arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

زيرزميني‌ترين موجود جهان كشف شد / تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان موفق به كشف موجودي شده‌اند كه در عميق‌ترين نقطه زمين زندگي مي‌كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، اين بندپا در اعماق دو كيلومتري زمين در غار كروبرا،‌ عميق‌ترين غار جهان در آبخازيا زندگي مي‌كند كه عميق‌ترين بخش آن دو هزر و 191 متر زير دهانه آن قرار دارد. اين بندپا كه Plutomurus ortobalaganensis نام داشته، در اعماق 1980 متري زير سطح زمين شناسايي شد، از قارچها و ديگر مواد در حال فساد تغذيه مي‌كند.

سه گونه جديد ديگر با نامهاي Anurida stereoodorata، Deuteraphorura kruberaensis و Schaefferia profundissima نيز در اين غاز شناسايي شدند. هر چهار گونه در راسته دم‌فنريان طبقه‌بندي شده‌اند كه از بال برخوردار نيستند.

اين موجودات كه در تاريكي كامل زندگي مي‌كنند، از چشم بي‌بهره بوده اما Anurida stereoodorata حسگر شيميايي آنها، اين فقدان را جبران كرده است.

«آنا سوفيا ربولريا» از دانشگاه آوريوي پرتغال و «آلبرتو سندرا» از موزه تاريخ طبيعي والنسيا در اسپانيا اين موجودات را در جريان يك پروژه اكتشافي از اين غار با همكاري روسيه شناسايي كردند.

پيش از اين دانشمندان تنها توانسته بودند دم‌فنريان را در نيم كيلومتري سطح زمين كشف كنند. در سال 1986، Ongulonychiurus colpus در عمق 550 متري زمين در غارهاي اسپانيا و سال گذشته گونه Tritomurus veles در عمق 430 متري غارهاي كرواسي كشف شدند.

كشف موجودات در اعماق كاملا تاريك زمين به بينش جديدي از شرايط شديد سكونت‌گاه‌هاي جانوران منجر خواهد شد.
نظرات بینندگان