arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۰

احمدی‌نژاد در جمع سفرای ایران چه گفت که همه متعجب شدند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیپلماسی - رئیس جمهور در آخرین گردهمایی سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور سخنانی گفت که خبرهای آن منتشر نشد.

حسین شیخ الاسلام  قائم مقام پیشین وزارت امورخارجه و سفیر سابق کشورمان در سوریه در پاسخ به خبرآنلاین درباره اینکه «آقای احمدی نژاد در آخرین ملاقاتشان با سفیران کشور که حدود یک ماه پیش برگزار شد سخنانی گفت که سفیران متعجب شده بودند که چطور آقای احمدی نژاد که تا 6 ماه قبل از موضع بالا صحبت می کردند به یکباره بیاناتی داشتند که در آن انفعال وجود دارد و این تلقی شد که تغییراتی در حوزه وزارت خارجه رخ می دهد» گفت: بنده در آن جلسه حضور نداشتم و فیلم آن جلسه را هم ندیدم و این موضوع را از حاضران شنیدم؛ به نظر من مواضع جناب رئیس جمهور در این مورد از موضع قدرت نیست و به نظر من نتیجه خوب نمی دهد نه این که من اهل مذاکره نیستم اما مذاکره باید در حالت متوازن باشد.
شیخ الاسلام که نامزد انتخابات مجلس نهم است تصریح کرد: در حالت ضعیف، حتما مذاکره به نفع قوی تمام می شود. ما با امریکایی ها در عراق برای خروجشان از عراق مذاکره کردیم؛ آنها می گفتند ما از رفتار ایران بعد از خروج اطمینان نداریم؛ ما به خاطر ملت عراق مذاکره کردیم؛ الان در رابطه با افغانستان اگر امریکایی ها تصمیم بگیرند خارج شوند حاضریم در این باره مذاکره کنیم.آمریکائی ها در عراق و در افغانستان نسبت به ما برتری نداشتند و ندارند بلکه به عکس .
وی که سابقه 17ساله قائم مقامی و معاونت وزارت امور خارجه را در کارنامه دارد با طرح این پرسش که«آیا در روابط دوجانبه و روابط بین المللی در موقعیت مساوی هستیم؟» فرمایشات آقا در نمازجمعه و تهدیدی که امریکایی ها را کردند؛ بله از این موضع می شود؛ اما آیا دعوت هایی که قبلا کردیم اینگونه است؟ در سفر ریاست محترم جمهوری به سازمان ملل در امریکا فرمودند ما  حاضریم مذاکرده کنیم و پیغام بردند و آوردند که اصلا در شان نظام نیست.
وی افزود: برای چنین کار بزرگی باید اول زمینه را فراهم کنیم؛ اگر امریکای قدرت تهدید بالایی داشته باشد و ما قدرت متقابل را داشته باشیم مذاکره متقابل است و در غیر این ضورت در مذاکره پیروز نمی شویم. اگر اعتقاد داشته باشید که بیداری اسلامی جز قدرت های شما است و بروید مذاکره کنید تا این که اعتقاد داشته باشید که این بیداری حاصل طرح امریکایی است متفاوت است.
شیخ الاسم که میهمان کافه خبر بود در پاسخ به اینکه بر اساس سخنان رئیس جمهور فکر می کنید طرحی برای انجام اقداماتی خاص وجود دارد؟ تصریح کرد: این روش ها پاسخ نمی دهد؛ ‌امریکا با کسی صحبت می کند که تصمیم گیر باشد و طرف مقابل آنها هم تمایلی به مذاکره ندارد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نمازجمعه افزود: حضرت آقا فرمودند این ها[آمریکایی ها] منطق ندارند و چون منطق کارا در مقابل ما ندارند، حرف جنگ می زنند؛ فرمایشات آقا خیلی دقیق است و نکات خیلی اساسی در آن وجود دارد؛ ایشان برای اولین بار توانایی های ما در تهدید اسرائیل را به صراحت بیان فرمودند و قصد ما برای ادامه فعال این تهدید را تاکید کردند. این یک موضوع جدیدی است و قدرتمندی ما را نشان می دهد.
وی افزود: معتقدم که سخنان ایشان و صحبت بلافاصله جناب حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله دبیر کل محترم حزب الله، اوباما را مجبور کرد که بلافاصله جواب بدهد و بفهمد که اشتباه محاسبه نکند؛ امریکا فهمیده که ایران الان با درایت حرف می زند و کار می کند و اجازه نمی دهد تهدیدهای تبلیغاتی اسرائیلی ها و تایید نفهمیده وزیر دفاع آمریکا که حتی زمان حمله را هم پیش بینی کرد ، زمینه امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند. از این رو بلافاصله آمریکا در عالی ترین سطح وارد شد و راه برداشتهای غلط را بست .
نظرات بینندگان