arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰
رئیس سازمان بازرسی کل کشور :

پرونده های زیادی مانند فساد 3 هزار میلیاردی داریم

قبل از کشف پرونده فساد اخیر، متهم ردیف اول این پرونده سراغ ما آمده بود و ضمن ابراز گلایه از اقدامات سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سازمان تنها جایی است که جلوی پای اقدامات شرکت او سنگ می‌اندازد. نامه‌ای نیز به ما ارائه کرد مبنی بر این‌که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دیگر سلامت فعالیت‌های او را تایید کرده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که طی دو سال گذشته رویکرد سازمان بازرسی مبارزه با فساد و برخورد با موارد موردی و مصداقی فساد بود، گفت: به نظر می‌رسد جهت‌گیری و رویکرد سازمان در این خصوص کاملاً درست بود که کشف پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی نشان داد رویکرد ما درست بود.

به گزارش انتخاب؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در سومین همایش یک‌روزه مدیران سازمان که صبح پنجشنبه برگزار شد، با اشاره به حضور یکپارچه و منسجم مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن گفت: انتخابات را هم در پیش رو داریم. امیدواریم مردم در این صحنه نیز حضور پر رنگ داشته و بار دیگر دشمن را مأیوس کرده و با تشکیل یک مجلس قوی و طراحی سازوکار قوی‌تر گام‌های بلندتری در ابعاد مختلف بر داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به آیه 135 سوره نساء «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکمْ أَوِ الْوَالِدَینِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یکنْ غَنِیا أَوْ فَقَیرًا فَاللّهُ أَوْلَی بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَی أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا» گفت: خداوند در این آیه از قرآن کریم می‌فرماید ‌ای آدم‌های مؤمن و‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید برای برپایی قسط و عدل قیام کنید. در این آیه چند تأکید ادبی دارد که حکایت از عنایت ویژه و مطالبه شدید برای تحقق این خواسته است. خداوند از ما مطالبه می‌کند که برای اجرا و تحقق قسط قیام کنیم. گواهان صادق و خدایی باشیم و خدا را ناظر بگیریم. اولاً شهادت بدهیم و از شهادت فرار نکنیم. زیرا در روایات و احکام فقهی داریم که شهادت دادن واجب است. چرا که جایز نیست انسان از ابراز آنچه دیده است پرهیز کند. همچنین باید درست و صادقانه حتی اگر ضد خودش باشد، گواهی دهد. تعبیر امروزی این گواهی گزارش‌های ما در سازمان است که باید در این گزارش‌ها خدا را ناظر دید و صادقانه گزارش داد.

مدیران سازمان باید به عدل و قسط عمل کنند

وی در ادامه با اشاره به تفسیر بخش دیگر آیه مذکور گفت: شاید خدا نخواسته باشد در این آیه چنین تعبیری داشته باشد ولی ما می‌توانیم از این آیه چنین برداشتی داشته باشیم؛ نباید در گزارش‌ها ملاحظه افراد نزدیک و دوستان را کنیم و یا نگوییم که این‌ها فقیر هستند و باید طوری گزارش داد که به نفعشان تمام شود. آنان در این بخش مظلوم واقع شده و باید گزارش را تلطیف کرد تا به نفعشان باشد. خدا می‌گوید به شما ربطی ندارد، چرا که خدا نسبت به مردم فقیر ولایت داشته و ولایت خدا بالاتر است. شما باید به عدل و قسط عمل کرده و آنچه واقعیت است را بیان کنید. ما حق نداریم از مرز عدالت، قسط و شهادت درست و گزارش صحیح و واقعی پروا کنیم. این دستور دقیق، عمیق و با تمام زوایا است. خدا می‌گوید حتی اگر خواستید بین فقیر و غنی توازن ایجاد کنید حق ندارید ناعادلانه حکم کنید. هر چند می‌توانید به اغنیا توصیه کنید که به تکالیف اجتماعی خود عمل کرده و به فقرا کمک کنند ولی نباید مباحث را خلط کرد. آنجا که جای اجرای عدالت و شهادت به عدل و گزارش دهی صحیح است باید درست عمل کرد.

پورمحمدی افزود: خدا در این آیه می‌فرماید نباید دنبال هوی و هوس و توجیهات ذهنی رفت و از مرز قسط و شهادت برای خدا عبور کرد؛ اگر از قسط به اطراف میل کنیم به باطل رفته‌ایم. یا اگر از انجام تکلیف و ادای تکلیف اعراض کنیم خدا ناظر است.

