arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

سفر به مدار زمین با آسانسور فضایی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایده ساخت آسانسور فضایی برای سفر به مدار زمین که توسط مهندسان ژاپنی مطرح شده است، احتمالا تا 40 سال‌ آینده عملی خواهد شد.

ایده ساخت آسانسور فضایی که مشابه ایده‌های «آرتور کلارک» نویسنده داستانهای علمی- تخیلی است، توسط «ساتومی کاتسویاما» مطرح شده است.

«کاتسویاما» معتقد است: برج های زیادی روی زمین ساخته شده‌اند، اما به جای ساخت آسانسور فضایی از روی زمین، می‌توان آن را از فضا احداث کرد.

سرعت پیش‌بینی شده برای این آسانسور عظیم 120 مایل بر ساعت (192 کیلومتر بر ثانیه) است که می‌تواند در هر بار 30 مسافر فضایی را به ارتفاع 35 هزار و 405 کیلومتری زمین برساند.

در صورتی که ایده ساخت این آسانسور فضایی محقق شود، مسافران در طول یک هفته یک چهارم مسیر ماه را طی خواهند کرد. همچنین محققان قادر خواهند بود با استفاده از تسمه فیبرکربنی بین زمین و این ایستگاه فضایی تردد کنند.

البته مسأله اصلی در این بین، محل ساخت آسانسور و سرمایه‌گذار اصلی پروژه است که هنوز مشخص نشده است؛ هزینه این پروژه شش میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

یک پلت فرم در منطقه‌ای در اکوادور به عنوان محل احتمالی این ایستگاه انتخاب شده است؛ چرا که این محل نزدیک خط استوا و مدار زمین بوده و مکان مناسبی برای لنگر انداختن ایستگاه و اتصال به زمین محسوب می‌شود.

طرحی از «پلت فرم دریایی» به عنوان پایه اتصال آسانسور فضایی به زمین

«اوبایاشی» که به تازگی پروژه احداث بلندترین سازه ژاپن موسوم به «درخت آسمان » یا Tokyo Sky Tree به ارتفاع 633 متر را به پایان رسانده است، به عملی شدن این پروژه اطمینان دارد.

پروژه مترو دبی، استودیو یونیورسال آلاسکا، ژاپن و استادیوم المپیک سیدنی از نمونه کارهای دکتر «کوبایاشی» محسوب می‌شوند.

در صورت ساخت آسانسور فضایی یکی دیگر از پیش‌بینی های «آرتور کلارک» محقق خواهد شد.

نویسنده انگلیسی داستانهای علمی- تخیلی در سال 1945 میلادی و پیش از ساخت ماهواره‌ها پیش‌بینی کرده بود که می‌توان با استفاده از ماهواره‌ها سیگنال‌های رادیو- تلویزیونی و مخابراتی را از هر نقطه‌ای از جهان به نقاط دیگر ارسال کرد.

نظرات بینندگان