیچ کسی هم به فکر آن نیست. فقط در مکه مکرمه بیش از یک میلیون آفریقایی بدون اقامت زندگی می‌کنند.»

کتبی در پایان خطاب به حاکمان کشورش گفت: «ای خادم حرمین شریفین ]ملک عبدالله[، ای جناب نایف، سلمان، احمد و محمد بن نایف، امور را درک کنید قبل از این که امور شما را درک کنند.»
کتبی که یک نویسنده مطرح منتقد عربستانی است، فوق لیسانس رشته جغرافی است و در چندین کمیته علمی بین‌المللی عضویت دارد و تا کنون چندین کتاب در زمینه‌های تاریخ، جغرافی، سیاست، مسائل اجتماعی و فلسفه به رشته تحریر در آورده است. وی ماه پیش نیز انتقادهای شدیدی را متوجه حکومت قطر کرده بود و گفته بود که دوحه با هم‌پیمانی با ترکیه قصد سوء استفاده از انقلاب‌های جاری در منطقه را دارد و می‌خواهد نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در منطقه را گسترش دهد. 
نظرات بینندگان