arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

شارژ تلفن همراه با پارچه 1 دلاری!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیرحسین کریمان: تلفن های همراه با حرارت بدن شارژ می شوند.با آنکه همیشه توصیه شده برای بیشینه استفاده از هر بار شارژ باتری وسایل الکترونیکی تا می توانید آنها را از بدن و شرایط محیطی گرم دور نگه دارید اما گویا قرار است باتری ها و گرمای بدن از در دوستی در آمده و با یکدیگر آشتی کنند.

دانشمندان ماده ای را طراحی و تکمیل کرده اند که با استفاده از گرمای بدن می تواند الکتریسیته کافی برای شارژ تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی تولید کند.

پیش از این، دستاوردهایی مانند منسوجات برق فشاری یا پیزوالکتریک و مواد نیروزای نوری یا فتوولتائیک برای این منظور به کار گرفته شده بود اما اینک پای فناوری پارچه ای برق حرارتی یا ترموالکتریک در میان است. بدین ترتیب می توان امیدوار بود در آینده پوشاک هوشمندی که در الیاف آنها مواد مولد برق حرارتی موسوم به «نمد نیروزا»(Power Felt) وجود دارد، بر پایه اختلاف درجه حرارت سطوح بیرونی و درونی خود دست به کار تولید ولتاژ الکتریکی شوند. به عبارت دیگر، اختلاف دمای سطح بیرونی لباس - که مثلاً در نتیجه وزش باد خنک شده - با سطح داخلی آن - که در همسایگی بدن گرم شده - پیش نیاز تولید الکتریسیته به شمار می رود.

فناوری «Power Felt»، دستاورد تلاش های پژوهشگران دانشگاه «ویک فارست» در کالیفرنیای شمالی است. این پارچه از ریز لوله های کربنی ساخته شده که درون آنها را الیاف پلاستیکی انعطاف پذیر پر کرده اند. گفته می شود با نمد معمولی تفاوت چندانی ندارد.

برای واداشتن این فناوری به تولید مقدار الکتریسیته ای که قابل اندازه گیری باشد حتی گرمای یک انگشت نیز کافی است. از سویی، تلفات انرژی وسایل برقی را - که به صورت گرما از بین می رود- نیز به یاری ابتکار پژوهشگران دانشگاه «ویک فارست» می توان بار دیگر به الکتریسیته تبدیل کرده و به چرخه مصرف باز گرداند.

با آنکه هم اکنون مواد ترموالکتریک مانند تلورید بیسموت وجود دارد اما پژوهشگران بر این باورند صرفه اقتصادی کاربرد «Power Felt» افزون تر است. بر پایه پیش بینی های مرکز مواد مولکولی و ریز فناوری با افزودن فناوری جدید به پوشش تلفن های همراه، قیمت آن را تنها یک دلار افزایش می دهد.

یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه همه گیر شدن کاربرد مواد تروموالکتریک، گرانی آنها بوده است. هر کیلوگرم از فراورده هایی مانند تلورید بیسموت - که گاه در خنک کننده های رایانه ای به کار گرفته می شوند گ تا 1000 دلار قیمت دارند.

افزون بر پوشش تلفن های همراه از این ماده می توان در بدنه چراغ قوه، عایق بندی لوله ها، تجهیزات ورزشی و پانسمان زخم نیز بهره برد. حتی پژوهشگران به کاربرد «نمد نیروزا» ابتکاری خود در پوشش نشیمنگاه صندلی خودروها - که بیشترین تلفات گرمایی را جذب می کند- می اندیشند تا از الکتریسیته تولیدی برای شارژ باتری خودرو یا وسایل الکترونیکی همراه سرنشینان استفاده شود.

به گفته سرپرست پژوهش های «Power Felt» در دانشگاه «ویک فارست»، به کارگیری دوباره تلفات انرژی یک خودرو افزون بر کاهش میانگین مصرف سوخت، منبع مناسبی را برای تأمین انرژی مورد نیاز رادیو، سیستم تهویه هوا و سامانه های راهبری فراهم می کند.

با این وصف، کاربرد فناوری «نمد نیروزا» در همه سطوحی که بیشترین تغییرات دمایی را دارند دور از ذهن نیست.

هم اکنون دانشمندان سرگرم بررسی راه هایی برای افزایش لایه های ریز لوله ای و نازک تر کردن آنها هستند تا بهره الکتریکی فناوری ابتکاری خود را دو چندان کنند.

با تکمیل فناوری «نمد نیروزا» و تولید پوشاک بر پایه آن، مثلاً کسانی که مسافت های طولانی را راه رفته یا می دوند می توانند پخش کننده موسیقی یا تلفن همراه خود را همزمان با ورزش به لطف تلفات گرمایی بدن شارژ کنند یا هنگامی که گرفتار حادثه شده اید و تلفن همراه شما برای تماس های اضطراری شارژ ندارد کافی است روی آن بنشینید!

هم اکنون پژوهشگران دانشگاه «لیک فارست» سرگرم رایزنی و مذاکره با سرمایه گذاران گوناگون هستند تا راه را برای تولید تجاری فناوری خود هموار کنند.
نظرات بینندگان