arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۰

"به بشار اسد گفتیم، اگر قرار است امتیاز بدهی، به جای غرب به ملت خودت امتیاز بده"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


خبرآنلاین نوشت: حسین شیخ الاسلام گفت:مشکل میان دو خط مقاومت و استکبار است؛ خط استکبار امریکا، اسرائیل و مستبدین عرب هستند و خط مقاومت ایران،‌سوریه، حماس و ملت‌های به پا خواسته منطقه هستند؛ این دو خط با هم در یک جنگ همه جانبه در تقابل هستند.


قائم مقام سابق وزارت امور خارجه در خصوص تحولات اخیر سوریه گفت: پس از شروع جریانات اخیر، سفیر سوریه در واشنگتن را به وزارت خارجه فراخواندند و گفتند ما با شما سه مسئله داریم که اگر برطرف شود مشکلی باقی نمی ماند؛ نخستین مسئله خروج نیروهای مقاومت از سوریه است؛ دومین موضوع حمایت نکردن از حزب الله و سوم اینکه رابطه با ایران را متعادل کنید. وی افزود: ما به بشار گفتیم که اگر قرار است امتیاز بدهید چرا به غرب امتیاز می دهید؟ امتیاز را به ملت خود بدهید و اصلاحات را انجام دهید اما مکانیزم اجرای این موضوع را به تاخیر انداخت.


شیخ الاسلام در تقسیم بندی مخالفان حکومت بشار اسد گفت: معارضان سوریه 5 گروه و مجموعه هستند؛ مجموعه اول هیئت هماهنگی ملی است که مرکب از برخی گروه های چپ و قومی – عربی منتقد دولت سوریه می باشند که نماینده آنها در خارج هیثم مناع و در داخل حسن عبدالعظیم اسماعیل است؛ دسته دوم از آنها کردهای سوریه هستند که معارضه آنها بیشتر برای امتیاز گرفتن می باشد و نزدیک مرز عراق و ترکیه مستقر هستند؛ دسته سوم اخوان المسلمین است، این ها مانند اخوان مصر دارای موسسات اجتماعی قدرت مندی نیستند اما می توان آنها را قوی ترین گروه معارضه محسوب نمود ؛ زمانی که بشار پشت قضیه غزه ایستاد اخوان المسلمین بیانیه صادر کردند مبنی بر اینکه با عزت آفریدن بشار برای مسلمین و قضیه فلسطین اولین قضیه اسلام ، فعلا مشکلات خود با حکومت سوریه را منجمد می نماییم.اخوان موتور محرکه شورای ملی انتقالی در تاسیس و فعالیت های آن می باشد ،گرچه نیروهای مختلفی را نیز این شورا جذب نموده است.ریاست این شورا با برهان غلیون که یک چهره روشنفکری است می باشد . این شورا تحت تاثیر و پشتیبانی های منطقه ای و غربی است.


وی در ادامه افزود: نوع چهارم معارضان خارج از سوریه هستند و خدام ، رفعت اسد و حکمت شهابی جزء این مجموعه می باشند و این ها پایگاه قابل توجهی در داخل سوریه ندارند ؛ نوع پنجم معارضان سوریه سلفیان هستند که با عربستان و قطر مرتبط هستند و در واقع اصل این ها را امریکایی ها هدایت می نمایند .آمریکا در طول اشغال افغانستان توسط شوروی این گروه ها را ایجاد کرد وارتباط خود را با آنها قطع نکرده است، ممکن است گاهی وقت ها تمرد داشتند اما امریکا غیر مستقیم و نامحسوس روی اکثر تصمیمات آنها موثر است؛ سلفیان علیه اسرائیل، اردن و عربستان مبارزه نکردند اما هم اکنون در عراق و در سوریه عملیات انجام می دهند. استکبار اشتباه بزرگی مرتکب شد چرا که وقتی سلفی ها شعارهای تند دادند و گفتند "علوی فی تابوت، مسیحی فی بیروت" و انفجارها را آغاز کردند مردم نگران امنیت شدند.


شیخ الاسلام در بخش دیگری از این گفت و گو درباره محل‌های ورود اسلحه به سوریه گفت: شهرهایی که امریکایی ها و اسرائیلی ها و شاهان عرب توانسته اند در آنها اسلحه وارد کنند شهرهای مرزی است؛ سعد حریری با حمایت عربستانی ها از مرز شمال لبنان به شهر حمص اسلحه وارد می کند؛ ترک ها از جسرالشغور اسلحه وارد می کنند؛از اردن اسرائیلی ها به درعا اسلحه وارد می کنند؛ از مرز عراق امریکایی ها به دیرالزور وارد می کردند. انفجارها در سوریه موجب شد تا مردم دمشق و حلب و شهرهای بزرگ را بیشتر به سمت بشار هدایت کرد؛ جالب اینجا است که اتحادیه عرب که مجموعه شاهان عرب است می گویند در سوریه باید دموکراسی باشد.خودشان گروه ناظر فرستادند ، وقتی گزارش هیئت نظارت مطابق میل آنها نشد آنرا رد کردند و رفتند به سازمان ملل.
نظرات بینندگان