arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

راه اندازی باند ویژه تاکسی‌های هوایی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشين رييس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح از راه‌اندازي چهار باند ويژه تاكسي‌هاي هوايي و هواپيماهاي كوچك در كشور و طراحي و ساخت تاكسي‌هاي هوايي 12 نفره و جت آموزشي تا سه سال آينده خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، امير  عبدالكريم بني‌طرفي در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: طراحي و ساخت ميني‌موتورهاي توربوفن كه براي هواپيماهاي كوچك و پهباد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به مراحل نهايي خود رسيده ودر حال حاضر در خط توليد است و به ميزان نياز صنايع توليد مي‌شود. همچنين براي ساخت موتورهاي بزرگ نيز درصدد تشكيل كنسرسيومي از دانشگاه‌ها و شركت‌هاي خصوصي هستيم.

وي با بيان اينكه طراحي و ساخت موتورهاي بزرگ تا دو سال آينده با مشاركت دانشگاه‌هاي صنعتي كشور مانند دانشگاه صنعتي شريف، اميركبير، شيراز، تبريز، صنعتي اصفهان و... در دستور كار قرار گرفته است، تصريح كرد: پروژه‌ها و طراحي برنامه‌ريزي شده در وزارت دفاع به صورت هسته و شبكه تعريف مي‌شود، به اين معني كه طراحي‌ها تحت عنوان هسته‌هاي متعدد در اختيار وزارت دفاع و ساخت قطعات را به نام شبكه‌هاي مختلف از كنسرسيوم‌هاي دانشگاه‌ها و بخش خصوصي بهره مي‌بريم.

بني طرفي درباره روند توسعه و پيشرفت پروژه «تاكسي هوايي» خاطرنشان كرد: در راستاي ايجاد و توسعه بسترها براي اين طرح تاكنون چهار باند ويژه هواپيماهاي كوچك و تاكسي‌هاي هوايي در شهرهاي خراسان شمالي، سبزوار، اهواز و آذربايجان شرقي (بناب) راه‌اندازي شده است.

جانشين سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح با اشاره به اينكه تاكسي هوايي در واقع هواپيماهاي كوچك شش تا 12 نفره است كه در همه كشورهاي دنيا براي تردد مسافران در شهرهاي كوچك مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تصريح كرد: در حال حاضر ضمن راه‌اندازي چهار باند فرودگاهي ويژه هواپيماهاي كوچك و راه‌اندازي باندهاي ديگر در شهرهاي كوچك و كم جمعيت، تاكسي‌هاي‌ هوايي شش نفره را طراحي كرده و ساخته‌ايم و به دنبال ساخت تاكسي‌هاي هوايي 12 نفره هستيم.

وي طراحي و ساخت تاكسي‌هاي هوايي شش نفره را يكي ازدستاوردهاي هسته‌ها و شركتهاي داخل وابسته به وزارت دفاع دانست و افزود: براي ساخت تاكسي هوايي 12 نفره درصدديم تا سه سال آينده و ازطريق شبكه و تشكيل كنسرسيومي از شركتهاي خصوصي به اين مهم دست يابيم.

بني طرفي در پايان طراحي و ساخت جت آموزشي تا سه سال آينده را يكي ديگر از برنامه‌هاي مهم پيش روي سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح برشمرد و گفت: در دوره‌هاي آموزش خلباني، ابتدا خلبانان تحت عنوان آموزش اول با هواپيماهاي ملخي آموزش مي‌بينند تا در مرحله دوم با سپري كردن دوره خلباني پيشرفته با جت آموزشي كه البته همانند جت‌هاي جنگي سرعتي برابر با صوت ندارد، آماده آموزش با انواع هواپيماها و جت‌هاي جنگي شوند، اين پروژه پنج ساله از دو سال گذشته آغاز شده كه اميدواريم تا سه سال آينده بتوانيم جت‌هاي آموزشي را در كشور بسازيم.
نظرات بینندگان