arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۰

گوشي تلفن، كلكسيون ميكروب‌هاي دهان شماست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان دانشگاه شيكاگو در بررسي‌هاي خود بر روي گوشي‌هاي همراه و كفش‌هاي خبرنگاران حاضر در يك نشست خبري نشان دادند كه اين بسترها در سطوح خود از يك جامعه بزرگ ميكروبي زنده شبيه به جامعه حاضر در انگشتان و دهان فرد برخوردارند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در ميان جامعه ميكروبي ساكن در جيب انسان، باكتري‌هايي زندگي مي‌كنند كه مي‌توانند منجر به بيماري‌هاي ذات الريه، مننژيت، و سوزاک شوند. در مقابل، ميكروب‌هاي موجود در سطح كفش شامل باكتري‌هايي ماند اي‌كولاي، سالمونلا و مخلوقات ميكروسكوپي هستند كه سبب سرخي چشم مي‌شوند.

محققان در جريان يك نشست خبري در انجمن توسعه علوم آمريكا در ونكوور كانادا به نمونه‌برداري جامعه ميكروبي گوشي تلفن همراه و كفش‌هاي 30 روزنامه‌نگار حاضر پرداختند.

آنها در بررسي‌هاي خود با استفاده از نشانگرهاي زيستي دريافتند كه هيچ نمونه بيماري‌زايي در اين وسايل وجود ندارد.

نموداري از نمونه‌هاي باكتريايي كفش به رنگ آبي و نمونه تلفن همراه به رنگ قرمز

در اين پژوهش، تفاوت فاحشي ميان نشانه‌هاي باكتريايي كفش و تلفن همراه وجود داشت اگرچه برخي از نمونه‌ها به نظر با تغييراتي مواجه شده بودند. محققان همچنين با توجه به شباهت ميان ميكروب‌هاي موجود در انگشتان و دست افراد دريافتند كه جرم دست انسان در حقيقت به تغذيه اين جوامع ميكروبي بر روي ابزار مورد استفاده مانند تلفن همراه يا كيف پول مي‌پردازد.

البته دانشمندان هرگونه نگراني را در مورد اين موجودات ميكروسكوپي كه در نزديكي انسان زندگي مي‌كنند، بي‌مورد خوانده و آنها را به نوعي عامل بازدارنده از رشد ميكروب‌هاي بيماري‌زا خواندند.

البته كفش انسان داراي طيف وسيعتري از جامعه ميكروبي است چرا كه مسيرهاي بيشتر و مكان‌هاي متفاوت‌تري را طي مي‌كند.

محققان شيكاگو اكنون در حال بررسي امكان استفاده از ميكروبيوم شخصي افراد براي تحليل عوامل بيماري‌زا در انسان هستند. آنها حتي اميدوارند در آينده بتوانند با بررسي باكتري‌هاي بدست آمده از مكانهاي مختلف بر روي بدن افراد، تاريخچه كاملي از آنها را مطالعه كنند.

در نموداري كه اين محققان از جامعه ميكروبي روي گوشي همراه و كفش‌ها تهيه كرده‌اند مي‌توان گروهي از باكتري‌ها مانند مايکوپلاسما را كه يکي از کوچکترين سلول با قطر 0.1 ميکرومتر بوده، به رنگ بژ مشاهده كرد كه در برابر آنتي‌بيوتيک‌ها مقاوم بوده و نقش مهمي در بيماري هاي تنفسي از جمله ذات الريه دارد.

همچنين باكتري مورکسلاسه با رنگ سرخابي در اين نمودار عامل صورتي شدن چشم در گاو و از عوامل بيماري‌زاي دستگاه تنفسي انسان و در برابر آنتي‌بيوتيک مقاوم است.

باكتري فينگوموناداکيا كه در اين نمودار به رنگ نارنجي نمايش داده شده بيشتر در زيستگاههاي دريايي و زميني ديده شده و مي‌تواند به تجزيه سريع پلاستيک در مناطق دفن زباله كمك كند.

رنگ بنفش نمايشگر باكتري استرپتوفيتا است كه از شيوه فتوسنتز گياهي براي حيات استفاده كرده و  فلاوباکترياکيا نيز با رنگ صورتي نمايش داده شده است.
نظرات بینندگان