arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

سلطانيه: بازديد از "پارچين" مستلزم توافق بر سر يك چارچوب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماينده دائم ايران در آژانس تاكيد كرد: اجراي درخواست‌هاي آژانس براي رفع برخي سوالات و ابهامات و بازديد از سايت پارچين مستلزم توافق بر سر يك چارچوب است كه كليه ملاحظات دو طرف در آن لحاظ شود.

علي اصغر سلطانيه در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به واكنش كشورهاي غربي و رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره گزارش اخير آژانس درباره‌ ايران گفت: توصيه مي‌كنم كشورها به خصوص كشورهاي غربي از هرگونه اظهار نظر كه باعث مخدوش شدن فضاي همكاري با آژانس شود، به طور جدي خودداري كنند.

وي گفت: بايد به آژانس اجازه داد فعاليت‌هاي خود را به طور حرفه‌اي بي‌طرفانه و به دور از انگيزه‌هاي سياسي انجام دهد، چرا كه جمهوري اسلامي ايران بنا دارد گفت‌وگوهايش با آژانس را براي حل و فصل مسائل مورد نظر آژانس ادامه دهد.

سلطانيه با اشاره به گزارش اخير مدير كل آژانس درباره‌ ايران اظهار كرد: ‌اين گزارش بار ديگر به صراحت نشان مي‌دهد تمام فعاليت‌هاي ايران به ويژه فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش به طور كامل تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي گفت: اين گزارش سندي است در تاييد توانمندي علمي و تكنولوژي ايران كه گام‌هاي رو به جلو را در راستاي اهداف صلح‌آميز برمي‌دارد.

نماينده‌ ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اين كه حجم گزارش اخير يوكيا آمانو نسبت به گزارش قبلي‌اش 50 درصد كم شده است، اظهار كرد: در اين گزارش درباره‌ بازرسي‌هاي معمول و عادي بازرسان در 15 تاسيسات و ديگر نقاط مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران گزارش شده است. همچنين درباره دو دور مذاكرات ايران با مقامات آژانس نكاتي اعلام شده است و مشخص است كه اين مذاكرات براي تعيين يك رويكرد و چارچوب به منظور حل موضوعات و سوال‌هاي آژانس صورت مي‌گيرد.

سلطانيه انجام مذاكرات ايران و آژانس را نشان دهنده‌ حسن نيت و همكاري ايران با آژانس دانست و در رابطه با آن‌چه دسترسي ندادن به بازرسان آژانس براي بازديد از سايت پارچين عنوان شده، تاكيد كرد: هر نوع بازديد و دسترسي به سايت پارچين پس از مذاكره و موافقت بر سر يك چارچوب مشخص عملي خواهد بود.

وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران اظهارنامه اوليه‌ و ارزيابي خود را درباره‌ زمينه گزارش قبلي آژانس در طول دو دور مذاكره با مقامات آژانس ارائه كرد كه نشان دهنده جديت ايران در اين فرايند است و آژانس در گزارش اخيرش به اين اظهارنامه اشاره كرده است.

وي در پاسخ به اين كه اعلام آژانس در گزارش اخير مبني بر اين كه ايران در اظهارنامه‌اش مطالعات ادعايي را رد كرده است، آيا اين اعلام آژانس به معناي رد اظهارنامه‌ ايران نيست؟ گفت: آژانس وظيفه دارد اين اظهارنامه را بررسي و مطالعه كند و پس از آن چنانچه سوالي داشت با ايران مطرح كند.

وي در پاسخ به اينكه آيا اجازه براي دسترسي بازرسان آژانس به سايت پارچين به طور كلي از سوي ايران رد شده است؟ خاطرنشان كرد: بازرسي‌هاي عادي از تاسيسات هسته‌يي ايران مطابق معاهده‌ ان پي تي همواره در حال انجام بوده و ادامه دارد. درخواست آژانس براي بازديد از سايت پارچين جداي از بازرسي‌هاي معمول است و درخواست‌ها براي رفع برخي سوالات و ابهامات از سوي آژانس مستلزم توافق بر سر يك چارچوب است كه كليه ملاحظات دو طرف در آن لحاظ شود.
نظرات بینندگان