وی با اشاره به آیه 8 سوره مائده «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» گفت: در این آیه خدا می‌فرماید به خاطر من قیام کنید. حرکت ما باید به خاطر خدا باشد. البته آن حرکتی حائز اهمیت است که هزینه بر است، نه اعمالی مانند غذا خوردن و خوابیدن که با یاد خدا انجام می‌گیرد. این جا تأکید خدا بر اعمالی است که هزینه می‌خواهد و عمده «خدا گفتن و خدا خواستن» ها در این جاها ظهور و بروز می‌کند. برداشت اولیه من از این آیه آن است که حرکت به خاطر خدا و قیام به قسط موضوعات مهمی است. چرا که عدالت خواهی و پیاده کردن قسط پا به پای قیام به خدا و بر آن تأکید شده است. همچنین باید مراقب بود دیگران ما را به خطا نیندازند. ممکن است برخی افراد در زندگی ما باشند که تکالیف اجتماعی و یا دینی خود را انجام نمی‌دهد. ما حق نداریم علیه او حکم به ظلم کنیم.

در اجرای عدالت نباید به تندروی گرفتار شویم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: وقتی می‌خواهیم اجرای عدالت کنیم درست است که باید به مر مباحث عمل کرده و به طرف مقابل کاری نداشته باشیم اما نباید به رفتار تندروانه گرفتار شویم. بلکه باید مناسبت‌های اجتماعی را توجه کنیم. عمل به وظایف یک اصل است ولی باید به نکات دیگری نیز توجه داشت. به عبارت دیگر این‌که انسان بخواهد عدالت به خرج دهد نباید نسبت به همه خالی از ذهن باشد و بگوید همه برای من علی السویه هستند و وظیفه ندارم ببینم در این کشور چه اتفاقی افتاده است.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره داشتن ذهن متعادل گفت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند هنگامی که اوضاع محیطی خوب بوده و درستی بر زمانه و جامعه‌ای حاکم شد و اهل آن زمان و جامعه نباید تا از کسی تخلف و گناه آشکاری ندید، سوء ظن داشته باشد. چرا که این سوء ظن و بدگمانی ظلم است. امام می‌فرماید اما اگر اوضاع زمانه خیلی خوب نیست، بساط تباهی و خلافکاری در محیط حاکم است اگر اینجا به دیگران حسن ظن داشته باشد ضرر کرده‌ایم. بنابراین نباید از نگاه عادلانه به این شرایط منتقل شویم که ضرر می‌کنیم. بدبینی‌ها و خوش‌بینی‌های ما باید همراه با نگاه به فضای عمومی جامعه هم باشد.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) گفت: امام کاظم(ع) می‌فرماید وقتی ظلم از حق غلبه دارد، جایز نیست به کسی حسن ظن داشته باشیم. مگر آنکه به مورد خاص از خیر آگاه شویم.

وی افزود: این دو روایت بسیار مهم است و برای ما در سازمان بازرسی کل کشور بسیار کاربردی است. اگر در محیطی فضای خوب حاکم است نباید سوء ظن داشته باشیم. اگر انسان فضای عمومی را مثبت می‌بیند اصل بر آن است نگاه عمومی انسان به سمت مثبت میل کند. ولو این‌که فضای عمومی منفی باشد. اینجا دیگر جای حسن ظن نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در جمع مدیران کل سازمان سخن می‌گفت، با اشاره به سختی‌های کار بازرسی و نظارت گفت: خوشبختانه امسال توفیقات خوبی به خصوص در توفیقات شکلی و جذب نیروی انسانی داشتیم؛ میانگین سنی نیروهای سازمان جوان‌تر شده و تحصیلات نیز ارتقا یافته است. از طریق سازماندهی هم اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

مرجعیت سازمان بازرسی به عنوان یک نهاد کارشناسی و حقوقی افزایش پیدا کرده است

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا؛ وی با بیان این‌که جایگاه عمومی سازمان در جامعه ارتقا یافته است، تصریح کرد: هم مراجعه به سازمان و هم مرجعیت سازمان به عنوان یک نهاد کارشناسی و حقوقی افزایش پیدا کرده است. حتی برخی حملات بی‌محابا که به نهادهای دیگر می‌شود، نسبت به سازمان بازرسی کل کشور مقداری با احتیاط بیشتری صورت می‌گیرد. بنابراین جایگاه سازمان در جامعه تثبیت شده و اجازه نمی‌دهیم کسی به مرجعیت سازمان خدشه وارد کند. بنای ما بر پرخاشگری نیست ولی سعی می‌کنیم با منطق و استدلال جلوی اقداماتی که موجب خدشه به جایگاه سازمان می‌شود بگیریم.

پورمحمدی تصریح کرد: به رغم بدنمایی‌ها و تلاش‌هایی که علیه سازمان می‌شود تصور بیرون از سازمان این است که از لحاظ جایگاه ارتقاء داشته است.

