arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۰

چند درصد از زنان و مردان ایرانی اختلال روانی دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديركل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت با اشاره به شيوع 16 درصدي اختلالات روان در مردان ايراني، اعتياد را مهم‌ترين چالش تهديد كننده سلامت روان مردان عنوان كرد.

دكتر عباسعلي ناصحي در گفت‌وگو با ايسنا، اعتياد را مهم‌ترين مساله‌اي دانست كه در بخش روان، سلامت مردان ايراني را تهديد مي‌كند و گفت: بسياري از مواقع ريشه اعتياد، مسايل رواني است و از آنجا كه افراد براي درمان مشكلات رواني مراجعه نمي‌كنند به تدريج به عنوان خوددرماني و تفنني به مصرف مواد مبادرت مي‌ورزند و اين امر به تدريج منجر به اعتياد مي‌شود.

وي ادامه داد: مواد مخدر و محرك هر چند ممكن است در اوايل مصرف بهبودي موقت و گذرا را ايجاد كند اما به فاصله مدتي بسيار كوتاه، بيماري و افسردگي و اضطراب اوليه شدت مي‌يابد.

مديركل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت تاكيد كرد: توصيه آن است كه مردان براي بيماري‌هاي جسمي و رواني خود به موقع به پزشك مراجعه كنند و از خوددرماني بويژه با مصرف داروهاي مخدر و محرك پرهيز كنند.

وي با بيان اين كه اختلالات روان در مردان از شيوع 16 درصدي و در زنان از شيوع 26 درصدي برخوردار است، ادامه داد: آمار جهاني نيز تقريبا همين اعداد را نشان مي‌دهد. يكي از عوامل آن مي‌تواند اين موضوع باشد كه زنان مشكلات خود را بيشتر از مردان بيان مي‌كنند. البته هر چند ممكن است برخي بيماري‌ها مانند افسردگي در زنان شايع‌تر از مردان باشد اما به نظر مي‌رسد بيماري‌هاي سخت در حوزه روان در مردان شايع‌تر است.

دكتر ناصحي افزود: با مراجعه به درمانگاه‌ها، بيمارستان‌ها و مطب‌ها مشاهده مي‌شود تعداد زنان مراجعه كننده به اين مراكز بسيار بيشتر از مردان است. ظاهر امر ممكن است تصور شود كه زنان بيشتر از مردان بيمار مي‌شوند اما با مراجعه به بخش‌هاي بيمارستاني مشاهده مي‌شود كه به جز بخش‌هاي ويژه زنان در ديگر بخش‌ها، ميزان بستري مردان بيشتر از زنان است. از اين موضوع مي‌توان چند نتيجه گرفت؛ ابتدا اين كه زنان بيشتر از مردان به سلامتي خود اهميت مي‌دهند و ديگر آن كه مردان زماني براي درمانشان مراجعه مي‌كنند كه بيماري‌شان شدت يافته است و زنان با مراجعه زودتر بهبود مي‌يابند و نيازي به بستري نمي‌يابند.
نظرات بینندگان