arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۳۲۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب تحلیل کرد؛

چرا ایران با کمک آمریکا برای مقابله با کرونا مخالفت کرد؟

پیشنهادی که وزیر خارجه آمریکا از آن صحبت کرد، توهین آمیز و بی ارزش بود، به این دلیل که ارزش آن از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر نرفته و شامل دولت‌های متعددی از جمله ایران می‌شود و این بدان معناست که سهم ایران از این مبلغ، تنها چند میلیون، آن هم به در قالب تجهیزات پزشکی قدیمی و بی فایده آمریکا می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا ایران با کمک آمریکا برای مقابله با کرونا مخالفت کرد؟

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب در رای الیوم نوشت: تصمیم نظام ایران برای مخالفت با پیشنهاد کمک دولت آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا، درست بود؛ به این دلیل که اولا پیشنهاد مذکور، توهین آمیز بود، ثانیا آمریکا قابل اطمینان نیست و ثالثا، خود آمریکا به تجهیزات پزشکی برای مقابله با این بیماری نیاز دارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: حسن روحانی ضمن تمسخر این پیشنهاد، گفت: اگر دولت آمریکا این پیشنهاد را با انگیزه های انسانی و بخاطر ملت ایران داده، بهتر بود که تحریمهایی را بردارد که باعث گرسنگی بیش از 81 میلیون ایرانی و در نهایت، تضعیف سیستم ایمنی آنها می شود، که شرط اساسی مقاومت در برابر این ویروس کشنده است.

پیشنهادی که وزیر خارجه آمریکا از آن صحبت کرد، توهین آمیز و بی ارزش بود، به این دلیل که ارزش آن از 100 میلیون دلار فراتر نرفته و شامل دولتهای متعددی از جمله ایران می شود و این بدان معناست که سهم ایران از این مبلغ، تنها چند میلیون، آن هم به در قالب تجهیزات پزشکی قدیمی و بی فایده آمریکا می شود.

صحبتهای رهبر جمهوری اسلامی در توصیف ایالات متحده مبنی بر اینکه «آمریکا خبیث ترین دشمن ایران است و از کجا معلوم که این کمک ها منجر به ماندگاری این ویروس در کشور یا تسریع در روند شیوع آن نشده و تلاشها برای مبارزه با ویروس را بی اثر نکند»، کاملا مطابق با واقعیت بود.

این سقوط و شکست پر سر و صدای ترامپ و دولت او در آزمون کرونا در سطح داخلی و بین المللی، عجیب و غافلگیر کننده نبود. دولت ایالات متحده در مبارزه با اثرگذاری این ویروس و در اختیار داشتن امکانات لازم برای مقابله با آن، شکست سختی خورد و دلیل مهم ما برای این ادعا، جای گرفتن نیویورک و تعدادی دیگر از ایالتهای آمریکا در لیست مناطق کرونا زده در این کشور است.

خدا را شکر می کنیم که دولتهای بزرگی مثل چین، روسیه و کوبا هستند که از انسانیت، کفایت و پیشرفت علمی لازم برخوردارند و به کمک ایران، ایتالیا و اسپانیا می شتابند؛ همانطور که 9 هواپیمای روسی که حامل تجهیزات پزشکی بودند، در فرودگاههای ایتالیا فرود آمدند و پیش از آن نیز چین و کوبا کمک های خود را ارسال کردند؛ این در حالی است که کوبا یک دولت فقیر و کوچک در مقایسه با آمریکایی است که هیچ اقدام مفیدی انجام نداده و تحریمهای تجاری خود را حتی در مورد هم پیمانان و شرکای اروپایی اش لغو نکرده است.

