arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۰

زندانی شدن بیش از 3000 افغانی در "بگرام"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی حامد کرزی با بیان این که بیش از 3 هزار شهروند افغان در زندان بگرام زندانی هستند، از حضور نوجوانان و پیرمردان در این زندان خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، "ایمل فیضی" گفت: در حال حاضر بیش از 3 هزار تن که در بین آنان نوجوانان و پیرمردان نیز دیده می‌شوند، در پایگاه بگرام زندانی هستند.

سخنگوی حامد کرزی با انتقاد از حضور این تعداد زندانی در بگرام، اضافه کرد: پرونده زندانیان در این زندان شفاف نیست.

این مقام دولتی افغانستان در گفت‌وگو با شبکه "طلوع نیوز" افغانستان گفت: ادامه حاکمیت نیروهای خارجی بر زندان‌ها در افغانستان، مبارزه با تروریسم را زیر سئوال قرار می‌دهد.

سخنگوی حامد کرزی اظهار داشت: اگر هدف جامعه جهانی تأمین حاکمیت ملی افغانستان است، باید مسئولیت تمامی زندان‌ها به دولت افغانستان واگذار شود.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان با مقامات آمریکایی در خصوص واگذاری مسئولیت زندان‌ها به افغان‌ها، رایزنی کرده است.

فیضی افزود: با وجود آن که تاکنون 600 تن از زندانیان افغان به دولت افغانستان تحویل داده شده اند اما افغان‌ها منتظر هستند تا هرچه زودتر مسئولیت کامل زندان‌ها از نیروهای خارجی به دولت افغانستان واگذار شود.

وی در عین حال اعلام کرد که دولت افغانستان توانایی این را دارد تا زندان‌ها را به تنهایی اداره کند.

در همین حال حامد کرزی نیز روز گذشته یک‌بار دیگر تأکید کرد که شرط امضای پیمان استراتژیک با آمریکا، واگذاری مسئولیت زندان‌ها به دولت افغانستان است.

با وجود آن که در حال حاضر بخشی از زندان بگرام توسط دولت افغانستان اداره می‌شود اما نظامیان آمریکایی بر بیشتر قسمت‌های این زندان کنترل دارند.
نظرات بینندگان