arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

سویفت اعلام کرد: آمادگی برای تحریم بانک مرکزی ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی: در حالی که در چند هفته اخیر هنوز موضع سویفت (بزرگترین سیستم جهانی بانکداری الکترونیک) در خصوص تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی  ایران در ابهام قرار داشت، یک مقام کنگره آمریکا پس از نشست روز جمعه خود با هیات فرستاده از سوی سویفت اعلام کرد که جامعه جهانی مخابرات مالی بین بانکی برای خودداری از ارائه خدمات به بانک مرکزی جمهوری اسلامی آمادگی دارد.

سویفت در هفته های اخیر به شدت از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا برای پرهیز ار خدمات دهی به بانک های ایرانی تحت فشار قرار داشت. هیات مدیره این بانک در واکنش به این فشار ها اعلام کرد که قصد همکاری دارد و در نهایت نیز در هفته گذشته اعلام شد که سویفت از ارائه خدمات به بانک های ایرانی که در فهرست تحریم ها قرار دارند، خودداری خواهد کرد.

اما این اقدام هم اهداف آمریکا و اروپا را به طور کامل محقق نمی کرد چرا که هنوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی که بخش عظیمی از انتقال وجوه نفتی بر عهده آن است، می توانست از سرویس های الکترونیکی سویفت برای نقل و انتقال های مالی در سراسر جهان استفاده کند. به همین منظور نشست های متعددی بین مقامات آمریکایی و اروپایی و هیات مدیره سویفت انجام شد و نتیجه موافقت سویفت با متوقف کردن سرویس دهی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این اقدام سویفت می تواند تهران را از ارسال سفارش صورتحساب های الکترونیکی به سراسر جهان بازدارد و اهرم دیگری به غرب در جهت مبارزه با برنامه های هسته ای ایران ارائه کند.

این در حالی است که خارج کردن بانک مرکزی جمهوری اسلامی از گردونه خدمات سویفت، می تواند یکی از ابزار های قدرتمند ایران برای انتقال وجوه به صورت الکترونیک را حذف کند. این در شرایطی است که ایالات متحده نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کرده و موسسه های مالی در ارتباط با این بانک را نیز مجازات می کند.

باتوجه به اینکه اتحادیه اروپا نیز به زودی به منظور تدوین قوانینی برای خودداری سویفت از ارائه خدمات به بانک های ایرانی تحریم شده، نشستی برگزار خواهد کرد، سویفت اعلام کرده که امیدوار است بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز در این قوانین گنجانده شود.

یکی از مقامات سویفت در این زمینه اظهار داشت: سویفت آماده است که برای قطع همکاری با بانک های ایرانی اقدام کند.

این در حالی است که سویفت در سابقه کاری خود تا کنون هیچ کشوری را از سرویس خدمات دهی خود خارج نکرده است و به این ترتیب ایران عنوان نخستین کشوری را کسب خواهد کرد که دیگر نمی تواند از خدمات الکترونیکی سویفت استفاده کند. گفتنی است سویفت کانونی ضروری در جریان پول بین المللی به شمار می رود و به طور  متوسط در هر روز 18 میلیون پیغام صورتحساب از طریق این شبکه مخابره می شود.
نظرات بینندگان