این رفتار آمریکا منعکس کننده حالتی از تکبر و برتر انگاری نژادی است و دقیقا همین رفتارها، باعث ایجاد شک و تردید در مورد ایالات متحده و تغذیه نظریه توطئه ای شده که در آن، آمریکا متهم اصلی تولید این ویروس و انتشار آن به دولتهایی نظیر ایران، چین و ایتالیا می شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Italy
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
7
4
ترامپ و دار و دسته تبهکارش و از همه پلیدتر مایک پمپ او ! یک پروه شیاد و تروریست هستند...و از اجرای هر گونه کار کثیفی هیج ابائی ندارند..
آنهاحتی برای عادی جلوه دادن حرکت بیوتروریستی خود حاضرند مردم آمریکا را هم قربانی کنند...
پرزیدنت روحانی بسیار درست عمل کرد و پیشنهاد شیادانه گروهی که حتی به مردم خود هم رحم نمی کنند را رد کرد..
آمریکائیها فکر میکنند ایرانیها هم مثل مردم اروپا هستند که مثل سگ از آمریکا میترسند ...
ترامپ و دارو دسته تبهکارش پس از آنکه تعداد قربانیان میلیونی شد واکسن این سلاح بیولوژیکی را رو خواهند کرد...
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
2
6
دزدی اومد سرمیاه یه خونه را برد و فردا روزش اومد در زد گفت:
اقا شنیدم اموالتو دزد زده می خواهی من یک کمکی بهت بکنم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
8
4
بايد براي نجات جان مردم از همه كمك گرفته شود حتي از امريكا
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
متاسفانه من ایران نیستم ولی بنظر میاد اطلاعات مردم ایران در خصوص آمریکا و کشورهای اروپائی از آفریقائیها هم کمتر است...
شاید تلویزیون ایران آمنریکا رو خیلی بزرگ و قدرتمند نشون میده یا شاید هم فیلمهای هالیووری تو ایران زیاد نشون میدهند که آمریکا کرات دیگر رو هم فتح کرده...!!!
بابا اینجا کم مونده مردم برای دستمال توالت رو هم اسلحه بکشند...
جمهوری چک یک محموله ماسک از چین رو که به ایتالیا فرستاده بود رو هوا زدند کل هواپیما رو خالی کردند...
آمریکا کارش راهزنی است پولهای ایران رو بلوکه کرده است و آنها را میدزدد...
تو ایتالیا تمام بانک ها حساب بانکی هرکس که ملیت ایرانی داشته باشه رو می بندند و پولش رو بالا میکشند میگویند پرزیدنت ترامپ دستور داده....!!!!!!!گویا ترامپ رئیس گمهور ایتالیا هم هست...دست آخر با اینهمه نوکری و خوش خدمتی ایتالیا و دزدیدن پولهای ایرانیان خودش توسط آمریکا به ویوس کرونا مبتلاشد...جالبه شهرهائی مثل آویانو که پایگاه های آمریکا در آن قرار دارند مبتلا نشده اند....!
ترامپ با راهزنی تونسته مردم آمریکا رو سیر کنه....
ابوذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
6
3
مقالات کمونیستی رو منتشر نکنید، چون وقت ما رو می گیره ، آخرش می فهمیم کومونیست بوده نویسندش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
6
4
دنیا الان فوقش ی ماهه بحرانه ما تا یادمان میاد توی بحرانیم والا ما همین عراق که هزاران هزار جوان ایرانی شهید کرد هزاران هزار میلیارد خسارت زد عوارض جنگ هنوزم هست با اون جوانان و پولها چه کار که نمی شد کرد نه تنها بخشیدیم دوست و برادر شدیم تو جنگ شون باز هزاران هزار میلیارد هزینه دادیم آدم حیران هست آمریکا چی کرده مکه بیشتر از اینها
....
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
2
3
اقا خواهشن از این عبدالباری عطوان مطلب نذارید .اعتبار سایتتون رو به مطالب این ادم تندرو و طرفدار داعش که بسیار هم ضد غربه ولی حاضر نیست از انگلیس بیاد بیرون و تو کشور های اسلامی زندگی کنه گره نزنید
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
2
5
چون ایران پول نقد میخواد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
3
4
آهان ینی میزد آزاد میکرد 100 میلیارد دلار میریخت که بعد به ریشش بخندین :))
Mohammad Moghadam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
6
2
عجب نویسنده کمونیست دو آنثتیشه ای هست...سایت انتخاب عزیز که من شما را یکی از معدود سایتهای بی طرف تر !!! ایران میبینم اعتبارت برات مهم باشد و از هر نویسنده ای مطلب نذار
نظرات بینندگان