کشف تخلف بانکی اخیر نشان داد رویکرد سازمان در سال جاری درست بود

وی با بیان این‌که طی دو سال گذشته رویکرد سازمان بازرسی کل کشور مبارزه با فساد و برخورد با موارد موردی و مصداقی فساد بود، گفت: به نظر می‌رسد جهت‌گیری و رویکرد سازمان در این خصوص کاملاً درست بود که کشف پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی نشان داد رویکرد ما درست بود. بار دیگر تأکید می‌کنم که در فضای کنونی جای حسن ظن و خوش بینی نیست. فضا، فضایی بود که از مرز خوش بینی عبور کرده بود. به خاطر این فضاها پرونده‌های زیادی مانند پرونده فساد اخیر در دستور کار سازمان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مراجعات مکرر فعالان اقتصادی به وی گفت: هر چند در پذیرش افراد احتیاط به خرج می‌دهیم ولی هر از چند گاه با چنین درخواست‌هایی موافقت می‌کنیم. اما در همه ملاقات‌ها دو نکته را به همه تذکر می‌دهیم. این‌که سازمان بازرسی کل کشور از فضای اقتصادی و فعالان این عرصه حمایت کرده و کمک می‌کند تا مشکلات این حوزه کم شود. اما به دو شرط؛ اول این‌که فعالان اقتصادی به ما راست بگویند و دوم فساد نداشته باشند.

وی با بیان این‌که «ما نگران نیستیم که به فعالان اقتصادی کمک کنیم»، گفت: قبل از کشف پرونده فساد اخیر، متهم ردیف اول این پرونده سراغ ما آمده بود و ضمن ابراز گلایه از اقدامات سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سازمان تنها جایی است که جلوی پای اقدامات شرکت او سنگ می‌اندازد. نامه‌ای نیز به ما ارائه کرد مبنی بر این‌که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دیگر سلامت فعالیت‌های او را تایید کرده بودند.

پورمحمدی با اشاره به مناسب بودن جایگاه سازمان بازرسی کل کشور گفت: حتی بانک‌ها و مسئولان دستگاه‌های دیگر هم به ما مراجعه کرده و اعلام کردند که سازمان سخت گیر است. فعالان بخش اقتصادی و خصوصی هم همین خواسته را داشتند. امثال این نظرها به خاطر ارتقاء جایگاه سازمان است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد امیدواری مردم نسبت به ریشه کن کردن فساد افزایش یافته است

وی با اشاره به نتایج مرکز نظرسنجی سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از نظر مردم نیز جایگاه سازمان بازرسی کل کشور ارتقاء یافته است. بر اساس نتایج مرکز نظرسنجی سازمان بازرسی کل کشور، جایگاه قوه قضائیه و سازمان‌هایی مانند بازرسی کل کشور جایگاه اصلی خود را پیدا کردند. نفس برخورد با پرونده اخیر از نظر مردم نکته مثبت است. بعد از این اقدام امیدواری مردم نسبت به ریشه کن کردن فساد چندین درصد افزایش پیدا کرده است ولی نهایتاً نگاه مردم به مبارزه با فساد خوب نیست. بنابراین باید تلاش‌ها و جهت‌گیری‌های ما دقیق‌تر بوده و به فکر چاره آن باشد.

رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در سال جدید تقویت رویکرد نظارتی است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که رویکرد جدید سازمان در سال آینده حرکت به سمت زیرساختی و زیربنایی است، گفت: در سال جدید به سمت تقویت رویکرد نظارتی سازمان پیش می‌رویم. این حوزه جایگاه ما را به شدت تثبیت می‌کند. ما در حال راه‌اندازی سه سامانه دیگر هستیم. اولین سامانه مربوط به ماده 28 قانون ارتقای سلامت اداری است که به سنجش فساد و سلامت همه دستگاه‌ها می‌پردازد که شورای دستگاه‌های نظارتی مسئول آن و کار اجرایی آن در دست ادارات کل است. سامانه دیگر،‌ سامانه رسیدگی به شکایات ماده 25 و سامانه سوم ماده 6 است.

وی در پایان به بحث تهیه فهرست محرومیت یا همان لیست سیاه مفسدان اشاره کرد و گفت: بر اساس بند 6 قانون ارتقاء سلامت اداری یک وظیفه مهم بر سازمان محول شده که همان تهیه لیست سیاه است که مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان آن را فهرست محرومیت‌ها گذاشته است. دبیرخانه تهیه این لیست، خود سازمان بازرسی کل کشور و ادارات کل بازرسی است که برای تهیه آن باید همت کرد.

نظرات بینندگان